Skygger fra fortiden
Ingrid Johansen tørket forsiktig støv fra de gamle bøkene av Ibsen i sitt lille bokhandlerlokale på Bogstadveien. Utenfor lå Oslo grå og regntung denne oktobermorgenen akkurat tre måneder etter begravelsen til Eirik. Stillheten ble brutt av at postbudet banket på glassdøren.
Du har fått brev, postbudet rakte frem en hvit konvolutt uten avsender. Vennligst signer her.
Ingrid løftet overrasket øyenbrynene. I tiden med e-post var brev sjeldne, særlig anonyme. Hun satte på seg lesebrillene og åpnet konvolutten ved disken.
«Kjære Ingrid Johansen. Jeg er lei for å forstyrre deg i en sorgens tid, men samvittigheten tillater meg ikke å være taus lenger. Din avdøde ektemann, Eirik Kristiansen, levde et dobbeltliv de siste tjue årene. Hvis du ønsker å få sannheten, kom til kafé Idioten i Torggata i morgen klokken to. Jeg har på meg et rødt skjerf. Unnskyld for den smerten jeg påfører deg.»
Ingrids hender begynte å skjelve. Brevet falt til gulvet, og hun satte seg ned bak kassen, mens rommet snurret rundt henne. Eirik? Hennes Eirik, som kysset henne i pannen hver morgen før han dro til universitetet? Som leste Hamsun for henne om kveldene? Som døde av hjertesvikt midt under et foredrag om Bjørnson?
Må være en misforståelse, hvisket hun til det tomme lokalet. Eller en ond spøk.
Men tvilens frø var sådd. Hele natten vred Ingrid seg i sengen, tenkte på rare små detaljer. Eiriks mange konferansereiser, som han sjelden snakket om. Telefonsamtalene, etterfulgt av spaserturer ut på balkongen. Bankutskrifter han alltid hentet før henne…
Neste dag, presis klokken to, steg Ingrid inn i kafé Idioten. Ved et hjørnebord satt en ung kvinne, rundt tretti vakker, med høye kinnben og triste grå øyne. Et rødt skjerf hang om halsen hennes.
Ingrid Johansen? sa kvinnen og reiste seg. Jeg heter Sigrid. Takk for at du kom.
Hvem er du? Ingrids stemme dirret av tilbakeholdt raseri. Hvordan våger du å si slikt om min mann?
Sigrid tok frem et slitt fotografi fra vesken. Eirik, yngre femten år bakover i tid omfavnet en kvinne med et barn på armen.
Dette er min mor, sa Sigrid stille. Og barnet er meg. Eirik Kristiansen var ikke biologisk far, men han oppdro meg fra jeg var fem. Mor døde av kreft i fjor. Før hun gikk bort ba hun meg finne deg og fortelle alt, men jeg klarte det ikke mens han levde.
Ingrid kjente gulvet forsvinne under henne. En servitør kom med vann, men hun klarte ikke drikke hendene rystet for mye.
Dette kan ikke stemme, fikk hun frem. Vi var gift i førti-fem år. Ingen hemmeligheter.
Han elsket deg, Sigrid lente seg frem. Han snakket alltid om deg med varme. Men min mor… hun trengte ham. Hun var psykisk syk. Etter far forlot oss, forsøkte hun å ta livet sitt. Eirik var hennes veileder på masterstudiet, han reddet henne. Og klarte aldri å gå videre.
Tjue år, Ingrid rystet på hodet. Tjue år med løgn.
Ikke løgn, Sigrid hevet stemmen forsiktig. Han var splittet mellom plikt og kjærlighet. Han betalte mors behandling, min utdannelse. Men hver kveld dro han hjem til deg. Mor visste om dere, krevde aldri mer.
Ingrid reiste seg så brått at glasset falt. Jeg må tenke. Ikke kontakt meg igjen.
Hun gikk ut i regnet, tårene blander seg med dråpene. Var alt et bedrag? Eller ikke?
Hjemme begynte Ingrid å lete. Hun gransket alle skuffer, papirer i Eiriks gamle dokumentmappe fant hun en nøkkel til bankboks og kvittering til P. S. Johansen hennes svigermors pikenavn, som Eirik aldri brukte offentlig.
I banken, med dødsattest og arvedokumenter, fikk hun åpnet boksen. Der var kontrakt for leie av en leilighet på Majorstuen, medisinske papirer for Ellen Sigridsdatter om bipolar lidelse, bilder av Sigrid gjennom årene fra barnehage til universitetsdiplom. Og dagboken til Eirik.
Ingrid satte seg rett på gulvet og begynte å lese.
