Oline, jenta mi, jeg ber deg – mamma satte seg på huk foran Oline – vi må bare bli her en stund, vennen, snart er alt over, og da drar vi tilbake til byen Oline så stille på moren. – Oline, hører du meg? Forstår du? – mamma ristet forsiktig i Oline. – Jeg hører, mamma … – Så hvorfor er du så stille? – mamma virket nervøs, det så Oline. – Jeg har ikke vært stille, mamma, jeg bare tenkte. – Tenkte, ja. Se hvor mange bøker det er her, Oline… Åh, som jeg elsket å lese bøker da jeg var barn… – Mamma … må vi være her lenge? – Jeg vet ikke, lille venn, vi må bare være her en stund. Oline forstod alt som hadde skjedd med dem og familien. Mamma trodde visst at Oline var liten og ikke skjønte noe, men det stemte ikke. – Oline, tante Kari kommer og ser til deg, jeg skal lage mat for hele dagen, dra tidlig, og komme hjem om kvelden. I helgene skal vi være sammen, bade i elven… Mamma dekket ansiktet med hendene. – Tilgi meg, vennen, tilgi meg … – Ikke gråt, mamma, ikke vær lei deg. Jeg vet at pappa forlot oss, jeg vet at vi må klare oss på egen hånd, og at det var best å flytte hit til mormors hus og leie ut leiligheten. – Jeg vet alt, mamma … Jeg lover å være snill, jeg skal vente på deg og lese bøker, og tante Kari passer på meg. – Vi klarer oss, mamma … Og til høsten skal jeg begynne på skolen. – Mamma … finnes det skole her? – Nei, vennen, det var en skole før, men ikke nå. Men til høsten, jeg lover, da flytter vi tilbake til leiligheten vår. Dette er bare midlertidig, til jeg finner en ordentlig jobb. – Leiligheten er utleid til august, så vi rekker alt, pusser opp og får det fint. Det blir bra, jenta mi … – Jeg vet det, mamma… Den kvelden satt mamma og Oline lenge på trammen foran det lille huset, og mamma fortalte om sin barndom og sin gode mormor. – Mamma, hadde du … en mamma? – Ja, sukket mamma, det har jeg fortsatt, men … hun trenger meg ikke mer. – Hvordan det? Ikke trenger deg? – Sånn er det, vennen. Jeg kom for tidlig for henne, og hun og pappa fikk det ikke til. Han dro til en annen by, startet ny familie. Mamma prøvde litt, men så satte hun meg av hos mormor Synnøve. Selv dro hun til byen for å finne lykken … – Og … fant hun lykken? – Lykken fant hun, jenta mi – men meg glemte hun helt … Hun giftet seg igjen, fikk to barn, jeg fikk bare bursdagshilsen og kanskje noe til jul eller påske. – Jeg husker hun kom på besøk en gang, da et av barna hennes var sykt – hun tok dem hit for frisk luft. – Hun fortalte dem aldri om meg, de visste ikke at jeg var deres søster. – Mormor ba henne kjøpe kjole til meg til skoleavslutningen … Da skjelte hun ut mormor – sa hun var hjerteløs, at hun hadde sykt barn, og at mormor bare tenkte på kjole! – Zoya, ropte mormor, Synnøve er jo også barnet ditt! – Hun svarte kaldt, sa jeg kunne tjene til kjole selv. Og mormor ble så sint at hun kastet henne ut… – Mamma, du har aldri kalt henne mamma, bare brukt navnet hennes … – Jeg vet, unnskyld, vennen … Jeg klarer ikke å kalle henne mamma, for min mamma, det var mormor Synnøve. – Du heter Synnøve etter henne, ikke sant, mamma? – Ja, det gjør jeg … etter mormor … – Elsket du henne, mamma? – Hvem da? – Mormor Synnøve. – Veldig, veldig mye! Da hun døde, ble alt mørkt for meg … Jeg elsket Zoya, altså min mor, også – ventet alltid på henne i bursdager og til høytider. – Når jeg var syk, til første skoledag, da mormor døde … alltid ventet jeg. – Hun kunne ikke komme, fordi svigermor hadde rund dag … Etterpå kom hun, gråt og ba meg pakke sammen – jeg var umyndig den gangen. – Jeg trodde mamma skulle ta meg med hjem, men hun satte meg på internat mens jeg studerte. – Min første nyttår uten mormor. Naiv som jeg var, trodde jeg moren min ville invitere meg, men hun sa: – Beklager, Synnøve, det er fullt her, slekta skal komme, hvor skulle jeg gjøre av deg? Så jeg reiste til huset, ba om nøkkel til mormors hus … – Hvorfor? sa hun nervøst. – Det er mitt hjem, og om du tror du kan overta arven min, tar du feil. – Det er også mitt hus, sa hun oppgitt, og de hadde planer om å feire nyttår der ute. – Hvis dere kommer, ødelegger jeg festen! Gi meg nøkkelen! – Hun ga meg ikke nøkkelen, men jeg klatret over gjerdet, kjøpte nye låser i byen, fikk onkel Fredrik til å bytte dem. – Alle naboene sa at om Zoya prøvde å ta huset, skulle de stille seg foran meg, for mormors skyld. – Nyttår feiret jeg alene – men venninner kom, det ble hyggelig… – Og så fylte jeg atten. – Har du sett henne etter det? – Nei … Hvorfor skulle jeg det? Vi har ikke noe å snakke om. – Mamma … du … – Hva? Om jeg kunne gjøre det samme mot deg? Aldri i livet, forstår