Tante Rita
Jeg er 47 år gammel nå. En ganske vanlig kvinne. Man kunne vel sagt litt som en grå mus. Har aldri vært vakker eller hatt noen imponerende figur. Ensom er jeg også. Har aldri vært gift, og det har egentlig aldri fristet jeg har alltid tenkt at menn stort sett er like: de bryr seg mest om å mette magen og slappe av i sofaen. Ikke at noen noen gang har bedt meg ut, verken på stevnemøte eller snakket om ekteskap. Mine foreldre er eldre folk som fremdeles bor i Tromsø. Det er bare meg i familien, ingen søsken. Noen søskenbarn finnes, men jeg har ikke noe kontakt med dem og har heller aldri hatt lyst til det.
Jeg har bodd og jobbet i Oslo i femten år nå. Jeg arbeider i en ganske ordinær bedrift, det er samme rutinen hver dag jobb og så hjem. Jeg bor i en typisk boligblokk i en rolig bydel.
Jeg har bestandig vært litt kald, kanskje litt kynisk, liker verken barn eller folk flest. Nyttår reiser jeg hjem til Tromsø for å besøke foreldrene det skjer bare én gang i året. I år gjorde jeg det samme, og da jeg var tilbake i Oslo, bestemte jeg meg for å vaske kjøleskapet. Jeg ville kvitte meg med gammel frossenmat; kjøttkaker, fiskepudding, ting jeg hadde kjøpt men aldri likt eller spist. Jeg la alt i en pappeske og gikk for å kaste det. Ringte etter heisen, og i heisen sto det en gutt på omtrent sju år. Jeg hadde sett ham noen ganger før med moren, og en baby i armene hennes. Tenkte vel mitt om det. Han stirret på esken min. Da vi gikk ut, gikk jeg mot avfallsrommet, og han fulgte etter. Og så, litt forsiktig: «Er det greit om jeg tar det?» Jeg sa det var gammelt, men tenkte så vil han ha, så la ham ta, det er ikke bedervet. Idet jeg skulle gå fra søppeldunken, snudde jeg meg av en eller annen grunn. Da så jeg hvordan han pent samlet posene sammen, lukket dem og klemte dem inntil seg. Jeg spurte: «Hvor er moren din?» Han svarte at hun var syk. Lillesøsteren også. Ingen av dem klarte å reise seg, la han stille til. Jeg gikk hjemover, satte på middag, men klarte ikke slippe tankene på den vesle gutten.
Aldri har jeg vært noe varmhjertet menneske, har aldri ønsket å hjelpe noen. Men nå drev det meg plutselig. Jeg raske sammen alt spiselig hjemme: pølse, ost, melk, kjeks, poteter, løk, tok selv opp et stykke kjøtt fra fryseren. Da jeg gikk ut, innså jeg at jeg faktisk ikke visste hvilken etasje de bodde i bare at det var høyere opp enn meg. Så jeg begynte å gå etasje for etasje. Heldigvis åpnet gutten døra allerede to etasjer over min. Først så han forvirret ut, men trakk seg til sides og lot meg komme inn. Leiligheten var fattigslig, men veldig ren. Moren lå sammenkrøllet på senga ved siden av babyen. På bordet sto et vaskevannsfat og kluter. Begge jentene hadde tydeligvis feber. Jeg spurte gutten om de hadde medisiner han viste meg noen gamle, tydelig utgåtte tabletter. Jeg gikk bort til moren, kjente på pannen hennes den var brennende varm. Hun åpnet øynene og kikket forvirret på meg. «Hvor er Eirik?» spurte hun brått. Jeg forklarte at jeg var naboen, spurte om symptomene hennes og babyens, og ringte straks legevakta. Mens vi ventet, gav jeg henne te og pølse. Hun spiste uten å mukke helt klart skrubbsulten. Jeg skjønner ikke at hun i det hele tatt hadde melk til den lille.
Legevakta kom, undersøkte begge og skrev ut en hel del medisiner og sprøyter til jenta. Jeg dro straks til apoteket og fikk tak i det de trengte, handlet melk og barnemat, kjøpte til og med en bamse en rar, sitrongul ape. Jeg hadde aldri kjøpt noe slikt til barn før.
Hun het Anne, 26 år gammel. Oppveksten hennes hadde vært like hard som livet hun lever nå. Hun kom fra Senja, men hadde havnet i Oslo fordi både moren og mormoren var opprinnelige Oslo-folk, og flyttet tilbake hit etter at faren døde i en arbeidsulykke. Moren hennes falt utenfor, mistet både jobb og fotfeste. Alkoholen ble en venn og etter tre år døde hun av tuberkulose. Mormoren tok seg av lille Anne. Da mormoren døde, bare ett år etter at Anne hadde begynt i jobb i et lokalt supermarked, sto hun alene igjen.
Som attenåring fikk hun en kjæreste som lovte å gifte seg med henne, men som forsvant da han fikk vite at hun var gravid. Hun jobbet til hun nesten skulle føde, sparte penger, for hun visste hun bare hadde seg selv å stole på. Da sønnen var født, begynte hun så smått å vaske oppganger på nettene for å få mat på bordet. En dag, mens hun jobbet i butikken igjen, ble hun voldtatt av butikksjefen. Det skjedde flere ganger, og da han oppdaget hennes nye graviditet, ga han henne ti tusen kroner og beordret henne vekk. Dette fortalte hun meg den kvelden. Takket for alt jeg hadde gjort og sa hun ville gjøre rent eller lage mat hos meg for å betale tilbake. Jeg stoppet henne, tok imot takken, og gikk hjemover.
Hele natten lå jeg våken. Tenkte på hvorfor jeg levde som jeg gjorde. Hvorfor brydde jeg meg aldri om foreldrene mine, hvorfor ringte jeg dem aldri? Av alle ting sparte jeg opp penger men til hva egentlig, når ingen trengte meg? Nå har jeg møtt noen som virkelig trenger alt, men ikke har råd til noen ting.
Morgenen etter kom Eirik med en tallerken varme pannekaker. Jeg sto i døra med fatet i hendene, kjente varmen trenge inn i kroppen min, som om jeg smeltet litt. Jeg hadde plutselig lyst til å gråte, le og spise på én gang.
Ikke langt fra blokka vår, i et lite kjøpesenter, var det en eier av en barnebutikk som tilbød å bli med meg hjem til dem, fordi jeg ikke ante hvilke størrelser barna brukte. Kanskje for å tjene penger, kanskje fordi hun så alvoret. Etter en time bar jeg hjem fire svære bæreposer med klær til både gutt og jente. Jeg kjøpte dyner, puter, sengetøy og mat. Til og med vitaminer. Jeg fikk et akutt behov for å hjelpe, for å være til nytte.
Det har gått ti dager nå. Nå kaller de meg tante Rita. Anne er utrolig flink med hendene, og har gjort leiligheten min lun og koselig. Jeg har begynt å ringe foreldrene mine. Jeg sender sms med ordet GODHET for syke barn. Jeg forstår ikke lenger hvordan jeg levde før. Hver dag etter jobben løper jeg hjem for jeg vet at noen venter på meg. Og til våren drar vi nordover til Tromsø. Sammen. Togbillettene er allerede i hus.




