Jeg er 47 år gammel. I 15 år jobbet jeg som personlig sjåfør for en toppleder i et stort teknologiselskap. Hele denne tiden behandlet han meg skikkelig: god lønn, alle rettigheter, bonuser og ekstra goder. Jeg kjørte ham overalt – til møter, flyplassen, forretningsmiddager og familieselskaper. Takket være jobben hadde familien min det trygt – jeg sørget for utdanning til tre barn, kjøpte et lite hus på lån, og vi manglet aldri noe. Forrige tirsdag skulle jeg kjøre sjefen til et viktig møte på et hotell. Som alltid: ren dress, plettfri bil, presis oppmøte. På veien fortalte han hvor viktig møtet var, at det kom gjester fra utlandet, og ba meg vente på parkeringsplassen så lenge samtalene varte. Jeg sa det var helt i orden. Møtet startet tidlig på dagen – jeg ble sittende i bilen. Lunsjen kom og gikk, ettermiddagen likeså. Jeg sendte ham en melding for å høre om alt var i orden – han svarte at alt gikk bra, ba meg vente en time til. Kvelden kom – jeg var sulten, men turte ikke gå noe sted. Rundt halv ni om kvelden så jeg han endelig gå ut sammen med gjestene – glade og fornøyde. Jeg løp for å åpne døren for dem. Han ba meg kjøre dem til middag. På veien pratet gjestene engelsk, og selv om jeg aldri hadde fortalt det på jobb, har jeg lært språket på kveldstid gjennom årene. Jeg forsto alt. En av gjestene spurte om sjåføren virkelig hadde ventet hele dagen – og sa det var imponerende lojalitet. Sjefen min lo og svarte noe som gikk rett til hjertet mitt: «Det er jo derfor han får betalt. Han er bare en sjåfør. Han har ikke noe bedre å gjøre.» Alle lo. Jeg fikk klump i halsen, men fortsatte å kjøre som om jeg ikke hadde hørt noe. Da vi kom frem, sa han at de ville spise lenge og at jeg måtte finne meg noe mat og vente to timer. Jeg gjorde som han sa. Mens jeg spiste på en kiosk, klarte jeg ikke å få ordene hans ut av hodet: «Bare en sjåfør.» Femten år med lojalitet – tidlige morgener, venting i timevis – var det alt jeg var for ham? Etterpå hentet jeg dem, kjørte de tilbake og dagen var over. Neste morgen møtte jeg opp som vanlig. Jeg la oppsigelsesbrevet mitt på setet ved siden av ham. Han så det, spurte forvirret hva det var. Jeg sa opp – med respekt, men bestemt. Han ble forfjamset, spurte om jeg ville ha mer i lønn eller om noe var skjedd. Jeg forklarte at det ikke handlet om penger, men om at tiden var inne for å se etter nye muligheter. Han insisterte på å få vite den egentlige grunnen. Da vi sto på rødt lys, sa jeg at han dagen før kalte meg «bare en sjåfør» uten noe bedre å gjøre – kanskje han hadde rett, men jeg fortjener å jobbe for noen som respekterer meg. Han ble blek, prøvde å si det ikke var sånn ment, at det bare var en dum kommentar. Jeg sa jeg forsto, men etter 15 år hadde jeg fått mitt svar. Jeg har rett til å jobbe et sted hvor jeg blir verdsatt. På kontoret ba han meg revurdere og tilbød høyere lønn, men jeg holdt på mitt. Mitt siste arbeidsdag var tung. Han prøvde å holde på meg med enda bedre vilkår, men beslutningen sto fast. I dag har jeg fått ny jobb – denne gangen ikke som sjåfør, men som koordinator. Bedre lønn, eget kontor og faste arbeidstider. Sjefen sa han setter pris på lojale, arbeidsomme folk – jeg takket ja uten tvil. Senere fikk jeg en melding av min gamle sjef: han innrømmet at han hadde gjort feil, at jeg var mer enn bare en sjåfør og at han stolte på meg. Han ba om tilgivelse. Jeg har ennå ikke svart. Nå er jeg på ny jobb, føler meg verdsatt, men spør meg noen ganger: Gjorde jeg det rette? Burde jeg gitt ham en ny sjanse? Noen ganger kan én setning, sagt på fem sekunder, endre et forhold bygget opp over 15 år. Hva mener du – gjorde jeg rett, eller overreagerte jeg?

Jeg er 47 år gammel. I femten år har jeg jobbet som personlig sjåfør for en direktør i et stort teknologiselskap i Oslo. Hele denne tiden har han behandlet meg pent. Betalt meg godt, gitt meg alle de riktige tilleggene, sosiale goder og til og med ekstra bonuser iblant. Jeg kjørte ham overalt til møter, Gardermoen, forretningsmiddager og familieselskap.

