Jeg advarer deg for siste gang: Hvis du ikke bytter bankettsal, nekter jeg å gifte meg med deg! To uker igjen til bryllupet – hun satt med invitasjonene i hånden og turte ikke signere dem…🤨 – Hva har slått ned i deg nå igjen, Lise? – spurte forloveden hennes oppgitt. – Jeg har en dårlig følelse! – Klart det, – smilte han, – man gifter seg jo ikke hver dag. Nerver, det går over. Alt ordner seg, jeg lover deg! – Hvordan kan du love noe du ikke aner noe om? Er det virkelig så vanskelig å høre på meg? Skal vi leve sånn, hvis du allerede nå ikke kan gå meg i møte?! – Vi er da ikke så rike at vi kan kaste bort penger, kjære, – ble han fornærmet, – jeg har jo allerede bestilt pynt og mat, og betalt forskudd. Avbestiller vi, får vi ikke tilbake pengene. – Det er ikke det viktigste, bare tro meg. – Nei, jeg nekter å tro på slikt tullet. Det er ufornuftig. Og dessuten: Da blir det ingen bryllupsreise på oss. Kan du nå forklare meg hva som foregår? – Greit, hør da. Ikke si at sånt ikke skjer. Selv om du ikke tror på det – betyr det ikke at det ikke finnes. – Jeg lover, – beroliget kjæresten henne. – På jobben min har det nylig kommet en merkelig kollega, Alva. Hun er veldig lukket, snakker ikke med noen, går bare i mørke klær. En dag kom hun bort til meg og sa: – Hilsen fra bestemor Tora. – Hva? – utbrøt jeg overrasket, bestemor Tora har jo vært borte i tre år nå. – Vil du høre hva hun vil advare deg om? – spurte hun, – men først etter jobb. Jeg gikk med på det. Dette fortalte hun meg: – Det var for lenge siden. Da bygget de en ny restaurant med stor bankettsal her i byen. Sivert, som var sjåfør på byggeplassen, tjente bra. Han fridde til Guro, og ba henne feire bryllupet i restauranten. Hun sa lykkelig ja, hun var fra ei lita bygd og fattig familie – ingen av dem hadde vært i restaurant før, så dette var stort. Alt var vakkert på bryllupsdagen. Guro strålte i hvit kjole og slør, og Sivert så ut som en ordentlig kjekkas. Etter vielsen dro følge og gjester til restauranten. Alle lot seg imponere av salen – bare en eldre kvinne ristet på hodet: – Så for en gangs skyld er det kunstige blomster i bryllupet og ikke ekte… Dette lover ikke godt. Men ingen brydde seg, alt mulig var kunstig på den tiden – stoffer, servise, ja, alt. Men bukettene fra gjestene var ekte, og de ble satt i vaser ved brudeparets plass. Så, midt i festen, skulle brudeparet danse brudevalsen. Da de kom tilbake til bordet, hadde roserbuketten foran Guro visnet helt. Servitørene tok den bort, og festen fortsatte. Men snart ble Guro dårlig, kastet opp og svimte av. Man åpnet vinduene – kanskje det var for tett luft, tenkte de. Men Guro ble bare verre. Gjestene begynte å hviske. – Bruden er kanskje gravid… – Håper bare hun ikke er syk – graviditet går jo over, lo noen. – Jeg så blod på kjolen hennes, sa en slektning til foreldrene. Men foreldrene fant ingenting da de undersøkte. Plutselig gikk ryktene om at noen hadde sett en merkelig sortkledd kvinne i døren. De lette, men fant aldri noen fremmed gjest. Første bryllupsnatt ble et mareritt. Det føltes som om noen usynlig var til stede hele tiden. De hørte lyder, rasling, skritt – Sivert følte seg overvåket. Dagen etter var panikken stor. På den tiden var det sjelden med bryllupsreise – folk dro tilbake på jobb. Men før helgen gikk, døde Sivert. Han kjørte utfor med bilen, selv om både vei og vær var bra og han var erfaren sjåfør. Ingen forsto hvordan det kunne skje. Guro sørget tungt, visnet bort. Det aller verste var at hun forsvant sporløst året etter. De lette, men hun var borte for godt. – Skrekkelig fortelling, – sa Andreas, – men hva har dette oss med å gjøre? – Masse, – gråt nesten Lise, – for dette bryllupet var nettopp i den salen du har bestilt! – Jeg skjønner fortsatt ikke – hva har vi med dem å gjøre? Folk opplever mye rart… – De sier restauranten er bygget på en gammel gravlund. Salen ligger nøyaktig der hvor det angivelig lå en grav til ei brud som tok sitt liv noen dager etter bryllupet. Hun oppdaget mannen i utroskap… Forstår du nå? – Nei! Jeg tror ikke på spøkelser! – Hennes urolige sjel hevner seg. Brudgommen forsvinner like etter bryllupet, og bruden – etter et år. En dag skjer det igjen. Hva om det er oss denne gangen? Kanskje bryllupet vårt er forbannet nå? Det er ikke tilfeldig at bestemor advarte meg fra den andre siden! – Jeg tror ikke på forbannelser, – Andreas var lei av bryllupsdramaet, – vil du ikke gifte deg med meg, gifter jeg meg med Lone i stedet. – Lone var Lises bestevenninne. – Skriv under på invitasjonene, ellers… Jeg lover deg, jeg holder ord. Etter å ha nølt litt til, sa Lise bryllupet fra seg. Andreas’ trussel om å gifte seg med venninnen gjorde henne både urolig og trist. Og han holdt ord. Venninnen viste seg som forræder og sa ja. Så, under en uke senere, skjedde det: Andreas mistet livet i en MC-ulykke – bremsene sviktet. Lise ble livredd for Lone, selv om hun ikke kunne tilgi henne. Hun ville spørre Alva fra jobben om hvordan man kunne hjelpe sin tidligere venninne – hennes tid skulle komme om et år. Men Alva hadde sluttet. Adressen hennes stemte ikke. Ifølge ryktene skjedde byens grusomste bryllup på 70-tallet. Ingen dokumentasjon finnes, men alle lokale kjenner historien… 😏🌿🥀✨✨

