Jeg dro på restaurant for å møte svigerforeldrene mine for aller første gang – men det de gjorde fikk meg til å avlyse hele bryllupet

Jeg gikk på restaurant for å møte foreldrene til forloveden min for første gang, men det de gjorde fikk meg til å avlyse bryllupet

Jeg trodde møtet med foreldrene til forloveden min bare skulle være nok et steg på veien mot fremtiden vår, men én katastrofal middag avslørte sannheten om familien til Henrik. Da kvelden var omme, hadde jeg ikke noe annet valg enn å avlyse bryllupet.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli typen som avlyser bryllup. Men livet har en evne til å overraske, ikke sant?

Vanligvis er jeg en mann som rådfører meg med venner og familie før jeg tar viktige avgjørelser. Men denne gangen visste jeg med én gang at jeg måtte handle.

Jeg satt hjemme i stua og tenkte på det, og kjente uro og tvil i hele kroppen.

Grunnen til at jeg visste jeg måtte avlyse, var det som skjedde den kvelden på restauranten noe jeg aldri kunne ha forutsett.

Før jeg kommer til selve kvelden, må jeg si litt om Henrik, forloveden min. Jeg møtte ham på jobben da han begynte som juniorleder på regnskapsavdelingen. Hva det var med ham kan jeg ennå ikke sette ord på, men jeg la merke til ham med én gang. Det var noe med måten han bar seg på.

Henrik hadde alt som hører med i definisjonen på en kjekk mann. Høy, velstelt hår, varmt smil, og en god porsjon selvironi. Han ble fort populær på kontoret, og vi begynte å prate sammen i kaffepausene.

Etter rundt sju uker begynte vi å treffes utenfor jobb også, og jeg oppdaget at han var akkurat slik jeg ønsket meg i en partner trygg, snill, ansvarsfull og løsningsorientert. Akkurat den typen mann en litt klumsete nordmann som meg kunne trenge.

Forholdet vårt utviklet seg raskt; vel fort, når jeg ser tilbake på det nå. Henrik fridde allerede etter seks måneder, og jeg var så oppslukt av forelskelsen at jeg sa ja uten å blunke.

Alt ved ham virket riktig bortsett fra én ting: Jeg hadde ikke møtt foreldrene hans ennå. De bodde i Trondheim, og Henrik hadde alltid en unnskyldning for at vi ikke kunne besøke dem. Men da de fikk høre om forlovelsen, insisterte de på å møte meg.

“De kommer til å elske deg,” sa Henrik mens han holdt hånden min. “Jeg har bestilt bord på den nye, flotte restauranten i sentrum til fredag.”

De neste dagene gikk jeg rundt med sommerfugler i magen. Hva skulle jeg ha på meg? Hva om de ikke likte meg? Hva om de sa til Henrik at jeg ikke var bra nok?

Jeg prøvde sikkert ti forskjellige antrekk før jeg endte opp med en klassisk, mørk dress og nypussede sko. Ville holde det stilrent, men oppdatert.

Fredag dro jeg tidlig fra jobb og gjorde meg klar. Renbarbert, enkel frisyre, mørke sko. Ville ikke overdrive, men så likevel stelt ut. Henrik hentet meg hjemme kort tid etter.

“Du ser fantastisk ut, kjære!” smilte han, og blunket til meg. “Klar?”

Jeg nikket og prøvde å skjule nervøsiteten. “Bare de ikke misliker meg.”

“De vil elske deg, vennen. Du har jo alt som foreldre ønsker for barna sine. Du er fantastisk på din egen måte.”

Uroen slapp litt taket, men jeg var likevel ikke forberedt på det som ventet.

Vi gikk inn på restauranten, og jeg ble slått av hvor flott det var. Krystallkroner i taket, pianomusikk i bakgrunnen, og alt så dyrt ut selv vannglassene.

Vi fikk øye på foreldrene til Henrik ved et bord ved vinduet. Moren hans, Liv, reiste seg straks vi nærmet oss. En liten dame med perfekt frisyre. Faren, Jon, var mer tilbakeholden, og reiste seg ikke.

“Åh, Henrik!” Liv smøg seg rundt sønnen og klemte ham lenge uten å hilse på meg. Hun holdt ham i armene sine og gransket ham. “Du ser så tynn ut! Spiser du nok mat?”

Jeg sto der litt utilpass, til Henrik endelig husket å introdusere oss.

“Mamma, pappa, dette er Ingrid, min forlovede.”

Morens blikk gikk kaldt fra topp til tå over meg.

“Ja, hei, kjære deg,” smilte hun, men med et smil som aldri nådde øynene.

Faren nøt bare å humre hult.

Vi satte oss, og jeg forsøkte å få i gang en samtale.

“Så hyggelig endelig å møte dere. Henrik har fortalt mye om dere.”

Før noen fikk svart, kom servitøren med menyer. Mens jeg leste menyen, så jeg hvordan Liv lenet seg mot Henrik.

“Å, skal mamma bestille til deg, gutten min? Jeg vet at for mange valg kan bli stressende.”

Altså… tenkte jeg. Henrik var tretti år, men Liv behandlet ham som om han fortsatt gikk på barneskolen. Men til min overraskelse nikket han bare. Jeg hadde forventet at han skulle sette foten ned, men det gjorde han ikke.