du, aldri! …Oline har blitt voksen, og hun er ikke redd. Mamma dro på jobb, tante Kari kom innom to ganger. Hun spiste, ryddet av bordet, vasket koppen, ga dukkebamsen sin mat, og satte seg for å lese. Oline lærte å lese for litt siden, og hun elsker å lese for dukken Gerd og bamsen Bjørn. Dagene gikk i samme rytme. Først gråt hun, eller, tårene kom av seg selv – Oline prøvde dytte dem vekk, men de trillet … Det er ikke sikkert hun gråt med vilje, men tårene, de ugreie, måtte bare ut. Men så kom mamma hjem, og alt ble bra igjen. En dag kom ikke mamma hjem. Hun kom ikke, ikke … Det ble mørkt, Oline tente lyset og trakk for gardinene. – Ikke vær redd, Gerd, Bjørn, Marie, Nina og klovnen Anders, ikke vær redd – sa Oline til lekene sine. Kanskje hun skulle gå til stasjonen for å møte mamma – men veien var vanskelig å huske, hun kunne gå seg bort. Oline slo vekk de vonde tankene – nei, mamma ville aldri gjøre slik mot henne, ikke som mormor Zoya – hun hadde jo ingen mormor Synnøve igjen, hvem skulle hun da bli hos? Hun så for seg at mamma fikk nye barn og glemte Oline. Oline ble igjen alene i det lille huset … Det var så synd på henne selv at hun begynte å gråte og hylte høyt. Hun hikstet, tårene rant, øynene verket, halsen var hes – hun gråt seg i søvn på stolen ved vinduet. Så hørte hun lyd på gangen – kanskje det var rotter, eller plutselig … plutselig mormor Zoya, som hun aldri hadde sett – tenk om hun kom for å ta fra dem huset? Kaste Oline ut? Hun klynket stille. Brått åpnet døren seg, lyset ble tent. – Mamma! – Oline spratt opp, stolen veltet. – Mamma, mammaen min! – Kjære, kjære Oline, jenta mi … tilgi meg … jeg rakk ikke siste toget, måtte gå fra nabostasjonen. – Var du redd, mamma? – Veldig redd, Oline, mest for deg! Jeg gråt, ba deg ikke gråte, men gråt selv … Skremte alle ulvene i skogen, fniste og gråt mamma. – Jeg var redd for at du skulle tro jeg hadde forlatt deg. Og da … da løy Oline for mamma for første gang. – Mamma, jeg trodde aldri sånt om deg, jeg vet du aldri ville forlate eller svikte meg. Sånn løy Oline – for hun hadde tenkt tanken, men ville ikke gjøre mamma enda mer lei seg. Mamma og Oline ble i huset til slutten av august, så begynte Oline på skolen, og mamma fikk seg jobb. Pappa ville plutselig ha samvær annenhver helg. Mamma lo og sa han aldri hadde villet møte barnet før. – Jeg har aldri nektet, sa mamma, men han har aldri spurt … Nå ser Oline pappa i helgene. Før gledet hun seg, så … – Mamma, jeg tror pappa er sånn som din Zoya – han trenger meg ikke egentlig, men møter meg likevel. Han tar meg med på lekerom i kjøpesenteret og snakker bare i telefonen. – Jeg sitter på benken og ser på småbarna, mamma … jeg vil ikke være med pappa … Kan vi si det til ham? Pappa ble sint, beskyldte mamma for å vende barnet mot ham. – Jeg er faren, skrek han, du nekter meg barnet! – Pappa… jeg er ikke liten lenger, hvorfor tar du meg med på det tullete lekerommet? Jeg liker ikke potetgull … Jeg har blitt stor. – Da du dro fra meg og mamma, og når jeg var hjemme alene hele dagen … da mamma engang kom for seint og måtte gå fra nabostasjonen gjennom skogen, da løp ulvene etter henne – og jeg var helt alene … Oline løy for pappa. Om ulvene. Han lyttet stille, så gikk han. Men han kom tilbake – etter en måned… Han ba om unnskyldning og sa han hadde forstått. Så gikk de på kino… med Oline… Nå gledet Oline seg når hun skulle møte pappa … – Synnøve … løp du virkelig fra ulver den gangen? spurte pappa. – Ja, sa mamma bestemt. Så snakket de sammen og … pappa rakk ikke toget. Det sa mamma at han ikke rakk det. – Mamma, sa Oline – hvis pappas tog har gått, hvordan skal han komme seg hjem? Skal han ikke bare bli hos oss? Pappa så på mamma. Men hun var urokkelig. – Han får gå til fots … det er ingen ulver her, sa mamma og sendte pappa av gårde. – Mamma … han ville vel hjem til oss igjen, ikke sant? spurte Oline senere, i sengen ved siden av mamma. – Ja … – Vil du ikke tilgi ham? Mamma var stille. – Det er ditt valg, mamma … men jeg elsker dere begge … – Jeg vet det, Oline, jenta mi. – Men deg mest, for du er verdens modigste mamma, du løp til meg i mørket, til og med uten å være redd for ulvene. …Årene gikk. Oline skulle gifte seg. – Mamma… jeg må innrømme noe. – Ja, jeg hører. – Jeg tenkte den gangen at du hadde forlatt meg, som Zoya gjorde … – Min lille jente … Jeg kunne aldri gjøre det mot deg … – Det visste jeg ikke den gangen, mamma … tilgi meg. – Det er du som må tilgi meg for alt du måtte gjennom … De sto sammen i en varm klem, mor og datter… de to, alltid sammen. Mamma er alltid der.

