Min 87 år gamle far, Arthur, holdt på å utløse fullstendig kaos i supermarkedet forrige uke.

Min 87 år gamle far, Einar, holder nesten på å skape fullstendig kaos på coopen forrige uke. Det var ikke krangling om priser. Ikke diskusjon om varer med utgått dato. Han gjorde det bare ved å være langsom. Helt bevisst.
Det er fredag, klokka nærmer seg halv seks om kvelden. Den tiden som nordmenn kjenner som «rush fra helvete». Butikken er stappfull av folk som ser ut til å være et lite øyeblikk unna å eksplodere. Du kjenner stemningen: folk stirrer stresset på klokka, scroller nyheter på mobilen, og sender ut energi som sier «bare flytt deg vekk fra meg!».
Jeg er én av dem. Alt jeg ville var å kjøpe havregryn til pappa og komme meg hjem.
Men far har sin egen rytme. Tidligere smelteverksarbeider, hendene hans som gammelt eiketre, han godtar ikke stress uten grunn.
Da vi endelig står ved kassen, ser kassadamen ut som om hun er på vei til å falle om av utmattelse. Navneskiltet hennes sier «Ingrid». En ung jente bare øynene er trøtte og tomme. Hun skanner varene med fullstendig likegyldighet, sånn som folk gjør når alt de drømmer om er å få en pause.
God kveld, Ingrid, sier faren min med den hese stemmen sin, som fremdeles har en viss tyngde.
Ingrid løfter ikke blikket. Hun skanner havregrynen. Hei. Har du Coop-kort?
Nei, frøken, svarer far. Men jeg har et ønske. Jeg trenger to store sjokoladeplater med hasselnøtt. De som står på displayet ved deg. Men jeg vil gjerne betale for dem hver for seg, og jeg betaler kontant.
Jeg kjenner ansiktet brenne. Bak oss høres et høyt, irritert sukk en mann i dress banker bankkortet sitt nervøst mot båndet, som om han spiller tromme.
Pappa, hvisker jeg mens jeg bøyer meg mot ham. Kan jeg ikke bare betale alt med kortet mitt? Vi holder hele køen!
Slapp av, gutt, sier han og ser ikke engang på meg. Verden stopper ikke opp for dette.
Ingrid sukker tungt sånn som folk gjør når de er helt tomme for energi.
Ok, herren. Bare et øyeblikk.
Hun slår inn den første sjokoladeplaten. Far drar opp den gamle lommeboken med borrelås. Ikke en stor seddel han tar frem en bunke med småpenger. Og så… begynner han å telle opp kronestykker.
Én krone… to… to femti… sier han lavt, nøyaktig.
Stemningen blir så trykket at det nesten er fysisk. Mannen i dress bak meg mumler: «Utrolig. Noen av oss har faktisk jobb.»
Far ignorerer ham. Han teller opp akkurat det beløpet han trenger for den første sjokoladeplaten, og skyver bunken med mynter mot Ingrid. Hun teller dem, hendene hennes rister litt.
Ok, sier hun med svak stemme. Her er den første kvitteringen.
Takk, sier far. Og nå for den andre.
Han gjør det igjen. Like langsomt. Like nøye.
Da han endelig er ferdig med å betale for den andre sjokoladen, hersker det total stillhet bak oss i køen. Ikke noen hyggelig stillhet.
Ingrid gir ham den andre kvitteringen.
Er det alt, herren? sier hun, mens hun strekker hånden mot båndet for å markere neste kunde, så hun kan bli ferdig.
Nesten, sier far.
Han tar den første sjokoladeplaten og skyver den tilbake over disken til henne.
Denne er til deg, sier han. Ta den sammen med en god kopp kaffe på pausen din. Du ser ut som du bærer hele verden på skuldrene og du gjør en riktig god jobb.
Ingrid blir helt satt ut. Et sted høres pip fra andre kasser, men hun står stille.
Og denne, sier far og snur seg mot den rasende køen, hever den andre sjokoladeplaten og rekker den til mannen i dress han som har vært mest irritert. Denne er til deg, sier far og holder hånden ut.
