I helgen inviterte jeg vennene mine fra videregående hjem til mitt nye hus. Jeg var spent, hadde gledet meg i lang tid.
Det kostet meg ti år med hardt arbeid uten ferier, uten pauser, med den samme gamle bilen… men til slutt klarte jeg det.
Jeg gjorde klar grillen, kjøpte den ølen jeg visste de likte. Da de kom, forventet jeg at vi skulle dele gleden sammen. Atmosfæren var imidlertid tung. Stillheten la seg som et teppe mellom oss.
Da jeg viste dem rundt, hørte jeg ikke et eneste «så bra!» I stedet lød det:
Uff, dette ligger jo et stykke utenfor allfarvei. Orker du virkelig den køen hver dag?
Hagen er jo ganske liten. Hos meg er det plass til basseng. (En liten note, han leier sin bolig.)
Du får bare håpe du ikke mister jobben, lånet på dette huset ser ikke lett ut.
De spiste, drakk og dro tidlig. Da jeg lukket døra bak dem, satt jeg igjen med en vond tomhet. Det var som om jeg burde skamme meg for at jeg hadde lykkes.
Dagen etter fortalte jeg pappa hvordan det hadde vært. Han lo og delte et uttrykk som forandret synet mitt på folk:
Har du noen gang sett krabber i en bøtte, sønn? Når én prøver å kravle ut, drar de andre den ned igjen.
Da forsto jeg alt.
Vennene mine er ikke dårlige mennesker. De ble bare minnet om sin egen stillstand gjennom min fremgang. Mitt nye hus er ikke en seier for dem det er et speilbilde på noe de selv ikke har oppnådd.
En uke senere inviterte jeg Pål. Pål er ikke en barndomsvenn, vi ble kjent som forretningspartnere for to år siden. Han har tre ganger så mye penger som meg. Da han kom inn døra, lyste øynene hans opp. Han omfavnet meg så hardt at jeg nesten mistet pusten.
Gratulerer, kompis! Du gjorde det! For et fantastisk sted! Du må fortelle meg hvordan du fikk dette til!
Pål følte ikke misunnelse.
Han følte inspirasjon.
Den brutale sannheten er: Vær obs på hvem som ikke klapper når du oppnår noe. Det finnes folk som er glad i deg, men som elsker deg bare så lenge du er på deres nivå fordi det gjør det lettere for dem å slappe av. Når du tar steg framover, mister du venner. Det er prisen for suksess.
Du skal ikke ha dårlig samvittighet.
Du har ikke mistet venner du har lagt fra deg byrder.
Hold deg med mennesker som gleder seg over din fremgang, fordi de har nok eget lys til at din glans ikke kaster skygge over dem.




