«DU RAKK DET IKKE, SIGRUN! FLYET GIKK! OG SAMMEN MED DET FORSVANT STILLINGEN DIN OG BONUSSEN DIN! DU ER SPARKET!» brølte sjefen inn i røret. Sigrun sto midt i en bilkø, blikket festet på en veltet bil, den hun akkurat hadde dratt et fremmed barn ut av. Hun hadde mistet karrieren sin, men funnet seg selv.
Sigrun var det perfekte eksempelet på en bedriftssoldat. 35 år gammel, regiondirektør. Hard, skarp, alltid tilgjengelig. Livet hennes var organisert ned til minuttet i Google-kalenderen.
Denne morgenen hadde hun årets viktigste avtale. Kontrakt med kineserne. Hun måtte være på Gardermoen innen klokka ti.
Sigrun dro i god tid. Hun kom aldri for sent.
Hun suste langs E6 i sin splitter nye elbil, innholdet i presentasjonen summende i bakhodet.
Så, plutselig, omtrent hundre meter foran henne, fikk en gammel Saab sleng, skled ut i grøfta og rullet rundt flere ganger før den ble liggende på taket.
Instinktivt trykket Sigrun på bremsen.
Tankene snurret: «Hvis jeg stopper nå, kommer jeg for sent. Avtalen er verd flere millioner kroner. Jeg blir slaktet.»
De andre bilene kjørte forbi. Noen slakket av, begynte å filme med mobilen, og råkjørte videre.
Hun så på klokka. 08:45. Tiden rant ut.
Sigrun trykket allerede på gassen, klar for å sno seg forbi køen som hadde begynt å samle seg.
Da fikk hun øye på en liten barnehånd i en rød vott, presset mot ruten på den veltede bilen.
Sigrun bannet høyt. Banket neven i rattet. Så svingte hun ut på veiskulderen.
Hun løp mot bilen på tynne hæler, føttene forsvant ned i snøen.
Det luktet bensin fra Saab-en.
Føreren, en ung mann, var bevisstløs med blod i håret. Bak i bilen satt en jente på kanskje fem år fastspent i setet sitt, hikstende.
Slapp av, lille venn! skrek Sigrun og dro i bildøren, som satt bom fast.
Hun grep en stein fra grøfta og slo ruten i stykker. Glassbitene risset ansiktet hennes og rev i den dyre kåpen. Det brydde hun seg ikke om.
Ut dro hun jenta, og med hjelp fra en trailersjåfør som hadde stanset, fikk de ut den unge mannen.
Et minutt senere sto bilen i brann.
Sigrun satt i snøen, holdt rundt barn hun aldri hadde sett før. Hendene ristet, strømpebuksene var revet opp, sot i ansiktet.
Telefonen hennes hoppet på bakken. Sjefen ringte ustanselig.
Hvor er du?! Innsjekkingen stenger!
Jeg kommer ikke, Kjell Arne. Det har vært en ulykke. Jeg måtte redde folk ut.
Jeg gir blaffen i hvem du måtte redde! Du har ødelagt avtalen! Du er SPARKET! Hører du det? Ut av bransjen!
Hun la på.
Ambulansen kom etter tjue minutter. En lege undersøkte de forulykkede.
De klarer seg. Du er engelen deres i dag, frøken. Uten deg hadde de brent inne.
Neste morgen våknet Sigrun arbeidsløs.
Kjell Arne hadde holdt ord. Han sparket henne, og la ut rykter om at hun var ustabil og uansvarlig. I den smale bransjen var det som et ulvepass.
Sigrun søkte nye jobber, men fikk bare avslag.
Sparepengene forsvant fort. Billånet (på den bilen hun kjørte) føltes stadig tyngre.
Hun sank inn i depresjon.
Hvorfor stoppet jeg? tenkte hun natt etter natt. Hadde jeg bare kjørt videre som alle andre, kunne jeg vært i Shanghai, drukket champagne. Nå sitter jeg igjen alene.
