Datteren min sluttet å snakke med meg for over et år siden. Hun forlot hjemmet vårt her i Bergen for å bo med en mann jeg aldri kunne godta, fordi jeg visste altfor godt hvem han var: ustabil, stemningsfull som det vestlandske været, alltid på jakt etter nye unnskyldninger for å slippe å jobbe. Men forelsket var hun, og hun sa til meg at «du forstår meg ikke» og at livet hennes med ham kom til å bli annerledes. Det ble vårt siste ordskifte før hun fulgte ham ut av døren, uten å snu seg. Han blokkerte meg overalt, og hun fikk ikke engang si farvel.
De første månedene hørte jeg litt fra naboen vår, Sigrid, om at datteren min la ut bilder smilende, sammen med ham, skrev at hun «endelig hadde funnet et hjem». Hjertet mitt kjentes trangt, men jeg sa ingenting. Jeg visste at en dag ville det virkelige ansiktet til forholdet vise seg. Og slik gikk det også. Bildene opphørte. Ikke lenger så jeg henne sminket, på kafé, eller på spasertur langs bryggen. Så, en dag, så jeg hun solgte klær og møbler på Finn.no med det skjønte jeg at noe var galt.
For to uker siden ringte telefonen min endelig. Jeg så navnet hennes, og ble helt stum. Jeg tok røret med en skjelvende stemme, forberedt på kanskje å få høre mer om hvor lite jeg skjønte hennes liv. Men nei. Hun gråt. Fortalte meg at han hadde kastet henne ut av leiligheten. Og det som virkelig knuste meg, var at hun sa:
«Mamma jeg har ingen steder å gå.»
Jeg spurte hvorfor hun ikke hadde kommet før, hvorfor hun hadde holdt stille i et helt år. Hun svarte at hun hadde vært for skamfull til å innrømme at jeg hadde hatt rett. At forholdet ikke var slik hun hadde drømt om. «Jeg vil ikke være alene på julaften,» sa hun gjennom tårene. Det stakk så vondt inni meg, for jeg tenkte på alle våre juler sammen hvordan vi sang, bakte, pyntet julestallen. Å innse at hun hadde havnet så langt borte fra sine egne drømmer, gjorde vondt langt inn i margen.
Samme kveld kom hun hjem igjen, med en liten, tom og trist koffert, og med et blikk som så ut som det var gått i stykker. Jeg klemte henne ikke med én gang ikke fordi jeg ikke ville, men fordi jeg ikke visste om hun var klar. Hun kastet seg inn i armene mine av seg selv og hvisket:
«Mamma, tilgi meg. Jeg vil ikke være alene i julen.»
Det var som om hun hadde ventet på akkurat den klemmen i et helt år. Jeg satte henne, gav henne mat og lot henne snakke. Så mye hadde bygget seg opp, og ordene strømmet ut som dampen fra en trykkoker.
Hun fortalte at han hadde kontrollert telefonen hennes, fått henne til å føle seg som ingenting, sagt at ingen ville elske henne uten ham. Hun innrømte at hun mange ganger hadde ønsket å ringe meg, men stoltheten sto i veien. Hun sa:
«Det føltes som om å ringe deg var å innrømme at jeg hadde feilet.»
Jeg svarte at det ikke er et nederlag å komme hjem nederlag er å bli i det som ødelegger deg. Og hun gråt som den lille jenta hun en gang var.
Nå er hun her sover rolig for første gang på mange måneder. Jeg vet ikke hvordan veien videre blir. Om hun drar tilbake til ham, eller om hun endelig forstår at hun fortjener noe bedre.
Én ting vet jeg: denne julen er hun ikke alene.
For hva skulle vel en mor gjort?




