Datteren visnet, moren blomstret Høsten det året var rå og ond i Zaritskåsen. Regnet trommet mot v…

Datteren visnet, moren blomstret

Høsten det året på Skogvik var rå og nådeløs. Regnet hamret mot vinduene på helsestasjonen fra tidlig morgen, som om det ville inn for å varme seg. Jeg satt med journalene, men hjertet mitt var tungt det var som om en uro lugget meg hele tiden. Alt var egentlig stille, ingen alvorlige sykdommer, men likevel trakk uroen gjennom bygda som tåka før et uvær.

Så knirker døra. Tungt, langsomt. På terskelen står Vera Haugland.

Åh Vera… Ei kvinne på femti og noen, men ser ut som noe du ser på kirkegården, bare vakrere. Det grå sjalet hennes hadde sklidd til siden, frakken hang som på ei kleshenger over de magre skuldrene hennes, og under øynene mørke ringer, nesten som hun hadde smurt sot. Og hendene. De røde, hovne, skjelvende hendene de vrir en knapp på frakken.

Sigrun, hvisker hun, stemmen er bare hes hvisking. Har du noen dråper til meg? Hjertet dunker, så jeg kjenner det i halsen. Og til mamma Kanskje litt valerian? Hun hadde et anfall i natt, vi fikk nesten ikke sove.

Jeg så på henne over brillene og kjente det kalde stikket inni meg. Så sliten og utbrent, det var nesten ikke liv igjen i henne, bare en tynn stråle som i en uttørket brønn.

Sett deg, sa jeg, tok frem blodtrykksmåleren. Du må ta vare på deg selv, Vera. Du ser jo helt gjennomsiktig ut.

Har ikke tid, Sigrun, sa hun, og lente seg mot karmen i stedet for å sette seg. Mamma er alene. Hva om hun blir tørst? Eller får høyt blodtrykk? Jeg må løpe. Bare gi meg medisinen.

Jeg ga henne flaskene, hun grep dem med de stive fingrene og ut. Bare en iskald vind kom inn med henne. Jeg så ut vinduet hvordan hun kava seg gjennom gjørma hjemover, og tenkte: «Hvorfor har livet gitt henne denne skjebnen?» Det er ikke moren der hjemme det er en kvern rundt halsen hennes.

Signe Haugland var ei staselig dame, høylytt og bestemt. Hun satt i bygderådet hele livet, elsket å kommandere. Så fort hun ble pensjonist, ble hun liggende.

«Beina, sier hun, holder ikke. Hjertet stopper!» har hun ropt i ti år. Ti år har Vera slitt rundt henne, alltid rundt, alltid til stede.

Neste dag orket jeg ikke mer, jeg tok på meg frakken og dro til dem. På påskudd av å besøke, så klart. Jeg kom inn rent som sykehus, fargerike løpere på gulvet, og en duft… Ikke sykdom, men av nybakte boller og kål.

Signe lå på senga, som ei dronning på tronen. Putene bak ryggen var som en bakke. Ansiktet rosa, glatt, ikke en rynke, øynene skarpe og klare.

Åh, Sigrun, kom du endelig? Fra den kløna der, hun nikket mot kjøkkenet, får man ikke hjelp. Jeg sier: «Vera, det brenner i brystet mitt!» men hun svarer: «Mamma, jeg må melke kua først.» Kua er viktigere enn mor si!

Vera slepte vannbøtta inn. Tung, emaljert, hun var svett og bøyd, satte bøtta ned, knelte og begynte å vaske gulvet. Uten et ord, bare pustingen hennes var tung.

Signe, sa jeg strengt. Du må ha medfølelse med datteren din. Hun har jo blitt gjennomsiktig.

Medfølelse? Signe reiste seg så putene falt. Hvem har medfølelse med meg? Jeg har vokst henne opp uten søvn, nå klarer jeg ikke engang å få et glass vann? Det er mitt kors, Sigrun, denne forbanna sykdommen. Hun er datter, det er hennes plikt.

Jeg så på Signe hun hadde nok helse til tre mannfolk. Sykdommen hennes het «egenkjærlighet». Hun sugde livet ut av Vera, som en edderkopp. Og hun trodde virkelig hun var syk. Så sterkt at alle andre også trodde på det.