Takket være denne jobben har familien min levd uten bekymringer. Jeg har kunnet betale utdanning for mine tre barn, kjøpte et lite rekkehus med boliglån, og vi manglet aldri noe.

Forrige tirsdag skulle jeg kjøre ham til et svært viktig møte på et hotell i sentrum. Som vanlig ren dress, bilen vasket og polert, og jeg var på plass til rett tid.

På veien forklarte han at møtet var avgjørende, og at det ville komme gjester fra utlandet. Han ba meg vente på parkeringsplassen, for samtalene kunne trekke ut.

Jeg sa det var helt i orden og at jeg ville vente så lenge det måtte ta.

Møtet startet om morgenen. Jeg ble sittende i bilen. Tiden gikk, lunsjen passerte, ettermiddagen gikk over til kveld, men han kom ikke ut. Jeg sendte ham en melding og spurte om alt var greit, og om han trengte noe. Han svarte at alt gikk strålende, og ba meg gi ham en time til.

Kvelden kom. Jeg var sulten, men jeg ble værende bak rattet ville ikke risikere at han kom ut og ikke fant meg.

Rundt halv ni om kvelden så jeg ham komme ut fra hotellet. Han var ikke alene folkene fra møtet var med. Alle lo og så fornøyde ut. Jeg trykket dressjakken sammen og gikk raskt for å åpne døren for dem.

Han ba meg kjøre dem til middag. Jeg nikket og startet bilen.

Underveis snakket gjestene sammen på engelsk. Gjennom årene hadde jeg brukt kveldene på å lære språket, selv om jeg aldri hadde fortalt noen på jobben. Jeg forstod alt de sa.

En av dem spurte plutselig om jeg virkelig hadde ventet hele dagen, og sa at det vitnet om stor dedikasjon.

Sjefen min lo og svarte noe som satte seg som is i hjertet mitt:
«Det er det jeg betaler ham for. Han er bare en sjåfør. Han har vel ikke noe annet å gjøre.»

De andre lo.

Jeg fikk en klump i halsen, men lot som ingenting og kjørte rolig videre.

Da vi kom fram, sa han at middagen kom til å vare lenge, og at jeg kunne gå og spise noe selv. Jeg skulle komme tilbake om to timer. Jeg takket høflig og gikk.

Jeg fant et gatekjøkken i nærheten og satt alene. Ordene hans hamret fortsatt i hodet mitt: «Bare en sjåfør».

Femten år med lojalitet, tidlige morgener, timevis med venting… var det alt jeg var for ham?

To timer senere hentet jeg dem igjen og kjørte dem tilbake. Han var fornøyd møtet hadde gått bra.

Neste morgen var jeg der som alltid. Da han satte seg i bilen, hilste han og ba meg kjøre mot kontoret.

På passasjersetet la jeg brevet med oppsigelsen min.

Han oppdaget det og spurte forvirret hva det var.

Jeg svarte rolig at jeg sier opp med respekt, men bestemt.

Han ble overrasket, lurte på om det handlet om mer lønn, om noe hadde hendt.

Jeg sa det handlet ikke om penger, men at tiden var inne for å se etter noe nytt.

Han insisterte på å få vite den egentlige grunnen. Da vi stoppet ved et lyskryss, så jeg på ham og sa at kvelden før hadde han kalt meg «bare en sjåfør» en som ikke hadde noe bedre å gjøre. Kanskje det stemte i hans øyne. Men jeg fortjener å jobbe for noen som respekterer meg.

Han ble helt blek.

Forsøkte å rettferdiggjøre seg, at det bare hadde vært en slengbemerkning som han ikke mente.

Jeg svarte at jeg forstod, men etter femten år var det budskapet tydelig nok. Jeg har rett til å arbeide et sted hvor jeg blir verdsatt.

På kontoret ba han meg revurdere, tilbød meg betydelig høyere lønn. Jeg takket nei. Jeg sa jeg kom til å jobbe ut oppsigelsestiden.

Den siste dagen var tung. Han prøvde flere ganger å overtale meg med bedre vilkår. Men avgjørelsen min sto fast.

Nå jobber jeg et nytt sted. Jeg fikk en telefon fra en person som tilbød meg stilling som koordinator ikke sjåfør med bedre lønn, eget kontor og faste arbeidstider. Han sa han verdsatte lojale og arbeidsomme folk.

Jeg takket ja uten å nøle.

Senere fikk jeg en melding fra min gamle sjef. Han skrev at han hadde gjort feil, at jeg hadde vært mye mer enn en sjåfør jeg hadde vært en han kunne stole på. Han ba om tilgivelse.

Jeg har ennå ikke svart ham.

