Tre år som ektepar… og hver natt sov ektemannen hennes sammen med moren sin. En natt fulgte hun ette…

Tre år som ektepar… og hver natt sov mannen hennes inne hos moren sin. En natt bestemte hun seg for å følge etter ham og oppdaget en sannhet som tok pusten fra henne.

Ingrid og Sindre hadde vært gift i tre år. For alle andre så de ut som det perfekte paret. Sindre var snill, arbeidsom og kjærlig. Men det var én ting som uroet Ingrid skikkelig: en spesiell vane mannen hennes hadde.

Hver natt, rundt midnatt eller litt utpå natta, reiste Sindre seg forsiktig opp. Han vred seg forsiktig ut av armene til Ingrid, gikk lydløst ut av soverommet og inn på rommet til sin mor, fru Sølvi, som bodde hos dem. Og han kom ikke tilbake før det lysnet.

Det første året prøvde Ingrid å forstå det.
Mamma sliter med å sove om nettene, sa Sindre. Hun trenger selskap.

Men året etter vokste spørsmålene hos Ingrid.
Var han for knyttet til mora si? Var Sindre en ordentlig mammadalt?

Da det tredje året kom, spiste sjalusien og mistroen henne opp innvendig. Ingrid følte at Sindre elsket moren sin mer enn henne som om det var en tredje person med i ekteskapet deres.

Hvorfor sover du der inne, egentlig? spurte hun ham en kveld. Jeg er jo kona di! Du skal jo være hos meg. Hva driver dere med sitter dere og prater til morgengry, eller?

Ingrid, vær så snill, prøv å forstå, svarte Sindre utslitt, med mørke ringer under øynene. Mamma er syk. Hun trenger meg.

Syk? Jeg ser da at hun har det fint på morgenen. Hun spiser jo, ser på TV… Det høres ut som en unnskyldning for å slippe å ligge sammen med meg!

Sindre svarte ikke, bare bøyde hodet og forlot rommet stille.

Drevet av sinne og mistankene, tok Ingrid et valg: Hun måtte få svar. Hun måtte vite hva som egentlig foregikk.

Klokka nærma seg midnatt.

Som vanlig reiste Sindre seg varsomt. Han trodde Ingrid sov, men hun lå og fulgte ham med blikket i mørket.

Han snek seg ut.
Ingrid ventet fem minutter, listet seg etter ham uten å lage en lyd.

Hun stoppet utenfor døra til fru Sølvi. Den sto litt på gløtt.

Ingrid skulte inn.

Hun var forberedt på å skrike. Forberedt på å ta begge to på fersken.

Men synet som møtte henne var noe helt annet.

Inne på det svakt opplyste rommet lå fru Sølvi som om dagen fremstod som rolig og normal bundet løst til sengen med tøy. Hun kjempet imot i fortvilelse. Øynene til fru Sølvi var ville, kroppen gjennomsvett, skum i munnviken.

Dra til helvete! Hold dere unna meg! Ikke drep sønnen min! skrek hun med skjelvende, hes stemme.

Sindre holdt henne for å hindre at hun skadet seg selv. Armene hans var fulle av bitemerker, riper og blåmerker.

Sjhh… mamma, jeg er her. Det er Sindre. Du er trygg, hvisket han rolig mens han strøk henne over ryggen.

Du er ikke Sindre! ropte hun, beit ham hardt i skulderen. Sindre er død! De tok ham!

Sindre knep øynene sammen av smerte, men slapp henne ikke og ble ikke sint.

Tårene rant stille nedover kinnene hans mens han holdt ut.

Litt etter kastet fru Sølvi opp på klærne til Sindre. Lukten slo mot Ingrid ved døra. Men i stedet for å gå unna, tok Sindre et håndkle, tørket forsiktig morens ansikt og deretter seg selv. Han byttet bleie på den gamle damen.

Ingrid skalv i knærne. Hun måtte støtte seg mot dørkarmen for ikke å ramle sammen.

Etter nærmere en time roet Sølvi seg. Et lite øyeblikk fikk hun tilbake blikket.

S-Sindre? sa hun svakt.

Ja, mamma. Jeg er her.

Hun tok ham på kinnet, så alle sårene hans.

Å kjære deg har jeg skadet deg igjen? Unnskyld… jeg mente det aldri… Gå tilbake til Ingrid nå. Hun trenger deg, stakkar, du kan ikke bare la henne være alene.

Sindre ristet på hodet mens han brettet teppet over kona.

Nei, mamma. Jeg blir her. Jeg vil ikke at Ingrid skal se det sånn. Jeg vil ikke at hun skal bli redd eller måtte rydde opp dette. Jeg er sønnen din jeg skal ta denne byrden. Hun skal få sove.

Men du er utslitt, gutten min…

Jeg klarer det, mamma. Jeg elsker dere begge. Jeg skal passe på dere begge. Ingrid på dagen… og deg om natta.

Da knakk det for Ingrid.

Hun åpnet døra, gikk inn, satte seg på huk og la armene rundt Sindre mens hun gråt.

Unnskyld, hulket hun. Jeg tenkte så vondt om deg… og alt dette har du båret alene…

Blikket hennes falt på fru Sølvi, som nå lå stille og så flau ut.

Mamma… sa Ingrid mykt og grep hånden hennes. Hvorfor fortalte dere meg ikke alt? Dette er demens og kveldsforvirring, ikke sant? (Det der som ofte blir verre om kvelden).

Vi ville ikke plage deg, jenta mi, svarte Sølvi lavt. Vi vet hvor mye du jobber. Jeg ville ikke være til bry for noen.

Du er aldri til bry, sa Ingrid bestemt.

Hun gikk ut og hentet varmt vann og et håndkle. Vasket forsiktig bort gjørme og oppkast fra både Sindre og svigermor.

Sindre, sa hun mens hun vasket ham. Tre år har du båret dette alene. Fra i dag er vi to. Jeg er kona di. I gode og onde dager og det betyr også å ta vare på mamma.

Men Ingrid…

Ikke noe men! Vi deler på det. Eller så betaler vi for en sykepleier. Men aldri mer skal du stå i dette alene.

Sindre trakk henne inntil seg for første gang på lenge og kjente på lettelsen. Det tunge presset på skuldrene hadde plutselig blitt lettere å bære.

Etter det var det ikke lenger noen hemmelighet at Sølvi var syk. De fant sammen i møte med hverdagen. Og Ingrid skjønte at kjærlighet ikke bare handler om de søte øyeblikkene, men like mye om hvem som står sammen når livet bikker over i mørket og blir tungt.

Sjalusien forsvant.
Det var kun respekt igjen… og en dypere kjærlighet til en mann som tålte å ofre søvn og frihet bare for å passe på dem han elsker.

Rate article
Intigue Life
Tre år som ektepar… og hver natt sov ektemannen hennes sammen med moren sin. En natt fulgte hun ette…