Kjære dagbok,
Allerede i sjette klasse skjønte alle at jeg, Ingrid Bergstrøm, kom til å bli en god lege. Det var den sommeren nabogutten falt ned fra husken i bakgården og slo både kneet og hodet. Det så fryktelig ut, men jeg, 12 år gammel, mistet ikke fatningen.
Signe, hent litt vann, bandasjer og pyrisept, utbrøt jeg til bestevenninnen min. Hun bodde rett over plassen, og uten å mukke løp hun inn etter det jeg ba om.
Innen moren til gutten fru Hansen, som på mirakuløst vis hadde fått nyss om ulykken stormet til, hadde jeg allerede renset sårene og lagt bandasje så ryddig som på et sykehus. Fru Hansen var både paff og takknemlig: Du blir nok lege, du. Ikke bare en hvilken som helst heller en virkelig dyktig en! Noen ganger skulle man ønske voksne leger kunne være like effektive som deg, Ingrid.
På turer og leirskoler var jeg alltid redningen. Ingen ville jo skade seg, men med meg i nærheten var det i det minste ikke like skummelt hvis det skulle skje.
Siden fulgte medisinstudiet på Universitetet i Oslo, turnus, spesialisering, kurs og etterutdanning i bøtter og spann. Etter hvert fikk jeg ansvar som avdelingsleder på funksjonsdiagnostisk avdeling.
Ingrid Marit Bergstrøm nå gift, så jeg heter Ingrid Moen var høyt verdsatt på jobben. Jeg var heldig, arbeidsmiljøet var fantastisk, bortsett fra en liten ting: overlegen, Erling Aas, en riktig surpump. Han var kjent for å krangle om alt mulig, og hadde en nesten vampyraktig evne til å tappe folk for energi med negativiteten sin. Jeg prøvde alltid å holde hodet kaldt og ikke la ham få has på meg, men det kostet krefter.
Det eneste som trøstet meg, var at vi heldigvis ikke støtte så ofte på hverandre. Det var på de ukentlige sykemeldingsmøtene der alle nyankomne pasienter ble diskutert jeg måtte tåle ham. Og de møtene var a-l-l-t-i-d litt vonde.
Aas var kvikk i replikken, og aldri redd for å stille meg eller andre i et dårlig lys. Han syntes tydeligvis det var gøyest om diskusjonen tok av, særlig hvis han kunne sette meg ut.
Han er en vanskelig mann, sukket jeg til mannen min Stein over middagsbordet. Jeg gjør så godt jeg kan, men det er som om han gjør det til sitt livs oppgave å trykke meg ned.
Du er den beste diplomaten jeg vet om, smilte han. Dette klarer du.
Mamma, kanskje du burde bli diplomat på heltid, bemerket sønnen min, Henrik. De tjener sikkert også bedre!
Vi lo litt, men innerst inne visste jeg at det var grenser for tålmodigheten jeg er jo bare menneske, ikke maskin. En dag visste jeg at det ville smelle.
Neste dag på møtet var det som vanlig, helt til jeg skulle legge frem journalen til en nyinnlagt eldre kvinne. Så brast det for henne. Med tårevåt stemme spurte hun: Kommer jeg til å bli frisk? Jeg har jo barnebarnet mitt å ta vare på.
Før jeg rakk å si et oppmuntrende ord, tok Dr. Aas over:
Frisk? Med den tilstanden, frue? Det er så langt gått at ingen lege med vettet i behold kan gi noen garantier her! Hva har du tenkt på, egentlig?
Den gamle damen tidde, leppene dirret, og Aas fortsatte:
Først venter dere og venter, så prøver dere mirakelkurer hjemme uten å oppsøke lege og så forventer dere hjelp når det er for sent. Vi leger er da ikke trollmenn!
Damen gråt og gikk ut. Jeg var både rystet og sint, men tidde. Etterpå angret jeg hvorfor hadde jeg ikke sagt ifra? Å skjelle ut en eldre, sårbar pasient sånn det er ikke greit. Sjefsykepleieren ristet også misbilligende på hodet.