«Jeg er et svin. Det vet jeg. Men jeg klarer ikke annet. Ingrid er mitt lys, min støtte. Min sanne verden. Men Ellen og Sigrid… de dør uten meg. Ellen forsøker igjen å kutte seg når jeg snakker om å forlate henne. Og Sigrid… denne jenta ser på meg som far. Hvordan kan jeg forlate henne?»
«I dag kom Sigrid inn på UiO for nordisk. Hun vil bli som meg undervise litteratur. Jeg er stolt og hater meg selv. Ingrid spurte hvorfor jeg gråt. Sa jeg ble rørt av å lese Fruen fra havet. Det er sant jeg gråt over min splittede tilværelse.»
«Ellen dør. Kreft. Noen måneder igjen, sier legene. Hun vil bare at jeg forteller Ingrid alt etter hennes død. Jeg lovet, men vet jeg aldri klarer det. Jeg er feig. Alltid vært feig.»
Den siste notisen var datert en uke før Eiriks død:
«Hjertet mitt tåler ikke mer. Bokstavelig talt. Kardiologen sier operasjon, men jeg vet det er straffen. Jeg levde to liv, nå revner hjertet. Ingrid, hvis du en dag leser dette tilgi meg. Jeg elsket deg hver sekund av vårt liv. Men jeg klarte ikke forlate en syk kvinne og et barn. Tilgi denne gamle tåpen.»
Ingrid lukket dagboken. Hun satt i det kalde bankhvelvet og tenkte over de førtifem årene. Var det løgn? Eirik hadde elsket henne bare fanget i noe umulig.
Hun husket hans blikk slitent, men alltid ømt mot henne. Husket hvordan han holdt hennes hånd på sykehuset, leste dikt for henne, lo av hennes spøker.
På kvelden ringte hun til Per Svendsen Eiriks gamle universitetsvenn.
Per, visste du?
Lang stillhet.
Ingrid… jeg… Ja, jeg visste. Han ba meg være vitne på den hemmelige leiekontrakten. Unnskyld meg.
Hvorfor forlot han ikke meg? stemmen hennes brast.
Fordi han elsket deg. Jeg sverger, Ingrid, han forgudet deg. Men den kvinnen… hun prøvde flere ganger å ta sitt liv. Eirik kunne ikke leve med å være årsak til døden hennes. Og Sigrid kalte ham pappa…
Ingrid la på. Gikk mot vinduet og så ut på kvelds-Oslo, vakkert i lyset fra vått asfalt.
En uke senere møtte hun Sigrid igjen denne gang i bokhandelen.
Fortell meg om ham, bad Ingrid. Om livet jeg ikke visste om.
Sigrid fortalte i timevis. Om hvordan Eirik lærte henne sykle, hjelp til lekser, trøstet moren under depressive perioder, grein på hennes eksamensfest.
Han snakket ofte om deg, sa Sigrid. Han kalte deg sin engel. Sa han ikke fortjente en så god kvinne.
Han tok feil, Ingrid tørket tårer. Jeg fortjente ikke en mann som klarte stå i plikt og kjærlighet i tjue år uten å knekke.
Er du sint?
Sint, ja. Veldig sint. Men jeg forstår også. Livet er sjelden svart-hvitt, kjære. Særlig når det gjelder kjærlighet og ansvar.
Ingrid tok en Ibsen-bok fra hyllen.
Han elsket Et dukkehjem. Nå skjønner jeg hvorfor. Ta den det var hans eget eksemplar.
Sigrid tok mot boken med skjelvende hender.
Ingrid Johansen, jeg… Jeg er så lei for det.
Det trenger du ikke, Ingrid la hånden på hennes. Du er ikke skyldig. Ingen er det, ikke engang Eirik. Han prøvde bare å være et godt menneske i en umulig situasjon.
Etter Sigrid gikk satt Ingrid lenge alene i bokhandelen, tenkte på Eirik, hans dobbeltliv, byrden han bar i alle år. Og kjærligheten merkelig, tung, men ekte.
Hun åpnet dagboken hans og skrev på den siste siden:
«Eirik, min kjære. Jeg vet alt. Jeg forstår alt. Og jeg tilgir. Ikke bare det jeg er stolt av deg. Du bar en byrde som ville knust andre. Sov godt. Dine hemmeligheter blir hos meg, din minne er ren. Jeg skal passe på Sigrid. Hun er en del av deg, og dermed også min del.»
Ingrid lukket dagboken og låste den inn. I morgen er en ny dag. Hun vil fortsette å leve, ta vare på minnet om Eirik og kanskje finne i Sigrid den datteren de aldri fikk.
Livet gikk videre fylt av hemmeligheter og sannheter, men ekte. Kjærligheten viste seg sterkere enn løgnen, sterkere enn døden sterkere enn alt.
Det jeg lærte? At ingen liv er enkle, og kjærligheten har mange ansikter. Vi må prøve å forstå og tilgi.