Solveig, jenta mi, vær så snill, mamma satte seg på huk foran Solveig, vi må bo her litt, bare en stund, snart er alt over, og da drar vi tilbake til byen.

Solveig så stille på mammaen sin.

Solveig, hører du det jeg sier? Forstår du? mamma ristet forsiktig i henne.

Jeg hører, mamma

Hvorfor sier du ingenting da? Mamma virket urolig, Solveig så det blendet gjennom drømmeaktig tåke.

Jeg sa jo noe, mamma, jeg bare tenkte.

Tenkte, ja. Se så mange bøker det er her, Solveig å, som jeg elsket å lese i barndommen min på landet

Mamma må vi bo her lenge?

Jeg vet ikke, vennen, vi må nok bare gjøre det nå.

Solveig skjønte alt, hun visste at mamma prøvde å skåne henne. Hun visste at pappa hadde forlatt dem, at de hadde byttet ut leiligheten i Oslo med mormors gamle hus utenfor Hamar for å klare seg. At leiligheten lå ute for leie, så de fikk noen tusenlapper i måneden, norske kroner, akkurat nok.

Solveig, tante Kari kommer til å se til deg på dagtid. Jeg må jobbe, og i helgene kan vi bade i Mjøsa sammen

Fra et sted uten tid begravde mamma ansiktet i hendene.

