Kona mi forlot meg for en annen mann etter fem år som ektemann og kone. I begynnelsen forsøkte jeg å male meg selv som et offer, men etter hvert innså jeg at jeg heller ikke hadde vært verdens beste ektemann. Vi hadde ingen barn. Vårt ekteskap kom brått på etter nesten to år som kjærester. Alt var nesten eventyrlig i starten vi la planer, dro på turer, ga løfter. Men hverdagen krøp sakte inn og jeg merket det ikke engang.
Jeg var en av de mennene som trodde at det å være en god ektemann kun handlet om å jobbe og ta med seg penger hjem. Jeg sto opp grytidlig, alltid i full fart, kom hjem sliten og mutt. Ofte foretrakk jeg å falle ned i sofaen med mobilen eller skru på TV-en, framfor å sitte og snakke med henne. Ba hun meg om å gå ut, svarte jeg : «Kanskje en annen gang», «jeg er trett», «det koster penger». Umerkelig sluttet jeg å være øm. Sluttet å gi henne pene ord. Sluttet å se henne som en kvinne, og begynte heller å oppfatte henne som noe som hørte naturlig til hjemme.
Hun påpekte ting for meg. Hun sa: «Jeg føler meg som en samboer, ikke en ektefelle.» Jeg forsvarte meg, mente hun overdrev, sa at alle har det slik etter noen år. Vi hadde fæle krangler. Slamring med dører. Lange dager i taushet. Jeg valgte heller å tie enn å forsøke å reparere noe. Hun gråt, og jeg trakk meg lenger vekk.
Alt endret seg da hun fikk ny jobb. Hun begynte å stelle seg mer, sminket seg, kledde seg finere. I stedet for å bli glad, ble jeg sjalu og kjølig. Hun kom hjem senere enn før. Hun smilte når hun så på mobilen. En kveld spurte jeg rett ut: «Er det noen du liker?» Hun svarte: «Jeg liker å kjenne meg levende igjen.» De ordene runger ennå i hodet mitt.
Vi forsøkte å «fikse ting». Vi gikk ut og spiste noen ganger, lovet hverandre forandringer, men jeg ble den samme. Fraværende, kjølig, overbevist om at hun alltid ville bli. Helt til den dagen hun sa: «Jeg orker ikke mer.» Hun ba om tid alene. Jeg sa ja, men innerst inne visste jeg at jeg allerede var i ferd med å miste henne.
En dag fikk jeg melding fra en bekjent, som hadde sett henne med en annen mann. Jeg ringte ikke, bare dro til kafeen. Så henne le og røre ved armen hans. Jeg sto utenfor vinduet som en idiot. Da hun kom ut, konfronterte jeg henne. Hun sa bare rolig: «Ja, jeg treffer en annen.»
Den natten hadde vi det vanskeligste samtalen i mitt liv. Jeg gråt, klagde, sa hun ødela meg. Hun svarte med noe som traff dypere enn utroskap: «Jeg klarte ikke mer for måneder siden, du merket det bare ikke.» Hun sa hun var lei av å vente på endring, lei av å være ensom sammen med meg.
En uke senere pakket hun sammen klærne sine. Jeg så på henne legge alt i kofferten uten å finne ord. Jeg spurte om det fantes noe jeg kunne gjøre. Hun svarte bare: «Det er for sent.» Hun lukket døren bak seg, og i dét øyeblikket forsto jeg at jeg ikke bare hadde mistet henne til en annen mann, men til mine egne feil.
Månedene som fulgte var som et mareritt. Skam, sinne, sjalusi, skyld. Når jeg så bilder av dem sammen, ble jeg fysisk dårlig. Men sakte så jeg mine egne mangler klart: stoltheten, kulden, likgyldigheten. I dag lar jeg være å bortforklare det hun gjorde, men jeg lyver heller ikke for meg selv.
Nå bor jeg alene. Jeg lærer meg å lage mat, rydde, snakke om følelsene mine. Jeg går til terapi. Jeg vil aldri bli han som tror at kjærlighet bare handler om å få betalt regningene. Alt føles merkelig dagene glir inn og ut av hverandre, som om jeg beveger meg gjennom taust norsk vinterlys, hvor alt og ingenting skjer på én og samme tid.




