Noen andres leilighet? Da må du betale for å leie! – Jeg vet ikke om datterens bryllup blir noe av….

Å bo i noens annens leilighet? Da får du betale husleie!

Jeg vet ikke om datteren min i det hele tatt kommer til å gifte seg. Alle har havnet i krangel. Svigersønnen min oppfører seg helt tullete. Det er bare to uker til bryllupet, men han har mistet besinnelsen helt. Jeg aner ikke hvordan det vil ende, og jeg synes synd på datteren min, sier Ragnhild oppgitt.
Hvorfor krangler dere egentlig?

Du vil ikke tro det, men det handler om leiligheten. Vi ville være snille mot de unge og ga alt vi kunne av oppsparte penger for å kjøpe en leilighet til dem i bryllupsgave. Vi måtte selge både hytta ved fjorden og garasjen for å få råd til alt. Leiligheten står i datteren min sitt navn. Men altså, siden de skal gifte seg, spiller det vel ingen rolle hvem som eier den?

Ikke sant

Det mener jeg og mannen min også. Leiligheten er jo selvfølgelig helt tom. Den trenger en real oppussing og møbler, men nå har vi virkelig ikke mer igjen på sparekontoen. Mannen min foreslo for svigersønnen min at vi kunne pusse den opp sammen, så de kunne flytte inn fortest mulig. Men svigersønnen min nekter å hjelpe til med oppussingen!
Hvorfor det?

Fordi det er noen andres leilighet, mener han. Han har ikke lyst til å investere i noe han selv ikke eier. Han sa at vi får ta oss av oppussingen selv. Han kan kjøpe småting, men nekter å bruke stor sum penger.
Kanskje de bare burde flytte inn som det er, uten å pusse opp.

Det går ikke. Leiligheten er helt strippet. De må bytte alt av rør og elektrisk anlegg, rette opp gulv og vegger. De gamle vinduene bør helst rives ut før de faller av seg selv. De må få til en slags standard, i hvert fall et minimum, sier Ragnhild.

Jeg syns faktisk ikke det går an å bo sånn, selv om jeg ikke er så kravstor. Hvordan skal to unge klare å bo i en rønne som det? Det er flaut. Svigersønnen min jobber i et stort selskap, har god lønn, men han er veldig opptatt av å spare. Han tenker å spare til egen leilighet han vil ikke stå uten tak over hodet den dagen.
Så det ser ut til at han bare vil leve på vår bekostning. Han forlanger at vi tar hele regningen for oppussingen. Da sa jeg til ham at hvis han mener at leiligheten er «noen andres», da får han betale husleie. Han smilte bare og sa greit, sukker Ragnhild.

Hva sier datteren din til dette?
Hun er helt fortvilet og gråter støtt. Hun elsker ham veldig høyt, men vi kan ikke gi leiligheten til ham også. Nå sier hun at hun ikke trenger verken leilighet eller oppussing. Men jeg liker ikke at mannen ikke vil investere noe i familien. Hva vil skje videre? De er ikke gift ennå og tenker allerede på eventuell skilsmisse og deling av verdier, sier Ragnhild.

Synes du min kommende svigersønn burde bidra i leiligheten? Han har jo planer om å bo der, stifte familie, få barn, slå rot. Hva har det egentlig å si hvem som står som eier? Eller er det kanskje han som resonerer mest logisk? Hva hadde du gjort i hans situasjon?

Rate article
Intigue Life
Noen andres leilighet? Da må du betale for å leie! – Jeg vet ikke om datterens bryllup blir noe av….