Tilgi meg, Solveig

Ikke gråt, mamma, jeg vet jo hvordan det er. Jeg skal gjøre deg stolt, høre ordentlig etter på tante Kari, lese bøker og vente på deg. Det blir ikke så ille.

Vi klarer oss Og til høsten skal jeg begynne på skolen, mamma er det skole her?

Nei, jenta mi, det var en skole her før, men den er stengt nå. Men jeg lover, til høsten flytter vi tilbake til leiligheten. Det er bare for en liten stund, til jeg finner en ordentlig jobb.

Jeg har leid ut leiligheten til august, akkurat nok tid. Da pusser vi opp, og så blir alt bra igjen, vennen

Jeg vet det, mamma

Den kvelden satt de lenge på trappen foran husets rare blå støvete panel, og mamma fortalte om sin barndom, og hvor snill og lun farmor Astrid var.

Mamma, hadde du også en mamma?

Ja hun lever, men hun trengte meg aldri, sukket mamma.

Hvordan da? Hvordan kan en mamma ikke trenge barnet sitt?

Jeg kom tidlig til verden, pappa forsvant til Kristiansand, fikk seg ny familie der. Mamma streifet, men så satte hun meg av hos farmor Astrid og reiste til byen for å finne lykken

Og fant hun lykken, mamma?

Lykken fant hun nok, Solveig men hun glemte helt meg. Hun giftet seg på nytt, har to barn til. Jeg fikk bare gratulasjoner til bursdag og jul.

En gang kom hun tilbake, hun hadde med ett av barna, de trengte frisk luft. Men hun fortalte dem aldri at jeg var søsteren deres.

Da jeg skulle ha avslutning på barneskolen, sa farmor til henne at hun burde kjøpe kjole til meg. Hun begynte å rope, sa farmor var hjerteløs der var et barn sykt hjemme, og farmor maste om kjole.

Astrid, skjelte farmor, Solveig er da barnet ditt også. Hvordan kan du?

Sunn hest, sa hun kaldt, la henne skaffe seg kjole selv.

Så vred farmor seg i sinne og jaget henne vekk.

Du har aldri kalt henne mamma, bare “hun”

Jeg vet. Unnskyld, Solveig Jeg kan ikke kalle henne det. For meg var det farmor Astrid som var mamma.

Det er derfor du heter Astrid etter henne, mamma?

Ja, kanskje det Til ære for henne.

Elsket du henne, mamma?

Hvem?

Farmor Astrid.

Veldig, veldig! Da hun døde, forsvant lyset i livet mitt. Jeg elsket “hun” også, ventet alltid på henne, ventet ved hver bursdag og høytid

Da jeg var syk, til skolestart, og etter at farmor forsvant jeg ventet.

Men hun kom ikke. Hun måtte i sølvbryllup til mannen sin sitt folk. Kom senere, gråt litt men sendte meg til hybel i Hamar for å gå på skole. Jeg trodde hun ville hente meg hjem, men nei.

Mitt første nyttår var ikke med farmor. Jeg trodde jeg skulle få komme “hjem”, men hun sa:

Nei Solveig, jeg har huset fullt, familie og gjester hvordan skal jeg få deg inn?

Da ville jeg tilbake til huset, jeg hadde jo nøkkel.

Gi meg nøkkelen til farmors hus, sa jeg.

Hvorfor det, spurte hun, øynene flakket.

Det er mitt hjem. Om du tror du kan bestemme over arven min, tar du feil.

Det er mitt hus også, sa hun hissig. De skulle feire nyttår der hele familien.

Hvis dere reiser dit, ødelegger jeg hele festen, ropte jeg. Gi meg nøkkelen!

Hun ga den ikke. Så jeg dro, klatret over gjerdet, byttet låsene sammen med onkel Even fra nabogården. Alle naboene lovet å beskytte meg for farmors skyld.

Det nyttåret trodde jeg jeg skulle feire alene, men venninnene mine kom. Vi lo og sang til lyset tok oss.

Og så ble jeg atten.

Ser du henne aldri nå?

Nei hvorfor skulle jeg? Vi har ikke noe å si hverandre.

