Det var for mange år siden, i en liten norsk by sør for Trondheim, at Ingrid Mikkelsdatter ble vekket av en gammel mobiltelefon som vibrerte iherdig på nattbordet ved siden av sengen hennes. Klokken var tre på natten, og mørket ute lå tungt over gårdsplassen.
Med trøtte øyne så hun på skjermen. Det var sønnen hennes, Eirik, som ringte. Hjertet hennes slo raskere med en gang.
Hallo… Eirik, hva har skjedd?! sa hun engstelig. Du skremmer meg, hvorfor ringer du så sent?
Mamma, unnskyld at jeg vekket deg… Jeg… jeg kjørte hjem fra jobb, og så… jeg vet ikke hva jeg skal gjøre…
Hva da? Si det, ikke stillhet nå! Skal du gi din gamle mor hjerteinfarkt?
Vel, det ligger noe midt i veien… kanskje du kan gi meg et råd? Jeg har aldri vært borti noe slikt før, jeg er litt rådvill.
Det ble stille mellom dem.
Mener du at du har kjørt på et menneske? Er det alvorlig? Ingrid mistet nesten telefonen av skrekk, så nervøs var hun.
Nei, heldigvis ikke. Og det var ikke meg som traff henne. Det var noen andre. Og det er… ikke et menneske.
Ikke et menneske? Hvem da?
En hund… ser ut til å være en schäfer. Hun puster fortsatt, men sliter. Hva skal jeg gjøre, mamma? Det er jo ingen døgnåpen dyreklinikk her i Strinda. Og du har alltid vært flinkere med dyr enn meg…
Eirik så mot hunden som lå i veikanten. I lyset fra billyktene så Ingrid at buken hennes hevet og senket seg svakt. Blikket til bikkja var tungt, nesten som om hun allerede hadde gitt opp.
***
Tre dager tidligere.
Mamma, begynner du igjen? Har du ikke noe mer fornuftig å bruke tiden din på? Hvorfor gir du alle disse kattene mat? Eirik ristet oppgitt på hodet da han kom innom moren sin en ettermiddag. Han fant henne utenfor blokka, hvor hun sto og strødde fiskebiter til en liten flokk katter. Før hun ble pensjonist, hadde hun aldri vært særlig opptatt av dyr, men nå var det blitt en hjertesak.
Hei Eirik, så hyggelig at du stakk innom! Du kunne jo gitt beskjed, så skulle jeg lagd noe godt til deg.
Jeg ser det beste du har går til kattene allerede, smilte Eirik skjevt.
Han hadde aldri helt forstått hvorfor moren brukte både penger og krefter på dyr som ingen andre ville ha ansvar for. I den lille leiligheten hennes bodde det allerede fire katter hun hadde funnet ute i løpet av det siste året.
Ingrid brydde seg ikke om at folk ristet på hodet bak ryggen hennes og kalte henne «Mor Teresa». Hun hadde alltid nok mat til dyrene ute.
Ikke bare kattene fikk omsorg, men også løshunder og til og med duene rundt containeren. Hun glemte ingen med pels eller fjær.
Eirik likte ikke hvordan naboene så på moren. Mange lo, noen snakket bak ryggen hennes. Enkelte snudde fingeren mot tinningen, som for å si hun var gal.
La dem tenke hva de vil, gutten min, svarte Ingrid enkelt mens hun sendte et kjærlig blikk etter kattene. Verden er kald nok. Noen må vise at det fortsatt finnes godhet.
Men du har allerede fire katter hjemme! Er det ikke nok nå? spurte Eirik.
Det handler ikke om hvor mange, men om å gjøre sitt. Jeg har hverken plass eller råd til flere, men jeg kan i det minste gi dem litt mat og kjærlighet. Folk trenger å se noe godt. Kanskje noen blir smittet og gjør likedan. Vi har ansvar for det vi temmer. Og vi er mennesker da skal vi hjelpe dem som ikke kan hjelpe seg selv.
Eirik prøvde å forstå, men det gikk ikke helt inn. Å være så engasjert for dyr! Det hadde han ikke klart å skjønne.
Han mente nok at det var viktigere å hjelpe mennesker, hvis det først skulle gis av seg selv. Ikke katter og hunder fra gata…
***
Men tre dager etter hadde hans syn endret seg. Det var sent på natta, og den gamle Toyotaen rullet stille gjennom mørket. Han hadde blitt forsinket på jobb, og byen var tom og sovende.
