Det har gått mange år siden dette hendte, men minnene sitter fortsatt sterkt i meg. For omtrent seks måneder før jeg virkelig forsto sannheten, hadde Ragnhild blitt forlatt av mannen sin. Jeg gjorde mitt beste for å støtte henne gjennom den vanskelige tiden. Men i den siste måneden før alt forandret seg, merket jeg at Ragnhild trakk seg unna. Hun svarte kort på meldingene mine, og ville sjelden treffes. Jeg begynte å bekymre meg for hvordan hun egentlig hadde det, og bestemte meg for å reise inn til henne i Oslo for å høre hvordan livet hennes gikk.
Da jeg ankom leiligheten hennes, slapp hun meg motvillig inn. Ansiktet hennes var mørkt og uinspirert, og hun virket uinteressert i min tilstedeværelse. Hun stod på kjøkkenet og styrte med middagen, og jeg prøvde å lette stemningen ved å si at maten luktet vidunderlig. Ragnhild svarte bare raskt, og forsvant tilbake til kjelene, med unnskyldning om at noe holdt på å svi seg.
Idet jeg satt i stuen, ringte Odd, min egen mann. Han sa at han måtte jobbe sent igjen, noe som etter hvert hadde blitt mer regelen enn unntaket. Merkelig nok var det rundt samme tid Ragnhild hadde sluttet å fortelle meg om livet sitt, selv om hun tidligere hadde delt alt med meg.
Like etter samtalen ringte plutselig telefonen til Ragnhild, som lå på bordet foran meg. På skjermen så jeg navnet Odd. Uten å tenke meg om, tok jeg telefonen. Det var faktisk min mann i den andre enden. Han tok til orde med varme ord, og sa at han snart ville komme, for han savnet henne så mye.
Det var som om tiden frøs. Det gikk opp for meg at min egen mann hadde bedratt meg med min nærmeste venninne, og trolig over lengre tid. Overveldet av skuffelse og sinne, reiste jeg hjem uten et ord. Samtidig kjente jeg et underlig lettelsens pust. Jeg trengte ikke lenger bære byrden av å støtte Odd, som verken la mye i arbeidet sitt eller bidro til økonomien hjemme.
I tiden etterpå bestemte jeg meg for å se hvor lenge Odd og Ragnhild ville holde ut sammen. Til min overraskelse gikk det bare et halvt år før Ragnhild kastet ham ut. Odd regnet med at jeg ville ta ham tilbake, men denne gangen lot jeg døren forbli stengt. Nå lever jeg et rolig og godt liv, fri fra en giftig relasjon som hadde tynget meg i årevis. All motgangen den gangen fikk meg til å finne styrken i meg selv, og jeg reflekterer noen ganger over hvor stor friheten kan være, når man endelig våger å gi slipp.
Press «Like» and get the best posts on Facebook ↓