En måned senere ringte en ukjent på mobilen.
Sigrun Evensen? Det er Jonas. Han i Saab-en.
Han snakket svakt, men det glitret i stemmen.
Jonas? Hvordan har du det? Og datteren din?
Vi lever. Takket være deg. Sigrun, vi vil gjerne se deg igjen. Kan du komme?
Hun besøkte dem i en vanlig blokk i utkanten av byen.
Jonas gikk fremdeles med korsett. Hans kone, Hilde, gråt og kysset Sigruns hender. Lille Ingrid ga henne en tegning en ustø, men lysende engel med mørkt hår, akkurat som Sigrun.
De drakk te med billige småkaker.
Vi aner ikke hvordan vi skal få takket deg, sa Jonas. Vi har ikke penger… Jeg er bilmekaniker, Hilde jobber i barnehage. Men hvis du trenger noe…
Jeg trenger en jobb, smilte Sigrun bittert. Jeg mistet min på grunn av det du vet.
Jonas tenkte seg om.
Hør her… Jeg har en kompis. Han er litt spesiell, driver gård et stykke herfra. Han trenger en som kan styre papirene, ordne med tilskudd, få logistikken til å gå rundt. Ikke noen som må stå i fjøset hele dagen altså, mer administrasjon. Det er ikke mye lønn, men du får bo på gården. Kanskje du skal prøve?
Sigrun, som før knapt orket skitt på skoene, dro. Hun hadde ingenting å tape.
Gården var stor, men preget av forfall. Eieren, onkel Mikkel, brant for dyra, men han var håpløs på alt som hadde med tall og papir å gjøre.
Sigrun brettet opp ermene.
Borte var det blanke forhandlingsbordet nå en enkel trekontorpult. Ingen Armani-dresser, bare olabukser og gummistøvler.
Hun rydda i arkivet, skaffet støtte og fant nye grossister. Etter ett år ga gården endelig overskudd.
Sigrun begynte å trives.
Her fantes ingen intrigemakere, ingen falske smil.
Her luktet det av melk og høy.
Hun lærte å bake brød. Skafte seg en hund. Hun gadd ikke sminke seg timevis lenger.
Viktigst av alt: Hun følte seg endelig levende.
En dag kom det en delegasjon fra byen for å kjøpe varer til restaurantene. Blant dem var Kjell Arne, hennes gamle sjef.
Han kjente henne igjen, slo blikket over hennes enkle jeans og røde kinn.
Ja, Sigrun, sa han hånlig. Se hvor du endte. Kumøkkdronning! Kunne sittet i styret, vet du, angret vel på at du skulle spille heltinne den gangen?
Sigrun så på ham. Og plutselig så hun at han ikke var ekkel. Han var ingenting for henne. Som et plastkrus i snøen.
Nei, Kjell Arne, smilte hun. Jeg angrer ikke. Jeg reddet to liv den dagen. Og et tredje mitt eget. Jeg reddet meg selv fra å bli som deg.
Sjefen fnyste og forsvant.
Sigrun gikk inn i fjøset, der en kalv nettopp var født. Den dyttet snuta si mot hånden hennes.
Utover kvelden kom Jonas, Hilde og Ingrid på besøk. De var blitt familievenner. De grillet pølser, lo høyt sammen.
Sigrun så opp mot stjernehimmelen stor og lys, en man nesten aldri ser i byen. Og hun visste: Nå var hun der hun skulle være.
Moral: Noen ganger er det å miste alt eneste vei til å finne livet på ordentlig. Karriere, penger, status det er bare kulisser. Alt kan brenne opp på et blunk. Menneskelighet, et reddet liv og en ren samvittighet, det får du alltid ha med deg. Ikke vær redd for å svinge av hovedveien, hvis hjertet ditt sier stopp. Kanskje er det nettopp da livet ditt tar sin største vending.