Vera løftet aldri hodet, bare dro kluten over gulvet. Skrubb-skrubb. Skrubb-skrubb. Den lyden sitter i meg ennå. Lyden av håpløshet.

En måned gikk. Vinteren kom sigende, første snøen var skarp og ond.

En kveld satt jeg med en kopp te og småkaker, da jeg plutselig hørte en bank på ruta, så glasset dirret.

Åpnet der sto nabogutten, Petter. Øynene store.

Sigrun! Kom fort! Vera har falt! Ved brønnen! Hun reiser seg ikke!

Hvordan jeg løp husker jeg ikke, beina bar meg automatisk. Hun lå der på den kalde bakken, bøttene velta, vannet var allerede frosset til is. Ansiktet hennes hvitt som snø, leppene blå.

Vi dro henne inn med gutta.

Fra soverommet ropte Signe:

Hva er det for leven?! Vera! Hvor er du nå? Varmeflasken min er kald!

Jeg bøyer meg mot Vera, kjenner pulsen som en tynn tråd, nesten borte. Vi ringte lege, hun ble kjørt til sykehuset i distriktet. Hjerteinfarkt. Et stort.

Nå var Signe alene.

Jeg gikk inn til henne. Hun satt der, blunket forvirret.

Hvor er Vera? Hvem tar ut potta? Hvem lager grøt?

Vera er på sykehuset, sa jeg strengt. Du har sendt henne dit, Signe. Hun holder på å dø.

Løgn! skrek hun. Hun gjør det med vilje! Vil stikke fra meg! Svikter sin stakkars mor! Egoist!

Jeg følte meg bare kvalm. Ville snudd i døra, men Hippokrates ed hindret meg. Ga henne vann, en tablett og gikk. Tenkte: Hvordan skal du klare deg nå?

Men skjebnen kan være forunderlig. Neste dag kom bussen til bygda. Ut av den steg Nadia. Signe sitt barnebarn, datter til Vera.

Nadia var ikke populær i bygda. Da hun var ferdig med skolen, dro hun til byen. Kom aldri hjem, ikke en eneste gang. Folk sa hun var arrogant. Vera gråt stille for datteren, skrev brev, men fikk aldri svar.

Men nå kom hun. I skinnjakke, kort og moderne hår, blikket hardt og rett. Ikke lik moren, ikke lik bestemoren.

Hun kom til meg først.

Hvordan har mor det? spurte hun, kort, som noe på jobben.

Dårlig, sa jeg. På intensiv, kroppen er tappa for alt. Alt forbruket.

Nadia strammet munnen, kinnene røde.

Da går jeg til bestemor.

Hva som skjedde der inne, spekulerte alle i bygda på. Men dagen etter gikk jeg forbi huset deres, og hørte skriking. Signe skrek så det hørtes ut som hun ble drept. Jeg styrtet inn.

Et malerisk bilde: Signe rød som en hummer, veiver med armene, og foran henne sto Nadia, rolig som en stein. Hun holdt en tallerken med suppe.

Jeg skal ikke spise det! roper Signe. Det er usaltet og kaldt! Vera serverte alltid varm mat! Hvor er datteren min?!

Datteren din er på sykehuset fordi du kjørte henne dit, sier Nadia stille. Men jeg er ikke Vera. Jeg salter ikke. Vil du ikke spise? Spis når du blir sulten.

Hun setter tallerkenen på bordet og går.

Vann! roper Signe. Gi meg vann, du jævel! Jeg dør!

Nadia stopper i døra, ser over skulderen:

Der er muggen. Der er glasset. Har du hender? Vær så god.

Jeg trodde Signe skulle få slag. Hun hadde ikke tatt sitt eget glass på ti år!

Sigrun! sier hun straks hun fikk øye på meg. Vitne! Hun plager meg, sulter meg!

Men Nadia så på meg med de grå øynene og jeg så en smerte så stor at jeg fikk lyst til å gråte selv. Det var ikke ondskap, det var kirurgi. Hun kuttet faktisk gjennom alt det vonde.

I to uker «trente» Nadia opp bestemor. Hardt.

