Mikhail stod stille: bak bjørka satt en hund og så trist på ham – en hund han ville kjent igjen blant tusen

25. juni

Støvskyen steg sakte over grusveien, tung av egen treghet, som om selv veien ikke orket å gå videre. Jeg stoppet motoren utenfor det gamle, skjeve gjerdet, men ble bare sittende med hendene hvilende på rattet, kjente etterdønningene fra dieselmotoren under meg.

Femten år hadde jeg unngått dette stedet. Nå var jeg plutselig her igjen. Hvorfor? Jeg vet det knapt selv. Kanskje for å få sagt det jeg aldri turte, kanskje for å be om tilgivelse selv om det selvsagt er for sent.

Så var du fremme likevel, gamle idiot, mumlet jeg lavt.

Så vred jeg om nøkkelen, og motoren døde ut. Straks falt gårdstystheten på meg, tykk, tung, duftende av tørr høy og minnene jeg forlot engang. Hundeglam i det fjerne, et knirk fra en port et sted. Jeg satt likevel urørlig, han redd for å møte blikket til fortiden.

Plutselig huket minnet fatt: Der står hun, Eva, ved porten, vinker etter meg. Og jeg snur meg bare én eneste gang. Ser henne med hodet på skakke ikke lenger vinkende, bare ventende.

Jeg kommer tilbake, ropte jeg den gangen.

Det gjorde jeg ikke.

Med stive knær gikk jeg ut av bilen, fiklet med jakkekragen. «Rart», tenkte jeg. «Over seksti, og fortsatt er det fortiden som lammer deg.»

Porten? Ikke et knirk. Noen har smurt hengslene Eva klagde alltid: “Knirkete dører får meg til å klø i nervene. Skaff deg en oljekanne, Eivind.” Jeg kjøpte aldri den kannen.

Gårdsplassen var nesten uforandret. Bare epletreet nærmest hang mot marken, og huset pustet stillere, eldre. Andre gardiner i vinduene. Ikke Evas. Fremmede.

Stien var likesom den alltid hadde vært. Mot kirkegården det stedet jeg hadde tenkt å endelig få sagt alt usagt fra de siste femten årene.

Jeg stivnet.

Bak en bjørk satt en hund. Rødbrun pels, hvit brystflekk, de samme kloke øynene jeg kalte “gulløynene” før. Ikke bare lik det var Silja.

Silja..? gispet jeg.

Hun sprang ikke mot meg, bjeffet ikke. Bare så på meg, stille, spørrende. Som om hun spurte: «Hvor har du vært? Vi ventet på deg.»

Jeg knep etter pusten.

Silja rørte seg ikke, satt der som en rolig skygge. Øynene akkurat de samme. Eva lo bestandig: “Silja er psykolog, ser rett gjennom folk. Helt inn i sjelen din.”

Kjære deg, hvisket jeg. At du fortsatt lever

Hunder lever ikke så lenge.

Men Silja reiste seg, sakte, gamle kropper beveger seg varsomt. Hun nærmet seg, luktet på hånden min, snudde vekk hodet. Uten bebreidelse. Bare: “Jeg kjenner deg igjen. Men du er for sent ute.”

Du husker, sa jeg, uten spørsmål.

Silja jamret lavt.

Unnskyld, Eva, hvisket jeg og satte meg på steinen. Unnskyld for feigheten. For at jeg løp. For at jeg valgte jobben fremfor deg, og bare fikk tomme rom og meningsløse reiser tilbake. Unnskyld for at jeg ikke våget å bli.

Jeg satt og pratet lavmælt om alt som hadde gått tapt meningsløst arbeid, relasjoner som glapp, følelsen av aldri å ville ringe og aldri finne mot til å gjøre det. Jeg hadde aldri tro på at noen ventet lenger.

Da jeg gikk tilbake igjen, gikk jeg ikke alene Silja tuslet bak meg, hadde tilgitt kanskje ikke av glede, men heller ikke med bitre følelser.

En dør smalt i det jeg nærmet meg huset.

