Jeg er 50 år, og for ett år siden døde mannen min brått. Det var ikke etter lang sykdom, og vi var i…

Jeg er 50 år gammel, og for ett år siden døde mannen min brått. Det kom uten forvarsel, ingen lang sykdom, ingenting vi var forberedt på. Det var en sen telefon midt på natten, sykebil til Ullevål, lege som sa ord jeg fremdeles ikke klarer å gjengi. Det jeg husker aller best, er at jeg dro hjem samme natt, satte meg på sengekanten og for første gang på flere tiår kjente jeg at brystet mitt ikke var stramt.

Vi var gift nesten tretti år. Han hadde et sterkt temperament fra første dag. Han var av typen som brukte tunge ord, som alltid skulle rette opp, alltid var den som hadde rett, som hevet stemmen for å få sin vilje. Hvis noe ikke gikk hans vei, kunne han ikke la det passere. Hadde jeg en annen mening, sa han at jeg overdrev, ikke skjønte, at jeg burde holde meg unna det jeg ikke “forsto”. Etter hvert sluttet jeg å diskutere. Det var alltid enklere å tie stille enn å krangle.

Samlivet vårt ble til et evig regime av forsiktighet. Jeg lærte å kjenne humøret hans bare på måten han åpnet døren. Hvis han var stille, snakket jeg ikke. Hvis han var irritert, holdt jeg meg unna. Jeg organiserte huset, middagen og til og med ordene mine etter hans behov. Om noe gikk skeivt, selv bare litt, visste jeg at det kom en opptrinn foran barna, foran gjester, det spilte ingen rolle.

Mange ganger vurderte jeg å gå fra ham. Men det var alltid noe som stoppet meg. Jeg hadde ikke mine egne penger. Jeg visste ikke hvor jeg skulle dra. Barna var små. Han styrte økonomien, avgjørelsene, alt. Hvis jeg antydet skilsmisse, sa han at jeg ikke ville klare meg alene, at ingen ville forsørge meg, at han var den som visste hvordan han skulle “føre barna frem”. Og selv om det var vondt å høre, en del av meg trodde på ham.

Så gikk årene. Jeg sluttet å ønske meg omsorg. Jeg sluttet å håpe på oppmerksomhet. Jeg sluttet å tenke på min egen trivsel. Jeg ble vant til å leve i spenning. Sov lett, våknet av hvert minste lyd. Alltid på vakt, alltid forsiktig så jeg ikke gjorde ham sint.

Den dagen han døde, var huset fullt av folk. Telefoner, besøk, praktiske oppgaver, gråt, fremmede ansikter. Jeg gjorde det som måtte gjøres signerte papirer, tok imot kondolanser, organiserte begravelsen. Jeg gråt litt på selve begravelsen. Folk så på meg som om de ventet at jeg skulle bryte sammen, skrike, falle fra hverandre. Det skjedde ikke. De sa jeg måtte “være sterk”, og jeg nikket, selv om jeg ikke følte meg sterk. Jeg følte noe helt annet.

Første natt alene var rar. Jeg la meg, forventet å våkne med en klump i magen, som alltid. Men det gjorde jeg ikke. Jeg sov tungt. Da jeg våknet neste morgen, kjente jeg ikke den kjente uroen som hadde vært en del av livet mitt i årevis. Huset var stille. Roen var ny.

Med tiden begynte jeg å legge merke til små ting. Jeg tok avgjørelser på egenhånd. Spiste det jeg ville. Ingen sjekket hva jeg hadde gjort. Ingen snakket dårlig til meg. Ingen fikk meg til å føle meg ukomfortabel. En dag sa barna mine at de syntes jeg virket annerledes roligere, mindre anspent. Jeg kjente det selv også.

Jeg sier ikke at hans død var en glede. Men jeg kan heller ikke si han mangler meg. Det jeg føler, er lettelse. Dyp pust. Som om kroppen min har lagt fra seg en byrde jeg har båret altfor lenge.

Jeg dro aldri fordi jeg ikke visste hvordan. Fordi jeg var redd. Fordi jeg tålte mer enn jeg burde. Nå lever jeg alene. Huset føles lettere. Det gjør jeg også.

Er det feil å føle det slik?

Rate article
Intigue Life
Jeg er 50 år, og for ett år siden døde mannen min brått. Det var ikke etter lang sykdom, og vi var i…