Selv om vi skjønte poenget hans, var vi enige om at han kunne vært mye mer hensynsfull. Litt vennlighet, i det minste!
Da sprakk det for meg. Nå skulle han få høre det!
Dr. Aas, hva tillater du deg egentlig?
Jeg sier bare sannheten, svarte han. Sykdom bekjempes lettest i starten, det vet du, Ingrid.
Jeg stirret på ham, irritert, og så at han nesten smilte tilfreds. Han hadde fått reaksjonen han ville ha! Men ikke helt som forventet, for jeg la ikke skjul på frustrasjonen min:
Du har selvsagt rett i at tidlig behandling er viktig. Men du aner ikke hvor mye mot det krevde for meg å få denne damen til behandling. Hun stolte på oss! Så knuser du troen hennes med noen ord!
Han ble perpleks, men prøvde likevel å hytte med knyttneven. Det nyttet ikke jeg var rolig, men bestemt: Min faglige vurdering skulle aldri undergraves foran pasienter uansett hvem som satt i stolen!
Jeg satte meg ved pulten, åpnet pasientjournalen og pustet tungt. Tårer presset på, men jeg nektet å la ham se det. Plutselig smalt døra jeg var alene.
Like etter stakk Dr. Aas forsiktig hodet inn. I hånda holdt han en flaske beroligende dråper, med usikker mine. Han rakte den frem: Jeg jeg beklager. Kanskje du har rett, Ingrid.
Du har rett du også, svarte jeg, nå vennlig. Men håp og trygghet er også en del av behandlingen.
Sant, det også, mumlet han.
Slike omveltninger var uvanlige! Men jeg benyttet anledningen: Dr. Aas, ingen verken deg eller helseministeren selv skal få trekke min kompetanse i tvil foran pasientene. Det håper jeg du husker.
Jada, jeg skjønner, nikket han.
Senere den dagen gikk jeg inn til pasienten hun het Anna Karlsen. På nattbordet sto det en bukett tulipaner. Hun så opp: Overlegen har vært innom! Han ba om unnskyldning og ga meg blomster og lovte å gjøre sitt ytterste.
Det var godt å høre, svarte jeg, og strøk henne over hånden.
En måned seinere var Anna mye bedre. På utskrivingsdagen kom Aas inn med en stor eske sjokolade: Denne er til barnebarnet ditt. Og disse rosene de er til deg.
Nei, men tusen takk! smilte hun. Tenk, det skulle så lite til for å få humøret opp igjen. Og tusen, tusen takk for all hjelp!
Ja, skulle nesten ønske jeg kunne si: «Kom gjerne tilbake!» Men la oss håpe vi troffes bare sosialt, lo Aas litt keitet. Ta vare på deg selv.
Folk som så det, måpte for en forvandling! De kunne nesten ikke tro at surpompen Aas kunne si sånne vennlige ord.
Vi hadde gode samtaler over kaffe etterhvert, jeg og han. En dag åpnet han seg på ordentlig: Vet du, det er ikke noe særlig lykke i livet mitt. Slik blir man vel gretten av. Alt gikk forbi, og jeg sto igjen alene.
Men du har jo en viktig jobb og gjør en forskjell, påpekte jeg.
Jo, men lykken er noe mer, sukket han.
Jeg kjente at jeg fikk sympati for ham og ikke bare profesjonelt. Det var som om en ny side av Dr. Aas begynte å vises.
At forandringene ble lagt merke til på avdelingen, levnet ingen tvil. En dag spurte sykepleier Kari med et lurt smil over tekoppen: Ingrid, hva har du gjort med Aas egentlig? Han har begynt å smile! Ikke ofte, men likevel…
Hver uke hadde vi «jentelunsj» på pauserommet. Alle leger, sykepleiere, hjelpepleiere og vaskedamer tok med noe godt, gjerne hjemmelaget syltetøy eller vafler. Samtalene gikk løst og ledig, og denne gangen var temaet faktisk Aas.
