Jeg er 47 år gammel. I femten år har jeg jobbet som personlig sjåfør for en direktør i et stort teknologiselskap i Oslo. Hele denne tiden har han behandlet meg pent. Betalt meg godt, gitt meg alle de riktige tilleggene, sosiale goder og til og med ekstra bonuser iblant. Jeg kjørte ham overalt til møter, Gardermoen, forretningsmiddager og familieselskap.
Takket være denne jobben har familien min levd uten bekymringer. Jeg har kunnet betale utdanning for mine tre barn, kjøpte et lite rekkehus med boliglån, og vi manglet aldri noe.
Forrige tirsdag skulle jeg kjøre ham til et svært viktig møte på et hotell i sentrum. Som vanlig ren dress, bilen vasket og polert, og jeg var på plass til rett tid.
På veien forklarte han at møtet var avgjørende, og at det ville komme gjester fra utlandet. Han ba meg vente på parkeringsplassen, for samtalene kunne trekke ut.
Jeg sa det var helt i orden og at jeg ville vente så lenge det måtte ta.
Møtet startet om morgenen. Jeg ble sittende i bilen. Tiden gikk, lunsjen passerte, ettermiddagen gikk over til kveld, men han kom ikke ut. Jeg sendte ham en melding og spurte om alt var greit, og om han trengte noe. Han svarte at alt gikk strålende, og ba meg gi ham en time til.
Kvelden kom. Jeg var sulten, men jeg ble værende bak rattet ville ikke risikere at han kom ut og ikke fant meg.
Rundt halv ni om kvelden så jeg ham komme ut fra hotellet. Han var ikke alene folkene fra møtet var med. Alle lo og så fornøyde ut. Jeg trykket dressjakken sammen og gikk raskt for å åpne døren for dem.
Han ba meg kjøre dem til middag. Jeg nikket og startet bilen.
Underveis snakket gjestene sammen på engelsk. Gjennom årene hadde jeg brukt kveldene på å lære språket, selv om jeg aldri hadde fortalt noen på jobben. Jeg forstod alt de sa.
En av dem spurte plutselig om jeg virkelig hadde ventet hele dagen, og sa at det vitnet om stor dedikasjon.
Sjefen min lo og svarte noe som satte seg som is i hjertet mitt:
«Det er det jeg betaler ham for. Han er bare en sjåfør. Han har vel ikke noe annet å gjøre.»
De andre lo.
Jeg fikk en klump i halsen, men lot som ingenting og kjørte rolig videre.
Da vi kom fram, sa han at middagen kom til å vare lenge, og at jeg kunne gå og spise noe selv. Jeg skulle komme tilbake om to timer. Jeg takket høflig og gikk.
Jeg fant et gatekjøkken i nærheten og satt alene. Ordene hans hamret fortsatt i hodet mitt: «Bare en sjåfør».
Femten år med lojalitet, tidlige morgener, timevis med venting… var det alt jeg var for ham?
To timer senere hentet jeg dem igjen og kjørte dem tilbake. Han var fornøyd møtet hadde gått bra.
Neste morgen var jeg der som alltid. Da han satte seg i bilen, hilste han og ba meg kjøre mot kontoret.
På passasjersetet la jeg brevet med oppsigelsen min.
Han oppdaget det og spurte forvirret hva det var.
Jeg svarte rolig at jeg sier opp med respekt, men bestemt.
Han ble overrasket, lurte på om det handlet om mer lønn, om noe hadde hendt.
Jeg sa det handlet ikke om penger, men at tiden var inne for å se etter noe nytt.
Han insisterte på å få vite den egentlige grunnen. Da vi stoppet ved et lyskryss, så jeg på ham og sa at kvelden før hadde han kalt meg «bare en sjåfør» en som ikke hadde noe bedre å gjøre. Kanskje det stemte i hans øyne. Men jeg fortjener å jobbe for noen som respekterer meg.
Han ble helt blek.
Forsøkte å rettferdiggjøre seg, at det bare hadde vært en slengbemerkning som han ikke mente.
Jeg svarte at jeg forstod, men etter femten år var det budskapet tydelig nok. Jeg har rett til å arbeide et sted hvor jeg blir verdsatt.
På kontoret ba han meg revurdere, tilbød meg betydelig høyere lønn. Jeg takket nei. Jeg sa jeg kom til å jobbe ut oppsigelsestiden.
Den siste dagen var tung. Han prøvde flere ganger å overtale meg med bedre vilkår. Men avgjørelsen min sto fast.
Nå jobber jeg et nytt sted. Jeg fikk en telefon fra en person som tilbød meg stilling som koordinator ikke sjåfør med bedre lønn, eget kontor og faste arbeidstider. Han sa han verdsatte lojale og arbeidsomme folk.
Jeg takket ja uten å nøle.
Senere fikk jeg en melding fra min gamle sjef. Han skrev at han hadde gjort feil, at jeg hadde vært mye mer enn en sjåfør jeg hadde vært en han kunne stole på. Han ba om tilgivelse.
Jeg har ennå ikke svart ham.
Nå sitter jeg på det nye kontoret mitt, føler meg verdsatt men spør meg fortsatt noen ganger: Gjorde jeg det rette? Burde jeg gitt ham en ny sjanse?
Noen ganger kan én eneste setning, kastet ut på fem sekunder, forandre et forhold som har tatt femten år å bygge.
Hva ville du gjort handlet jeg riktig, eller gikk jeg for langt?