Siste advarsel, om du ikke bytter selskapslokale, nekter jeg å gifte meg med deg, sa Anniken, bryllupet var bare to uker unna, og hun satt med invitasjonene i hendene, usikker på om hun skulle underskrive dem…

Hva er det nå, Anniken? spurte kjæresten hennes, Eirik, oppgitt.

Jeg har en skikkelig dårlig følelse!

Det skjønner jeg godt, smilte Eirik. Man gifter seg ikke hver dag. Nervene spiller gjerne inn, men det går over. Alt blir bra, jeg lover!

Hvordan kan du love noe du ikke vet? Er det så vanskelig å høre på meg, da? Hvordan skal vi leve sammen hvis du allerede nå ikke vil gå meg litt i møte?

Vi er ikke akkurat millionærer, kjære, svarte han litt fornærmet, jeg har betalt forskudd og ordnet med hele lokalet og maten. Om vi bryter avtalen, får vi ikke tilbake krona jeg har lagt inn.

Det er ikke pengene det står på, Eirik. Bare tro meg!

Jeg tror ikke på overtro og tullprat. Det er dumt, og i verste fall ender vi opp uten bryllupsreise. Kan du bare forklare meg hva dette handler om?

Greit, hør da. Bare si at du ikke tror jeg finner på, ok? For at du ikke tror på slikt, betyr ikke at det ikke finnes.

Greit, jeg lover!

Det har kommet en ny kollega på jobben min, Ingebjørg. Hun sier ikke et ord til noen, går i mørke klær og unngår folk. Forrige uke kom hun bort til meg og sa:

Hilsen fra bestemor Ågot.

Hæ? svarte jeg, for bestemor Ågot døde for tre år siden.

Vil du høre hva hun vil advare deg om? spurte Ingebjørg, etter jobb.

Jeg sa ja. Og her er det hun fortalte:

For mange år siden åpnet det et nytt restaurantlokale med selskapsrom her i byen. Odd jobbet som sjåfør under byggeprosjektet, hadde nok penger, og foreslo at han og forloveden hans, Ragnhild, skulle ha bryllupet der. Ragnhild, som vokste opp i bygda og kom fra et fattig hjem, hadde aldri vært på restaurant, og heller ikke familien. Hun ville gjøre stas på slekta, vise dem noe fantastisk.

Den store dagen strålte Ragnhild som aldri før brudekjolen og sløret kledde henne så godt. Eirik så selv ut som en herremann.

Når vielsen var ferdig, dro brudefølget via byen til restauranten. Alle ble overveldet av prakten i lokalet. Bortsett fra ei gammel dame som bare ristet på hodet og mumlet:

Levende blomster skal det være på bryllup, ikke plastikk. Dette lover ikke godt.

Ingen brydde seg på den tiden brukte man kunstige blomster i alt: klær, servise, småting. Kjemien tok skikkelig av på 60- og 70-tallet. Men noen gjester hadde med levende blomster, og bukettene ble satt foran brudeparet.

Midt under festen gikk bruden og Eirik ut på dansegulvet. Da de kom tilbake, var hele rosenbuketten foran Ragnhild visnet.