Nå sitter jeg på det nye kontoret mitt, føler meg verdsatt men spør meg fortsatt noen ganger: Gjorde jeg det rette? Burde jeg gitt ham en ny sjanse?

Noen ganger kan én eneste setning, kastet ut på fem sekunder, forandre et forhold som har tatt femten år å bygge.

Hva ville du gjort handlet jeg riktig, eller gikk jeg for langt?

Rate article
Intigue Life
Jeg er 47 år gammel. I 15 år jobbet jeg som personlig sjåfør for en toppleder i et stort teknologiselskap. Hele denne tiden behandlet han meg skikkelig: god lønn, alle rettigheter, bonuser og ekstra goder. Jeg kjørte ham overalt – til møter, flyplassen, forretningsmiddager og familieselskaper. Takket være jobben hadde familien min det trygt – jeg sørget for utdanning til tre barn, kjøpte et lite hus på lån, og vi manglet aldri noe. Forrige tirsdag skulle jeg kjøre sjefen til et viktig møte på et hotell. Som alltid: ren dress, plettfri bil, presis oppmøte. På veien fortalte han hvor viktig møtet var, at det kom gjester fra utlandet, og ba meg vente på parkeringsplassen så lenge samtalene varte. Jeg sa det var helt i orden. Møtet startet tidlig på dagen – jeg ble sittende i bilen. Lunsjen kom og gikk, ettermiddagen likeså. Jeg sendte ham en melding for å høre om alt var i orden – han svarte at alt gikk bra, ba meg vente en time til. Kvelden kom – jeg var sulten, men turte ikke gå noe sted. Rundt halv ni om kvelden så jeg han endelig gå ut sammen med gjestene – glade og fornøyde. Jeg løp for å åpne døren for dem. Han ba meg kjøre dem til middag. På veien pratet gjestene engelsk, og selv om jeg aldri hadde fortalt det på jobb, har jeg lært språket på kveldstid gjennom årene. Jeg forsto alt. En av gjestene spurte om sjåføren virkelig hadde ventet hele dagen – og sa det var imponerende lojalitet. Sjefen min lo og svarte noe som gikk rett til hjertet mitt: «Det er jo derfor han får betalt. Han er bare en sjåfør. Han har ikke noe bedre å gjøre.» Alle lo. Jeg fikk klump i halsen, men fortsatte å kjøre som om jeg ikke hadde hørt noe. Da vi kom frem, sa han at de ville spise lenge og at jeg måtte finne meg noe mat og vente to timer. Jeg gjorde som han sa. Mens jeg spiste på en kiosk, klarte jeg ikke å få ordene hans ut av hodet: «Bare en sjåfør.» Femten år med lojalitet – tidlige morgener, venting i timevis – var det alt jeg var for ham? Etterpå hentet jeg dem, kjørte de tilbake og dagen var over. Neste morgen møtte jeg opp som vanlig. Jeg la oppsigelsesbrevet mitt på setet ved siden av ham. Han så det, spurte forvirret hva det var. Jeg sa opp – med respekt, men bestemt. Han ble forfjamset, spurte om jeg ville ha mer i lønn eller om noe var skjedd. Jeg forklarte at det ikke handlet om penger, men om at tiden var inne for å se etter nye muligheter. Han insisterte på å få vite den egentlige grunnen. Da vi sto på rødt lys, sa jeg at han dagen før kalte meg «bare en sjåfør» uten noe bedre å gjøre – kanskje han hadde rett, men jeg fortjener å jobbe for noen som respekterer meg. Han ble blek, prøvde å si det ikke var sånn ment, at det bare var en dum kommentar. Jeg sa jeg forsto, men etter 15 år hadde jeg fått mitt svar. Jeg har rett til å jobbe et sted hvor jeg blir verdsatt. På kontoret ba han meg revurdere og tilbød høyere lønn, men jeg holdt på mitt. Mitt siste arbeidsdag var tung. Han prøvde å holde på meg med enda bedre vilkår, men beslutningen sto fast. I dag har jeg fått ny jobb – denne gangen ikke som sjåfør, men som koordinator. Bedre lønn, eget kontor og faste arbeidstider. Sjefen sa han setter pris på lojale, arbeidsomme folk – jeg takket ja uten tvil. Senere fikk jeg en melding av min gamle sjef: han innrømmet at han hadde gjort feil, at jeg var mer enn bare en sjåfør og at han stolte på meg. Han ba om tilgivelse. Jeg har ennå ikke svart. Nå er jeg på ny jobb, føler meg verdsatt, men spør meg noen ganger: Gjorde jeg det rette? Burde jeg gitt ham en ny sjanse? Noen ganger kan én setning, sagt på fem sekunder, endre et forhold bygget opp over 15 år. Hva mener du – gjorde jeg rett, eller overreagerte jeg?