Jeg vil ikke leve etter mammas manus: Om familieforventninger, egne valg og å finne styrke til å følge sin egen vei

Jeg har aldri trodd at det fantes hemmeligheter mellom mamma og meg. Eller, i det minste nesten ingen.

Vi har alltid kunnet snakke om alt: barndommens frykt, de første små triumfene, og hjertesorg ved seksten. Da jeg giftet meg, føltes det som om båndet mellom oss bare ble sterkere.

Mamma likte mannen min. Hun sa at Morten var «en ekte kjernekar». Da Ingrid kom til verden, lyste hun opp som julelys på Karl Johan. Mamma kjørte innom med en koffert full av smågulrøtter fra kolonihagen, hadde sekker med klær, og vaset rundt barnebarnet sitt med verdens mykeste stemme.

Jeg husker at jeg sa til Morten:

Ser du? Vi har verdens beste mamma! og han nikket og smilte.

Og plutselig, helt tilfeldig, gikk det opp for meg at «verdens beste mamma» har gått rundt med en tikkende bombe av skuffelser og bitterhet i alle år. Jeg ble helt satt ut.

Det skjedde en høstdag. Mamma dukket som vanlig opp med bilen pakket til ripa med gårdsgaver gulrøtter, purreløk, epler, glass med syltede agurker.

Hva i all verden skal vi med alt dette? sukket jeg da jeg hjalp til å tømme bagasjen, det er jo bare meg og Ingrid nå. Morten har jo dratt på jobb i Nordsjøen.

Del med naboen eller venninna di, viftet mamma avvergende og kysset Ingrid i håret. Og hør her, min kjære: barnebarnet mitt fortjener kun det beste og aller helst økologisk!!

Jeg gikk på kjøkkenet og slo på vannkokeren, og mamma dro med seg Ingrid inn for å legge henne.

Ti minutter senere listet jeg meg mot stua. I gangen frøs jeg. Mamma hadde stemme jeg knapt kjente igjen; lav, oppjaget, nesten fremmedartet.

Nei altså, jeg klager ikke, Lene, men jeg får vondt langt inn i hjerterota. Hvordan kan folk leve sånn? Han alltid på Nordsjøen og tjener bare småpenger. Og hun Sitter hjemme, kan du tro!? Dattera er snart to år, burde vært i barnehage for lengst, og hun? Sitter hjemme og duller: «Ingrid er for liten, hun er ikke klar». Tuller du? Latskap! De lever på min rygg og tar alt de får. Hva? Joda, jeg hjelper kjøper klær, kommer med mat. Nå forventer de det, ser du. Men dette går jo ikke! Og kjærligheten mellom dem tja. Morten har blitt så avmålt, gidder knapt se på henne. Hun klager aldri, men jeg ser det jo…

Det begynte å suse i ørene. Gulvet forsvant liksom under beina på meg. Jeg stod lent mot entreens kalde vegg og hørte på hvordan livet mitt som jeg hadde trodd var ganske så greit ble revet ned til støv.

«Småpenger». «Lever på min rygg». «Avmålt». Hvert ord slo like hardt som en frossen torsk. Jeg stirret på hendene mine de samme som bar, matet og strøk datteren min, laget mat, vasket klær, bygde små kitt-dyr og pusset på «latskaps»-hjemmet vårt.

Mamma rant videre. Hun slengte ut hint om hvordan jeg hadde «mistet meg selv» og «ikke orket noe lenger». Til slutt orket jeg ikke mer. Som en tjuv listet jeg meg inn på soverommet, trakk døra forsiktig igjen bak meg og sank ned på senga. Ingrid sov rolig hennes små pust var det eneste som føltes ekte i dette plutselig bakvendte universet.

Hva skulle jeg gjøre? Rase ut, skrike, gråte? Kaste henne på dør? Alt i meg ville bare fryse. En tung, tom stillhet. Så gjorde jeg det jeg hadde lært som småbarnsmor: satte autopiloten på. Tørket ansiktet, pustet dypt, skjerpet meg og gikk ut på kjøkkenet.

Ti minutter senere kom mamma trippende inn blid som ei sol, som om hun hadde kvittet seg med en sekk murstein.

Herlighet, vi skravla oss helt bort, Lene og jeg! lo hun og satte seg, og Ingrid sovnet på armen min. Se der, teen min er jo iskald…

Jeg helte opp ny te til henne. Hånden skalv ikke det minste.

Så, hva hadde dere egentlig å prate om i snart førti minutter? Skjedde det noe galt?

Mamma spratt til live. Øynene hennes blafret akkurat sånn jeg før forvekslet med ekte omsorg.

Vet du, lenes svigerdatter, hun der Ragnhild, maser om ny bil! Og nå skal sønnen betale alt og ga ikke engang julegave til moren. Barna nå til dags helt på villspor!

Det dryppet med søt sympati for venninna og akkurat samme moralske harme som hun nettopp la ut mot meg.

Jeg kjente kvalmen.

Mamma Hvorfor sladrer du? Hva vet du om deres liv? Kanskje de har hundre gode grunner!

Ansiktet hennes forandret seg momentant. Gløden vippet over til fornærmet, kjølig.

Det er ikke sladder! sa hun, isende kaldt. Lene er min beste venninne det minste jeg kan gjøre er å lytte og bry meg. Du skjønner ingenting om nære relasjoner.

Ironien stakk. «Nære relasjoner»…

Jeg stirret på henne for aller første gang så jeg ikke mamma, men en helt fremmed dame. En kvinne som trengte drama for å føle seg levende. En kvinne som kanskje har spart opp irritasjon over min «uperfekte» livsstil i årevis. Fordi jeg ikke spiller etter manus hun har skrevet for meg.

