Lykkelige kvinner ser alltid fantastiske ut
Ingvild var knust etter at ektemannen sviktet henne. Hun var ført, og nå satt hun igjen alene i leiligheten i Oslo, mens datteren Liv studerte ved universitetet i Trondheim. For to måneder siden hadde Åsmund kommet hjem fra jobben og sagt:
Jeg går fra deg, jeg har forelsket meg.
Hva? I hvem…? spurte Ingvild, helt perpleks.
Slik menn gjør: jeg har funnet en annen, jeg har det bra med henne, med henne glemmer jeg deg helt. Så ikke prøv å overtale meg alt er bestemt, sa Åsmund med et hverdagslig drag, som om han skulle hente melk.
Han pakket sammen tingene fort og forsvant ut døra. Senere forsto Ingvild at han hadde planlagt avgangen en stund, plukket med seg ting i det skjulte, men den dagen bare kastet han alt i kofferten og dro.
Ingvild gråt og sørget, overbevist om at ingenting godt noen gang ville hende henne igjen. Alt sto stille, som om livet hadde sluttet eller fryst fast. Hun ville ikke møte folk, høre stemmer, svare telefonen, som ringte igjen og igjen datteren ringte, venninnen Anne ringte, Ingvild svarte motvillig og la straks på. Hun unngikk kolleger, følte noen så med medlidenhet og andre med stikkende blikk.
Hun klamret seg til håpet:
Kanskje Åsmund blir lei av henne som tok ham fra meg, han kommer tilbake, og jeg tilgir ham, jeg elsker ham jo.
En lørdag våknet Ingvild tidlig, men ble liggende uten å orke å stå opp. Hun trengte jo ikke skynde seg noe sted. Men reiste seg til slutt. Rundt elleve ringte telefonen.
Hvem gidder å ringe så tidlig, jeg orker ikke snakke med noen, tenkte hun, og lot være å svare, men så et ukjent nummer på skjermen Kan det være Åsmund som har mistet mobilen eller byttet simkort? Tenkt på om han ville komme tilbake, burde tatt telefonen. Mens hun grublet, ringte det igjen.
Hallo, hvem er det, sa hun lavt og surt.
En sprudlende kvinnestemme svarte:
Hei! Ingvild, er det deg, du høres ikke ut som deg selv, det er jo meg Astrid.
Ingvild ble skuffet hun hadde håpet, helt uten grunn, å høre Åsmunds stemme.
Og hva så…?
Ingvild, er du OK?
Nei, svarte hun og la på, tårene kom som regn.
Hun satte seg på sofaen for å roe seg, men snart ringte det på døra. Ingvild hoppet opp, et vanvittig håp igjen.
Kanskje Åsmund har ombestemt seg, tenkte hun og åpnet.
Hei! sa en vakker kvinne, som Ingvild knapt kjente igjen som Astrid, hennes gamle klassevenninne og venninne.
Astrid var velstelt, med knallrød leppestift og elegant kjole, duften av parfymen fylte rommet. Etter videregående hadde Astrid dratt til Bergen, og de hadde bare møtt hverandre én gang for femten år siden. De hadde vært tett på hverandre, gått på dans, snakket om gutter, delt hemmeligheter.
Astrid, så fin du er! utbrøt Ingvild spontant.
Hei, venn! Jeg har alltid vært sånn, du derimot…, sa hun og gransket Ingvild fra topp til tå, Står du her, slipper du meg inn, eller?
Kom inn, sa Ingvild motvillig og slapp henne inn.
Astrid hadde med seg godsaker, bar inn i kjøkkenet, dro opp en flaske spansk vin, en kremkake og noen appelsiner.
Finn frem glassene, la oss feire at vi sees! Jeg husker knapt sist vi snakket hundre år siden? babblet Astrid, mens Ingvild fant to glass, skar opp kaken.
Astrid spurte ikke mer, bare åpnet vinen og skjenket opp, skålte for gjensynet, og Ingvild drakk med henne.
Så tok Astrid runden nok en gang, denne gangen skålte hun for dem begge. Etter det andre glasset sprakk det for Ingvild, hun måtte bare fortelle alt. Astrid lyttet stille, så trakk hun bare på skuldrene.
Åh, Ingvild, jeg trodde du satt med en ordentlig tragedie!
Er ikke dette tragisk da? Du vet ikke hvordan det er, du har aldri blitt forlatt av ektemann, sa Ingvild sørgmodig.
Nei det var jeg som kastet min. Da jeg fikk vite at han hadde funnet seg ei yngre, søt jente jeg gikk rett til skilsmisse! Han trodde vel jeg bare skulle finne meg i det…
Kanskje du ikke elsket ham så mye?
Jo, jeg gjorde faktisk det, sa Astrid, men jeg godtar ikke å bli tråkket på! Den slags kjærlighet, når du blir bedratt, det er ingen ekte kjærlighet.