For en sjelden gangs skyld kjørte han litt for fort, nøt friheten på de tomme veiene.
Plutselig var det noe foran ham en stor hund lå i veibanen. Eirik rakk så vidt å bremse. Bilen stoppet med et rykk. Kjapt fant han veien ut, løp mot dyret og ble stående med hjertet i halsen. Noen hadde kjørt på henne og bare dratt sin vei.
Usikker på hva han skulle gjøre, ringte han det eneste nummeret han kunne stole på: mamma.
***
Hallo… Eirik, hva har skjedd? gjentok Ingrid Mikkelsdatter, like redd som tidligere i natten.
Nå forklarte Eirik alt. At det var en hund, ikke et menneske, at veterinærhjelp var umulig midt på natten.
Nei, jeg har ingen veterinærvenner. Og som du sier, byen vår har ingen døgnåpen klinikk. Skal du kjøre langt, kan hun dø på veien. Ta henne med hjem til meg, da! svarte Ingrid.
Til deg? Han kunne ikke tro det. Men du har fire katter, hva sier de til en stor hund midt på natten?
Kattene mine tåler det. Vi har ikke sjeldne trofeer hjemme, men vi har plass til litt ekstra omsorg. Skynd deg legg henne i bilen, kjør til meg. Jeg gjør klar alt som trengs, så får vi gjort litt for henne i hvert fall.
***
En halvtime senere slet Eirik en blodig, tynn og skjelvende schäfer opp trappene til fjerde etasje. Han tenkte ikke over at bilen var møkkete eller at han selv var full av blod. Alt handlet om hunden over armene hans: skulle hun overleve?
Legg henne her, vær forsiktig, ba Ingrid, og pekte på sofaen hun hadde lagt gamle laken over.
Hun var ingen veterinær, men etter mange år på venterom hos dyreklinikken hadde hun fått med seg litt. Med hjelp fra Eiriks mobil og råd fra nettet fikk de omsider stoppet blødningen, og pustingen til hunden ble roligere.
Kattene, tro det eller ei, lå tause på rad og overvåket det hele. Først skeptiske, men da de forstod alvoret, la de seg på armlenet ved hunden og malte lavt i takt. Under kattespinnet sovnet bikkja for første gang uten smerter.
Tror du hun vil klare det, mamma? spurte Eirik lavt.
Ja, jeg tror det, sa Ingrid og smilte slitent. Og kanskje var det meningen at akkurat denne bikkja skulle vise deg noe viktig, Eirik.
Eirik strøk forsiktig hunden. Jeg kunne jo ikke la henne ligge der ute alene, innrømmet han, litt sjenert.
Nettopp, sa Ingrid. Tre dager siden lo du av at jeg matet kattunger. Nå sitter du våken med en skadet hund. Og jeg tipper hun ikke havner ute på veien igjen?
Nei… Eirik visste det selv. Tanken på å la henne gå var uutholdelig, men samtidig føltes det uventet godt.
***
Tidlig neste morgen bar Eirik forsiktig hunden til veterinærklinikken. Køen utenfor åpningen var lang, men folk flyttet seg med en gang de så ham med dyret i armene. Ingen protesterte. Alle forstod.
Akkurat da slo det ham: å vise omsorg for dyr gjør oss til bedre mennesker. Å elske, beskytte, gi… det gjør godt, ikke bare for dyrene, men også for oss selv.
Veterinæren fikk hunden på beina igjen etter noen uker. Eirik ga henne navnet Ragna.
Nå, mange år etter, hender det fortsatt at Eirik og Ingrid rusler rundt i kvartalet sammen med Ragna og fire katter. Naboene smiler rart, noen rister på hodet, men Eirik bryr seg ikke lenger om det.
Takket være Ragna og mamma forstår han at det å ta vare på noen hjelper verden med å bli litt mildere. Han har lært at hver skapning som får omsorg, bringer mer varme til oss alle.
Og nå, uansett hva folk sier, har han bestemt seg for å gjøre alt han kan for å hjelpe. Enten det er et menneske, en katt, en hund eller bare en ensom spurv på vinteren.
Slik var det den gangen. Og kanskje, om flere gjør litt, blir verden litt varmere for oss alle.




