Du kommer til å klare deg dårlig uten meg! Du får jo ikke til noe! ropte mannen hennes mens han brettet skjortene sine ned i en stor bag.
Men hun klarte seg. Gikk ikke til grunne. Kanskje, hvis hun hadde gitt seg selv tid til å gruble over hvordan hun skulle overleve alene med to barn, så ville hun ha diktet opp de frykteligste scenarier og til slutt kanskje tilgitt utroskapen hans. Men den tiden fantes ikke. Hun måtte levere døtrene i barnehage og løpe til jobben. Mannen hadde kommet hjem for bare en halvtime siden, fornøyd med sin nye kjæreste og smekkfull av selvtillit.
Derfor ga Tiril raske og presise beskjeder idet hun tok på seg kåpen:
Ingrid, kan du hjelpe Mari å kneppe jakken, og husk å sjekke at hun spiser godt i barnehagen? Barnehagelæreren sa hun stadig vekk nekter grøten.
Steinar, ta med deg alt ditt når du går, ikke påtrekk oss mer bry. Og legg nøkkelen i postkassa. Ha det.
Ingrid kom til verden en halvtime før Mari, og ble regnet som storesøsteren. Begge var fire år nå. Små, selvstendige jenter med hver sine særegenheter. Hvis Ingrid bare spiste den ekle grøten fordi det «må man», så argumenterte Mari alltid: Det er klumper i den, jeg vil ikke ha!
Heldigvis lå barnehagen rett i nærheten ti minutters gang. Jentene fniste og småpratet, og det distraherte Tiril fra å kjenne på alle bekymringene om fremtiden. På jobben var det heller ikke tid til grubling som fastlege hadde hun full timebok, og attpåtil mange hjemmebesøk. Det var først om kvelden, da hun så de tomme kleshengere i gangen, hvor mannens jakker hadde hengt, at hun virkelig skjønte at nå var hun alene. Men å klage og sutre lå ikke i hennes natur: alt skulle gå som før, aller helst bedre. I enhver situasjon kan man gi opp, eller så kan man brette opp ermene og forsøke å finne noe positivt. Først måtte middag lages.
Hva har egentlig forandret seg for oss jentene? funderte Tiril mens hun hakket grønnsaker til salaten. Mannen har dratt. Hvilke oppgaver hadde han? Hva blir det nå til meg? Ingenting jeg ikke kan klare. Jeg må bare justere rutinen litt. Jeg fikser det. Alt er bra. Det blir enda bedre. Jeg orker ikke gå rundt og lure på hvor han er og om han har funnet seg enda en elskerinne. Jeg har det bedre alene. Tyngre kanskje, men så mye roligere.
Etter å ha lest et nytt kapittel i «Pinocchios eventyr» og kysset de sovende jentene god natt, hastet Tiril til badet: vaskemaskinen var ferdig, klær måtte henges til tørk.
Før hun la seg ville hun ha en kopp te, roe tankene og forberede neste dag. Jentene var like som to dråper vann tvillinger. To var kanskje mer krevende enn én, men Tiril hadde aldri sett på det sånn. Hun ble oppriktig forbauset når folk syntes synd på henne.
Vi har det helt fint, svarte hun alltid. Ingen går på stumpene. Jeg klarer meg.
Vannkokeren pep. Tiril lagde seg te med sitronmelisse, tente et koselig bordlys. Ute vekslet snø og regn, men inne i leiligheten var det varmt og stille kun klokka tikket på veggen
Så ringte det på døra. Tiril ble overrasket da hun så hvem som sto på dørstokken: naboen, den eldre damen hun egentlig hadde syntes var ubehagelig. En enke som hver morgen luftet sin pjuskete bikkje, hilste kort uten et smil, stram om munnen. Tiril hadde sett hunden flere ganger ved søppelkassene tynn, skral, men med oppmerksomme øyne som fulgte hvert kastet søppelsekk. Gamlemor hadde tydeligvis tatt seg av henne. Ingen besøkte den gamle, hun handlet kun i nærbutikken og ellers gikk hun tur med hunden.
Unnskyld at jeg forstyrrer, mumlet den gamle, mens hun trakk sjalet tettere rundt skuldrene men jeg så i dag at mannen din pakket ting inn i bilen. Har han dratt fra dere?
Det angår ikke deg, svarte Tiril bistert.
Nei, mannen din har jeg ingenting med. Jeg ville bare si: hvis du trenger hjelp, kan du alltid be meg. Jeg kan passe ungene, hjelpe til, hva som helst.
