DEN SISTE KJÆRLIGHETEN – Irina, jeg har ingen penger! Alt jeg hadde i går ga jeg til Natasja! Du vet jo hun har to barn! Dypt fortvilet la Anna Fredriksen på røret. Hun ville absolutt ikke tenke på det datteren nettopp hadde sagt. – Hvorfor ble det slik? Vi oppdro tre barn sammen med faren deres, gjorde alt for dem. Gav dem utdannelse og ordnede liv… Men selv nå på eldre dager får jeg verken ro eller hjelp. – Hvorfor dro du fra meg så tidlig, Vebjørn? Alt var enklere sammen med deg, tenkte Anna stille til sin avdøde ektemann. Hjertet hennes strammet seg ubehagelig til, og hun strakk seg automatisk etter pillene: – Det er bare én eller to kapsler igjen. Blir det verre, har jeg ingenting igjen å ta. Jeg må på apoteket. Anna forsøkte å reise seg, men måtte straks synke sammen i stolen – hodet snurret fælt. – Det går over, bare tabletten begynner å virke. Men tiden gikk uten at hun følte seg noe bedre. Hun ringte opp yngstedatteren: – Natasja… rakk hun så vidt å si i røret… – Mamma, jeg er i møte, jeg ringer deg tilbake! Anna ringte sønnen: – Gutten min, jeg føler meg ikke bra. Tablettene er tomme. Kan du etter jobb… – han avbrøt henne før hun fikk sagt mer. – Mamma, jeg er ikke lege, og det er ikke du heller! Ring legevakta, ikke vent! Anna sukket tungt – Han har vel rett, tenkte hun. Blir det ikke bedre om en halvtime, må jeg ringe etter hjelp. Hun lente seg forsiktig tilbake i stolen og lukket øynene. I hodet begynte hun å telle til hundre for å slappe av. Plutselig hørte hun en lyd langt borte. Hva var det? Åja, telefonen! – Hallo! svarte Anna med svak stemme. – Anna, hei! Det er Per! Hvordan har du det? Jeg fikk en uro og måtte bare ringe deg! – Per, jeg føler meg dårlig. – Jeg kommer med en gang! Klarer du å låse opp døren? – Per, døren står alltid ulåst nå for tiden. Anna mistet telefonen ut av hendene. Hun orket ikke strekke seg etter den. – Får være, tenkte hun. Foran øynene gled glimt av ungdomstiden forbi: der var hun, en ung førstis ved økonomihøyskolen. To flotte, spreke militærstudenter – hvorfor hadde de ballonger i hendene? – Komisk, tenkte hun, voksne gutter med ballonger! Åja! Det var niende mai, 17. mai-toget! Folkefest! Hun og de to med ballonger, Per og Vebjørn. Hun valgte Vebjørn den gangen. Han var mer utadvendt, Per var innadvendt og sjenert. Så skilte livet dem: hun og Vebjørn ble sendt til tjeneste på Østlandet, Per til Tyskland. Først senere møttes de igjen i hjembyen, etter mennenes pensjonering. Per hadde vært alene hele livet, uten kone og barn. Han ble ofte spurt hvorfor. Han bare viftet det bort eller fleipet: – Uflaks i kjærlighet, kanskje jeg får begynne å spille kort! Anna hørte stemmer rundt seg. Hun klarte så vidt å åpne øynene: – Per! En lege sto ved siden av ham. – Det vil gå bedre straks, sa han. Er du mannen hennes? – Ja, ja! Legen ga Per noen instruksjoner. Per slapp ikke Annas hånd før hun endelig følte seg bedre. – Takk, Per! Nå er det mye bedre. – Flott, her har du en kopp te med sitron! Per gikk ikke noe sted. Han stelte og laget mat på kjøkkenet, og selv da Anna følte seg bedre, våget han ikke å forlate henne alene. – Vet du, Anna, jeg har elsket deg hele livet. Derfor giftet jeg meg aldri. – Å, Per, Per… Vebjørn og jeg hadde et godt liv. Han elsket meg, og jeg respekterte ham. Du sa aldri noe før. Jeg forsto aldri hvordan du følte det – men det har jo ingen hensikt å grave i fortiden. Årene er borte. – Anna, la oss bruke resten av tiden sammen – la oss være lykkelige så lenge vi kan! Anna la hodet mot Pers skulder og tok hånden hans: – Ja, la oss! lo hun med lykkelig latter. En