Mamma og du vil du vil aldri forlate meg, slik hun gjorde?

Aldri, Solveig. Hører du? Aldri!

Solveig følte seg plutselig voksen. Mamma dro til jobben, tante Kari var innom to ganger den dagen. Solveig spiste alene, ryddet tallerkenen, matet dukken Ragnhild, og satte seg med en bok.

Hun hadde akkurat lært å lese, det var som magi, å lese lydene høyt for Ragnhild og bamsen Bjørn.

Dagene fløt fordrømt like i Solveigs verden. Først gråt hun i skjul. Tårene presset seg ut av seg selv, men Solveig ville ikke at de skulle synes. Så kom mamma hjem. Da gikk det over.

Men så kom en dag da mamma ikke kom hjem, ikke kom hjem, ikke kom hjem Mørket hadde senket seg, Solveig tente taklampen og trakk for de tunge gardinene.

Ikke vær redd, Ragnhild, Bjørn, Lillemor, Trine og klovnen Petter, ikke vær redde, hvisket Solveig til lekene sine i skumringslyset.

Kanskje jeg skulle gå til stasjonen og møte mamma? tenkte Solveig. Men hun husket ikke veien godt nok, kunne rote seg bort og ikke finne hjem eller mamma.

Hun skjøv vekk vonde tanker, nei, mamma ville aldri svikte henne, aldri, aldri. Men om mamma fikk nye barn med en ny mann? Glemte hele Solveig?

En grå kiste av ensomhet åpnet seg, hun gråt høylytt nå, hikstet, tårene rant, halsen sved. Hun falt i søvn på stolen ved vinduet, med hode mot boken.

Et sted i huset knirket det, ute i entreen. Rotter? Eller var det henne, mammas mor, farmor Astrid, som Solveig aldri hadde sett kanskje hun kom for å jage dem ut? Kaste Solveig på gaten? Solveig klynket, men sa ingenting.

Så slo lyset på i gangen, døren åpnet seg.

Mamma! Solveig spratt opp, stolen veltet. Mamma, du kom!

Jenta mi, Solveig, vennen min tilgi meg, tilgi meg. Jeg rakk ikke siste toget, måtte gå hele veien fra Nabostasjonen.

Mamma, var du redd?

Veldig, Solveig, men mest for deg! Jeg gråt hele veien, ba deg slutte å gråte, men jeg klarte det ikke selv. Alle ulvene som finnes her løp sin vei i mørket, både lo og gråt mamma.

Jeg trodde du kanskje, kanskje hadde forlatt meg, sa Solveig. Men hun sa det ikke høyt, for hun ville ikke gjøre mamma enda mer lei seg.

De ble i huset helt til august, så begynte Solveig på skolen, mamma fikk seg ny jobb i byen.

Pappa hadde begynt å kreve helgebesøk. Jeg har aldri nektet, lo mamma. Han har aldri spurt før.

Så Solveig ble med pappa i helgene. Først gledet hun seg, men etterhvert

Mamma, jeg tror pappa er som din “hun”. Jeg tror han egentlig ikke trenger meg. Han tar meg bare med i barnas lekerom på kjøpesenteret, men sitter der med mobilen og banner.

Jeg sitter på benken og ser på småbarna, mamma jeg vil ikke gå dit mer. La oss si det til ham.

Pappa ble sint, skjelte ut mamma for å sette Solveig opp mot ham.

Jeg er faren din! ropte pappa.

Pappa jeg er stor nå, hvorfor tar du meg med til lekerommet? Jeg liker ikke potetgull. Da du dro fra oss, da jeg satt alene hjemme en hel dag, og da mamma løp gjennom skogen fra stasjonen ulvene løp etter henne!

Solveig løy for andre gang. Om ulvene. Pappa sa ingenting, gikk.

Etter noen uker kom han tilbake. Han beklaget, sa han hadde forstått, og tok Solveig med på kino.

Etter det gledet Solveig seg litt igjen til å møte pappa.

Astrid det var vel ikke ulver den natten? spurte pappa mamma da han hentet Solveig.

Joda, svarte mamma uten å blunke.

