Men hvor i all verden skal vi sette denne, Espen? Leiligheten er jo akkurat ferdig pusset opp, alt er lyst og luftig, det der typisk nordiske, rene uttrykket vi har strevd med så lenge. Og så dette fargesprakende teppet! Det roper jo rett ut, det er som visuell støy!
Siri forsøkte å holde stemmen lav når hun snakket fra gangen, men i gamle bygårder på Sagene hjelper det lite; lyden smyger seg likevel inn på kjøkkenet, hvor Solveig sto bom stille med kjøkkenhåndkleet i hendene. Hun hadde forlatt rommet under påskudd av å koke mer te, men nå gjorde hjertet nesten et ekstra hopp av det hun overhørte.
Siri, vær litt roligere, mamma hører det, hvisket Espen, sønnen hennes. Bare ta imot teppet, smil, si takk. Vi legger det bort på loftet eller tar det med på hytta senere, ikke noe stress. Mamma har stridd i et halvår med det der.
Hytta? Skal det bare ligge der og mugne? Espen, det er et støvsamler-teppe. Skikkelig gamledager. Vi kan ikke bare fylle opp huset med alskens gammelt arvegods. Ok, det var sikkert moderne på 80-tallet, men nå… Nei, la oss gå inn, hun venter sikkert inne.
Solveig åpnet krana høyt for å skjule sukkene. Skuffelsen var varm og klissete i brystet. Det var ikke en gammel genser eller en billig souvenir hun hadde gitt. Hun hadde sydd det lappeteppet av minner: fløyel fra kjolen hun brukte da hun forsvarte masteroppgaven, silke fra blusen da hun først møtte Espens far, bomull fra Espens første pysjamas. Hun hadde bestilt dyre stoffer fra utlandet til baksiden, sydd alt for hånd til senkveldsnyhetene. Teppet var tenkt som en varm hilsen, et slags verneteppe for hjemmet deres.
Hun skrudde av vannet, lot et høflig smil feste seg til ansiktet og bar tekannen ut i stua.
Her er teen, med litt sitron og bergamott sånn du liker det, Siri, sa Solveig idet hun satt brettet på det splitter nye hvite bordet.
Siri satt i hjørnet av sofaen, teppet samlet i en pose ved siden av seg. Smilet hennes var bredt, men det var bare leppene som smilte. Øynene var vurderende og milde på overflaten men kalde under.
Takk, Solveig. Du er jo så omsorgsfull. Også for gaven, da, virkelig… fargerikt. Veldig overraskende.
Det er lappeteknikk, sa Solveig, stemmen lav. Hver bit betyr noe. Jeg tenkte dere kom til å fryse litt utover vinteren her på gateplan, det drar ofte kaldt langs gulvet
Nei, altså, vi har jo varmekabler overalt – til og med på badet! svarte Siri og viftet med de røde neglene. Vi setter pris på teknologi, vet du. Men takk for innsatsen, det må ha tatt mye tid å sy noe sånt.
Ordet «innsats» traff henne for Solveig hadde alltid tenkt at tiden hun brukte på det teppet ikke var brukt, men levd. Espen satt med koppen sin, rørte sukker i teen uten å møte blikket hennes. Han syntes sikkert det var litt pinlig, men han sa ingenting. Han hadde alltid vært konfliktsky, lærte seg strutsepolitikk allerede på barneskolen da Solveig skilte seg og han ble boende bare med moren.
Samtalen haltet resten av kvelden. Siri så på smartklokken, Espen snakket om bomskudd på parkeringsplassen. Da Solveig en knapp time senere var klar for å dra, kviknet Espen til.
Jeg følger deg bort til trikken, mamma.
Nei du, jeg rusler det er bare tre minutter herfra, og været kjennes så friskt ut, svarte hun. Hun trengte å trekke pusten alene.
Inngangsdøren lukket seg bak henne, og Solveig kastet et blikk tilbake. Teppet var igjen på sofaen, som en ubuden, fargerik klatt i den beige stua.
Tre dager gikk. Solveig forsøkte å la være å spinne videre på det. De unge har jo nye vaner, sa hun til seg selv mens hun gikk over tregulvet i toroms-leiligheten sin på Sagene. Hovedsaken er at de har det godt sammen. Kanskje teppet blir brukt når det kommer barnebarn.
Men på onsdag ringte Astrid, hyttenaboen, og lurte på om Solveig kunne ta med noen sjeldne tomatfrø hun hadde lovet bort. Astrid bodde i samme nye borettslag som Espen og Siri, bare et par hus bort.
Du, Solveig, stikk gjerne innom hvis du har tid, sa Astrid.
Solveig spaserte bort, leverte frøene og ble sittende på kaffe. Da hun ruslet ut igjen, styrte beina henne intuitivt mot Espens bolig. Hun hadde ingen plan om å ringe på, dagens folk liker ikke overraskelsesbesøk, som Siri alltid sier. Hun ville bare se at alt sto bra til.
