Svigmoren min tilbød seg å hjelpe oss med barnepass i sommerferien. Hun er nå pensjonist og har mye …

Min svigermor tilbød seg å hjelpe oss med barnepass i sommermånedene. Hun er nå pensjonist og har mye fritid, så vi takket ja.

Vi begge har fulltidsjobber og tre barn, men vi har egentlig ikke muligheten til å ta ordentlig ferie. Vanligvis tar vi fri fra jobben på skift hvis noen av barna våre er syke eller har noe spesielt som skjer. Av og til klarer vi å ta en helgetur hvis det passer hjemme, men det er stort sett alt.

De siste tre årene har vi hatt et boliglån på tjue år. Vi er lei av å flytte rundt fordi vi leier, og bestemte oss for at det beste var å skaffe oss eget hus, selv om det gir oss høyere månedlige utgifter. Selv om vi jobber hele sommeren, har vi ikke råd til ferie på grunn av hvor mye vi må betale i boliglånet hver måned. Dessuten, siden det ikke er skole om sommeren, er det ingen til å passe barna våre mens vi er borte. Det er i det minste betryggende å vite at de har det trygt og godt hjemme, akkurat der de hører til!

Svigermor foreslo altså å stille opp med barnepass for oss i sommer. Siden hun er på pensjon og har god tid, takket vi ja. Hver sommer når vi drar til min kones mor, har vi alltid med oss matvarer og gir henne også litt penger til å kjøpe noe ekstra godt til barna. Moren hennes bruker aldri av sine egne penger på barna; hun sier at pensjonen hennes ikke strekker til. Vi gir henne som regel kontanter direkte, og til sammenligning blir dette rimeligere enn å leie barnevakt. Alle virker egentlig fornøyd med denne ordningen.

Broren til kona mi, som også har tre egne barn, bestemte seg for å sende sine unger til mormor samtidig. Barna hans er yngre og mye mer krevende enn våre, og trenger konstant tilsyn. Problemet er at han aldri sender med mat eller penger, så vi må egentlig dekke inn alt for dem også.

Det er helt normalt å kjenne det slik. Jeg har gang på gang bedt kona mi om å ta en prat med broren sin, men hun ønsker ikke å konfrontere ham eller starte en krangel. Hvorfor skal jeg måtte jobbe hardt for at noen andre skal få ha fri, mens vi må ta vare på alle barna? Hva er egentlig den beste måten å ta opp dette på uten at det ender med uenighet?

Rate article
Intigue Life
Svigmoren min tilbød seg å hjelpe oss med barnepass i sommerferien. Hun er nå pensjonist og har mye …