De snakket sammen etterpå, og plutselig hadde pappa mistet toget sitt. Det sa mamma. Toget hans hadde gått.

Mamma, sa Solveig, om toget til pappa har gått, hvordan skal han komme seg hjem? Skal han ikke bare sove her?

Pappa så på mamma. Mamma ristet på hodet.

Han går. Ingen ulver her, sa mamma og vinket farvel.

Mamma han ville egentlig hjem til oss, ikke sant? sa Solveig under dynen.

Ja

Og du vil ikke tilgi ham?

Mamma svarte ikke.

Mamma jeg elsker dere begge.

Jeg vet, Solveig.

Men jeg elsker deg mest. For du er den modigste mammaen i verden. Du løp hele veien uten å være redd for ulver.

Årene gikk. Solveig skulle gifte seg.

Mamma jeg må innrømme noe for deg.

Ja, hva er det, vennen min?

Mamma jeg tenkte der og da at du kanskje forlot meg, slik “hun” gjorde.

Min jente hvordan kunne jeg det kunne jeg aldri.

Jeg visste det jo ikke da, mamma tilgi meg.

Du må heller tilgi meg for at du måtte oppleve sånt.

De stod arm i arm i det lyse, underlige huset. Mamma og datter, sammen, alltid sammen i drømmen, i minnene og i norsk sommersol.

