Foreldrene til Ingrid ga oss en virkelig dyr bryllupsgave en leilighet! De overrakte oss nøklene offisielt og sa at vi nå var eiere, men siden det var i et helt nytt bygg, kjøpte de den i rå tilstand. Svigermor sa straks at siden de hadde gitt oss leiligheten, så burde mine foreldre bidra med oppussingen. Mine foreldre hadde tidligere gitt oss en god sum penger, men de gikk også med på å hjelpe til.
Etter bryllupet bestemte vi oss for å starte oppussingen med én gang. Pappa, som er snekker, kjøpte alt av materialer, og jeg hjalp til så mye jeg kunne. Av og til kom også Ingrid for å hjelpe oss på kveldene.
Svigefar bidro også av og til. Vi bestemte oss for å ikke leie noe sted før vi var ferdige med oppussingen, for å spare penger, og bodde derfor midlertidig hos Ingrids foreldre på Frogner.
En dag lette jeg etter noen papirer, og så kom jeg tilfeldig over dokumentene til leiligheten vår. Noe i papirene fanget oppmerksomheten min og gjorde meg urolig det viste seg nemlig at det var svigermor som stod som eier!
Den kvelden skulle far og jeg kjøpe fliser til badet, men jeg spurte om vi kunne utsette det til dagen etter, for jeg måtte fortelle ham hva jeg hadde funnet ut, og snakke om hva det kunne bety.
Hvorfor er det mamma som eier leiligheten vår? Hvorfor ikke Ingrid? spurte jeg rett ut foran hele familien i stuen.
Du er da så naiv! svarte svigermor kaldt. Sånn må det være, ellers sårer vi Ingrid.
Hva mener du med det?
Tenk om du skiller deg fra henne, og plutselig vil ha halvparten av leiligheten vår!
Vår? Synes du det er rettferdig at pappa og jeg bruker titusenvis av kroner på å pusse opp, når vi faktisk ikke eier noe? Og hvorfor tror du at vi kommer til å skilles? Vi har jo nettopp giftet oss!
Mamma, jeg har jo sagt du skulle skrive leiligheten på meg, mumlet Ingrid lavt.
Du visste om dette? skrek jeg.
Nei, nei Jeg visste det, men jeg ba mamma sørge for at leiligheten ble skrevet over på meg, svarte Ingrid fortvilet.
Fy søren, Ingrid, for en flott start på ekteskapet med en stor løgn!
Det har gått noen dager siden jeg flyttet hjem til foreldrene mine på Sagene. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Ingrid prøver stadig å snakke med meg, men jeg trenger tid til å tenke. Jeg hadde aldri trodd familien hennes kunne svikte på denne måten, selv om jeg kanskje burde forstått at foreldre ofte handler slik for å beskytte sine egne
Hva skal jeg gjøre nå?
Press «Like» and get the best posts on Facebook ↓



