En mors hjerte Stian satt ved kjøkkenbordet, trygt plassert på sin faste plass. Foran ham sto en dy…

Kjære dagbok,

I dag har jeg tenkt mye på hvor annerledes livet mitt har blitt de siste årene. Jeg satt ved kjøkkenbordet hjemme hos mor og spiste hennes hjemmelagde fårikål, akkurat slik hun alltid har laget den. Den deilige lukten fylte kjøkkenet, og det kjentes som barndommen trygg, rolig, varm.

Tanken slo meg: Uansett hvor mye jeg i dag har råd til å spise på hippe kafeer i Oslo, eller lunsje på restauranter med Michelinstjerne i Bergen, smaker ingenting som mors mat. Jeg kan bestille sjømat fra Lofoten, reinsdyr fra Finnmark, eller de dyreste retter du får for norske kroner, men ingenting gir samme ro og varme som en bolle med mors fårikål. Alt det eksotiske de vakre, pyntede fatene, spennende krydder er ikke det samme. Mors retter er ikke bare mat. Det er omsorg kokt inn i hver eneste bit.

Mens jeg spiste, kom mor inn på kjøkkenet Ingrid, med sitt lyse hår og det vennlige smilet. Hun satte en kopp te foran meg, sakte for ikke å vekke oppmerksomhet, men jeg så hun var bekymret.

Eirik, når skulle du dra igjen?

Jeg så opp, smilte og svarte:

I morgen tidlig. Bilen min streika, så Hubert skal kjøre meg.

Jeg likte å se på mor nå. Hun så frisk ut, med farge i kinnene. Ingen ville trodd at hun nærmet seg seksti hun så kanskje førti ut. Jeg la en hånd på hennes og forsøkte berolige henne:

Slapp av, det er bare noen timers kjøring, ikke noe stress.

Hun stivnet til, som om hun plutselig hørte noe grusomt. Fingrene hennes strammet seg rundt bordkanten. Det ble stille, bare klokka på veggen tikket.

Med Hubert, sier du, hvisket hun. Ansiktet hennes ble blekt. Eirik, jeg føler bare ikke at du skal sitte på med ham.

Jeg kjente et ubehag. Mor pleier ikke være nervøs. Nå så hun ut som hun hadde fått en dårlig forutanelse. Jeg la fra meg skjea.

Du vet jo knapt hvem han er! Prøv å ikke bekymre deg. Hubert er jo min beste venn, kjempeflink til å kjøre og du vet han har en trygg, tysk bil og lykkebildet på skiltet 777.

Mor nærmet seg meg og tok hånda mi. Fingrene hennes var kalde mot min varme hud.

Kan du ikke bare ta taxi i stedet, gutten min? sa hun, stemmen dirrende. Jeg får det bare ikke ut av tankene. Hjertet mitt roer seg ikke.

Jeg forsøkte å spøke det bort, Tenk om taxien er verre, da? Ble bare en kjøpt lappen, vettu. Jeg ringer deg så fort jeg er fremme, lover jeg. Du rekker ikke å savne meg engang!

Jeg kysset henne mykt på kinnet. Trøsten jeg forsøkte å gi henne, festet seg også i meg hennes uro var blitt min. Vi klemte hardt, og hun holdt meg ekstra lenge, som om hun aldri ville slippe.

Alt går fint, mamma, sa jeg og så henne inn i øynene. Det lover jeg deg.

Senere tuslet jeg ut på barndommens gate, under gatelyktene som kastet lune, gule skjer på fortauet. Kveldsbrisen var frisk, jeg gikk sakte. Tankene kretset om reisen. Bildet av morens urolige ansikt fra i sted dukket opp, men jeg prøvde å legge det bak meg.

Hjemme i leiligheten var alt stille. Jeg la sekken, pakket som alltid dagen før, inntil døren og dobbeltsjekket alarmen. Klokken var kvart på ti. Opp klokken seks, sa jeg til meg selv, nesten som et magisk mantra.

