Jeg bygde huset mitt på svigermors tomt. Mannen min døde, og hun bestemte seg for å selge det til da…

Jeg bygget hjemmet mitt på svigermors tomt. Mannen min døde, og hun bestemte seg for å selge det til datteren sin. Jeg ringte gravemaskinen.

Da jeg traff mannen min, var vi unge, forelsket og hadde nesten ikke ei krone. Vi giftet oss fort, på tross av alle advarsler. Kjærligheten fikk oss til å tro at alt var mulig. Moren hans tilbød oss en del av hagen sin:

Bygg her, sa hun da. Det er plass nok. Jeg trenger ikke hele.

Mannen min og jeg vekslet blikk, og et håp tente i øynene våre. Dette var sjansen vår. Vi begynte å spare hver eneste krone. Han jobbet på byggeplass fra tidlig morgen til sen kveld, mens jeg vasket, sydde og tok på meg det jeg fant av småjobber. I helgene var vi sammen på tomta stein for stein reiste vi vårt eget hjem.

Jeg husker hendene hans, tørre og sprukne av sement, og det lille smilet om kvelden.

Det kommer til å bli så vakkert, sa han, og kysset meg i pannen. Her skal vi oppdra barna våre.

Det tok oss tre år. Tre år med forsakelser, strammere budsjett og søvnløse netter. Men vi klarte det. Vi la et dyrt blikktak, store vinduer i aluminium, bad med fliser jeg valgte én etter én. Han til og med anla et lite plaskebasseng i hagen.

Til barna, så de kan kjøle seg ned om sommeren, sa han stolt.

Huset var ikke luksuriøst, men det var vårt. I hver vegg fantes svette, kjærlighet og drømmer.

Svigermor kom ofte på besøk. Vi drakk kaffe i hagen, og hun sa hvor glad hun var på våre vegne. Søsteren hans kom sjelden, og når hun endelig kom, kunne jeg skimte misunnelse og forakt i blikket hennes når hun så på huset.

Så kom den forbaska tirsdagen.

Mannen min dro på jobb tidlig, som alltid. Han ga meg en klem i døra.

Vi sees i kveld. Jeg elsker deg.

Det var de siste ordene hans.

De fortalte meg at ulykken skjedde på et øyeblikk. En bjelke. Ingen smerte. Jeg jeg led.

Jeg sank dypere ned i sorgen, så mye at jeg av og til glemte å puste. To uker etter begravelsen fikk jeg vite at jeg var gravid. Fire måneder på vei. En liten datter. Vår drøm uten ham.

I starten kom svigermor innom daglig. Hun hadde med mat og klemte meg. Jeg trodde jeg i det minste ikke var alene. Men én måned senere endret alt seg.

Det var søndag. Jeg satt i stua og strøk den voksende magen, da jeg hørte bilen. De kom inn uten å banke. Svigermor så meg ikke i øynene.

Vi må prate, sa hun.

Hva gjelder det? spurte jeg og merket uroen vokse i magen.

Datteren min har det vanskelig. Hun er skilt og trenger et sted å bo.

Det var leit å høre, svarte jeg oppriktig. Om hun vil bo her midlertidig

Nei, avbrøt hun. Hun må ha huset.

Verden stoppet.

Hva?

Tomten er min, sa svigermor tørt. Alltid vært. Dere bygde, men jorda er min. Og nå… min sønn er borte.

Men vi bygde dette, stemmen min skalv. Hver eneste krone, hver eneste stein…

Det er trist det som har skjedd, sa datteren hennes. Men juridisk sett står huset på vår grunn. Og den tilhører oss.

Jeg er gravid med hans barn! ropte jeg.

Akkurat derfor, sa svigermor. Du klarer deg ikke alene. Du får litt for forbedringene.

Hun rakte frem en konvolutt. Inni et latterlig lite beløp. Som en fornærmelse.

Dette er respektløst, sa jeg. Jeg kan ikke ta imot.

Da går du tomhendt, svarte hun. Beslutningen er tatt.

Jeg ble alene igjen i huset vi hadde reist sammen med kjærlighet. Jeg gråt for mannen min, for datteren vår, for det knuste livet.

Den natten fikk jeg ikke sove. Jeg gikk fra rom til rom, strøk på veggene. Da bestemte jeg meg.

Hvis ikke jeg fikk ha dette huset, skulle ingen ha det.

Neste dag begynte jeg å ringe rundt. De tok ned taket. Fjernet vinduene. Demontere bassenget. Tok ut rør og kabler. Alt vi hadde betalt for.

Er du sikker? spurte en av arbeiderne.

Helt sikker, svarte jeg.

Svigermor kom rasende.

Hva er det du gjør!?

Jeg tar med det som er mitt. Dere ville ha jorden. Vær så god.

Ingen kontrakter. Bare vårt arbeid.

Siste dag kom gravemaskinen.

Er du helt sikker? spurte føreren.

Dette er ikke lenger et hjem, svarte jeg. Huset døde sammen med mannen min.

Maskinen startet. Veggene raste, én etter én. Det gjorde vondt, men ga også en slags frihet.

Da alt var over, sto bare ruinene igjen.

Nå bor jeg hos moren min. I et lite rom. Jeg solgte tak, vinduer og det vi kunne ta. De pengene vil holde oss gående til datteren min blir født.

Jeg skal fortelle henne om faren hennes. Om hvordan vi bygde et hjem med egne hender. Og jeg skal lære henne at noen ganger, når verden tar alt fra deg, er det viktigste å aldri la andre ta fra deg verdigheten din.

Hva tror du gjorde jeg rett i å rive huset, eller burde jeg gått stille og latt dem få alt?

Rate article
Intigue Life
Jeg bygde huset mitt på svigermors tomt. Mannen min døde, og hun bestemte seg for å selge det til da…