Mannen med hengeren: En novemberkveld i en norsk utkant – sykdom, sorg og veien tilbake til livet

KARLEN MED HENGEREN

Jeg husker det som om det var i går, den seinhøstkvelden i november. Sludd pisket mot vinduet, vinden ulte i pipa så det minnet om en sulten ulv, men på sykestua knirket vedovnen og det var varmt og godt. Jeg hadde akkurat pakket sammen for kvelden, da døra plutselig skar i hengslene og Einar Bakke sto i døråpningen. Selv stor som en låvedør, bredskuldret, men sto der så lut at det nesten så ut som vinden ville blåse ham av gårde. I armene holdt han et lite bylte datteren hans, lille Åshild.

Han la henne forsiktig på benken, trakk seg så mot veggen og ble stående helt urørlig, akkurat som et gammelt grantre i stormen. Jeg så på jenta, og det knøt seg i magen min. Ansiktet var brennende rødt, leppene tørre og sprukne, hele kroppen skalv bitte lite «mamma mamma» hvisket hun, igjen og igjen. Hun var ikke engang fylt fem år den gangen. Jeg tok feberen kjære vene, nesten førti!

Einar, hvordan har du kunnet sitte hjemme med henne sånn? Hvor lenge har hun vært så dårlig? spurte jeg strengt mens jeg allerede brøt opp en ampulle og gjorde klart sprøyta.

Han svarte ikke. Stirret ned på gulvteppet, ansiktet så hardt sammenbitt at knokene hvitnet. Akkurat som han ikke sto der, men flakket bort i sitt eget mørke. Og jeg skjønte det er ikke bare ungen som trenger stell her, denne karen har et hjerte som ligger strødd i biter, og de sårene heler ikke av plaster eller smertestillende.

Jeg ga Åshild en sprøyte og gnidde henne varm. Hun roet seg sakte, pusten gikk lettere. Jeg satte meg ned på benken, strøk henne over den varme panna og sa rolig til Einar:

Dere blir her i natt. Hvilken fornuft er det i å dra ut i dette været? Du kan legge deg på divanen, så passer jeg på Åshild.

Han bare nikket, men rørte seg ikke. Hele natta sto han der ved veggen, som en lydløs vaktgård. Selv skiftet jeg kompresser, ga Åshild vann, og tankene kvernet og gikk.

Om Einar gikk det mye snakk i bygda. For et år siden druknet kona hans, Sissel. Hun var ei lysende jente latteren hennes en bekk om våren. Etter at hun ble borte hadde Einar forsteinet seg. Gikk og jobbet, tok vare på datteren, huset så ut som om svigermor skulle komme på inspeksjon, men øynene ja, de var som to tomme graver. Ikke et ord til noen. Hivet ut et «morgern» i skjegget, det var alt.

Folk tømte kaffekoppen og slarvet om at de hadde kranglet nede ved elva. Noen påsto at han hadde fått seg noen drammer, sagt noe han angret, og at hun i fortvilelse hadde kastet seg uti og at Einar ikke rakk å gripe tak i henne. Etterpå hadde han ikke smakt en dråpe, men hjelper det? Skyld, det etser seg inn verre enn hjemmebrent. Og alle i bygda så på Einar og Åshild som «han karen med hengeren». Men hengeren det var ikke jenta. Det var sorgen han dro etter seg hvor enn han gikk.

Mot morgenen slapp feberen, og Åshild åpnet de blå øynene sine så lyse som vårblått vann, akkurat som moren så på meg, kikket mot faren og leppene begynte å skjelve igjen. Einar kom bort, prøvde famlende å holde henne i hånda, men trakk seg unna som om hun brant ham. Han var redd henne, skjønner dere? Hun var som et ekko av den han hadde mistet, det gjorde for vondt.