Jeg la meg, men søvnen kom ikke. Jeg hørte lydene fra storbyen utenfor, og tankene sirklet tilbake til mamma. Jeg så henne for meg, sikkert liggende våken, med hjertet i halsen. Jeg forsøkte å fokusere på praktiske ting, sta som jeg er stå opp, dusje, kaffe, sjekke presentasjonen… Etter en stund forsvant alle tankene, og jeg falt til slutt i søvn.

**************

Morgenen ble ikke slik jeg hadde sett for meg. Jeg åpnet øynene og møtte det sterke, gule sollyset gjennom gardina. Noe kjentes rart. Jeg så på klokka: fem på ni.

Faen! ropte jeg. Irritasjonen boblet over. Jeg kastet vekkerklokka vekk fra nattbordet. Hvordan kunne jeg forsove meg? Jeg grep mobilen den var slått av. Merkelig jeg hadde satt den til lading kvelden før, og den pleier aldri å gå tom over natta. Jeg slo den på, og straks pep det inn med varsler.

Første meldingen var fra Hubert, sendt litt over åtte:

Eirik, hvor blir du av? Har ventet over et kvarter. Om ti minutter drar jeg. Lang vei, vil ikke kaste bort tid!

Eirik, kommer du? Ring!

Jeg drar nå. Sorry, kan ikke vente lenger.

Det var som om alle lyder forsvant. Mor hadde bedt meg la være å dra med Hubert, og nå hadde jeg sovet over og han var reist uten meg. Tankene rullet over hverandre. Jeg hadde sviktet vennen min og morens frykt hadde fått rett. Jeg kastet på meg klær, rev med meg nøkler, og løp mot mors rekkehus, nesten uten å puste.

Ytterdøren sto ulåst. Jeg ropte ut:

Mamma, er alt bra?!

Inne satt mor i stua, blek, øynene rødkantede og ansiktet furet av urolige timer. Da hun så meg, slapp alt:

Eirik… Er det virkelig deg? stemmen hennes skalv.

Jeg ble stående. Jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Det var første gang jeg så mor så oppriktig redd.

Hva har skjedd? spurte jeg rolig, tok hendene hennes som fremdeles var kalde. Fortell, vær så snill.

På TV i bakgrunnen lød en nøktern nyhetsoppleser:

Alvorlig ulykke ved Hamar. Fire kjøretøy involvert. Bare én overlevde føreren av en hvit Audi…

Bildene flimret vrak, ambulansebiler, blinkende blålys. Et stikk gjennom hjertet: den hvite Audien med nummeret 777. Jeg fikk plutselig ikke puste; det var Huberts bil.

Da skjønte jeg at mor hadde sittet hele morgenen og trodd jeg var død. Så mange ubesvarte anrop fra henne. Hun, som alltid hadde kjent når noe var galt.

Mamma, det er meg, jeg lever, sa jeg rolig, prøvde skjule rystelsen, fikk henne ned på stolen og hentet et glass kaldt vann. Jeg er her. Se på meg. Alt er bra, mamma.

Hun grep meg, gråt lydløst mot skulderen min.

Jeg var så redd, Eirik… Nyhetene sa bare én overlevde. Da du ikke svarte… Jeg ringte og ringte… Jeg trodde jeg aldri skulle se deg igjen…

Jeg strøk henne over ryggen, hjertet tungt av dårlig samvittighet. Telefonen min var tom, vekkeklokka slo seg vrang. Jeg forsov meg. Det er alt.

Men jeg så hvor utmattet hun var, og ringte straks legevakten.

Moren min er dårlig, sa jeg kort. Hun trenger hjelp.

Ambulansen kom fortere enn ventet. En lege med rolig blikk og koffert trådte inn.

Hvordan har du det? Spørsmålsrekken var vennlig, men bestemt. Mor svarte som best hun kunne. Etter noen minutter anbefalte legen: Jeg synes hun bør inn på sykehuset bare for å være under tilsyn etter så sterk påkjenning.

Ja, jeg kjører henne til Lovisenberg, svarte jeg uten å nøle. Privat hvis vi må, det viktigste er at hun har det bra.

