Voksenprøven
Ingrid, hvorfor blir du ikke med oss og feirer at prosjektet endelig er ferdig? spurte Erik med et bredt glis, mens han blunket til meg.
Fordi, min gode venn, jeg har en avtale i kveld, svarte jeg litt rød i kinnene.
Oi, såpass! Erik var tydelig forbauset. Han hadde jo kjent meg i fem år, visst at jeg var alenemor og aldri aktivt hadde lett etter noen… Rart, det der. Eller kanskje jeg hadde lett, og han bare ikke hadde fått det med seg. Nåvel, da må vi ikke holde deg igjen. Håper alt går bra, sa han og henvendte seg til de andre på teamet. Skal vi dra?
Ja!
Kom igjen, folkens!
Selvfølgelig! lød det fra alle kanter, og vi ruslet i retning av kafeen.
Erik gikk sammen med de andre og smilte, men jeg kunne skimte et snev av sjalusi i blikket hans. For hva hadde han å være sjalu på? Mellom oss hadde det aldri vært noe mer enn kollegialt vennskap. Ikke noe annet bare god tone og samarbeid.
“Alt er litt merkelig,” tenkte jeg for meg selv.
*
Den kvelden kom Erik hjem mye senere enn vanlig. Mye senere. Ungene styrtet mot ham i gangen, ropte: “Pappa er hjemme, pappa er hjemme!” Etter dem kom kona hans.
Endelig, Erik!
Hun omfavnet ham og kysset ham kjærlig.
Vi rakk å bygge et utrolig kult skip, vi! Men du er alltid ute på jobb, lo Mari, kona hans.
Jaja, jeg jobber i det minste inn pengene, mumlet Erik. Dessuten har jeg vel lov til å jobbe overtid om jeg vil!
Selvsagt har du det, sa Mari og smilte.
Og du trenger ikke drive avhør her nå, la han fortsatt litt mutt til.
Han ville ikke kunnet si hvorfor han svarte så surt, om noen hadde spurt. For han visste det ikke selv.
Erik, er det noe som plager deg? spurte Mari, fortsatt vennlig.
Da forstod Erik brått hvorfor han hadde vært så avvisende. Han ville at hun skulle kjenne på det ubehaget han selv følte nå.
Nei. Er bare sliten. Kan du varme opp middagen? forsøkte Erik å si det så vanlig som mulig, før han, da Mari gikk på kjøkkenet, satte seg på skohyllen og la hodet i hendene.
“Hva er det jeg driver med egentlig?”, tenkte han fortvilet.
*
Etter noen dager slapp det litt taket i Erik, og han overbeviste seg selv om at han bare hadde blitt skuffet fordi han ønsket så sterkt at hele prosjektgjengen skulle feire ferdigstillelsen sammen.
Nå jobbet de med et nytt prosjekt, og Erik gikk helt inn i det og blokkerte ut alt annet.
*
Ingrid, du må visst regne med å bli sittende litt i dag, sa han en kveld. Jeg trenger de kalkylene.
Beklager, men jeg skal til mamma i dag, svarte hun bestemt. Det er viktig for meg. Jeg kan komme tidlig i morgen og ordne alt.
Greit, svarte Erik, men han var misfornøyd. Prosjektet hadde jo høyeste prioritet, var det ikke?
Er moren din syk? spurte han.
Ja… det er noe sånt, sa Ingrid stille og så ned.
Skjønner, nikket Erik. En syk mor, der gikk grensa for ham. Han lot henne gå.
Men snart fikk han høre fra kollegaene at Ingrid ikke egentlig skulle til noen syk mor. Nei, hun skulle bare ikke la ham overtale henne til å bli igjen.
Hva mener dere? Hvorfor drar hun ikke til moren? ble han forbauset da Randi fra avdelingen forklarte.
Jo, hun drar! Bare ikke alene med kjæresten, sa Randi og vinket ham bort til vinduet. Se…
Erik så ut. Han la merke til at Ingrid kom ut fra kontorbygget, at hun ble møtt av en ung mann som tok hånden hennes. De gikk sammen til bilen hans og forsvant.
Da kjente Erik at sjalusien gjennomsyret ham, ikke bare et lite stikk, men i hele kroppen.