uke senere ringte Natasja endelig! – Mamma, du ringte – jeg var opptatt, så glemte jeg det… – Å, det… alt er bra nå. Men siden du ringer, så vil jeg at du ikke blir overrasket – jeg skal gifte meg! Stillhet i røret, hun hørte bare dattera trekke pusten og lete etter ord. – Mamma, er du riktig vel bevart? Du burde fått fraværsanmerkning på kirkegården for lengst, og nå skal du gifte deg?! Og hvem er denne frøknekt? Anna krympet seg og tårene spratt, men med rolig stemme sa hun: – Det er min sak! Og la på. Så snudde hun seg til Per: – Nå ja, nå kommer alle tre stormende! Vi får være klare til å forsvare oss! – Det går bra, hvor har vi vel ikke klart oss, lo Per. Samme kveld sto de tre barna virkelig i døra: Ivar, Irina og Natasja! – Ja vel, mamma! Nå får du introdusere oss for din Don Juan! lo Ivar hånlig. – Dere kjenner meg jo, svarte Per og kom ut fra stua. – Jeg har elsket Anna siden ungdommen, og da jeg så henne så dårlig forrige uke, skjønte jeg at jeg ikke ville miste henne. Jeg fridde, og hun sa ja. – Hør her, gamle klovn, har du virkelig mista vettet? Kjærlighet på deres alder?! skrek Irina. – Hvilken alder er det, da? – rolig spurte Per – vi har så vidt fylt sytti, livet er langt! Og deres mor er fortsatt ei vakker dame! – Så du har planer om å kare til deg leiligheten hennes, ikke sant? spurte Natasja i sitt advokat-tonefall. – Kjære barn, min bolig har dere ingenting med! Dere har jo alle egne hjem! – Likevel – i denne leiligheten sitter vår arvedel! la Natasja til. – Ikke vær redd, jeg skal ikke ha noe! Jeg klarer meg fint! sa Per. – Men å være frekke mot moren deres får dere slutte med – det er ekkelt å høre på! – Hvem tror du at du er, gamle Don Juan! Hva gjør du her? Hvem har spurt deg om noe som helst? – Ivar gjorde seg stor som en kamphane og presset mot gamle Per. Men Per tok ikke et skritt tilbake. Han gjorde seg rank og så Ivar rett i øynene. – Jeg er moren deres sin ektemann, enten dere liker det eller ikke! – Og vi er hennes barn! ropte Irina. – Ja! Og i morgen plasserer vi henne på gamlehjem eller sinnssykehus! stemte Natasja i. – Ikke tale om! Gå og pakk, Anna – vi drar! De gikk sammen, hånd i hånd gjennom natten, uten å se seg tilbake. De brydde seg ikke om hva andre mente. De var lykkelige og frie! Og en ensom lykt lyste opp veien for dem. Barna så etter dem, uforstående: Hvordan kan det finnes kjærlighet i syttiårsalderen?

SISTE KJÆRLIGHET

Ingrid, jeg har ikke noe penger igjen! Det siste ga jeg til Maren i går, du vet jo hun har to barn!
Helt oppgitt legger Anna Kristine på telefonen.
Alt dattera nettopp sa er det siste hun vil tenke på nå.
Hvorfor er det sånn? Mannen min og jeg har oppdratt tre barn sammen, alltid forsøkt å gjøre det beste for dem. Alle har utdanning, alle har gode jobber. Men nå, som jeg er gammel, får jeg verken ro eller hjelp.
Hvorfor dro du fra meg så tidlig, Per? Alt var enklere med deg her, sier hun stille i tankene til sin avdøde ektemann.
Hjertet hugger vondt til, hånden leter automatisk etter pillene: Bare én eller to kapsler igjen. Hvis det blir verre, har jeg ingenting å hjelpe meg med. Jeg må gå på apoteket.
Anna Kristine prøver å reise seg, men synker ned i stolen igjen alt går rundt i hodet.
Det går nok over med tabletten, tenker hun.
Men tiden går, og følelsen gir seg ikke.
Hun ringer opp den yngste dattera:
Maren… er alt hun rekker å si før det avbrytes.
Mamma, jeg er i møte, ringer opp senere!
Anna slår inn nummeret til sønnen:
Sondre, jeg føler meg så dårlig. Tablettene er tomme. Kan du stikke innom etter jobb…
Men Sondre lar henne ikke snakke ferdig.
