Etter at pappa gikk bort, bestemte broren min at jeg skulle ordne alt, uten å spørre.
Etter begravelsen la han nøklene til leiligheten hans på bordet foran meg.
Mamma satt på sofaen og var stille. Jeg holdt mappen med alle papirene, og forstod ikke helt når jeg ble den som skulle ta ansvar for alt.
Pappa gikk bort brått. Ingen tid til samtaler, avtaler, eller fordeling av oppgaver.
Broren min bor i samme by, men sier alltid at jobben er så krevende. Jeg jobber i et regnskapsfirma og har også tidsfrister, men det virker som om det ikke spiller noen rolle.
Allerede tredje dagen sa broren min at jeg er mer ryddig og rolig, og at jeg har lett for å ordne papirarbeid.
Så begynte jeg å gå fra kontor til kontor. Jeg leverte kopier, originaler, attester. Jeg sto i kø med nummerlapp.
Broren min ringte kun for å høre om alt gikk greit. Han var sjelden med.
Mamma gråt om kvelden, mens jeg ryddet pappas garderobe. Jeg brettet skjortene hans en etter en, og la dem ned i esker.
Broren min sa at han ikke klarte å gå inn på rommet til pappa. At det ble for tungt for ham.
Jeg kom også hjem om kvelden og satt i mørket. Men neste morgen sto jeg opp og fortsatte.
Til slutt måtte vi bestemme hva vi skulle gjøre med leiligheten til pappa. Broren min mente det beste var å selge den, så ingen hadde ekstra byrder.
Jeg spurte hvor mamma skulle bo da. Broren min sa at hun kunne flytte inn hos meg, siden jeg har større plass.
Mamma sa ingenting, bare stirret ned.
Det var da jeg skjønte at broren min allerede hadde bestemt seg, uten å spørre oss.
Da vi skulle diskutere detaljer, snakket broren min om priser, meglere og tidsfrister. Jeg snakket om hvordan mamma våkner om natten og savner pappa.
Broren min sukket og sa: Vi må være praktiske.
Det ordet kvernet i hodet mitt.
Jeg er praktisk. Jeg betaler regningene til tiden. Jeg planlegger budsjettet. Men jeg kunne ikke akseptere at mamma bare ble en del av regnestykket.
Noen dager senere kom broren min med en kontrakt for salget. Han la den på kjøkkenbordet og ga meg en penn.
Jeg spurte om han hadde snakket med mamma. Han sa at hun ikke orker slike ting.
Da så jeg på mamma, som grep hardt rundt kanten av duken.
Jeg skjøv kontrakten tilbake til broren min.
Sa at jeg ikke ville skrive under før mamma fikk si hva hun ønsket. Broren min ble irritert. Han sa at jeg alltid gjør alt vanskeligere.
Jeg hevet ikke stemmen. Jeg bare gjentok at dette var hjemmet til pappa og mamma.
Etter den kvelden sluttet broren min å ringe hver dag. Nå kommer det korte sms om regninger og tidsfrister.
Mamma bor fortsatt hos meg midlertidig. Om morgenen lager jeg kaffe og setter koppen ved henne. Mamma sitter lenge foran vinduet.
Leiligheten til pappa er ennå ikke solgt. Jeg fortsetter å betale strøm og vann, så de ikke blir stengt.
Av og til lurer jeg på om broren min ser meg som søsteren eller bare som den som må bære ansvaret for ham.
Jeg ønsker ikke å komme på kant med ham. Jeg vil heller ikke svikte mamma.
Mellom oss står jeg, med en mappe papirer, og kjenner at hvis jeg tier, blir alt bestemt uten meg.
Er det riktig av meg å stoppe salget, selv om det fører til konflikt mellom meg og broren min?
Jeg har lært at uansett hvor praktisk man er, blir mennesker aldri bare tall eller poster i et budsjett. Det er alltid hjertet, ikke regningen, som må spørres først.
Etter at faren min gikk bort, bestemte broren min at jeg skulle ta ansvar for alt – uten å spørre el…