Alt handler om selvtillit og selvrespekt, forklarte jeg. Det gjelder alle, uansett om du er overlege eller renholder.
Det er lett for deg å si, protesterte yngre miljøarbeider Maren. Jeg blir nervøs bare jeg møter ham.
Men selvtillit og verdighet er ikke forbeholdt noen få, slo jeg fast.
Psykiater Siri nikket: «Energitappere» som ham holder seg unna dem som har bein i nesa. Det er det lite å hente!
Kjøkkensjefen Liv tenkte: Jeg tror han bare er ensom.
Alle var enige. Bortsett fra meg jeg visste det jo helt sikkert nå.
Midt i skravlingen kom vaskedamen Randi inn: Tror dere har fått store nyheter, jenter! Har dere hørt det? Dr. Aas skal gifte seg!
Hva? utbrøt vi, og latteren satt løst.
Med hvem da? lurte Maren.
Visstnok med en av pasientene! sa Randi og fylte koppen sin.
Innenfor meg forstod jeg med ett hvem det måtte være. Anna, såklart.
Jenter, dette burde feires med noe annet enn te, blunket jeg. Jeg synes litt rødvin hadde passet nå!
Alle jublet kanskje dette ville gjøre Dr. Aas enda litt blidere?
Neste dag kom Aas bort til meg rett etter morgenkaffen, strålende som en nybakt konfirmant.
Dere ser jo ut som du er dagens mann! lo jeg.
Det stemmer faktisk, Ingrid. Jeg skal gifte meg, ville bare si det selv.
Men så flott! Hvem er den lykkelige?
Anna! Du husker henne vel? Det er faktisk takket være deg det var du som fikk meg til å åpne øynene for hva som faktisk betyr noe.
For et vakkert valg, smilte jeg. Jeg gleder meg på deres vegne.
Og du er selvfølgelig invitert! Uten deg hadde jeg aldri funnet henne.
Slik fikk selv den gretne overlegen sin forvandling. På bryllupet så Anna ut som en helt ny kvinne, med stilig frisyre og et varmt smil om munnen. Hun takket meg mange ganger.
Noen ganger, tenker jeg, er det kanskje det vi leger kan være ikke tryllekunstnere, men feer hvis vi bare gir litt håp, varme og tro.
Og i dag akkurat i dag tror jeg på mirakler igjen.
IngridSenere på kvelden, hjemme på kjøkkenet, satt jeg med tekoppen i hendene og så ut gjennom vinduet. Sommerlyset sto svakt over hagen. Stein og Henrik skravlet i stua. Jeg smilte for meg selv, litt sliten etter dagen, men likevel fylt av ro.
Det slo meg hvor annerledes alt kunne blitt hvis jeg bare hadde tiet, hvis jeg ikke hadde våget å stå opp mot overlegen, hvis jeg ikke hadde satset på godhet og håp og ikke bare på medisinske fakta.
På bordet lå det en takkekort fra Anna og Aas, med to små hjerter skrevet i blå kulepenn. «Du forandret livene våre. Takk fordi du aldri ga opp troen på oss eller på det gode i andre.»
Jeg la kortet mot hjertet. Kanskje det var derfor jeg valgte å bli lege: Ikke for å bare helbrede sår eller skrive ut resepter, men for å minne oss alle om at det finnes vennlighet, selv der man minst venter det.
På tide å legge dagboken bort for i dag. Utenfor kvitret en trost livet gikk videre, på sitt forunderlige vis.
Og dypt inne visste jeg uansett hvilket navn jeg bar, eller hvor gamle barna mine ble så skulle jeg alltid tro på at et vennlig ord og et åpent blikk faktisk kan forandre verden.
I morgen er en ny dag. Kanskje venter det enda flere mirakler rundt neste sving.