Hun spaserte forbi søppelstasjonen. Selv søppelboden var pen, med lås, sortering, rent og prydelig. I det hun gikk forbi, fanget noe fargerikt blikket hennes. Lokket på restavfallscontaineren sto på gløtt.
Hun stoppet. Hjertet satt fast i halsen. Hun gikk langsomt nærmere.
Fra en grå handlepose strittet noen sømmer og stoffhjørner hun straks kjente igjen. Blå fløyel, gyllen tråd, rød silke. Teppet hennes.
Der lå det, delvis trukket ut, på toppen av melkekartonger og gammel sushi-emballasje. Ikke på hytta, ikke kanskje en dag til barnebarna men i søpla tre døgn etter besøket.
Solveig kjente stoffet. Det var vått etter nattens regn. Siris ord runget i hodet hennes: visuell støy.
Sånn er det, mumlet hun. Støy. Søppel.
Hun ville plukke det opp, vaske og redde det. Men en snikende ro la seg over henne. Nei, hvis hun tok det tilbake nå, erkjente hun nederlaget. Da hadde hun akseptert at kjærligheten hennes kunne kastes, og hun ville alltid plukke den opp igjen.
Hun fant frem mobilen, tok et bilde. Bildet satt langt inne, hendene skalv. Hun visste: dette var ikke bare om teppet. Det var et svik. Ikke bare ulike smaker.
Hun gikk hjem, nærmest som i en tåke. Leiligheten var stille. Bildene på veggen Espens første skoledag, konfirmasjonen, bryllupet så på henne. Hele livet hadde hun lagt vekt på at Espen alltid skulle ha trygge omgivelser. Etter skilsmissen, da han var ti, hadde hun aldri giftet seg igjen, brukt alt på sønnen: privatundervisning, svømmekurs, universitet. Leiligheten på Sagene med de svære vinduene, som nå var verdt et par millioner kroner, skulle alltid være hans trygghet. Hun hadde et testament liggende: alt gikk til Espen.
Hun satt seg ved skrivebordet, fant frem dokumentmappen. Testamentet var som alltid skrevet til Espen.
Men hun så for seg Siri, som kastet hennes ting, hennes bøker, hennes arvede kjøkkenservice som hun hadde kastet teppet. Nei, tenkte Solveig. Ikke så lenge jeg lever.
Neste morgen gikk hun ikke til sønnen for å krangle. Hun spaserte til advokaten.
Morten, advokaten hun brukte da hun solgte hytta, tok henne imot.
Solveig, så hyggelig å se deg! Hva skal vi ordne i dag, da? Skal du selge?
Nei, Morten. Jeg vil endre testamentet. Totalt.
Han rettet på brillene, nikket.
Hvem vil du gi til?
Solveig hadde en niese, datter av sin søster. Synne. Hun bodde på studenthybel på Torshov, jobbet på Ullevål som sykepleier. Hun var ikke noen solstråle av karriere, men besøkte alltid tanten till høytidene, kom innom når vinduene skulle vaskes, ba aldri om noe tilbake. Espen fnyste alltid av kusinen for traust.
Til Synne Martinsen. Alt sammen.
Morten hevet øyenbrynene, men stilte ingen spørsmål han ikke måtte.
Og sønnen din? Espen? Han har det bra?
Absolutt. Han og kona klarer seg utmerket, de har sin egen stil å leve på.
Da papirene var ferdige, kjente Solveig en ny letthet. Det var som å trekke pusten etter en tung sekk over fjellet. Men det var ikke helt slutt. Hun ville gi dem én sjanse til. Innerst inne visste hun at undere ikke skjer, men likevel.
En måned senere nærmet Espen seg tretti. Siri hadde bestilt langbord på Onda ved Aker Brygge, samlet alle vennene, kollegaer og selvfølgelig moren.
Solveig kledde seg pent, med klassisk sort kjole og perlesmykke. Gaven var nøytral: en dyr skinnmappe. Ingen hjemmelagde suvenirer.
Restauranten var full og bråkete. Siri danset mellom bordene og styrte servitørene. Espen tok imot gratulasjoner, allerede rød i kinnene.
Da tiden kom for mors tale, stilnet det.
Espen, sa Solveig og holdt blikket hans. Tretti er et viktig veiskille. Det er nå du må stå på egne bein, både for egen del og for familien. Jeg håper du lærer deg å verdsette ting som kommer fra hjertet, ikke bare det du kan kjøpe.
Espen nikket og lo:
Takk, mamma! Du er best!
Middagen gikk videre. Plutselig, da det bare var familien igjen rundt bordet, begynte Siri å snakke:
Forresten, Solveig, vi har diskutert Du bor jo alene i den store leiligheten. Det er dyrt, mye å vaske, og vi vurderer barn etterhvert.
Solveig skar et stykke biff.
Hva tenker dere på?
