Hver morgen våknet Ingrid til lyden av regndråper mot vinduskarmen og så grå skyer utenfor. Været virket å speile hennes humør urolig, uvisst, fylt av vage mistanker.
I tre uker hadde ektemannen, Erik, pakket treningsbaggen og sagt:
Mamma og pappa er dårlige. Jeg drar til dem et par dager.
Første gangen tok Ingrid det med tålmodighet. Signe, svigermoren, hadde nylig vært gjennom en operasjon på galleblæren. Svein, svigerfaren, klaget på høyt blodtrykk. Å være 65, ja, da sviktet helsen noen ganger.
Klart du skal dra, sa Ingrid. Hils og si at jeg tenker på dem.
Erik dro av gårde hver fredag kveld og kom hjem igjen mandag morgen. Sliten og taus, som om han kom hjem fra en tung arbeidsuke. Spørsmål om foreldrenes tilstand svarte han kort på:
Bedre. Men fortsatt svake.
Hva feiler det egentlig mamma? undret Ingrid.
Alt. Det er alderen, svarte Erik med et lite sukk.
Historien gjentok seg uke etter uke.
Dårlig igjen? spurte Ingrid, litt overrasket.
Mamma har falt og slått seg. Pappa er urolig. Jeg bør dra, svarte Erik, mens han la sammen skjorter.
Skal jeg bli med? Kanskje jeg kan hjelpe til?
Nei, det er så trangt hjemme hos dem. Du kan heller passe på hjemme.
Ingrid var enig. Hun hadde alltid holdt avstand til Eriks foreldre, lot dem få plass og blandet seg ikke. Svigermor var reservert, ikke særlig varm. De snakket alltid høflig, men aldri fortrolig.
For tredje gang pakket Erik baggen samme rutine.
Hva er det denne gangen? spurte Ingrid, så Erik la jeans og ullgenser oppi.
Pappa er virkelig dårlig, blodtrykket spretter opp og ned. Mamma klarer det ikke alene.
Har dere fått tilkalt lege?
Ja, men du vet jo hvordan fastlegene er nå til dags. Skrev ut tabletter og gikk igjen.
Erik virket overbevisende, men tonen hans manglet følelser. Det klang som noe innøvd, ikke genuint bekymret.
Erik, kanskje de burde legges inn på sykehus om det er så alvorlig?
De vil ikke. De er redde for sykehuset. De sier det er roligere hjemme.
Han lukket sekken og kysset Ingrid på kinnet.
Ikke vær trist. Jeg prøver å bli fort ferdig.
Da Erik dro, satt Ingrid igjen med en gnagende uro. Hun prøvde å huske sist hun hadde snakket med svigermor på telefon. Det var omtrent en måned siden. Signe ringte for å gratulere hennes venninne med bursdag.
Den gang var svigermor livlig, spurte om jobben, fortalte om hagen og grønnsaker. Ingen klage om helse. Tvert imot, Signe skrøt av tomater og vinterplaner.
Merkelig, mumlet Ingrid, mens hun sto ved vinduet og så ut i høstregnet. Hvis svigermor er så dårlig, hvorfor har hun ikke ringt? Før sa hun alltid fra om hun var syk.
Mandag morgen kom Erik hjem, enda mer mutt.
Hvordan går det med foreldrene? spurte Ingrid.
Pappa har det bedre. Mamma er fortsatt svak.
Hva sa legen?
Hvilken lege? spurte han.
Fastlegen, du sa dere hadde tilkalt ham.
Å ja. Han sa bare vi skulle følge med. Hvis det ble verre, så sykehus.
Erik byttet klær og satte seg ved PCen. Samtalen var brått slutt.
Da Erik var i dusjen, tok Ingrid telefonen hans. Hun hadde aldri sjekket mobil, men nå følte hun hun måtte.
Ingen anrop til foreldrene. Ingen meldinger, ingen kontakt på to uker.
Hvordan er det mulig? hvisket Ingrid. Hvis han er hjemme hos dem, trenger man jo ikke ringe.
Men vanligvis, når Erik reiste, pleide svigerforeldrene å ringe Ingrid minst én gang. Spørre om hun trengte noe, eller bare for å hilse. Nå: ingenting.
Fjerde turen kom neste fredag.
Så det er foreldrene igjen? spurte Ingrid.
Ja. Mamma har feber. Jeg tror hun har blitt forkjølet.
Erik, kanskje jeg skal bli med? Kan hjelpe til
Hvorfor skal du stresse deg selv? svarte han brått. Du har nok med ditt.
Det er ikke vanskelig. Det er dine foreldre og mine, på sett og vis.
Ingrid, la være. Det er trangt, og du kan fort bli syk.
Erik pakket fort, blikket gled unna. Virket nesten som han hadde dårlig tid.
Hvilken tog skal du ta? spurte Ingrid.
Det vanlige. Klokka sju.
Vil du at jeg følger deg til stasjonen?
Nei, jeg finner frem selv.