Mannen blunker forvirret.
Hæ? Hva skal jeg med den?
Fordi du ser ut som du har hatt en virkelig slitsom dag, sier faren min helt alvorlig. Og du var tålmodig nok til å vente på en gammel mann. Gi den til barna dine i kveld.
Mannen blir rød på en måte jeg aldri har sett før. Han ser på sjokoladen, på faren min, og så ned i gulvet. Hele hans tilspissede holdning forsvinner erstattet med flauhet.
Jeg… jeg kan ikke ta den, stotrer han.
Vær så snill, sier far. Gjør noe godt.
Da jeg ser mot Ingrid, holder hun hånden for munnen. Øynene hennes skinner av tårer. Hun gråter ikke bare det er lettelse så intens at det kjennes fysisk.
Takk, hvisker hun. Du aner ikke… dette er det beste som har skjedd meg i dag.
Far bare rører ved capsen sin.
Hold hodet høyt, jenta mi.
Vi går ut til parkeringsplassen i stillhet. Den skarpe vinterluften biter, men faren min virker både varm og rolig. Da jeg starter bilen, puster jeg endelig ut.
Pappa, du er utrolig. Forstår du ikke at den mannen holdt på å bli veldig ufin? Du risikerte å gi dem begge en liten forestilling bare for å gi bort sjokolade?
Far ser ut vinduet mot trafikken.
Det var en egoistisk handling, sier han lavt.
Jeg ler:
Egoistisk? Du ga jenta godteri og minnet mannen på at han er et menneske! Hvor er egoismen?
Han gnir knærne med sine grove hender.
Jeg ser på nyhetene, sier han, stemmen trøtt. Jeg sitter i stolen min og ser en verden preget av uro. Alle krangler. Sosiale medier er fulle av folk som slenger med leppa om ting de ikke kan gjøre noe med.
Han ser på meg.
De vil at vi skal være redde. At vi skal se naboen som en fiende. Det gjør meg liten. Maktesløs. Jeg er 87 år. Jeg kan ikke endre verden. Jeg kan ikke stanse konfliktene. Jeg kan ikke få folk til å stoppe å krangle.
Han trekker pusten.
Så jeg lager et øyeblikk der jeg har kontroll. Jeg får verden til å stoppe opp bare i to minutter. Jeg endrer energien i den lille radiusen mine hender rekker. Jeg fikk den jenta til å smile. Jeg fikk den mannen til å tenke. Det gir meg følelsen av kontroll. Det viser meg at jeg fortsatt betyr noe. Så det er egoisme. Jeg gjør det for min egen skyld.
Vi kjører til huset hans. Når jeg hjelper ham ut, holder han på havregrynpakken.
Hvor skal du nå? spør jeg, for han går mot porten til naboen.
Til fru Randi, sier han hes. Hun ble syk forrige uke, og familien hennes bor langt unna. Jeg lager grøt til henne.
Pappa, smiler jeg. Det er ikke egoisme. Det er kjærlighet.
Han stopper og ser på meg med et glimt i øyet:
Hun sier jeg er verdens beste kokk. Det stryker egoet mitt. Ren egoisme, gutt!
Han forsvinner inn i skumringen «egoistisk» gammel mann som reparerer verden én sjokolade og én porsjon havregryn om gangen.
Jeg sitter lenge i bilen før jeg drar hjem. Tenker på varsler på mobilen min. Den knuten jeg har i skuldrene. Så husker jeg ansiktet til Ingrid.
Far har rett. Vi kan ikke redde hele denne enorme, støyende verden. Den er for stor. Men vi kan ta vare på de tre meterene rundt oss. Vi kan få verden til å stoppe opp. Vi kan velge godhet særlig når det er ukomfortabelt. Spesielt da.
Hvis det er egoisme ja, da tror jeg vi alle burde bli litt mer som Einar.

Rate article
Intigue Life
Min 87 år gamle far, Arthur, holdt på å utløse fullstendig kaos i supermarkedet forrige uke.