Rate article
Intigue Life
Oline, jenta mi, jeg ber deg – mamma satte seg på huk foran Oline – vi må bare bli her en stund, vennen, snart er alt over, og da drar vi tilbake til byen Oline så stille på moren. – Oline, hører du meg? Forstår du? – mamma ristet forsiktig i Oline. – Jeg hører, mamma … – Så hvorfor er du så stille? – mamma virket nervøs, det så Oline. – Jeg har ikke vært stille, mamma, jeg bare tenkte. – Tenkte, ja. Se hvor mange bøker det er her, Oline… Åh, som jeg elsket å lese bøker da jeg var barn… – Mamma … må vi være her lenge? – Jeg vet ikke, lille venn, vi må bare være her en stund. Oline forstod alt som hadde skjedd med dem og familien. Mamma trodde visst at Oline var liten og ikke skjønte noe, men det stemte ikke. – Oline, tante Kari kommer og ser til deg, jeg skal lage mat for hele dagen, dra tidlig, og komme hjem om kvelden. I helgene skal vi være sammen, bade i elven… Mamma dekket ansiktet med hendene. – Tilgi meg, vennen, tilgi meg … – Ikke gråt, mamma, ikke vær lei deg. Jeg vet at pappa forlot oss, jeg vet at vi må klare oss på egen hånd, og at det var best å flytte hit til mormors hus og leie ut leiligheten. – Jeg vet alt, mamma … Jeg lover å være snill, jeg skal vente på deg og lese bøker, og tante Kari passer på meg. – Vi klarer oss, mamma … Og til høsten skal jeg begynne på skolen. – Mamma … finnes det skole her? – Nei, vennen, det var en skole før, men ikke nå. Men til høsten, jeg lover, da flytter vi tilbake til leiligheten vår. Dette er bare midlertidig, til jeg finner en ordentlig jobb. – Leiligheten er utleid til august, så vi rekker alt, pusser opp og får det fint. Det blir bra, jenta mi … – Jeg vet det, mamma… Den kvelden satt mamma og Oline lenge på trammen foran det lille huset, og mamma fortalte om sin barndom og sin gode mormor. – Mamma, hadde du … en mamma? – Ja, sukket mamma, det har jeg fortsatt, men … hun trenger meg ikke mer. – Hvordan det? Ikke trenger deg? – Sånn er det, vennen. Jeg kom for tidlig for henne, og hun og pappa fikk det ikke til. Han dro til en annen by, startet ny familie. Mamma prøvde litt, men så satte hun meg av hos mormor Synnøve. Selv dro hun til byen for å finne lykken … – Og … fant hun lykken? – Lykken fant hun, jenta mi – men meg glemte hun helt … Hun giftet seg igjen, fikk to barn, jeg fikk bare bursdagshilsen og kanskje noe til jul eller påske. – Jeg husker hun kom på besøk en gang, da et av barna hennes var sykt – hun tok dem hit for frisk luft. – Hun fortalte dem aldri om meg, de visste ikke at jeg var deres søster. – Mormor ba henne kjøpe kjole til meg til skoleavslutningen … Da skjelte hun ut mormor – sa hun var hjerteløs, at hun hadde sykt barn, og at mormor bare tenkte på kjole! – Zoya, ropte mormor, Synnøve er jo også barnet ditt! – Hun svarte kaldt, sa jeg kunne tjene til kjole selv. Og mormor ble så sint at hun kastet henne ut… – Mamma, du har aldri kalt henne mamma, bare brukt navnet hennes … – Jeg vet, unnskyld, vennen … Jeg klarer ikke å kalle henne mamma, for min mamma, det var mormor Synnøve. – Du heter Synnøve etter henne, ikke sant, mamma? – Ja, det gjør jeg … etter mormor … – Elsket du henne, mamma? – Hvem da? – Mormor Synnøve. – Veldig, veldig mye! Da hun døde, ble alt mørkt for meg … Jeg elsket Zoya, altså min mor, også – ventet alltid på henne i bursdager og til høytider. – Når jeg var syk, til første skoledag, da mormor døde … alltid ventet jeg. – Hun kunne ikke komme, fordi svigermor hadde rund dag … Etterpå kom hun, gråt og ba meg pakke sammen – jeg var umyndig den gangen. – Jeg trodde mamma skulle ta meg med hjem, men hun satte meg på internat mens jeg studerte. – Min første nyttår uten mormor. Naiv som jeg var, trodde jeg moren min ville invitere meg, men hun sa: – Beklager, Synnøve, det er fullt her, slekta skal komme, hvor skulle jeg gjøre av deg? Så jeg reiste til huset, ba om nøkkel til mormors hus … – Hvorfor? sa hun nervøst. – Det er mitt hjem, og om du tror du kan overta arven min, tar du feil. – Det er også mitt hus, sa hun oppgitt, og de hadde planer om å feire nyttår der ute. – Hvis dere kommer, ødelegger jeg festen! Gi meg nøkkelen! – Hun ga meg ikke nøkkelen, men jeg klatret over gjerdet, kjøpte nye låser i byen, fikk onkel Fredrik til å bytte dem. – Alle naboene sa at om Zoya prøvde å ta huset, skulle de stille seg foran meg, for mormors skyld. – Nyttår feiret jeg alene – men venninner kom, det ble hyggelig… – Og så fylte jeg atten. – Har du sett henne etter det? – Nei … Hvorfor skulle jeg det? Vi har ikke noe å snakke om. – Mamma … du … – Hva? Om jeg kunne gjøre det samme mot deg? Aldri i