Mamma, jeg er ikke lege, du er ikke lege ring legevakta, ikke vent!
Anna sukker tungt. Han har jo rett, Sondre. Hvis jeg ikke blir bedre om en halvtime, må jeg vel gjøre det.
Hun lener seg forsiktig tilbake i stolen og lukker øynene. For å slappe av begynner hun å telle til hundre inni seg.
Så, som langt borte fra, hører hun en lyd. Hva er det? Å ja, telefonen!
Hallo! svarer hun med slapp stemme.
Anna, hei! Det er Petter! Jeg fikk sånn uro i kroppen, måtte ringe deg!
Petter, jeg føler meg ikke bra…
Jeg kommer nå. Kan du åpne døra?
Petter, den står nesten alltid åpen nå.
Anna Kristine mister telefonen; armene orker ikke mer.
La gå, tenker hun.
Bilder fra barndom og ungdom svever forbi: Der er hun, ung og ny student på Norges Handelshøyskole. To flotte, selvsikre kadetter med ballonger i hendene kommer gående.
Så rart, tenkte hun. Store menn med ballonger!
Å ja, det var jo 17. mai og folkeliv! Hun går der med to ballonger, mellom Petter og Per.
Hun valgte Per den gangen. Han var mer åpen og pågående, Petter var stille og reservert.
Senere dro hun og Per til Indre Østlandet for å jobbe, Petter fikk stilling i Nord-Norge.
De møttes igjen først mange år seinere, etter at livet hadde ført dem hvert til sitt. Petter hadde aldri giftet seg og hadde ingen barn.
De spurte ham alltid hvorfor det ble sånn…
Han bare smilte, viftet det bort:
Jeg har visst ikke vinnerlykke i kjærligheten. Kanskje jeg skulle begynt å spille poker i stedet!
Så hører Anna stemmer og samtaler, åpner øynene med store anstrengelser:
Petter!
Ved siden av ham, sikkert en fra legevakta.
Det går over snart, hun blir bedre. Er du mannen hennes?
Ja, ja!
Legen gir Petter noen råd.
Petter blir sittende og holder Anna i hånden, helt til pusten og fargene har vendt tilbake.
Takk, Petter! Nå er det mye bedre!
Så bra! Her har du en kopp te med sitron!
Petter blir værende, ordner litt på kjøkkenet, lager mat. Hun føler seg litt bedre, men han våger ikke forlate henne alene.
Anna, vet du jeg har elsket deg hele livet. Det er derfor jeg aldri har giftet meg.
Å Petter, Per og jeg hadde et fint liv. Jeg respekterte ham alltid, han var glad i meg. Du sa aldri noe da vi var unge. Jeg visste ikke hvordan du følte det. Men nå er det vel for sent å snakke om, alt er jo fortid…
Anna, la oss leve resten sammen så lykkelig vi bare kan. De årene vi har igjen, lar vi lykken råde!
Anna Kristine legger hodet på skulderen hans, tar hånden hans og smiler med ekte glede:
Ja! La oss gjøre det!
En uke senere ringer Maren endelig!
Mamma, hva var det? Du ringte, jeg rakk ikke svare og glemte det helt bort …
Det går fint. Siden du likevel ringer jeg vil ikke at det skal komme som et sjokk jeg skal gifte meg!
Det blir helt stille i andre enden. Bare tung pust og tunga som leter etter ordene.
Mamma, mener du alvor? Du burde nesten vært på kirkegården for lengst, og nå vil du gifte deg?! Hvem er denne mannen?
Anna tørker tårene, samler seg og svarer rolig:
Det angår bare meg.
Så legger hun på.
Hun snur seg mot Petter. Nå kommer de nok alle tre straks! Best å gjøre seg klar!
Det går bra, Anna, vi tåler hva som helst, ler Petter.
Samme kveld står alle tre på døra: Sondre, Ingrid og Maren!
Så, mamma, vis oss denne Casanovaen, spottende, begynner Sondre.
Det er jo ikke noe nytt, dere kjenner meg jo, sier Petter og kommer ut av stua. Jeg har vært glad i Anna hele livet. Forrige uke skjønte jeg at jeg ikke kunne miste henne. Jeg fridde, og hun sa ja.