Hvem er du? kom det tørt fra en kvinne.

Hun sto på trappen, mørkt hår i hestehale, alvorlig blikk, men Evas øyne.

Jeg er Eivind, stammet jeg. Jeg bodde her før

Jeg vet godt hvem du er, avbrøt hun. Anna. Datteren. Husker du ikke meg?

Anna, Evas datter fra første ekteskap. Øynene lyste av alt hun ville si, men ikke skulle.

Hun kom ned, og Silja krøp umiddelbart bort til henne.

Mamma døde for et halvt år siden, sa Anna stille. Hvor var du da? Da hun var syk? Da hun ventet? Da hun trodde du kom tilbake?

Det traff som et slag. Jeg visste ikke hva jeg skulle si.

Jeg jeg visste det ikke.

Ikke visste? Hun smilte matt. Mamma kastet aldri brevene dine. Hun visste adressen. Det hadde vært lett for deg å finne henne. Men du lette ikke.

Jeg ble stille. Hva kan man svare? Jeg skrev de første årene, så stilnet det. Alt forsvant i arbeid, reiser, fremmede liv. Eva forsvant, som en drøm du vet ikke kommer tilbake.

Hun var hun syk? spurte jeg til slutt.

Nei. Bare hjertet. Det holdt ikke ut å vente lenger.

Hun sa det så rolig. Det gjorde det bare verre.

Silja satte i klagesang. Jeg lukket øynene.

Det siste mamma sa, la Anna til, «Hvis Eivind noen gang kommer tilbake, si at jeg ikke er sint. Jeg forstår.»

Hun forsto alltid. Jeg prøvde aldri å forstå meg selv.

Og Silja da? Hvorfor var hun på kirkegården?

Hun går dit hver dag. Sitter der. Venter.

Vi spiste i taushet. Anna fortalte hun jobbet som sykepleier, var gift, bodde for seg selv det fungerte ikke, sa hun. Ingen barn. Men Silja ble igjen hos henne, en kobling til moren, et holdepunkt.

Kan jeg bli her noen dager? spurte jeg.

Anna så forbi meg.

Forsvinner du igjen, da?

Jeg vet ikke. Ærlig talt.

Jeg ble. Ikke én dag en uke. Så to. Anna sluttet å spørre når jeg skulle dra. Hun visste vel at jeg knapt visste selv.

Jeg reparerte gjerder, hentet vann, la om en råtten planke. Kroppen verket, men det var stille i sjelen. Som om noe endelig sluttet å kjempe imot.

Først etter en uke tillot Silja meg helt inn. Hun la seg på føttene mine under kjøkkenbordet. Anna smilte svakt:

Hun har tilgitt deg.

Jeg så ut. På hunden. På treet. På huset som fortsatt pustet Evas varme.

Og du? spurte jeg Anna lavt.

Hun var stille lenge, veide ordene.

Jeg er ikke mamma. Det er vanskeligere for meg. Men jeg skal prøve.

Silja sto fortsatt opp før oss alle. Før lyset bredte seg tråkket hun forsiktig ut av tunet, som for å utføre et viktig ærend. I starten tenkte jeg ikke over det en hund har sine egne ruter. Men jeg så det etter hvert: hun gikk alltid den samme veien. Mot kirkegården.

Hun går dit hver dag, forklarte Anna. Har gjort det siden mamma døde. Bare ligger der, fra morgen til kveld som en vakt.

Hunder slipper ikke taket. Mennesker glir ut av sorg, finner unnskyldninger, nye vaner. Hunder venter elsker husker.

Morgenen den dagen hang skyene lavt. Ut på dagen kom regnet, og til kvelden slo uværet inn. Lynet flakket mellom bjørkene, vinden dro regn gjennom grus og gress.

Silja er ikke tilbake enda, sa Anna urolig. Hun pleier aldri å være sent.

Jeg så mot veien og trærne; bare lynnedslag lyste opp gårdsplassen.

Kanskje hun har søkt ly, sa jeg, men trodde ikke på det selv.