Så enkelt for deg, Astrid…
Der gjør du det vanskelig for deg igjen, som alltid. Hvor er datteren din?
Liv studerer i Trondheim, bor hos tanten min.
Ah. Denne Åsmund, han dumpet både deg og datteren sin, og du sørger fremdeles?
Jeg elsker ham jo…
Nå er det nok, Ingvild, jeg må behandle deg. Du har fanget et solid gråskjær.
Hvordan skal du behandle meg? Piller hjelper ikke.
Å, ikke piller! Glem det! Her trengs ordentlig kur: ny stil, litt shopping, frisk kjærlighet.
Astrid…
Nå pakker du med deg, vi drar til kjøpesenteret! Frisørsalongen etterpå, ikke prøv å si nei. Og du har vel noen kroner til overs?
Jeg har litt oppsparte penger vi skulle kjøpe ny bil til Åsmund.
Han får klare seg! La ham beholde den gamle doningen. Du må gå til advokat og slutte å håpe på mer. Ikke la deg lure, og kanskje la advokaten få med seg halve gamle bilen hans!
Nei, han får bare kose seg med det, svarte Ingvild plutselig og viftet bort tanken. Forresten, Astrid, er du tilbake fra Bergen for godt? Du sier ingenting…
For godt. Orker ikke bo der lenger… Men nå: ut av joggedressen, på med byklær, shopping! Forresten, Ragnhild Petrsen ringte det er klassefest om en uke. Vi to må dit! Mange kommer, og noen av gutta er skilt. Du husker vel at Viktor var betatt av deg helt fra sjuende klasse?
Åh Astrid… Hvem skulle vel ville ha meg en krokete, gammel merr!
Tøys, Ingvild! Du må elske deg selv. Vi skal raskt gjøre deg til en ung hoppe, sa Astrid og lo, da de dro ut av leiligheten. Du vet jo min tante Karen, som bor ved siden av huset til moren din. Hun skal gifte seg for femte gang, men sliter med valget mellom to friere!
Et par timer senere kjente Ingvild knapt seg selv igjen i speilet.
For en forvandling! sa hun forbløffet, Hårfargen helt annerledes, kort og stilig klipp, hadde aldri trodd jeg ville kle det så godt. Ung og vakker! Astrid er en god venn. Hadde hun ikke tatt tak i meg, hadde jeg mugnet helt her hjemme.
På klassereunionen i kafeen gjenkjente mange ikke Ingvild med det samme, Viktor voksen businessman og rak mann hadde blikket fast på henne.
Ingvild, jeg kjente deg ikke igjen engang. Så flott du er enda vakrere enn på skolen! Jeg har alltid likt deg, men du valgte jo Åsmund fra parallellklassen hvor er han, forresten?
Han er ikke her, han dumpet meg, sa Ingvild med et lett smil.
Dumpet deg? Nei, der tuller du! Ingen slår opp med slike kvinner! utbrøt Viktor ærlig overrasket.
Jo, faktisk men det var til det beste.
Jeg har heller ikke tvilt et øyeblikk, Ingvild. Jeg er også skilt, i to år nå. Vi hadde det greit, businessen min gikk dårlig en periode, og kona forlot meg for en yngre og antagelig mer vellykket. Men jeg fikk alt på beina igjen, og nå går det bedre enn noensinne.
To måneder senere gikk Ingvild og Viktor arm i arm langs Akerselva etter teaterbesøk og ruslet gjennom byen i den blå kveldslyset. Plutselig kom Åsmund gående mot dem, han hadde blitt tynnere, ruslet alene og så ikke ut til å kjenne henne igjen med det samme.
Hun mater ham nok dårlig, den dama der, tenkte Ingvild.
Da Åsmund passerte stanset han et øyeblikk, møtte blikket hennes, det var et spørsmål i øynene: er det virkelig deg? De gikk forbi, men så kom ropet:
Ingvild?
Hun snudde seg rolig, smilte og sa:
Åja, hei. Dette er Åsmund, min eksmann, du kjenner ham ikke igjen, sa hun til Viktor.
Hei, nei, jeg kjente deg faktisk ikke igjen, svarte Viktor, men jeg er hennes kommende mann.
Åsmund bare glodde, og Ingvild ble overrasket, for Viktor hadde jo aldri egentlig spurt henne om giftemål.
Hvordan går det? spurte hun muntert til eksmannen.
Jo…det går vel…du ser helt annerledes ut! Du stråler!
Ingvild smilte igjen og tok Viktor i hånda.
Lykkelige kvinner ser alltid fantastiske ut.
Så du har det virkelig bra? mumlet Åsmund.
Ja, og det blir bare bedre, svarte hun og vinket farvel, og gikk videre med Viktor, mens hun kjente Åsmunds blikk brenne mot ryggen sin.