Servitøren tok den ut, og festen gikk videre, men Ragnhild fikk plutselig kvalme og besvimte. De åpnet vinduer, tenkte det var for tett luft, men kort etter ble hun dårlig igjen. Det begynte å gå rykter.

Er hun gravid kanskje?
Håper bare hun ikke er syk. Graviditet går jo over, fleipet noen.
Jeg så en blodflekk på kjolen! sa en slektning til brudens foreldre.

Men da de undersøkte henne, var det ingenting.

Plutselig begynte noen å si at de så ei merkelig dame kledd helt i svart i døra, men ingen fant henne, og snart var hun borte.

Den natten fikk brudeparet ikke ro. Det var som om noen usynlige var i rommet, skygger og lyder og Eirik var sikker på at noe stirret på ham fra hjørnet.

Neste morgen gikk de begge på jobb, for bryllupsreiser var ikke vanlig på den tiden. Men før uka var omme, døde Odd i en ulykke bilen kjørte ut, på strak vei, god vær, erfaren sjåfør. Ingen skjønte hva som egentlig skjedde.

Ragnhild ble helt knust, tørket bort for øynene på folk. Det verste var likevel at hun, et år etter, bare forsvant og aldri ble funnet.

Skummel historie, sa Eirik. Men hva har det med oss å gjøre?

Alt, nesten hikstet Anniken, for bryllupet deres var nettopp i det lokalet vi har booket!

Javel, men det kommer ikke oss ved. Folk opplever da så mangt.

Folk sier restauranten er bygget på en gammel kirkegård. Selskapsrommet ligger på stedet til graven til ei brud som tok sitt eget liv noen dager etter bryllupet fordi hun fant ut at mannen var utro. Nå hevdes det at hennes urolige sjel hevner seg. Hun tar brudgommen rett etter bryllupet, og bruden et år senere. Hva om det er vår tur nå? Bestemor advarte meg for en grunn!

Jeg tror ikke på slikt, sa Eirik, irritert. Om du ikke gifter deg med meg, så frir jeg til Silje! Silje var Annikens barndomsvenninne. Signer invitasjonene, eller så gjør jeg alvor av det.

Anniken satset blikket, men bestemte seg til slutt for å avlyse bryllupet. Eiriks snakk om å gifte seg med Silje gjorde henne både trist og mistenksom.

Eirik holdt ord, og Silje som hun stolte på sa ja. Men bare dager etter døde Eirik i en motorsykkelulykke, bremsene sviktet.

Anniken ble vettskremt for Silje, selv om hun ikke klarte å tilgi henne sviket. Neste dag ville hun spurt Ingebjørg hva hun kunne gjøre for etter ett år stod Silje for tur. Men Ingebjørg var allerede sluttet. På adressen hennes bodde ingen med det navnet.

Ryktene sier at det fryktelige bryllupet fant sted på 70-tallet, men ingen fant papir på det. Slikt ble sjelden omtalt. Men alle som har vokst opp her, vet hva som skjedde…