Hør her, du gamle klovn, har du mistet hodet? Kjærlighet i deres alder?! fnyser Ingrid.
Hva mener du med «deres alder»? Vi har akkurat fylt sytti begge to livet er langt fra slutt! Og deres mor er fortsatt den vakreste dama jeg vet om!
Dette handler vel om leiligheten, ikke sant? skjærer Maren inn, med kald advokatstemme.
Nå får dere gi dere! Dere har jo alle deres eget hjem!
Men vi har likevel vår del i denne! insisterer Maren.
Jeg trenger ikke noe. Jeg finner alltid et sted å bo! sier Petter. Men jeg finner meg ikke i at dere snakker slik til moren deres!
Hvem tror du at du er? nå er Sondre provosert.
Men Petter står rolig, retter ryggen og ser ham rett i øynene.
Jeg er mannen til moren deres, enten dere liker det eller ikke.
Men vi er barna hennes! roper Ingrid.
Ja! Og i morgen havner hun på gamlehjem eller på galehus! følger Maren opp.
Ikke tale om! Kom nå, Anna, vi går!
De går sammen ut i kvelden, hånd i hånd. Ingen ser seg tilbake. De bryr seg ikke om hva folk sier. De er lykkelige og frie! En enslig gate lykt lyser opp veien deres.
Og barna står igjen, skjønner ingenting hvordan kan man elske i en alder av sytti år…

Rate article
Intigue Life
DEN SISTE KJÆRLIGHETEN – Irina, jeg har ingen penger! Alt jeg hadde i går ga jeg til Natasja! Du vet jo hun har to barn! Dypt fortvilet la Anna Fredriksen på røret. Hun ville absolutt ikke tenke på det datteren nettopp hadde sagt. – Hvorfor ble det slik? Vi oppdro tre barn sammen med faren deres, gjorde alt for dem. Gav dem utdannelse og ordnede liv… Men selv nå på eldre dager får jeg verken ro eller hjelp. – Hvorfor dro du fra meg så tidlig, Vebjørn? Alt var enklere sammen med deg, tenkte Anna stille til sin avdøde ektemann. Hjertet hennes strammet seg ubehagelig til, og hun strakk seg automatisk etter pillene: – Det er bare én eller to kapsler igjen. Blir det verre, har jeg ingenting igjen å ta. Jeg må på apoteket. Anna forsøkte å reise seg, men måtte straks synke sammen i stolen – hodet snurret fælt. – Det går over, bare tabletten begynner å virke. Men tiden gikk uten at hun følte seg noe bedre. Hun ringte opp yngstedatteren: – Natasja… rakk hun så vidt å si i røret… – Mamma, jeg er i møte, jeg ringer deg tilbake! Anna ringte sønnen: – Gutten min, jeg føler meg ikke bra. Tablettene er tomme. Kan du etter jobb… – han avbrøt henne før hun fikk sagt mer. – Mamma, jeg er ikke lege, og det er ikke du heller! Ring legevakta, ikke vent! Anna sukket tungt – Han har vel rett, tenkte hun. Blir det ikke bedre om en halvtime, må jeg ringe etter hjelp. Hun lente seg forsiktig tilbake i stolen og lukket øynene. I hodet begynte hun å telle til hundre for å slappe av. Plutselig hørte hun en lyd langt borte. Hva var det? Åja, telefonen! – Hallo! svarte Anna med svak stemme. – Anna, hei! Det er Per! Hvordan har du det? Jeg fikk en uro og måtte bare ringe deg! – Per, jeg føler meg dårlig. – Jeg kommer med en gang! Klarer du å låse opp døren? – Per, døren står alltid ulåst nå for tiden. Anna mistet telefonen ut av hendene. Hun orket ikke strekke seg etter den. – Får være, tenkte hun. Foran øynene gled glimt av ungdomstiden forbi: der var hun, en ung førstis ved økonomihøyskolen. To flotte, spreke militærstudenter – hvorfor hadde de ballonger i hendene? – Komisk, tenkte hun, voksne gutter med ballonger! Åja! Det var niende mai, 17. mai-toget! Folkefest! Hun og de to med ballonger, Per og Vebjørn. Hun valgte Vebjørn den gangen. Han var mer utadvendt, Per var innadvendt og sjenert. Så skilte livet dem: hun og Vebjørn ble sendt til tjeneste på Østlandet, Per til Tyskland. Først senere