Jeg lot dem bli en dag til. Kokte en god kyllingsuppe som jeg matet Åshild med teskje. Hun spiste snilt, men sa nesten ingenting det hadde vært sånn siden ulykken. Bare «ja», «nei». Og faren? Enda mindre prat. Han skar opp brød, la litt suppe på tallerkenen hennes, og flettet håret hennes uten et ord med de store, ru arbeidsnevene sine. Folk sa det var så stille i huset deres at luften dirret av savn.

Så gikk tida. Åshild ble frisk, men jeg holdt øye med dem. Kom innom med noen boller nå og da, eller leverte syltetøy påstått fordi jeg ikke hadde plass i kjelleren. Men jeg måtte jo se hvordan de hadde det. Levde side om side som fremmede i samme hus. Det var som en tykk isvegg imellom dem som ingen visste hvordan de skulle tine.

Så kom våren, og med den dukket ny lærer opp på skolen: Ragnhild Løken. Fra byen. Rolig, varm, med et sånt trist drag over øynene at en skulle tro hun hadde sin egen sekkevis med historier. Hun begynte i småskolen, og Åshild havnet i klassen hennes.

Og slik det kan hende, folkens en solstråle klarer å smyge seg inn i det mørkeste krå før eller siden. Ragnhild merket Åshild med det samme, og begynte forsiktig å varme henne opp. Kom med bøker med bilder, ga henne fargeblyanter, lot henne lese eventyr etter skoletid. Og sakte begynte også Åshild å trekke mot henne.

En dag jeg var innom skolen for å måle blodtrykket til rektoren, fikk jeg se dem sammen i et tomt klasserom. Ragnhild leste høyt, og Åshild satt tett inntil, nesten som hun ikke turte å røre seg. Og i ansiktet til jenta så jeg en ro og glede jeg ikke hadde sett på lenge.

Einar så på dette med ulveblikk i starten. Kom og hentet dattera, oppdaget henne med læreren, og det var som ansiktet hans frøs til is. «Hjem nå», bjeffet han og dro jenta med seg. Ikke så mye som et «hei» til Ragnhild. Han så på hennes vennlighet som nedlatende medlidenhet, og det var verre for ham enn kjeft.

Så hendte det at Einar og Ragnhild traff hverandre utenfor nærbutikken. Ragnhild delte ut is til Åshild, begge lo. Da kom Einar. Han vred seg, snøftet, nappet isen ut av hånda til jenta og kastet den i søpla.

Det får holde, sa han. Hold deg til ditt. Vi klarer oss.

Åshild begynte å gråte, Ragnhild ble stående igjen, såret og stum, med blikket fullt av både skuffelse og sorg. Einar marsjerte avgårde med dattera sin hikstende bak seg. Jeg kjente det knakk i hjertet mitt da jeg så det. Åh, Einar tenk at du er så sta at du ødelegger for deg selv og barna dine.

Senere den kvelden kom han for å hente litt hjertemedisin. «Det trykker over brystet», sa han. Jeg satte frem et glass vann og ba ham sette seg.

Det er ikke hjertet, Einar. Det er sorga di som kveler deg. Tror du at du beskytter dattera di med denne tausheten? Du kveler henne sakte. Hun trenger varme, et godt ord. Kjærlighet, det handler ikke bare om hva du koker til middag det ligger i blikket, i hvordan du tar på henne. Du må slippe taket i Sissel la henne gå! Det er vi som lever, som må leve videre.

Han satt bare, bøyde hodet og sa ikke et knyst. Så så han opp, og det var så mye smerte i de øynene at jeg kjente det knep sammen i brystet mitt også.

Jeg klarer det ikke, Johanne, visket han. Klarer ikke

Han gikk. Og jeg ble sittende lenge, så etter ham. Slik er det, mine venner det kan være lettere å tilgi andre enn å tilgi seg selv.

Men så, vettu, en dag snudde alt. Senvåren hadde tatt over bygda alt luktet nypløyd jord og blomstrende syriner. Ragnhild satt igjen med Åshild og tegnet på skoletrappa. Åshild tegnet et hus, sola, og en stor figur som skulle forestille pappaen sin. Ved sida av pappaen en mørk, svart flekk.