Og all den hjelpen hennes tonnevis av grønnsaker og tilfeldig utvalgte bluser! Det slo meg: Det handler ikke om kjærlighet. Det er bare kvitteringen hennes for dommerrollen: «Jeg hjelper, så jeg får uttale meg.»

Jeg ville si alt dette til henne, men lot være. Hun skjønte trolig selv at hun var avslørt. Hun dro med et fornærmet smell i døra. Igjen satt jeg i stillheten. Tomheten rant over til sinne, så til sorg, og til slutt en stikkende forståelse.

Jeg husket hennes unge år. Hvordan hun alene dro meg opp etter skilsmissen. Hvor stolt hun var da hun fikk den faste kontorjobben. Hvordan hun alltid fryktet «hva naboene sier».

Hun har bygd livet sitt på statusjakt, respekt, og et glansbilde. Og så står jeg her, med et lite, men varmt hjem, i en hverdag fylt av kjærlighet og nekter å jage karriere eller anerkjennelse. For henne et nesestyver, et nederlag hun ikke kan skryte av verken til «tante Ingrid» eller «Lene». Hun ville ha en suksesshistorie jeg ga henne en helt vanlig ein.

Dagen etter kom en melding: «Unnskyld hvis jeg såret deg i går. Du vet jeg er glad i deg.»

Standard frikort. Før hadde jeg løpt og tryglet om fred. Nå la jeg bare mobilen vekk. Fortsettelsen som jeg kanskje håpet på, bare ikke akkurat sånn kom uken etter.

Da kom nemlig Lene mamma sin gamle venninne. Hun satt der noe forlegent med kaffen, mumlet om at hun likevel var i nærheten. Helt tydelig på oppdrag fra mamma.

Vi drakk te, lekte med Ingrid, og plutselig, mens ungen samlet puslespillbiter på gulvet, sukket Lene:

Dere har det så fint og fredelig her Ikke akkurat «bomstopp» som noen vil ha det til.

Jeg svarte ikke. Lene så tankefullt ut av vinduet.

Min sønn bor i Oslo, har toppjobb, dyre lån, huset fullt av dingser. Ser barnebarnet hvert halvår. Og du du lever. Her. Vet du, mammaen din hun er bare redd.

Redd? spurte jeg.

For ikke å være nødvendig lenger. For at alt hun har lært, ikke er verdt noe. Du valgte en annen vei, og for henne er det sårt. Da er det lettere å finne feil ved deg enn å innrømme at du har det bra. Også de grønnsakene da eneste broen hun har for å ha rett til å mene noe være dommer, ikke bare en statist.

Jeg hørte på henne. Så henne på en ny måte ikke som en uvenn, men som et like forvirret menneske. En som kanskje selv var lei av å være «sladrekjerring» i mammas historier.

Hvorfor sier du alt dette til meg? spurte jeg lavt.

Så du ikke blir bitter på din mor. Hun er bare litt lost for tida. Vær tålmodig, men sett grenser.

Lene gikk. Og jeg skjønte det viktigste: Mamma sitt verdensbilde er hennes eget blikk. Ikke mitt!

Mitt det er Morten, som hver gang han kommer fra Nordsjøen, tar både Ingrid og meg i verdens beste bjørneklem og hvisker: «Har savna deg sånn».

Det er vår lille leilighet, som vi betaler ned på egenhånd, krone for krone. Det er mitt valg om når jeg starter i jobb igjen og om Ingrid skal i barnehage eller ikke. Det er min rett til å leve uten å høre på andres meninger.

Jeg begynte å bygge nye grenser. Sluttet å fortelle mamma om alt som kunne vrenges og brukes mot meg.

Når hun maser: «Alle andre er jo tilbake på jobb!», svarer jeg rolig:

Morten og jeg har alt under kontroll, ikke bekymre deg.

Når hun skal kjøpe nye hauger klær jeg ikke trenger, sier jeg: «Takk, mamma, men enda hyggeligere om du kjøper et puslespill og gir det til Ingrid selv, neste gang du er her».

Sakte men sikkert lar jeg henne være bestemor, ikke dommer eller pengepung. Det er ikke lett. Hun protesterer, blir fornærmet.

Men noen ganger, om enn sjelden, når vi baker småkaker og Ingrid drysser mel over oss begge, ser jeg plutselig et nytt blikk hos mamma. Ikke en streng dommer bare en bestemor, som er litt stolt av barnebarnet sitt.

Kanskje den broen av mel, sukker og barnefnis kan redde oss.

***

En ting har jeg lært for alltid:

De vondeste sårene kommer ikke fra fiender. De kommer fra dem du håpet skulle beskytte deg. Og det viktigste etterpå er ikke å bli hard, men å stramme til deg selv med sannheten: Du er ikke det bildet noen har tegnet av deg i sitt eget hode. Du er et levende menneske, med rett til ditt egne, kanskje uperfekte, men ekte liv.

***

Da jeg fortalte Morten alt sammen, tok han bare rundt meg og sa:

Hva sier du til at vi slår til med ferie neste måned? Synes prinsessa vår fortjener å dyppe tærne i havet det ekte!

Og akkurat da så jeg det lille «ekstra» mamma mener vi mangler. En hel verdensdel.

Rate article
Intigue Life
Jeg vil ikke leve etter mammas manus: Om familieforventninger, egne valg og å finne styrke til å følge sin egen vei