Du aner ikke hva som skjedde her om dagen jeg trodde virkelig ikke fortiden kunne komme tilbake og ta kvelertak på deg etter så mange år, men der tok jeg grundig feil. Jeg er 39 nå, og hvis du hadde spurt meg for en måned siden om jeg fortsatt tenkte på de gamle kapitlene av livet mitt, hadde jeg bare ledd. Jeg trodde virkelig det var lukket og arkivert i et støvete hjørne av hodet mitt. Men så
For femten år siden gikk jeg og eksmannen min, Even, fra hverandre. Vi var unge og naive, tenkte at vi var usårlige, men lommeboka var tom og småkranglene om handelen virket den gangen som verdens undergang. Plutselig ble alt veldig konkret da jeg tok ham på fersken med å være utro. Ikke bare en tabbe eller et svakt øyeblikk nei, men en gjentakende greie. Da jeg skjønte alle løgnene, følte jeg meg bare dum som om alle visste det bortsett fra meg. Da jeg sa at jeg ville skilles, rykket han bare på skuldrene kaldt.
Folk forventet drama med dører-smell og store scener. Foreldrene mine advarte meg om både bønner og trusler, men ingen hadde forutsett reaksjonen til eks-svigermoren min, Sigrid.
Jeg ringte på hos henne mens jeg fortsatt var i sjokk, for jeg visste ikke hva annet jeg kunne gjøre. Hun hadde alltid vært en varm og trygg støtte, selv om Even var vanskelig. Hun fortjente å høre sannheten direkte fra meg. Da jeg sto i gangen og sa Jeg forlater Even. Han har vært utro, knakk hun bare sammen i stolen ved kjøkkenbordet og begynte å gråte på en sånn måte jeg aldri har sett hos voksne før hun gjentok gråtkvalt at hun ikke hadde oppdratt ham slik. På en bisarr måte endte jeg opp med å trøste henne, ikke motsatt.
Under hele rettssaken satt Sigrid ved min side ikke hans. Hun valgte meg over sin egen sønn. Da alt var avgjort, ga hun meg en klem ute på trappa og sa at jeg fortjente så mye bedre. Og det var sist jeg så henne helt til for tre uker siden.
Du, det var en tirsdag som kunne spart seg: datasystemet klikka, folk sa opp, og jeg sølte kaffe over hele regnskapsrapporten. Jeg jobber jo i et distribusjonsfirma midt i Oslo. Tok bakveien ut for å trekke litt frisk luft, og der bak søppelcontainerne ser jeg en eldre dame som roter etter noe. Hun har på seg en altfor stor, grå kåpe og leter forsiktig gjennom søppelet. Først så jeg henne ikke helt, men så kikket hun opp ansiktet hennes var magert, blikket slitent og hjertet mitt datt i magen. Det var Sigrid.
Hun rødmet av skam, prøvde å reise seg for brått og var nær ved å ramle. Jeg ba henne bli, og til slutt fortalte hun alt, som om hun bekjente en synd for meg.
Etter skilsmissen ga hun Even et ultimatum: enten tok han seg sammen eller så ville hun ikke ha kontakt. Da kalte han henne en dårlig mor og forsvant flere år. En natt dukket han opp med en liten gutt på to år Sigrid sitt barnebarn. Moren til gutten hadde reist fra dem, og Even visste ikke hva han skulle gjøre. Sigrid tok dem inn av omsorg for det lille barnet.
En uke senere forsvant Even igjen, og etterlot sønnen hos henne. Sigrid tok to jobber, solgte unna alt av møbler og smykker bare for å få økonomien til å gå rundt for lille Jonatan sin skyld. Men til slutt klarte hun ikke mer og mistet huset.
Vi sover i bilen nå, hvisket hun. Jeg parkerer ved skolen så han kan gå til timene om morgenen.
Jeg kapret ikke et ord mer ut av henne før jeg ristet på hodet og ba henne hente gutten sin. Jonatan hadde et sånt blikk som bare barn som alltid må være på vakt får. Jeg tok dem begge med hjem på flekken. Ingen diskusjon. Den natta sov de i rene laken hos meg, og Jonatan sloknet som bare unger kan når de endelig føler seg trygge.
Etterpå fant jeg ut at Sigrid egentlig ikke var hans juridiske verge engang. Jeg fulgte henne til Oslo tingrett for å gjøre alt på riktig måte, så enten Even kom tilbake eller ikke, ville Jonatan få bli hos den eneste mammaen han kjente.
Dagene begynte å falle litt på plass igjen. Jonatan gikk på skole og Sigrid fant seg mer til rette, sto ofte i kjøkkenet mitt og svingte grytene mens hun småpratet. En kveld, mens hun stod og vasket opp, kom tårene igjen:
Du burde ikke hjelpe oss på denne måten, ikke etter alt Even gjorde mot deg. Og jeg svarte bare, Sigrid, dette handler ikke om han. Du har alltid vært god mot meg. Jeg er glad jeg kan være her for dere.
Hun spurte, gjennom snufsene, om hvor hun hadde feilet som mor, og om historien ville gjenta seg med barnebarnet. Jeg hadde ikke noe svar, bare la armene rundt henne.
Da papirene endelig var i orden, sto jeg og så på tegningene til Jonatan som hang på kjøleskapet og skoene hans ved døra. Fortiden hadde kommet tilbake for å spøke med meg, men på den beste måten du kan tenke deg. Om vi offisielt kan kalle dette en familie vet jeg ikke, men for meg føles det i alle fall sånn. Og akkurat nå er det mer enn nok.