Erik ga henne et kjapt kyss og forsvant. Ingrid satt igjen, med en leilighet full av uuttalte ord og merkelige sammentreff.
Lørdagen ble hun sittende i tankene. Mistanken pustet henne i nakken. På den ene siden, det var ikke rettferdig å anklage Erik for løgn uten bevis. På den andre siden alle disse rare tilfeldighetene.
Er jeg bare en mistenksom kone? irettesatte hun seg selv. Kanskje foreldrene faktisk er dårlige, kanskje jeg lager problemer av ingenting?
Rundt lunsj bestemte Ingrid seg. Hvis svigerforeldrene var dårlige, ville de nok bli glad for besøk. Ingrid bakte en hjemmebakt eplekake, handlet frukt, pakket noen gaver og dro for å overraske svigerfamilien.
Nå skal jeg ta dem på senga, tenkte hun. Og Erik også.
Kjøkkenet var fullt av festlig kaos. Ingrid laget kake med mammas oppskrift. Mens den stekte, handlet hun appelsiner og juice.
Klokka tre var alt klart. Eplekaken stod dampende på bordet, en pose frukt ved døren. Ingrid tok på seg et pent skjørt, la på litt sminke og dro til togstasjonen.
På toget smilte hun når hun tenkte på hvordan Erik ville bli overrasket. Han ville åpne døra, se Ingrid med kake og frukt, først forvirret, så glad.
Ingrid? Hvor kommer du fra? ville han si.
Tenkte jeg skulle besøke dere, svarte hun. Hilse på de syke.
Reisen tok halvannen time. Signe og Svein bodde i et lite tettsted utenfor Oslo, i et hvitt trehus med hage. Erik hadde vokst opp der.
Ingrid gikk gjennom porten og ringte på. Etter et øyeblikk kom Signe til døren.
Ingrid? Hva gjør du her? spurte svigermoren overrasket.
Kona så frisk ut røde kinn, klare øyne, ingen tegn til sykdom. Signe hadde på seg joggedress og håret i en hestehale.
Hei, Signe, nølende hilste Ingrid. Jeg kom for å besøke dere. Erik sa dere var syke.
Syke? lo Signe. Nei, vi er rådfriske! Hvor har du fått det fra?
Ingrid kjente blodet stige i ansiktet. Hjertet slo heftig, og posene med kake og frukt føltes plutselig tunge.
Men Erik han sa han passet på dere. At dere var dårlige.
Passet på oss? Signe ristet på hodet. Ingrid, vi har ikke sett sønnen vår på over en uke! Eller enda mer!
Fra huset lød Sveins stemme:
Signe, hvem er det som har kommet?
Det er Ingrid som har kommet på besøk! svarte svigermor.
Svein kom i gangen. En eldre, gråhåret mann, men sterk, i arbeidsbukser og rutete skjorte tydelig ferdig fra verkstedet.
Hei, Ingrid! Hva bringer deg hit? Dere er jo sjelden på besøk!
Svein, hvor er Erik egentlig? spurte Ingrid rett ut.
Hvordan skal jeg vite det? svarte Svein. Kanskje på jobb? Eller hjemme hos dere?
Han sa han kom hit. At dere trengte hjelp fordi dere var syke.
Foreldrene så spørrende på hverandre.
Ingrid, vi er ikke syke. Og Erik har ikke vært her på lenge. Signe, når var det sist?
På Olsok, husket Signe. Da hadde han bursdag.
Ja, det stemmer. Vi har ikke snakket sammen siden, sa Svein.
Ingrid følte alt brast inni seg. Hver forklaring, hver tur til syke foreldre ren løgn.
Ingrid, hva har skjedd? Signe var bekymret. Du ser så blek ut. Kom inn og ta en kopp te.
Nei takk, det er best jeg drar, mumlet Ingrid.
Men, du kom jo nettopp! Og har med kake, ser jeg! insisterte svigermor.
En annen gang, svarte Ingrid og rakte over posene. Dette er til dere. Nyt det.
Men hvor er Erik? spurte Svein. Hvorfor er du ikke med ham?
Jeg vet ikke, svarte Ingrid oppriktig.
Foreldrene fulgte henne til porten, og Ingrid dro mot bussholdeplassen føttene føltes tunge.
I hodet surret tankene: Hvor hadde Erik vært i helgene? Med hvem? Hvor lenge hadde løgnen vart?
Bussen til stasjonen tok en halvtime. Ingrid så ut på grå septemberlandskap og prøvde å finne svar. Hver reise Erik påsto var til syke foreldre, føltes nå som hån, hver forklaring en manipulering.
Mens jeg var bekymret for hans foreldre, så… Ingrid orket ikke fullføre tanken.
På toget tok hun opp mobilen, tenkte å ringe Erik. Men lot være. Hva skulle hun spørre om? Hvor? Med hvem? Hvorfor lyve?
Bedre å vente til hjemme. Se ham i øynene når han forsøkte en ny forklaring.