“Herregud. Det er sant. Hun har virkelig funnet seg noen,” raste det gjennom ham.
Nåvel … svarte han så upåvirket han klarte. Vi slutter seks, så alle står fritt til å dra når de vil.
Resten av dagen slapp Erik aldri taket i tankene. Han forsøkte å jobbe, men det gikk ikke.
*
Utover ukene ble denne uroen i Erik sterkere og sterkere. Han skjønte ikke hva som foregikk med ham. Hver gang han hørte Ingrid si noe, eller så henne skrive til ham i chatten, hoppet hjertet hans over et slag. Akkurat som da han hadde blitt forelsket i kona si for mange år siden.
“Kan det være… er jeg virkelig forelsket?” tenkte Erik forvirret. Det var både latterlig og skremmende. Han prøvde å ignorere følelsen. Han var jo voksen. Han hadde nettopp fylt førti. Han hadde familie. Han elsket kona si. Eller… det trodde han. Nå føltes det bare som respekt og tillit, kanskje takknemlighet men ikke den voldsomme, altoppslukende kjærligheten fra tidligere. Men, det er vel slik for alle…
Snart tok tankene mer og mer plass. Han merket at han rettet seg opp i ryggen straks Ingrid kom inn i rommet. Han prøvde å ta initiativ til samtaler, spurte om hennes mening oftere. Og etter hvert eneste ordveksling, gikk han gjennom alt om igjen i hodet: hva hun sa, hvordan hun så ut, som om alt kunne romme et skjult budskap.
En dag slo det ned i ham som et lyn:
“Hva om jeg hadde møtt henne før? Før jeg fikk barn?”
Og svaret var klart for ham: Ja! Da hadde jeg nok forlatt alt. Ikke med det samme, men sakte funnet en grunn, et påskudd, og bare gått. For alt hjem, rutiner, trygghet for en sjanse til å være med henne.
Skyldfølelsen som kom, skyllet over ham.
Han så på familiebildet på pulten. Mari, barna, alle smilte fra et sommerminne. Det så så riktig ut. Men hvorfor føltes det da som om livet han levde ikke var hans eget?
Han klarte ikke å finne svar på hvorfor det skjedde akkurat nå, eller akkurat med Ingrid. I tre år hadde de vært kolleger uten at han reflekterte over henne på denne måten. Hvorfor kunne han ikke bare la det gå?
Han merket at noe i ham var i ferd med å gå i stykker. Det han alltid hadde trodd var fast og urokkelig, smuldret opp. Han ville jo ikke svikte noen, miste familien, ødelegge det han hadde bygd opp. Men han klarte ikke lenger å nekte for det han følte.
*
En morgen våknet han tidlig. Rommet lå fortsatt i mørke, bare noen striper av dagslys fant veien inn. Han ble liggende og stirre i taket.
Ingrid var i tankene hans konstant. Selv her, i sitt trygge, lune hjem, føltes det som om hun bodde i ham, som en torn dypt inne.
Han tenkte på dagen før. Nok en gang hadde hun gått før alle andre. Igjen sammen med den unge mannen. Og hver gang hun forsvant sånn, kjentes det som om noe brast i ham.
“Jeg mister meg selv. Hvis jeg ikke stopper dette nå, mister jeg alt. Ikke plutselig, men litt etter litt. Da vil jeg bli kald. Bitter. Fremmed for barna. Fremmed for Mari. Fremmed for meg selv. Jeg kommer til å hate den jeg blir. Og da er det for sent.”
Han sto opp, kledde på seg, laget kaffe og sto i stuevinduet og så ut på de grå, stille gatene. Da visste han hva han måtte gjøre.
*
Hva? Du bytter avdeling? kollegene stimlet rundt ham. Til og med Ingrid.
Ja… det var en utfordring som trengte en løsning, og jeg skal hjelpe til en periode, svarte han.
Men det er bare midlertidig, ikke sant?
Selvfølgelig, nikket Erik. Han visste utmerket at alt som er midlertidig ofte varer.
Først hadde han vurdert å bare si opp, men tenkte seg om. Hvor fornuftig er det? Han hadde tross alt en god stilling, god lønn og fremtidsmuligheter i bedriften.
