Åse, har du mista vettet? Du er førtifem! Du har en voksen sønn i militæret! Og nå skaffer du deg en baby? Med et helt arsenal av diagnoser i tillegg? Du kommer jo til å være bestemors-alder innen han starter på skolen! Ungen kommer til å tappe deg for krefter og drive deg rett i grava!
Åse pakket bit for bit av de små sparkebuksene ned i veska si uten et ord.
På kjøkkenet herjet hennes beste venninne, Ragnhild.
Åse, hallo, våkn opp! Vi skulle jo til Italia! Vi skulle endelig leve for oss selv! Du fikk da nettopp friheten fra han fyllik-eksen! Hvorfor skal du dra på deg denne tvangstrøya? Det er jo CP, hjertefeil, det er jo et livslangt prosjekt!
Åse lukket glidelåsen på veska.
Hun løftet blikket mot venninna. Trøtte, men rolige øyne.
Ragnhild, jeg så ham. På barnehjemmet, der vi frivillige leverte bleier. Han lå der helt alene i hjørnet. Ingen gråt, bare stirret opp i taket. Han hadde så voksne øyne, Ragnhild Som om han allerede hadde skjønt alt, og bare godtatt det. Jeg klarte ikke å gå derfra. Jeg skjønte bare at hvis jeg gikk, ville jeg ikke kunne puste igjen.
Gutten het Mathias. Han var åtte måneder.
Moren hadde forlatt ham på sykehuset. «Grønnsak», sa legene. «Han kommer ikke til å overleve.»
Åse tok ham med seg hjem.
Helvete, akkurat som Ragnhild hadde forutsett, begynte straks.
Mathias sov ikke på nettene. Han skrek av smerte og kramper. Åse lærte seg massasje, sprøyter, og hvordan hun satte inn sonde for mating.
Hun sa opp en god stilling i banken og jobbet hjemmefra som regnskapsfører for knapper og glansbilder.
Mange snudde ryggen til henne. «Gærning», hvisket naboene bak gardinene. «Hun tar sånn på vei, skal vise hvor god hun er.»
Sønnen, Pål, som kom hjem etter militæret, forsto heller ikke et dugg.
Mamma, hva er dette? spurte han og så skeptisk på det lille, krokete barnet i senga. Skal du bruke alle penga dine på ham nå? Hva med mitt bryllup, da? Du sa du skulle hjelpe til!
Pål, bryllup kan vente. Det kan ikke livet.
Fem år gikk.
Åse ble eldre. Grått hår slo inn for fullt. Rynkene rundt øynene ble dypere. Ryggen verket etter å ha båret Mathias rundt.
Men Mathias han levde.
Mot alle spådommer ingen grønnsak!
Åse reiste med ham på rehabilitering. Hun solgte hytta, bilen og alt smykkene sine.
Hver dag: Basseng, fysioterapi, talepedagog.
Ma-ma, sa han, tre år gammel. For første gang.
Åse gråt, med hodet gjemt mot det varme lille hodet hans. Det ordet var verdt mer enn hele Oslo Børs tilsammen.
Fem år gammel begynte han å krabbe.
Syv år gammel kunne han reise seg med støtte.
Legene bare ristet på hodet. «Mirakel.»
Åse visste bedre: Det var blod, svette, og kjærlighet. Ikke magi, bare ren, beinhard kjærlighet den som faktisk flytter fjell.
Forræderi og belønning.
Ti år gammel trengte Mathias en stor operasjon på beina for å kunne gå.
Det kostet skjorta.
Åse henvendte seg til sønnen, Pål, nå etablerert med eget bilverksted.
Pål, kan du låne meg penger? Jeg betaler tilbake. Jeg kan selge leiligheten, vi flytter til ett-roms.
Pål så på henne som hun var et virus.
Mamma, jeg har egne planer. Jeg bygger hus, vet du. Du valgte denne byrden selv. Jeg advarte deg. Får ikke en krone.
Åse sjanglet ut fra sønnen og satte seg på en benk i parken. Krefter? Null. Håp? Null.
En eldre mann kom bort. Med stokk og haltende bein.
Går det bra med deg? spurte han.
Han het Knut. Militærpensjonist, tidligere minesveiper.
De begynte å prate. Åse fortalte alt. Om Mathias, operasjonen, sønnen.
Knut satt stille, tok alt inn.
Jeg hjelper deg, sa han bare. Jeg har litt sparepenger. Det blir jo bare liggende til en kiste likevel. Jeg har ingen. Kona døde, aldri fått barn. Men han gutten må få gå.
Knut ga henne pengene. Uten kontrakt, uten krav.
Mathias ble operert.
Året etter med opptrening var beinhardt. Knut flyttet inn til Åse to voksne klarer rullestol og gutt lettere enn én.
Han ble faren Mathias aldri fikk. Han bygde treningsapparater, lærte Mathias sjakk, fortalte om soldattiden.
Og en dag gikk Mathias.
Skjelvende, på gåstol, med tunge ortoser på beina. Men han gikk selv.
Pappa Knut! Se! Jeg går! ropte han.
Åse og Knut sto i gangen og holdt hender. To slitne, aldrende mennesker som hadde fått til det ingen trodde var mulig.
Ti år til sneglet seg forbi.
Mathias er tjue. Går med stokk, men han går! Studerer IT en smart, snill fyr med blikket til en voksen.
Pål, Åses egen sønn, fikk aldri ordentlig familielykke i huset han bygde. Kona forsvant, barna gikk sine veier. Han ringer muttern av og til, klager på livet, men kommer ikke på besøk for flaue, storebror-komplekset biter fortsatt.
Åse og Knut lever stille, men godt.
Nylig reiste de faktisk til Italia. Alle tre.
På pengene Mathias hadde tjent på en app han laget til mobilen.
Mamma, pappa, dere fortjener dette, sa han andektig og ga dem reisepapirene. Dere ga meg beina. Jeg vil gi dere verden.
De satt på et lite cafebord i Roma og drakk kaffe.
Ragnhild, den gode gamle venninna, fikk øye på bildet av dem på Facebook: Åse gråhåret, men sprudlende. Kjempeglad, med én ung og én gammel kar som holder rundt henne.
Ragnhild skrev i kommentarfeltet: «Du vant, Åse. Du er virkelig ikke gammel. Du er den mest levende av oss.»
Moralen?
Ofte tror vi at kryss vi må bære skal knekke oss. Men de er faktisk våre vinger. Vi frykter motgang, vil ikke ofre komforten, og kaller det «sunn fornuft». Men den egentlige meningen med livet er ikke fred og ro, eller sydenferie. Det handler om å bety så mye for noen, at kjærligheten trosser alt.
Ikke vær redd for å elske «vanskelige» folk og ta «ukomfortable» valg for i slutten av livet angrer vi ikke på strevet, men på at vi gikk forbi andres nød uten å stoppe.
Kjenner du noen historier der fosterbarn har blitt mer familie enn biologiske?