“Takk, mamma. Du vet jo hva jeg liker best,” sa han.

Jeg prøvde å få blikkontakt med Henrik, men han var helt oppslukt av moren. Hun bestilte for dem begge det dyreste på menyen: hummer, dyre kjøttretter og en flaske vin til over 2.000 kroner.

Da det var min tur, bestilte jeg bare en enkel pastarett. Hele opplegget tok fra meg appetitten.

Mens vi ventet på maten, snudde Jon seg mot meg for første gang og spurte, med kald stemme:

“Så, Ingrid, hva er planene dine for vår sønn?”

Jeg holdt på å sette vannet i halsen. “Unnskyld?”

“Ja, du planlegger å gifte deg med ham? Hvordan har du tenkt å ta vare på ham? Vet du at klærne hans må strykes, og at han ikke får sove uten den spesielle puten sin?”

Jeg så hjelpsøkt på Henrik tenkte han skulle si ifra til foreldrene sine at dette ikke var greit. Men han sa ingenting. Bare så ned i bordet.

“Eh… Vi har faktisk ikke diskutert slike detaljer,” stammet jeg frem.

“Det skal du lære deg raskt, kjære deg,” blandet Liv seg inn. “Vår Henrik er kresen. Middagen må stå på bordet klokka seks presis, og ikke server ham grønnsaker dem rører han ikke!”

Dette gikk langt over min fantasi. Hva var det som skjedde? Hvorfor sa ikke Henrik ifra? Hvorfor lot han seg behandles som et barn?

Da maten kom, fikk jeg en kort pause. Men under hele måltidet klaget og dullet foreldrene med Henrik. Jeg trodde nesten ikke mine egne øyne da jeg så Liv kutte biffen hans for ham, mens Jon ga ham en serviett og minnet om å tørke seg rundt munnen.

Appetitten min forsvant helt, så jeg pirket bare i pastaen. Nå forstod jeg alt: hvorfor han alltid hadde en unnskyldning for at vi aldri besøkte foreldrene. Plutselig ga alt mening.

Da vi var ferdige å spise, pustet jeg lettet ut og tenkte at nå måtte det verste være over. Men der tok jeg feil.

Servitøren kom med regningen, og før noen andre rakk det, snappet Liv den til seg. Først trodde jeg hun gjorde det for å være høflig kanskje for å spandere? Men det hun sa fikk meg til å måpe.

“Vel, kjære, jeg synes det er rimelig at vi deler halvparten hver, ikke sant? Vi er jo familie nå.”

De hadde bestilt mat og vin for flere tusen kroner, mens jeg hadde bestilt middag til 250 kroner. Og nå forventet de at jeg skulle betale halvparten? Aldri!

Jeg så desperat på Henrik, og ventet han skulle protestere. At han i det minste ville si noe. Men nei han satt bare der, unngikk blikket mitt.

Alt ble plutselig helt tydelig. Dette handlet ikke bare om restaurantregningen. Dette var et bilde på framtiden min: Hvis jeg giftet meg med Henrik, fikk jeg foreldrene med på kjøpet.

Jeg trakk pusten dypt, reiste meg og sa rolig:

“Egentlig tror jeg at jeg bare vil betale for min egen mat.”

Henrik og foreldrene så vantro på meg der jeg la igjen nok penger på bordet for pastaen og rikelig med tips.

“Men kjære!” utbrøt Liv. “Vi er jo familie!”

“Nei, det er vi ikke,” sa jeg rolig, og så henne rett i øynene. “Og det kommer vi heller aldri til å bli.”

Så snudde jeg meg til Henrik, som endelig møtte blikket mitt forvirret, som om han ikke skjønte situasjonen.

“Henrik,” sa jeg stille, “jeg er glad i deg. Men dette… dette er ikke et liv jeg ønsker meg. Jeg vil ha en partner, ikke et barn jeg må passe på. Og jeg tror ikke du er klar for dét.”

Jeg tok av forlovelsesringen og la den på bordet.

“Beklager. Bryllupet er avlyst.”

Så snudde jeg ryggen til dem og gikk ut av restauranten, mens tre sjokkerte ansikter ble igjen der inne.

Da jeg kom ut i den svale kvelden, føltes det som om et tungt teppe ble løftet av skuldrene mine. Ja, det gjorde vondt. Ja, det kom sikkert til å bli kleint på jobben fremover. Men jeg visste at jeg hadde gjort det riktige.

Dagen etter leverte jeg tilbake brudekjolen.

Ekspeditøren spurte om alt var i orden mens hun ordnet refusjonen.

Jeg smilte og kjente meg friere enn på lenge. “Vet du hva? Det blir det.”

Og da skjønte jeg at det modigste du kan gjøre, er å gå bort fra noe som ikke er riktig for deg. Kanskje det gjør vondt nå, men på lang sikt er det det beste du kan gjøre for deg selv.

Hva mener du?

Rate article
Intigue Life
Jeg dro på restaurant for å møte svigerforeldrene mine for aller første gang – men det de gjorde fikk meg til å avlyse hele bryllupet