Så han ba om overgang til en annen avdeling selv om det bare var for noen måneder. Han håpet det ville hjelpe ham å stoppe den onde sirkelen hvor hver lille ting ved Ingrid slo ham ut av fatning.
Han ønsket ikke å bli en av dem som mister alt på grunn av en forbigående følelse. Ikke en som unnskylder seg: “Jeg er bare menneske…” Han visste at det ville gå over, og selv om det ble vondt først, ville smerten avta etter hvert.
På kvelden sa han til Mari:
Jeg vil være mer sammen med deg og barna. Jeg er lei av å være borte fra hjemmet hele tiden.
Mari så overrasket på ham.
Mener du det?
Ja, jeg tror jeg går glipp av mye. Med barna. Med deg.
Hun svarte ikke, bare smilte svakt, og det smilet var så kjent og kjært at hjertet hans snørte seg.
Erik begynte å ta barna med ut i parken, hente dem på skolen, delta på skolearrangementer han før hadde vegret seg for. Han snakket mer åpent med Mari, ikke bare om hverdagslige ting, men om det som foregikk inni ham. Om tankene sine, bekymringene. Han ble mer nysgjerrig på henne som menneske.
Noen ganger undret han: “Hvorfor har jeg ikke gjort dette før? Hvorfor har jeg sett på det som en byrde, ikke en mulighet til å lære å kjenne henne mer?”
Han tenkte fortsatt på Ingrid. Men tankene tygget mindre, de ble færre. Noen ganger så han henne på jobben og kjente et lite stikk, men det var ikke vondt lenger. Bare en nøktern påminnelse: der er hun, en jeg kunne vært sammen med, men jeg valgte det jeg har. Og jeg er glad for det.
*
Erling! Erik!
Erik ruslet gjennom et kjøpesenter, på vei til lekebutikken, da han hørte noen rope navnet hans. Han snudde seg og der sto hun, Ingrid.
Erik! Hvor har det blitt av deg? Hele avdelingen har savnet deg. Glemmer du oss? Det er jo et helt år siden du sluttet der!
Han lo. Han merket med et øyeblikks glede at det ikke lenger gjorde vondt å treffe henne.
Hei, Ingrid. Godt å se deg!
Hvordan går det? spurte hun.
Fint. Nei, faktisk det går veldig bra, svarte han, og kjente at det var sant.
Hvorfor kom du ikke tilbake til oss? lurte hun. Du var den beste lederen vi hadde.
Trengte en forandring, svarte han kort. Og du?
Meg? hun smilte enda bredere. Jeg har giftet meg. Han er en ordentlig, trygg og fin mann. Datteren min har akseptert ham også.
Erik nikket. Han kjente ikke sjalusi. Bare et snev av overraskelse, som om han møtte en gammel venn som hadde forandret seg.
Jeg er glad på dine vegne, sa han oppriktig.
De sto litt, pratet om hvor mye firmaet hadde endret seg, hva felles bekjente drev med. Ingen av dem foreslo kaffe. De visste begge: dette er slutten. Eller kanskje starten på noe nytt, men ikke for dem sammen.
De sa farvel, og Erik gikk videre. Han handlet gave, gikk ut, satte seg i bilen. Først da slo det ham: han følte ingenting for Ingrid nå. Ikke smerte, ikke uro, ikke trangen til å kaste seg inn i et nytt eventyr.
Han så fremover. På trafikklyset. På folk som krysset veien. På foreldre som holdt barna i hånden. Og for første gang på lenge forstod han at han var der han skulle være.
Ikke i et perfekt eventyr. Ikke i en romantisk film. Men i sitt eget liv. Ekte. Kaotisk. Men sitt eget.
*
Ingrid og Mari sto sammen ved tredemøllene på treningssenteret. De hadde gått der i årevis og havnet ofte på samme treningstimer.
Så, hvordan gikk det da dere møttes? spurte Mari.
Ingrid trakk på skuldrene.
Ingenting spesielt. Han ønsket meg bare lykke til… Så du vant, sa hun og smilte svakt. Mannen din er virkelig en flott kar.
Jeg vet det, svarte Mari. Det har jeg alltid visst.
Hun smilte og blunket til venninnen sin.




