Du, nå må jeg bare fortelle deg noe som har skjedd meg. Datteren min giftet seg med en tysker, så jeg flyttet til Oslo for å bo sammen med dem. I to år passet jeg barnebarnet mitt og ordnet alt hjemme for dem.
Både datteren min og svigersønnen min jobbet i samme selskap, så de kom alltid sent hjem. Jeg trodde jo ærlig talt at jeg kunne bli boende hos dem for godt, men den drømmen var visst forgjeves. En dag kom svigersønnen og sa rett ut at de ikke trengte meg mer, og ba meg flytte ut fra leiligheten. En måned senere satt jeg tilbake i min gamle leilighet igjen. Men altså, det var ikke akkurat varme klemmer som ventet. Mens jeg bodde hos datteren min hadde sønnen min rukket å separere seg, flytte ut fra kona si og inn i min lille leilighet på Lillestrøm.
Han tok med seg sin nye kone, og hun var allerede gravid, du. De spurte meg ikke engang, de bare flyttet inn.
Hva i alle dager skal jeg gjøre? Skal jeg virkelig kaste ut sønnen min og den gravide kona hans? Nei, det kan jeg ikke. Men vi kan jo ikke bo tre snart fire voksne og et spedbarn på ett rom! Ingen av oss har råd til å leie noe eget, verken jeg eller sønnen min. Jeg ringte datteren min og forklarte hele situasjonen. Jeg hadde håpet de ville forstå og ta kontakt, men nei ikke et pip. Det sårer meg, men det er vel sånn det har blitt. De lever sitt eget liv nå…
Det er nesten forståelig at sønnen min gjorde som han gjorde; han hadde jo ikke ventet at jeg kom tilbake. Nå sover jeg altså på sofaen på kjøkkenet. På dagtid prøver jeg å holde meg ute av huset, handler mat og stikker innom kollegaene mine på gamle jobben for å skravle litt. Jeg holder meg rolig med sønnen min vi krangler ikke men svigerdatteren overser meg totalt. Man merker jo lett at hun ikke engang vil ha meg i leiligheten.
Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli seksogseksti og føle meg til overs i mitt eget hjem, hvor en annen dame nå bestemmer over alt. Sønnen min er helt oppslukt av sin gravide kone, og tenker ikke et sekund over boligproblemet vi sitter i.
Nå leter jeg etter en deltidsjobb for å få endene til å møtes. Foreldrene til svigerdatteren bor ute på landet ved Hamar. Skal jeg foreslå at hun drar dit i stedet? Men hva skal sønnen min leve av der ute han har jo ikke jobbmuligheter på landet. Kanskje kan han få seg noe tilfeldig arbeid, men jeg tviler. Jeg står egentlig helt fast, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre…
Press «Like» and get the best posts on Facebook ↓