Rate article
Intigue Life
Jeg advarer deg for siste gang: Hvis du ikke bytter bankettsal, nekter jeg å gifte meg med deg! To uker igjen til bryllupet – hun satt med invitasjonene i hånden og turte ikke signere dem…🤨 – Hva har slått ned i deg nå igjen, Lise? – spurte forloveden hennes oppgitt. – Jeg har en dårlig følelse! – Klart det, – smilte han, – man gifter seg jo ikke hver dag. Nerver, det går over. Alt ordner seg, jeg lover deg! – Hvordan kan du love noe du ikke aner noe om? Er det virkelig så vanskelig å høre på meg? Skal vi leve sånn, hvis du allerede nå ikke kan gå meg i møte?! – Vi er da ikke så rike at vi kan kaste bort penger, kjære, – ble han fornærmet, – jeg har jo allerede bestilt pynt og mat, og betalt forskudd. Avbestiller vi, får vi ikke tilbake pengene. – Det er ikke det viktigste, bare tro meg. – Nei, jeg nekter å tro på slikt tullet. Det er ufornuftig. Og dessuten: Da blir det ingen bryllupsreise på oss. Kan du nå forklare meg hva som foregår? – Greit, hør da. Ikke si at sånt ikke skjer. Selv om du ikke tror på det – betyr det ikke at det ikke finnes. – Jeg lover, – beroliget kjæresten henne. – På jobben min har det nylig kommet en merkelig kollega, Alva. Hun er veldig lukket, snakker ikke med noen, går bare i mørke klær. En dag kom hun bort til meg og sa: – Hilsen fra bestemor Tora. – Hva? – utbrøt jeg overrasket, bestemor Tora har jo vært borte i tre år nå. – Vil du høre hva hun vil advare deg om? – spurte hun, – men først etter jobb. Jeg gikk med på det. Dette fortalte hun meg: – Det var for lenge siden. Da bygget de en ny restaurant med stor bankettsal her i byen. Sivert, som var sjåfør på byggeplassen, tjente bra. Han fridde til Guro, og ba henne feire bryllupet i restauranten. Hun sa lykkelig ja, hun var fra ei lita bygd og fattig familie – ingen av dem hadde vært i restaurant før, så dette var stort. Alt var vakkert på bryllupsdagen. Guro strålte i hvit kjole og slør, og Sivert så ut som en ordentlig kjekkas. Etter vielsen dro følge og gjester til restauranten. Alle lot seg imponere av salen – bare en eldre kvinne ristet på hodet: – Så for en gangs skyld er det kunstige blomster i bryllupet og ikke ekte… Dette lover ikke godt. Men ingen brydde seg, alt mulig var kunstig på den tiden – stoffer, servise, ja, alt. Men bukettene fra gjestene var ekte, og de ble satt i vaser ved brudeparets plass. Så, midt i festen, skulle brudeparet danse brudevalsen. Da de kom tilbake til bordet, hadde roserbuketten foran Guro visnet helt. Servitørene tok den bort, og festen fortsatte. Men snart ble Guro dårlig, kastet opp og svimte av. Man åpnet vinduene – kanskje det var for tett luft, tenkte de. Men Guro ble bare verre. Gjestene begynte å hviske. – Bruden er kanskje gravid… – Håper bare hun ikke er syk – graviditet går jo over, lo noen. – Jeg så blod på kjolen hennes, sa en slektning til foreldrene. Men foreldrene fant ingenting da de undersøkte. Plutselig gikk ryktene om at noen hadde sett en merkelig sortkledd kvinne i døren. De lette, men fant aldri noen fremmed gjest. Første bryllupsnatt ble et mareritt. Det føltes som om noen usynlig var til stede hele tiden. De hørte lyder, rasling, skritt – Sivert følte seg overvåket. Dagen etter var panikken stor. På den tiden var det sjelden med bryllupsreise – folk dro tilbake på jobb. Men før helgen gikk, døde Sivert. Han kjørte utfor med bilen, selv om både vei og vær var bra og han var erfaren sjåfør. Ingen forsto hvordan det kunne skje. Guro sørget tungt, visnet bort. Det aller verste var at hun forsvant sporløst året etter. De lette, men hun var borte for godt. – Skrekkelig fortelling, – sa Andreas, – men hva har dette oss med å gjøre? – Masse, – gråt nesten Lise, – for dette bryllupet var nettopp i den salen du har bestilt! – Jeg skjønner fortsatt ikke – hva har vi med dem å gjøre? Folk opplever mye rart… – De sier restauranten er bygget på en gammel gravlund. Salen ligger nøyaktig der hvor det angivelig lå en grav til ei brud som tok sitt liv noen dager etter bryllupet. Hun oppdaget mannen i utroskap… Forstår du nå? – Nei! Jeg tror ikke på spøkelser! – Hennes urolige sjel hevner seg. Brudgommen forsvinner like etter bryllupet, og bruden – etter et år. En dag skjer det igjen. Hva om det er oss denne gangen? Kanskje bryllupet vårt er forbannet nå? Det er ikke tilfeldig at bestemor advarte meg fra den andre siden! – Jeg tror ikke på forbannelser, – Andreas var lei av bryllupsdramaet, – vil du ikke gifte deg med meg, gifter jeg meg med Lone i stedet. – Lone var Lises bestevenninne. – Skriv under på invitasjonene, ellers… Jeg lover deg, jeg holder ord. Etter å ha nølt litt til, sa Lise bryllupet fra seg. Andreas’ trussel om å gifte seg med venninnen gjorde henne både urolig og trist. Og han holdt ord. Venninnen viste seg som forræder og sa ja. Så, under en uke senere, skjedde det: Andreas mistet livet i en MC-ulykke – bremsene sviktet. Lise ble livredd for Lone, selv om hun ikke kunne tilgi henne. Hun ville spørre Alva fra jobben om hvordan man kunne hjelpe sin tidligere venninne – hennes tid skulle komme om et år. Men Alva hadde sluttet. Adressen hennes stemte ikke. Ifølge ryktene skjedde byens grusomste bryllup på 70-tallet. Ingen dokumentasjon finnes, men alle lokale kjenner historien… 😏🌿🥀✨✨