Jeg tar ikke ut potta. Det står en rullestol-toalett der. Kan du sitte kan du flytte deg.

Skifte sengetøy? Gjør det selv.

Skriker du, går jeg ut i hagen.

Bygda murret. «Hun tar livet av den gamle,» hvisket konene ved brønnen. Jeg sa ingenting, for jeg så: Signe begynte å leve.

Først var hun rasende. Så, av sult, begynte hun å bruke skjeen selv. Og da Nadia konsekvent ikke ga henne vann, så jeg med mine egne øyne: Signe reiste seg! Støttet seg til sengegavlen, stavret seg til bordet.

En måned, og Vera ble utskrevet.

Nadia tok henne hjem med taxi. Vera var svak, blek, men ikke lenger gjennomsiktig. Gikk sakte, holdt datteren i hånden, var redd for å komme inn trodde hun skulle få kjeft.

De kom inn. Stille.

Ingen mor i stua. Senga var redd opp.

Vera grep til hjertet:

Død?

Nei, sa Nadia. Hun er på kjøkkenet.

De går inn. Der sitter Signe Haugland. Ved bordet. Med briller, skreller potet. Selv!

Da hun så Vera, la hun kniven fra seg.

Stillhet, så dyp at man hørte klokka tikke. Tikk-takk. Tikk-takk.

Vera lente seg mot dørkarmen, tårer rann.

Mamma du har reist deg

Signe så på henne, deretter på barnebarnet. Blikket var merkelig. Ikke bittert. Forvirret, nesten som om hun våknet fra en lang søvn.

Man reiser seg, mumlet hun, med dette politiet i skjørt.

Så sa hun stille:

Sett deg, Vera. Potetene blir kalde.

Jeg så på dem, både unge og gamle, og tenkte: Hvor mye krefter bruker folk på disse spillene, på å spille syke og ulykkelige? Livet er bare én det er ikke et kladd, kan ikke skrives om. Noen ganger må man ikke rette på puta, men rive den bort under hodet til en person.

Vinteren gikk. Snøen forsvant, tok med seg gammelt liv.

Mai kom. Vet du hvordan mai er i Skogvik? Det er når luften er så søt av kirsebærblomst at man kan spise den med skje. Når kveldene er dypsvarte og trosten synger så hjertet vrenger seg.

En kveld gikk jeg forbi Hauglands hus.

Nytt, malt grind. Tulipaner flammer i bedet Veras stolthet.

På tunet et bord med et blankt, gammeldags kaffekanne.

Der sitter tre.

Signe i rullestolen, hun holder koppen selv, dypper kaker. Sjalet pryder henne, glitrer.

Nadia sitter ved siden av, ler, har laptop på fanget jobber som fjernarbeider herfra.

Og Vera Vera går i hagen. Ikke bøyd og springende, men rolig. Hun stryker over eplegrenen, lukter på blomstene. Ansiktet er lysere, roligere. Rynkene er der, men øynene lever.

Vera fikk øye på meg, viftet:

Sigrun! Kom inn for te! Gooseberrysyltetøyet ditt, det du liker!

Jeg gikk inn, grinda knirket hjemlig. Jeg satte meg til bordet. Teen var varm, sterk og røykfull.

Vet du, Sigrun, sa Signe plutselig, og så ut mot sola:

Jeg trodde kjærlighet var når noen går rundt med deg, serverer alt. Men det er kjærlighet er når noen nekter deg å gi opp. Tvinger deg til å leve, selv når du ikke har krefter.

Vera la armen rundt henne, stille. Nadia tok bestemorens hånd.

Vi satt slik, i god stillhet bare en siriss stemte sin fele bak ovnen, og et sted langt borte rautet en ku flokken kommer hjem. Så godt, så fredelig. Da vet jeg at det skal bli bra.

Nå ser jeg på helsestasjonen min, på de støvete veiene og de gamle husene med utskårne lister, og tenker: Det finnes ikke noe bedre sted på jord enn bygda når det er fred i husene. Her helbreder luften og jorda gir kraft, bare man rensker vekk uviljen fra hjertet, som et ugress.

Rate article
Intigue Life
Datteren visnet, moren blomstret Høsten det året var rå og ond i Zaritskåsen. Regnet trommet mot v…