Jeg er 46 år gammel og jobber som byggingeniør. Jeg har vært på samme arbeidsplass, et firma i Oslo, i snart tjue år. Lange arbeidsdager, prosjekt etter prosjekt, møter og oppfølging alltid noen regninger, alltid nye frister. Jeg er typen som aldri er syk, aldri kommer for sent, alltid betaler alt til riktig tid. Kona mi pleide å si at hun aldri har manglet noe med meg, og det stemte faktisk. Vi har eget hus i Bærum, bil, barna går på privatskole, ferie én gang i året, kjøleskapet er alltid fullt, og strømregningen blir betalt før forfall.
Hun har master i barnehagepedagogikk. Første år jobbet hun på barneskole, men da barna kom, bestemte hun seg for å være hjemme. Jeg sa ja det virket naturlig at jeg forsørger, hun tar seg av unger og hjem. Jeg trodde da at det var det smarteste og at vi var drømmeteam.
Rutinen vår var fast som et fjell. Jeg gikk ut døra før klokken syv om morgenen, kom hjem etter klokka syv på kvelden. Trøtt, hodet fullt av jobbstress, budsjetter og byggemøter. Hun ventet med middag, ungene var dusjet, huset vasket, til og med bikkja hadde fått mat. Hun fortalte om dagen sin, jeg svarte kort, ikke fordi jeg var sur, men fordi jeg ikke hadde et gram energi til overs.
I helgene ville jeg bare slappe av. Hun ville ut, planlegge ting med familien, snakke sammen. Jeg foretrakk å bli hjemme, se litt på NRK eller bare ta en lur. Hvis hun insisterte på å prate om oss, svarte jeg at det er ingen vits å finne problemer vi ikke har vi er et stabilt par, mange ville misunt oss dette livet.
Blant venner og familie var jeg den perfekte ektemannen lojal, strevsom, til å stole på. Hun fikk ofte høre at hun var heldig. Og på et eller annet tidspunkt begynte jeg å tro at dét var nok.
Etter hvert sluttet hun å be om noe. Hun presset ikke, kranglet ikke, gråt ikke. Jeg tenkte at det var modenhet. Jeg merket ikke at hun begynte å bygge sitt eget liv hun gjenopptok gamle vennskap, tok seg en deltidsjobb på biblioteket i Asker, begynte å bruke mer tid på seg selv. Jeg så det som at hun bare fant sitt eget pusterom.
Så kom kvelden. Etter middag ville hun prate. Rolig, uten drama. Hun sa at hun hadde følt seg ensom i årevis jeg var fysisk tilstede, men ikke egentlig der. Jeg svarte det jeg alltid trodde: At jeg var en god ektemann, aldri sviktet henne, og alt vi hadde, var for hennes skyld og barna.
Hun så på meg, rolig og tvers gjennom, og sa noe som fortsatt svir:
Jeg har aldri tvilt på at du er en god mann. Bare tvilt på om du er min partner.
Ingen annen mann, ingen utroskap. Bare slitenhet. Hun tok en koffert og noen personlige eiendeler, og lot barna bli hos meg. Jeg ble sittende i vårt komfortable hus, men merkelig tomt.
Etter hvert forsto jeg små ting jeg ikke hadde sett: Jeg klemte henne aldri uten at hun ba om det. Jeg spurte sjelden om hvordan hun egentlig hadde det. Jeg forvekslet stabilitet med kjærlighet. Jeg ga henne trygghet, men aldri nærvær.
I dag er jeg fortsatt samme fagmann, fortsatt den riktige typen. Barna er glade i meg. Ingen peker på meg og sier jeg har gjort noe galt. Men noen kvelder tenker jeg: Hvordan hadde livet vært om jeg var litt mindre korrekt og litt mer til stede?
For nå forstår jeg noe jeg ikke skjønte før:
Det er ikke nok å være en god mann, hvis man ikke vet hvordan man er den mannen noen faktisk trenger.