møttes de igjen i hjembyen, etter mennenes pensjonering. Per hadde vært alene hele livet, uten kone og barn. Han ble ofte spurt hvorfor. Han bare viftet det bort eller fleipet: – Uflaks i kjærlighet, kanskje jeg får begynne å spille kort! Anna hørte stemmer rundt seg. Hun klarte så vidt å åpne øynene: – Per! En lege sto ved siden av ham. – Det vil gå bedre straks, sa han. Er du mannen hennes? – Ja, ja! Legen ga Per noen instruksjoner. Per slapp ikke Annas hånd før hun endelig følte seg bedre. – Takk, Per! Nå er det mye bedre. – Flott, her har du en kopp te med sitron! Per gikk ikke noe sted. Han stelte og laget mat på kjøkkenet, og selv da Anna følte seg bedre, våget han ikke å forlate henne alene. – Vet du, Anna, jeg har elsket deg hele livet. Derfor giftet jeg meg aldri. – Å, Per, Per… Vebjørn og jeg hadde et godt liv. Han elsket meg, og jeg respekterte ham. Du sa aldri noe før. Jeg forsto aldri hvordan du følte det – men det har jo ingen hensikt å grave i fortiden. Årene er borte. – Anna, la oss bruke resten av tiden sammen – la oss være lykkelige så lenge vi kan! Anna la hodet mot Pers skulder og tok hånden hans: – Ja, la oss! lo hun med lykkelig latter. En uke senere ringte Natasja endelig! – Mamma, du ringte – jeg var opptatt, så glemte jeg det… – Å, det… alt er bra nå. Men siden du ringer, så vil jeg at du ikke blir overrasket – jeg skal gifte meg! Stillhet i røret, hun hørte bare dattera trekke pusten og lete etter ord. – Mamma, er du riktig vel bevart? Du burde fått fraværsanmerkning på kirkegården for lengst, og nå skal du gifte deg?! Og hvem er denne frøknekt? Anna krympet seg og tårene spratt, men med rolig stemme sa hun: – Det er min sak! Og la på. Så snudde hun seg til Per: – Nå ja, nå kommer alle tre stormende! Vi får være klare til å forsvare oss! – Det går bra, hvor har vi vel ikke klart oss, lo Per. Samme kveld sto de tre barna virkelig i døra: Ivar, Irina og Natasja! – Ja vel, mamma! Nå får du introdusere oss for din Don Juan! lo Ivar hånlig. – Dere kjenner meg jo, svarte Per og kom ut fra stua. – Jeg har elsket Anna siden ungdommen, og da jeg så henne så dårlig forrige uke, skjønte jeg at jeg ikke ville miste henne. Jeg fridde, og hun sa ja. – Hør her, gamle klovn, har du virkelig mista vettet? Kjærlighet på deres alder?! skrek Irina. – Hvilken alder er det, da? – rolig spurte Per – vi har så vidt fylt sytti, livet er langt! Og deres mor er fortsatt ei vakker dame! – Så du har planer om å kare til deg leiligheten hennes, ikke sant? spurte Natasja i sitt advokat-tonefall. – Kjære barn, min bolig har dere ingenting med! Dere har jo alle egne hjem! – Likevel – i denne leiligheten sitter vår arvedel! la Natasja til. – Ikke vær redd, jeg skal ikke ha noe! Jeg klarer meg fint! sa Per. – Men å være frekke mot moren deres får dere slutte med – det er ekkelt å høre på! – Hvem tror du at du er, gamle Don Juan! Hva gjør du her? Hvem har spurt deg om noe som helst? – Ivar gjorde seg stor som en kamphane og presset mot gamle Per. Men Per tok ikke et skritt tilbake. Han gjorde seg rank og så Ivar rett i øynene. – Jeg er moren deres sin ektemann, enten dere liker det eller ikke! – Og vi er hennes barn! ropte Irina. – Ja! Og i morgen plasserer vi henne på gamlehjem eller sinnssykehus! stemte Natasja i. – Ikke tale om! Gå og pakk, Anna – vi drar! De gikk sammen, hånd i hånd gjennom natten, uten å se seg tilbake. De brydde seg ikke om hva andre mente. De var lykkelige og frie! Og en ensom lykt lyste opp veien for dem. Barna så etter dem, uforstående: Hvordan kan det finnes kjærlighet i syttiårsalderen?