Ei lita jente kom inn på en restaurant. Hun fikk øye på en tallerken med rester på et bord og begynte å spise. En kelner fikk øye på henne. Han gikk bort til henne og, uten å si et ord, tok tallerkenen vekk foran henne. En historie du bare må lese til siste punktum!
Ingrid var åtte år. Hun hadde fire søsken. Faren hadde forlatt familien, og moren slet med å skrape sammen mat til de små. Hver dag var en øvelse i overlevelse hjemme hos Ingrid. Til tross for at hun bare var et barn, pleide hun i helgene og i sommerferien å hjelpe en eldre dame å selge grønnsaker på torget i Oslo sentrum. Inntektene var beskjedne en hummer og kanari i norske kroner men Ingrid løp hjem til moren med alt hun klarte å tjene, som om hun hadde funnet gull.
En lørdag ved lunsjtider tuslet Ingrid hjem fra torget. Veien gikk alltid forbi en liten, koselig restaurant, der duften av kjøttkaker og brun saus var så kraftig at hun nesten kunne spise seg mett bare på lukta. Hun stod ofte med nesa mot vinduet og fantaserte om hvordan det måtte være å smake på all den deilige maten der inne… En sjokoladebolle? Det var så fjernt fra virkeligheten hennes, det var ren eventyr. Men denne lørdagen klarte hun ikke å stå imot. Hun åpnet døra og snek seg forsiktig inn, med slitte sko og klær som ropte på nål og tråd.
Ingrid vurderte å snu og gå ut igjen, men så så hun en halv spist biff med poteter på et bord. Maten så ut som om den kom rett fra norsk husmannskost-heaven, og hun kunne ikke huske sist hun fikk smake kjøtt. Ingrid snek seg til et bord og grep tak i bestikket med skjelvende hender.
Det hun ikke visste, var at en kelner med navneskiltet “Ole” solid festet på skjorta hadde fulgt nøye med henne siden hun kom. Før hun rakk å ta en eneste bit, var Ole borte som en vind, og shvupp så var tallerkenen borte! Ingrid så forskremt og med tårer i øynene opp på Ole og ventet at hun skulle få høre et alvorsord eller kjeft og bli vist ut i kulda.
Men nei da, Ole så nesten vennligere ut enn en bestefar på julekveldsbesøk før han forsvant rett inn på kjøkkenet og lot Ingrid sitte igjen, forvirret og litt småredd, i et rom fylt av matlukter og fremmede stemmer.
Ikke lenge etter kom Ole tilbake, men denne gangen med armene fulle av lekker, varm mat. Foran Ingrid satte han ned en stor porsjon kjøttkaker med poteter og ertestuing, et glass Solo og, kronen på verket, en sjokoladebolle nystekt fra bakeriet rundt hjørnet. Ingrid måpte av overraskelse og så på Ole med takknemlige dådyrøyne.
Jeg så du var sulten, sa Ole med et varmt smil. Alle fortjener et godt måltid, spesielt barn.
Ingrid klarte nesten ikke å si et ord. Hun ble sittende og se på maten som om det var kongens fortjenestemedalje hun hadde fått servert på sølvfat.
Hun tok noen små biter og kjente at magen jublet. Så reiste hun seg, tørket en bortkommet tåre, og gikk mot Ole for å takke.
Tusen takk, jeg kommer aldri til å glemme hvor snill du har vært med meg, sa hun litt sjenert. Kan jeg få resten av maten i en pose? Jeg vil så gjerne ta den med til søsknene mine. Mamma hadde ikke råd til brød i går.
Ole ble helt stille, med klump i halsen og blanke øyne.
Selvsagt, svarte han og forsvant ut på kjøkkenet. Han kom snart tilbake igjen med en stor pose matbokser kanskje til og med nok til at mamma fikk en bit også.
Her! Så dere alle kan få middag i dag, sa Ole og rakte henne posen.
Å, tusen, tusen takk! Hvordan kan jeg noen gang gjøre opp for dette? spurte Ingrid rørt.
Du har allerede lært meg noe viktig i dag, svarte Ole. Husk alltid å dele og hjelpe folk rundt deg det er slik verden blir litt hyggeligere for oss alle.
Ingrid gikk ut av restauranten mett, glad og med hjertet fullt av noe varmere enn vafler på søndager. Den dagen forandret ikke bare hvordan hun så på folk og verden, men tente også et lite fyrlys av godhet i hjertet hennes.
Siden da, hver gang hun kunne, delte Ingrid en hjelpende hånd eller et smil med noen som trengte det og brakte med seg Oles vennlighet videre, fra det lille lokalet på vei hjem, ut i verden rundt seg.