livet, forstår du, aldri! …Oline har blitt voksen, og hun er ikke redd. Mamma dro på jobb, tante Kari kom innom to ganger. Hun spiste, ryddet av bordet, vasket koppen, ga dukkebamsen sin mat, og satte seg for å lese. Oline lærte å lese for litt siden, og hun elsker å lese for dukken Gerd og bamsen Bjørn. Dagene gikk i samme rytme. Først gråt hun, eller, tårene kom av seg selv – Oline prøvde dytte dem vekk, men de trillet … Det er ikke sikkert hun gråt med vilje, men tårene, de ugreie, måtte bare ut. Men så kom mamma hjem, og alt ble bra igjen. En dag kom ikke mamma hjem. Hun kom ikke, ikke … Det ble mørkt, Oline tente lyset og trakk for gardinene. – Ikke vær redd, Gerd, Bjørn, Marie, Nina og klovnen Anders, ikke vær redd – sa Oline til lekene sine. Kanskje hun skulle gå til stasjonen for å møte mamma – men veien var vanskelig å huske, hun kunne gå seg bort. Oline slo vekk de vonde tankene – nei, mamma ville aldri gjøre slik mot henne, ikke som mormor Zoya – hun hadde jo ingen mormor Synnøve igjen, hvem skulle hun da bli hos? Hun så for seg at mamma fikk nye barn og glemte Oline. Oline ble igjen alene i det lille huset … Det var så synd på henne selv at hun begynte å gråte og hylte høyt. Hun hikstet, tårene rant, øynene verket, halsen var hes – hun gråt seg i søvn på stolen ved vinduet. Så hørte hun lyd på gangen – kanskje det var rotter, eller plutselig … plutselig mormor Zoya, som hun aldri hadde sett – tenk om hun kom for å ta fra dem huset? Kaste Oline ut? Hun klynket stille. Brått åpnet døren seg, lyset ble tent. – Mamma! – Oline spratt opp, stolen veltet. – Mamma, mammaen min! – Kjære, kjære Oline, jenta mi … tilgi meg … jeg rakk ikke siste toget, måtte gå fra nabostasjonen. – Var du redd, mamma? – Veldig redd, Oline, mest for deg! Jeg gråt, ba deg ikke gråte, men gråt selv … Skremte alle ulvene i skogen, fniste og gråt mamma. – Jeg var redd for at du skulle tro jeg hadde forlatt deg. Og da … da løy Oline for mamma for første gang. – Mamma, jeg trodde aldri sånt om deg, jeg vet du aldri ville forlate eller svikte meg. Sånn løy Oline – for hun hadde tenkt tanken, men ville ikke gjøre mamma enda mer lei seg. Mamma og Oline ble i huset til slutten av august, så begynte Oline på skolen, og mamma fikk seg jobb. Pappa ville plutselig ha samvær annenhver helg. Mamma lo og sa han aldri hadde villet møte barnet før. – Jeg har aldri nektet, sa mamma, men han har aldri spurt … Nå ser Oline pappa i helgene. Før gledet hun seg, så … – Mamma, jeg tror pappa er sånn som din Zoya – han trenger meg ikke egentlig, men møter meg likevel. Han tar meg med på lekerom i kjøpesenteret og snakker bare i telefonen. – Jeg sitter på benken og ser på småbarna, mamma … jeg vil ikke være med pappa … Kan vi si det til ham? Pappa ble sint, beskyldte mamma for å vende barnet mot ham. – Jeg er faren, skrek han, du nekter meg barnet! – Pappa… jeg er ikke liten lenger, hvorfor tar du meg med på det tullete lekerommet? Jeg liker ikke potetgull … Jeg har blitt stor. – Da du dro fra meg og mamma, og når jeg var hjemme alene hele dagen … da mamma engang kom for seint og måtte gå fra nabostasjonen gjennom skogen, da løp ulvene etter henne – og jeg var helt alene … Oline løy for pappa. Om ulvene. Han lyttet stille, så gikk han. Men han kom tilbake – etter en måned… Han ba om unnskyldning og sa han hadde forstått. Så gikk de på kino… med Oline… Nå gledet Oline seg når hun skulle møte pappa … – Synnøve … løp du virkelig fra ulver den gangen? spurte pappa. – Ja, sa mamma bestemt. Så snakket de sammen og … pappa rakk ikke toget. Det sa mamma at han ikke rakk det. – Mamma, sa Oline – hvis pappas tog har gått, hvordan skal han komme seg hjem? Skal han ikke bare bli hos oss? Pappa så på mamma. Men hun var urokkelig. – Han får gå til fots … det er ingen ulver her, sa mamma og sendte pappa av gårde. – Mamma … han ville vel hjem til oss igjen, ikke sant? spurte Oline senere, i sengen ved siden av mamma. – Ja … – Vil du ikke tilgi ham? Mamma var stille. – Det er ditt valg, mamma … men jeg elsker dere begge … – Jeg vet det, Oline, jenta mi. – Men deg mest, for du er verdens modigste mamma, du løp til meg i mørket, til og med uten å være redd for ulvene. …Årene gikk. Oline skulle gifte seg. – Mamma… jeg må innrømme noe. – Ja, jeg hører. – Jeg tenkte den gangen at du hadde forlatt meg, som Zoya gjorde … – Min lille jente … Jeg kunne aldri gjøre det mot deg … – Det visste jeg ikke den gangen, mamma … tilgi meg. – Det er du som må tilgi meg for alt du måtte gjennom … De sto sammen i en varm klem, mor og datter… de to, alltid sammen. Mamma er alltid der.