Jeg heter Torbjørn og jeg er 61 år gammel. Akkurat nå bor jeg ikke i Norge.
For tre år siden ble jeg enkemann. Da Ingrid døde, ble jeg boende i det samme huset hvor vi hadde oppdratt barna våre. Plutselig ble alt altfor stort og uendelig tomt. Barna mine bor i ulike byer, har sine egne familier nå. De ringer til søndagene, kommer til jul, og resten av året er det bare meg og stillheten.
Jeg jobbet i 38 år som lærer på barneskolen. Jeg gikk av med pensjon og trodde jeg skulle hvile litt, men sannheten var at jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre med dagene mine. De første månedene satt jeg foran TV-en hele dagen, spiste dårlig mat, sluttet å ta vare på meg selv.
Da datteren min, Ragnhild, kom på besøk, så hun på meg med tårer i blikket:
«Pappa, du ser ut som et spøkelse.»
Hun hadde rett.
For seks måneder siden skjønte jeg at det ikke kunne fortsette slik. Jeg begynte å gå morgenturer i parken rett ved huset. Det finnes en benk under et digert tre, rett ved et lite tjern med ender. Der sitter jeg hver dag. Stedet er stille, men aldri helt ensomt. Det er liv der.
For omtrent to måneder siden la jeg merke til en kvinne. Kort hvitt hår, store briller, og alltid fargerik genser uansett vær. Vi satt på hver vår benk. Nikket bare til hverandre.
Så, en dag, satte hun seg på min benk.
«Er dette benken din?» smilte hun.
«Den er ikke min, men… jeg sitter ofte her.»
«Da får du sitte sammen med meg. Det er plass til to.»
Sånn startet det.
Jeg fortalte henne om Ingrid. Hvordan hun elsket endene. Hvordan hun sa at de egentlig er frie, men velger å bli fordi noen tar vare på dem.
Kvinnen så på meg med det blikket som mennesker har når de har kjent på savn.
«Fem år for meg,» sa hun stille. «Mannen min. Kreft.»
Fra da av ble vi benkekamerater.
Noen ganger pratet vi, noen ganger satt vi i taushet. En dag hadde hun med kaffe på termos.
En annen dag tok jeg med brød til endene. Hun lo som et barn mens vi matet dem sammen.
Hun heter Kari.
En dag ga hun meg en håndstrikket genser. Blå. Min yndlingsfarge, uten at jeg hadde sagt det til henne.
«Jeg ser deg hver dag,» sa hun og smilte. «Man lærer seg å legge merke til slike ting.»
Vi snakket om livet, om tap, om øyeblikket. Om at kjærligheten ikke kan erstattes, men at hjertet er større enn man tror.
I går inviterte jeg for første gang på tre år noen hjem til meg. Jeg lagde mat etter Ingrids gamle oppskrift. Det ble ikke helt perfekt, men det føltes ekte.
Vi snakket lenge. Vi lo. Vi delte.
Da hun gikk, ga hun meg en lang klem.
Av den sorten som minner deg på at du faktisk lever.
I dag dro jeg igjen til parken. Hun var der. Med to bøker.
«Den ene er til deg,» sa hun. «Skal vi lese sammen?»
Jeg satte meg et hakk nærmere.
Og for første gang på tre år kjente jeg håpet.
Jeg vet ikke hva jeg og Kari er. Jeg har ikke dårlig tid med å finne det ut heller.
Jeg vet bare at jeg ikke lenger er redd for morgendagen.
Mitt navn er Torbjørn.
Og en fremmed i parken ga meg tilbake livsgnisten.
Tror du på en ny sjanse?
Har det skjedd deg at et menneske du ikke kjente, ble viktig for deg?
Hva savner du mest, når du ikke har noen å dele livet med?