Hun kom hjem til leiligheten rundt åtte. Alt var stille. Hun satte seg på sofaen og ventet.
Mandag morgen kom Erik, som vanlig. Nøklene klirret, døren åpnet seg. Han var sliten, ustelt, med den samme treningsbaggen.
Hei, mumlet han, på vei mot soverommet. Hvordan var helgen?
Fin, svarte Ingrid rolig. Og din?
Tung. Foreldrene mine er virkelig dårlige.
Ja? Hva feiler dem?
Mamma har feber, pappa hadde høyt blodtrykk hele natten. Slitsomt.
Han snakket, uten å se henne. La skittent tøy i kurven, og tok frem medisiner.
Erik, se på meg, sa Ingrid stille.
Han løftet hodet, ansiktet preget av uro.
Hvor har du vært disse dagene? spurte hun rett ut.
Hos mine foreldre, naturligvis. Jeg har jo sagt det.
Dine foreldre er friske. De har ikke sett deg på over en uke.
Erik stivnet, skjorten i hånden.
Hva mener du?
Jeg dro til dem i går. Ville hjelpes til med de syke. Signe lo da jeg sa hun var dårlig.
Ansiktet hans ble blekt.
Du dro til mamma og pappa? Hvorfor det?
Fordi jeg stoler på deg. Jeg trodde på deg.
Ingrid, det er ikke slik du tror…
Hva er det jeg ikke forstår? avbrøt hun. At du har løyet for meg i en måned? At du har brukt foreldrene dine som et skjold?
Det er ikke løgn…
Hva er det da? Hvor har du vært? Med hvem?
Erik snudde seg mot vinduet.
Jeg kan ikke forklare nå.
Kan ikke, eller vil ikke?
Ingrid, tro på meg. Det er ikke slik det ser ut.
Hva ser det ut som? spurte hun kaldt.
Du tenker at jeg har noen. En annen kvinne.
Og er det ikke slik?
Han var taus. Sekunder gikk, så minutter. Til slutt sukket han tungt.
Ja, sa han stille.
Ingrid nikket. Det var ingen sinne, bare klarhet.
Jeg skjønner.
Ingrid, det er ikke alvorlig. Bare… det skjedde…
Skjedde for en måned siden?
Nei, tidligere. Men jeg visste ikke hvordan jeg skulle si det.
Derfor løy du om syke foreldre?
Jeg ville finne ut av meg selv. Hva jeg virkelig ville.
Fikk du svar?
Erik var stille igjen.
Erik, jeg spør: Vet du hva du vil?
Nei, sa han ærlig.
Jeg vet hva jeg vil, sa Ingrid. Jeg trenger en mann som ikke lyver. Som ikke bruker foreldrene sine som skjold for utroskap.
Det er ikke utroskap…
Kall det hva du vil. Resultatet er det samme du har bedratt meg.
Hun gikk inn i soverommet og tok frem en liten koffert.
Hva gjør du? spurte Erik.
Pakker, sa Ingrid, og la det nødvendige i kofferten. Jeg bor hos en venninne, til vi får ryddet opp.
Hva slags oppgjør?
Du med dine følelser, jeg med skilsmissepapirene.
Ingrid, ikke gjør noe overilt! Kan vi snakke?
Hva vil du snakke om? Hvordan du har ført meg bak lyset i en måned? Hvordan jeg har gått rundt og bekymret meg for dine friske foreldre?
Det var ikke min intensjon å såre deg…
Og nettopp derfor har du såret enda mer.
Hun tok papirer fra safen, la dem i veska sammen med mobil og lader.
Vil du forklare deg, ring. Men det finnes knapt unnskyldninger for en måneds løgn.
Hva med hjemmet vårt? Familien?
Familie betyr tillit, svarte Ingrid. Hjemmet kan advokatene ordne.
Hun åpnet døren.
Vent litt, ba Erik. Kanskje vi kan prøve igjen? Jeg avslutter alt, vi starter på nytt…
Nytt? Hva vil du starte med? Nok en løgn om syke foreldre?
Jeg lover å aldri lyve mer.
Erik, du har allerede lovet å være trofast. Se hvor det gikk.
Ingrid gikk ut og låste døren. Trappeoppgangen var stille, bare et svakt ekko av musikk et sted.
Ute regnet det. Som for en måned siden, da alt startet. Ingrid dro jakken tett rundt seg og gikk mot T-banen.
Mobilen vibrerte da hun var i undergangen. Hun så navnet til Erik. Ingrid forkastet samtalen og la mobilen i veska.
Beslutningen var tatt. Å leve med en mann som i månedsvis hadde brukt foreldrene som påskudd for utroskap, det ville hun aldri igjen. Tilliten var borte, familien også.
Nå ventet møter med advokat, fordeling av verdier, ny start. Men uansett, denne starten skulle være ærlig. Livet kan bringe grått regn, men ærlighet er alltid en klarere himmel og tilliten den beste grunnmur et hjem kan få.
Press «Like» and get the best posts on Facebook ↓