Kom inn, inviterte Tiril. Hva heter du forresten? spurte hun mens hun fant frem to kopper og fylte te. Hun satte en kurv med småkaker på bordet: Vær så god.
Jeg heter Randi, Randi Søndergård. Men jeg vet godt hva du heter Tiril. Du skal vite én ting, Tiril, sa den gamle, brøt av en bit kjeks og så vennlig på henne, jeg vil ikke trenge meg på, men hvis du trenger noe, blir jeg bare glad for å hjelpe. Det er ikke snakk om betaling. Bare fordi det gleder meg. Randi tok en liten slurk av teen og nikket anerkjennende:
Veldig godt. Er det sitronmelisse? Jeg har masse urter på hytta mi. Du og barna må komme til sommeren, det er plass til dere. Jeg har dessuten verdens beste epler i hagen
Tiril kikket på Randi og tenkte: Hvorfor trodde jeg egentlig hun var ubehagelig? Var det fordi hun ikke smisket, aldri kom med medfølende utsagn om livet med tvillinger? Hun stakk ikke nesa i Tiril sitt liv, prøvde ikke snoket, bare gikk stille forbi Og så trodde Tiril hun var overlegen? Men nå, hun la ikke engang vekt på mannen. Hun blandet seg ikke, hun så Tiril, ikke hennes sorg.
Og plutselig så Tiril på Randi med helt andre øyne: hun var ordentlig, tøflene var pene og ikke uttrådte, håret var satt opp i en stram knute, kjolen hadde en fin blondekrage. Og hun luktet svakt av gode, lette parfymer.
Tiril lyttet til Randis fortellinger om hyttelivet, eplene, den lille, vedfyrte badstuen og innsjøen hvor endene holder til hele sommeren, og følelsen av uro slapp taket litt etter litt
Alt dette husker Tiril så godt, selv om det allerede har gått fem år siden den kvelden. Hun husker hvordan mannen ropte henne i ansiktet: Du blir ikke til noe! Du klarer deg aldri! Men alt det der er over nå.
Randi Søndergård skjærer epler med stødig hånd, legger dem pent utover deigen og setter formen i ovnen. Salatene er ferdige, kjøttgryta putrer på komfyren. I dag fyller den kjære naboen år. Det er august. Dører og vinduer står åpne i det varme sommerhuset, duften av eplekake fyller hele kjøkkenet.
Alt hun har gjort for meg, tenker Tiril mens hun ser mot den glade, rødblussede gamle damen ved ovnen.
Hva skulle jeg gjort uten henne? Jentene forguder bestemor Randi. Og hun kunne godt ha lukt døra den natta Nå er døtrene mine ni år, skolejenter. Hver sommer tilbringes her: ved innsjøen, med vennene sine, og ikke minst verdens snilleste «bestemor».
Jeg går ut og plukker noen flere epler til kompotten, sier Tiril og tar kurven med seg ut.
Under epletreet, i skyggen, ligger hunden Frøya. Hvem kunne ha trodd at denne pjuskete, forsømte skapningen fra søppelskurene skulle bli til denne flotte labradoren?
Det er kjærligheten. Bare kjærlighet redder oss, tenker Tiril og rekker Frøya en kjeks i hånda Tiril bøyer seg og klapper Frøya, som logrende legger hodet i fanget hennes. Solen danser i flekkene mellom grenene, og rundt henne summer lyden av latter og lyse stemmer fra kjøkkenet. Hun kjenner den gamle, trygge nervøsiteten et øyeblikk kile magen men bare som et svakt minne, en barndomstanke uten kraft.
Denne gangen gruer hun seg ikke for fremtiden; hun venter på den. For hver dag har hun lært at kjærlighet finnes på steder du ikke venter den. Den kan komme fra en gammel nabo med varme hender, fra en hund ingen trodde på, fra to jenter som løper barbeint i gresset og roper “Mamma, se her!”
Hun fyller kurven med gyldne epler, og løfter blikket mot kjøkkenvinduet hvor Randi står og vinker, et smil som lyser opp hele ansiktet. Tiril smiler tilbake, kjenner seg hjemme på en måte hun aldri gjorde før.
Når hun går inn døren igjen med fanget fullt av epler, kjenner hun så uendelig sterkt at hun ikke bare klarte seg, hun ble noe enda mer enn hun hadde drømt om. Ikke på tross av det som sviktet, men på grunn av det som ble: nye bånd, uventet styrke, og en hverdag fylt av ro og kjærlighet.
Og akkurat idet hun setter eplefatet på bordet, tenker hun at hun hadde rett den gangen: det ble faktisk enda bedre.