Om vi selger den gamle leiligheten din, og kjøper noe nytt til deg her i området mer praktisk, nært oss. Da kan vi bruke mellomlegget som egenkapital for å få oss større bolig. Du trenger jo ikke 80 tåpelige kvadratmeter og gamle rør, men vi har bruk for plassen.
Espen hang seg på:
Det blir jo mye enklere for deg og tryggere. Nytt bygg, parkering i kjelleren, heis, sikkerhet Siri har rett, det er det fornuftige.
Solveig la ned bestikket. Det kom altså.
Fornuft, ja, sa hun og så på dem. Men Siri, hvor er det blitt av teppet jeg ga dere for en måned siden?
Siri svelget champagnen feil.
Teppet? Jo, det tok vi med på hytta. Til noen venner, altså, vi har jo ikke egen hytte enda. Det passet så godt inn der.
På hytta, gjentok Solveig. Rart. Jeg trodde jeg så det i restavfallet. Samme teppet, ved det blå stativet bak tredje blokka.
Plutselig ble det musestille. Espen hvitnet, Siri fikk røde flekker oppover halsen.
Nå må du gi deg, mamma. Hva er dette? sa Espen lavt.
Solveig fant mobilen, bladde rolig frem bildebeviset, skjøv den over bordet til sønnen. Der lå teppet, blant søppel og sørgeklær.
Jeg lagde det over seks måneder. Jeg la sjelen min i det, Espen. Og dere dere kastet det.
Det var ikke jeg! hylte Siri plutselig. Det var vaskehjelpen! Jeg sa hun bare skulle rydde litt, hun må ha misforstått!
Ikke jug, avbrøt Solveig rolig. Dere har ingen vaskehjelp. Dessuten handler det ikke om et teppe, men om respekt. For deg er jeg blitt en funksjon. Leiligheten min er bare en kapital. Gavene mine søppel.
Hun plukket opp mobilen.
Når det gjelder leiligheten: Det blir ingen flytting. Ingen salg. Og Espen heller ikke noe arv.
Hva mener du? ropte Espen forskrekket. Mamma, er det dette det handler om? Et teppe?
Ikke bare teppet. Men det at du lot Siri kaste familietradisjonene våre, og valgte å tie. Du sviktet meg, sønn.
Skal du gi alt til staten? freste Siri. Eller til et kattehjem?
Nei, hvorfor det? Jeg har en niese, Synne. Hun trenger en leilighet å trives i ikke et objekt for investering. Alt står skrevet.
Du kan ikke gjøre det! hikstet Espen. Det er jo urettferdig! Jeg er sønnen din!
Rettferdighet, Espen, er når du får det du fortjener. Du fikk sjansen. Du ville ha et liv uten rot jeg skal ikke være rot i det. Synne trenger et hjem, ikke renter eller gevinst.
Solveig tok vesken.
Forresten, jeg betaler for meg selv. Gratulerer med dagen, Espen. Håper du lærer noe viktigere enn hvor mange kvadratmeter eg gir.
Hun reiste seg og gikk ut. Utenfor regnet det, men Solveig syntes luften var lettere enn på lenge.
Telefonen ringte i ett kjør etterpå. Espen, Siri, Espen to ganger. Solveig la rett og slett mobilen på lydløs.
I halvåret som fulgte, dukket Espen opp flere ganger, først sinte, så gråtende, deretter tryglende og anklagende. Siri ringte også, mest beruset, og ropte skjellsord. Solveig byttet lås, skrudde opp alarmsystemet og begynte å bake kanelboller sammen med Synne.
Synne fikk vite om arven litt senere. Hun ble først redd.
Tante Solveig, du kan da ikke… De kommer til å hate meg, du må bli venner med Espen!
Nei, Synne. Dette er endelig. Du skal studere og jobbe, og så skal du vite at du har et hjem hvis du trenger. Ikke frykt dem.
Et år senere var alt rolig. Espen hadde gitt opp, kuttet kontakten, og Solveig levde videre. Det var trist, men ikke fortvilende. Bedre med ærlig alenetid enn spill for galleriet.
En kveld, da hun ryddet i skapet, kom hun over rester av stoffene hun hadde sydd teppet av. Små lapper med fløyel, silke, bomull.
Hun strøk over dem med håndflaten.
Nå, får vi begynne på nytt, sa hun til seg selv.
Hun fant frem symaskinen, og bestemte seg for å sy et bilde til Synne. For første gang på lenge gledet hun seg.
Hun visste: Synne kom aldri til å kaste denne gaven. Ikke fordi den var dyr eller avansert. Men fordi kjærlighet ikke skal kastes.
Testamentet lå trygt hos advokaten, som et skjold mot en alderdom i frykt for å bli byttet ut i sitt eget hjem. Noen ganger er de tøffeste valgene de riktige. Livet viste henne at hun var på rett vei.
Blir du rørt av sånne historier om familie og forhold? Del gjerne hvordan du hadde reagert jeg vil gjerne høre fra deg!