Ragnhild så på tegningen, og det var som noe brast i henne. Hun tok hånda til Åshild og gikk rett til Bakke-huset.

Jeg kom tilfeldigvis forbi skulle bare høre om de trengte noe. Så Ragnhild sto tvilende utenfor porten, mens Einar hogg ved på tunet så flisene føyk. Hun tok mot til seg, gikk inn.

Jeg ba deg…

Unnskyld, sa Ragnhild lavt. Jeg er ikke her for deg, bare for å følge Åshild hjem. Men det er en ting jeg vil si.

Og så snakket hun. Rolig, med stemme som bar over hagen. Hun fortalte om mannen sin, som hun hadde elsket mer enn livet, og som døde brått i en ulykke. Om hvordan hun lå et år i mørket og ønsket seg bort; hvis hun bare hadde bedt ham bli hjemme den dagen Skylden holdt på å drukne henne. Men en dag forsto hun at ingen blir mer levende av at de levende slutter å leve. Han hadde elsket livet, og det ville han at også hun skulle gjøre. Du må leve for de som virkelig trenger deg, sa hun.

Einar sto stille som en påle. Ansiktet hans åpnet seg, og så dekket han det plutselig med hendene og begynte å skjelve. Ikke gråte, bare skjelve hele det ruvende legemet hans hakket.

Det er min skyld, hikstet han mellom nevene. Vi kranglet ikke Vi lo! Hun løp ut i elva som en unge, vannet var iskaldt. Jeg ropte på henne, men hun bare lo. Så skled hun på steinen, slo hodet Jeg hoppet uti, lette, men jeg klarte det ikke. Jeg rakk det aldri. Jeg mistet henne.

Akkurat da sto lille Åshild i ytterdøra. Hun hadde hørt alt gjennom vinduet. Hun ble stående tett inntil faren og se på ham og i blikket hennes var det ikke frykt, bare grenseløs omsorg.

Hun gikk bort, la de små armene rundt beina hans og sa klart og tydelig høyere enn jeg hadde hørt henne på et år:

Pappa. Ikke gråt. Mamma sitter på en sky. Hun ser på oss. Hun er ikke sint.

Da knelte Einar på tunet, snudde seg og dro ungen inntil seg, hulket og gråt og lot seg trøste av barnet sitt. Og lille Åshild klappet ham over skjegget og håret, og gjentok: «Ikke gråt, pappa. Ikke gråt.» Ragnhild sto ved siden og tørket tårer, men nå var det tårer av lindring. Tårer som vasker vekk gammelt sår og gir luft til nye røtter.

Tida gikk. Sommeren gled inn i høst, og så kom vår igjen. Og nede på Fossen sto plutselig en ny familie ikke etter papiret, men i hjertet.

En dag satt jeg på trappa og så på biene i morelltreet, da så jeg dem komme. Einar, Ragnhild og Åshild, hånd i hånd. Åshild pludret, lo og smittet hele gata med latteren sin.

Einar ja, dere skulle sett ham! Rett i ryggen, øynene lyse, og blikket mykt og varmt. Han så på Ragnhild, på Åshild, og smilte et slikt smil bare de som har mistet, men funnet kjærligheten igjen, klarer.

De stoppet hos meg.

God dag, Johanne, sa Einar, og stemmen hans var så varm at jeg kunne tent opp i ovnen med den.

Åshild rakte frem en liten bukett løvetann.

Denne er til deg!

Jeg tok imot, med tårer på lur. Så dem forsvinne ned mot elva og tenkte, nå er elva for dem bare en elv. Ikke et sted for sorg, men et sted å være sammen, tie og se vannet skylle vekk alt vondt.

Så hva tror dere, mine venner? Kan et menneske redde seg selv ut av sorga, eller må det alltid en utstrakt hånd til?

Rate article
Intigue Life
Mannen med hengeren: En novemberkveld i en norsk utkant – sykdom, sorg og veien tilbake til livet