Han nikket. Det er lurt. Jeg gjør papirene klare.

Alt gikk i et tempo jeg knapt rakk å tenke på. På Lovisenberg ble vi møtt av blide sykepleiere og en vennlig, erfaren lege som målte blodtrykk og hjerte, og la henne inn for observasjon. Jeg lot ikke mor være alene et sekund, holdt hånden hennes hele tiden. Inni meg rullet skylden det var min skyld at hun ble så redd. Jeg forsto at kjærligheten hennes var alt.

Jeg visste noe var galt, hvisket hun lavt. Magefølelsen min tar aldri feil.

Jeg måtte svelge flere ganger før jeg greide å snakke. Unnskyld at jeg skremte deg, sa jeg tynt. Jeg vil alltid lytte til deg fra nå av.

Hun la en kjærlig hånd mot kinnet mitt, akkurat som da jeg var liten og snublet og gråt. Du er i live, gutt. Det er alt som betyr noe.

Vi satt sammen. Lydene av sykehuset summet, men vi levde i vår lille boble. Sakte, dag for dag, ble mor roligere igjen. Fargen vendte tilbake i ansiktet. Jeg sov på en hard stol ved sengen hennes, men det betydde ingenting så lenge jeg kunne våkne og se henne smile mot meg om morgenen.

En kveld, da sollyset farget sykehusrommet gyllent, så hun alvorlig på meg:

Jeg har alltid vært redd for å miste deg. Du var alltid så selvstendig. Da du var fem, lærte du å knyte skoene dine selv, men de gikk opp hele tiden. Eller på barneskolen, da du insisterte på å pakke sekken din uten hjelp. Jeg var stolt, alltid stolt. Men jeg kjente til tider at du seilte ut av hendene mine. Ble voksen for fort.

Jeg ble varm inni meg. Jeg hadde aldri forstått hvordan min selvstendighet kunne føles for henne, hvor mye hun bekymret seg.

Jeg tok hånden hennes og holdt den:

Jeg drar ingen steder, mamma. Du er det viktigste i livet mitt. Jeg ante ikke at du følte det slik, men nå vet jeg.

Hun smilte, den varme, litt skjelvende smilingen bare mødre har.

Jeg ønsker bare at du skal være lykkelig, sa hun, mykt. At du finner kjærligheten og får egne barn. Men uansett, du har alltid meg. Du vil alltid ha en som elsker deg, og du vil alltid ha hjem her.

Tankene fløy til Ingrid, jenta fra jobben som jeg nylig har begynt å tilbringe tid med. Jeg snakket sjelden om kjærlighetslivet mitt med mor, men nå åpnet jeg meg:

Det er en, mamma. Hun heter Ingrid. Hun er annerledes, snill og trygg Med henne er alt så naturlig.

Mor lyste opp, nysgjerrig som alltid. Fortell om henne, da! Hvordan møttes dere?

Så jeg fortalte. Om felles pauser i kantina, kveldsturer på Aker Brygge. Det føltes riktig å dele det. Å se mor smile, var som å slippe en tung stein fra hjertet. Jeg innrømmet også min frykt for å såre henne ved å snakke om et nytt kjærlighetsliv at jeg var redd for at hun skulle føle seg alene.

Mor bare ristet på hodet og lo, en befriende latter. Kjære deg, jeg blir bare glad hvis du finner din lykke. Bare lov at du aldri glemmer at jeg alltid er her, uansett om du får familie selv.

Vi holdt hender, og jeg så på henne min mamma, min klippe, alt jeg noen gang har ønsket å beskytte og holde nær.

Det lover jeg, mamma. Jeg vil aldri glemme deg. Takk for at du forstår.

Disse dagene med mor på sykehuset minte meg om hvor sterkt båndet vårt er. Jeg vet nå hva mors kjærlighet er. Den går dypere enn alt. Den beskytter selv når jeg ikke ser det. Mor er mitt hjem, alltid.

Rate article
Intigue Life
En mors hjerte Stian satt ved kjøkkenbordet, trygt plassert på sin faste plass. Foran ham sto en dy…