Bestemor, ikke bli sint på meg nå men hvor får du egentlig penger til alle disse hundene? Det må jo være veldig vanskelig…
Inne på kontoret var det varmt, hvit belysning, det luktet sterkt av desinfeksjonsmiddel, og så var det den stillheten den tunge, rare stillheten som alltid kommer rett før et vanskelig svar.
Veterinæren Anders tok av seg hanskene, så ned på den lille hunden oppe på bordet. Den skalv. En pote var teipet klumsete fast med en gammel fille, og de store, våte øynene virka nesten menneskelige, som om den ikke skjønte hvorfor verden gjorde så vondt.
Ved siden av bordet sto hun, bestemor Astrid.
En liten, krokrygget gammel dame, pakket godt inn i en tykk vinterjakke, selv om det ikke var mange minusgradene ute lenger. Hun hadde et flekket, gammelt skjerf knyttet under haken, akkurat slik de gamle damene på bygda gjør, og hun holdt hendene sammen, som for å be om unnskyldning bare fordi hun var til stede.
Det her var ikke første gang hun kom.
Egentlig kom hun nesten hver eneste kveld nå i det siste.
Noen ganger med en hund som hadde blitt påkjørt.
Noen ganger med en med skabb.
Noen ganger én med en gammel, betent skade som luktet vondt.
Og så andre ganger en sulten én, som ikke hadde fått mat på flere dager.
Og hver gang ble Anders like overrasket:
hun betalte.
Ikke med store beløp, ikke på noe flashy vis, og aldri med store fakter.
Hun fant frem noen sedler fra en slitt, frynsete lommebok, veldig forsiktig nesten så hun så ut som hun håpet hun kunne bli usynlig.
Den kvelden, da dagens undersøkelse var ferdig, orket ikke Anders mer.
Han trakk pusten dypt og spurte lavmælt, nesten beskjemmet:
Bestemor ikke bli sint nå, men hvor får du penger til disse hundene? Jeg tror det er ganske tungt for deg…
Astrid blunket mange ganger.
Så ned i gulvet.
Og så smilte hun et lite slitent smil.
Det er tungt, vet du men det er tyngre for dem.
Anders sa ingenting.
Hun dyttet skjerfet litt opp fra panna, som om det ble for varmt av alt følelsene, og så begynte hun å snakke sakte, med pauser som om hvert ord kom fra opptil flere liv bak seg.
Jeg har ei lita pensjon. Den rekker knapt til strømmen og medisiner og ved
Men vet du hva?
Anders nikket.
Når jeg går ut av blokka på kvelden ser jeg dem.
På gata.
De ser på meg med det blikket som om jeg er siste sjansen deres.
Hun måtte svelge hardt.
Og jeg klarer ikke, doktor jeg klarer ikke gå forbi dem.
Det kjennes som om noe inni meg brister.
Det er som om de roper på meg helt stille.
Anders kjente en klump i magen.
Men hvordan får du det til? spurte han, nesten hviskende.
Du kommer ofte og behandlingene koster
Den gamle damen dro jakka tettere rundt seg, som om verden ble farlig.
Jeg får det jo ikke alltid til.
Jeg kutter ned på meg selv.
Så begynte hun å telle på fingrene, slik gamle damer gjør, stille og uten å gjøre noe nummer av det:
Jeg slutter å kjøpe kjøtt til meg selv.
Spiser poteter, bønner det jeg har.
Kjøper ikke klær, denne jakka har jeg hatt i mange år, men den varmer.
Og noen ganger dropper jeg en pille men ikke si det til noen, da.
Anders så fort opp.
Men bestemor nei det er ikke bra
Hun løftet hånda litt, stoppet ham.
Jeg vet, vennen min.
Men jeg blir ikke så vond som dem.
Og da, for første gang, la Anders merke til noe annet i blikket hennes.
Ikke bare slit.
Men en gammel sorg.
En smerte du bærer så lenge at den blir en del av deg.
Jeg hadde en sønn, sa hun stille.
Og da hun sa «sønn», knakk stemmen hennes.
Jeg gjorde så godt jeg kunne for ham.
Men han forsvant altfor tidlig.
Anders kjente en tåre presse seg på.
Siden da er det stille hjemme hos meg.
Altfor stille.
Og da jeg fant den første hunden, våt og kald nede ved blokka løfta jeg den opp.
Hun smilte igjen.
Og den gjorde huset mitt mer levende.
Den kunne ikke fylle tomheten, nei
Men ga meg en grunn til å stå opp om morgenen.
Veterinæren så på den lille hunden på bordet.
Så på henne.
Og forstod.
Astrid kom ikke dit bare med dyr.
Hun kom med en bit av hjertet sitt, kveld etter kveld.
Hun prøvde å redde det som fortsatt kunne reddes for ikke å forsvinne helt selv.
Vet du hva jeg er aller mest redd for? spurte hun lavt, nesten litt sjenert.
Ikke fattigdom
Anders hevet øyenbrynene.
Men likegyldigheten.
At folk bare går rett forbi dem, som om de ikke er noe.
Og hvis jeg også går forbi ja, da føler jeg meg nesten som søppel selv.
Hun tidde, så la hun til:
Så da spiser jeg heller litt mindre selv
bare så jeg vet at jeg har gjort noe godt.
Det ble tung stillhet inne på kontoret.
Anders kjente det stakk bak øynene.
Han var ikke typen som gråt så ofte.
Men den kvelden brast noe inni ham.
Han skrev noe på konsultasjonspapiret, dro det så forsiktig over til henne.
Bestemor fra i dag, så tar jeg alle konsultasjonene for hundene dine på huset.
Astrid satt som frosset.
Nei, nei, det kan du ikke
Jo, det kan jeg, svarte han rolig.
Og vet du hvorfor?
Hun løftet blikket fullt av tårer.
Fordi du har minnet meg på hvorfor jeg ble veterinær.
Den gamle damen tok hånden opp til munnen.
Øynene var våte av tårer.
Doktor jeg gjør jo ingenting stort
Anders smilte sørgmodig.
Joda, det gjør du.
I en verden der folk ser en annen vei stopper du opp.
Han løftet hunden rolig, koste på hodet:
Det ordner seg, lille venn.
Så snudde han seg mot henne:
Og bestemor nå må du ikke droppe pillene lenger.
Vi finner nok en løsning, sammen.
Astrid nikket, tørket stille tårer.
Og den kvelden, da hun gikk ut fra kontoret med hunden i armene, så Anders etter henne der hun forsvant ut i gangen.
En liten dame.
Med liten pensjon.
Med et tungt liv.
Men med et hjerte du nesten aldri ser maken til.
Hvis denne historien traff deg send et og del den videre.
Kanskje noen trenger å bli minnet på i dag at godhet ikke handler om penger men om hjertet.
Bestemor, ikke bli sint på meg… men hvordan har du råd til disse hundene? Jeg tror det må være vel…