Hun er jo gammel Anna klemte vinduskarmen. Hun tåler ikke dette.

Har du en paraply?

Ja, selvfølgelig. Vil du ut nå?

Men jeg kledde meg allerede.

Hun forlater ikke stedet før uværet gir seg. Og i hennes alder å ligge ute sånn

Anna forsto. Hun rakte meg en tåpelig lyseblå paraply med blomster. Den sterkeste hun hadde.

Veien til kirkegården lignet en bekk. Jeg vasset gjennom, vind kastet regnet mot ansiktet. Paraplyen snodde seg, lyset fra lommelykta var svakt. Jeg bannet for meg selv. Men gikk.

«Forbaska», tenkte jeg, «over seksti, knærne knirker, men jeg skal frem. Fordi jeg må.»

Porten til kirkegården slo i vinden, låsen var revet opp. Jeg lyste rundt meg og der lå hun.

Silja, inntil korset. Gjennomvåt, tung i pust, men hun flyttet seg ikke. Ikke før jeg kom helt innpå.

Hei, jenta mi Jeg knelte i gjørma. Hva holder du på med

Hun kikket opp, trett, som om ordene var: «Jeg kan ikke forlate henne. Jeg husker.»

Eva er borte, sa jeg stille. Men du er her. Og jeg. Nå er vi sammen.

Jeg tok av jakka, pakket henne inn, bar henne hjem. Hun gjorde ikke motstand, var ferdig. Jeg også, egentlig, men det betydde ikke noe.

Unnskyld oss, Eva, hvisket jeg ut i mørket. Meg, som kom for sent. Og henne, som aldri klarte å slutte å elske deg.

Regnet ga seg først ved daggry. Jeg satt hele natta ved ovnen og holdt Silja tett inn mot meg. Strøk, mumlet, som til et sykt barn. Anna kom med melk. Hunden drakk litt.

Er hun syk? spurte Anna.

Nei Bare sliten, svarte jeg.

Silja levde to uker til. Rolig, stille, skygget ikke mer enn en meter fra meg. Bevarte de siste timene, som om dette var alt hun trengte.

Jeg så hvordan livet forsvant ut av henne. Men i blikket hennes var ingen frykt. Bare ro. Kanskje en slags takknemlighet. Som om hun hadde fått det hun trengte.

Silja gikk inn i morgengryet. Hun la seg på trappa, hodet på labbene, og sovnet inn. Jeg fant henne mens morgensolen brøt frem.

Vi gravla henne ved Evas side. Anna sa straks ja hun mente moren ville ha smilt av det.

Senere gav Anna meg nøkkelknippet.

Jeg tror mamma ville ha ønsket at du ble her. Ikke reiste videre.

Jeg så lenge på nøklene, mørke av alder. Den gamle nøkkelen, den jeg pleide å ha i lomma før jeg reiste og lot alt være.

Og du? hvisket jeg. Vil du at jeg skal bli?

Anna pustet dypere, som om hun lette etter ordene hun hadde brukt mange år på å holde tilbake.

Ja. Jeg vil det. Huset skal ikke stå tomt. Og jeg trenger en far.

En far. Et ord jeg alltid har fryktet. Ikke fordi jeg ikke ville men fordi jeg ikke kunne. Men kanskje, så lenge man lever, er det ikke for sent å lære.

Da blir jeg, sa jeg.

En måned senere var leiligheten i Oslo solgt, og jeg flyttet ut for godt. Plantet løk, reparerte tak, malte veggene. Stillheten kjentes ikke lenger tung. Den var som landet selv et rødt pust.

Jeg gikk til kirkegården, snakket med Eva. Med Silja. Fortalte om dagen. Om været. Om alt og ingenting.

Og av og til føltes det som om de faktisk hørte meg. Den freden jeg kan ikke huske sist jeg følte den slik.

Det er lenge, lenge siden.

Rate article
Intigue Life
Mikhail stod stille: bak bjørka satt en hund og så trist på ham – en hund han ville kjent igjen blant tusen