Nyttårsnattens stille magi

Nyttårsnattens stillhet

November hadde vært grå, våt og på grensen til uutholdelig tung i sin ensformighet. Dagene sneglet seg fram, hver eneste en like ubetydelig som den forrige. At desember nå var her, merket Anniken bare gjennom voldsomme kampanjer for sprudlevin, rakfisk og juleappelsiner.

Hele Oslo glødet av førjulsstress: butikkvinduene blinker i alle farger, og folk med handleposer klamret seg til sitt gods som om de deltok i et maraton gjennom Karl Johan. Alle hastet forbi, alle planla, alle håpet på noe.

Anniken ventet ikke på noe. Hun hastet ingen steder, og hun ventet bare på at maskinen skulle stoppe opp, at viraken skulle dø ut.

Hun var førti år. Skilsmissen, signert tre måneder tilbake, hadde ikke etterlatt et sår bare en underlig nummen tomhet. Ingen barn forhandlet om hverken høytider eller hverdager. To liv som hadde gått side om side i årevis, hadde nå endelig beveget seg vekk fra hverandre.

«Godt nytt år!» ropte kollegaene hennes muntert hver gang de så henne, med blikk som gnistret av forventning.

Anniken svarte med et høflig smil, blottet for glede. Fra morgen til kveld messet hun for seg selv: «Ingenting spesielt. Bare desember som blir til januar. En onsdag blir til torsdag. Ingen grunn til fest.»

Planen for nyttårsaften var like enkel som den var tydelig: en varm dusj, den gamle pysjen, en kopp kamillete og til sengs klokka ti, akkurat som ellers.

Ingen julemat, ingen fyrverkeri, og ikke en eneste flaske sprudlevin i kjøleskapet, som bare ville bli stående der til neste år.

***

Så kom kvelden.

Været virket hånende, som om selve Oslo gjorde opprør mot feiringen: regnet hamret mot glasset, og veiene var dekket av sørpe etter slaps. Det tunge, grå skydekket presset ned mot hustakene, og julelysene på gatene så matte og livløse ut. Perfekt vær for å grave seg ned.

Klokka ni tredve lå Anniken mellom de varme dynene, slik hun hadde sagt hun skulle. Fra naboen kom stjålne toner fra radioen, men hun lukket øynene og håpet på søvn.

Hun våknet brått av et insisterende smell.

Noen banket, ikke banket hamret på døra med rytmisk, bestemt kraft, som om det sto om liv. Anniken satte seg opp, bannet over fulle og hensynsløse naboskikkelser. Blikket på klokka: 23.45

Hun reiste seg, men ble stående. Sikkert noen som tok feil av leilighet. Hun gikk heller bort til vinduet for å få et glimt av forstyrrelsen og frøs.

Utenfor var alt blendende hvitt. Ikke regn, ikke sørpe, ikke asfalt.

Store, myke, barndomsaktige snøflak danset høytidelig i lyset fra gatelykta, strøk viljeløst ned mot bakken og pakket verden inn i et pudderhvitt teppe.

Verden var forvandlet til eventyr på noen få timer.

***

Bankingen kom igjen, denne gang mer forsiktig, men like påtrengende.

Anniken, fremdeles andektig etter snøens mirakel, åpnet døren uten tanke på hvem hun ville finne. Hun var fanget av øyeblikkets magi. Hun vred nøkkelen om og åpnet.

Der

***

Der sto naboen.

Andreas fra leiligheten rett over gangen. En eldre mann med bustete grå hår og sjarmerende, rampete blikk. Tvunnet tweedjakke, et skjerf hengende slurvet rundt halsen.

I den ene hånden bar han en arvet skinnkoffert, i den andre et stort glass som glødet rødt og innbydende.

Beklager at jeg forstyrrer, sa han med hes, vennlig stemme. Jeg overhørte, altså, det virket som du har nyttårsstillhet der inne. Det er den sjeldneste stillheten som finnes, vet du. Jeg måtte se den nærmere.

Anniken så stumt på ham, før hun slapp blikket ut mot snøens eventyrverden.

Andreas, hva hva vil du? forsøkte hun, forvirret.

Jeg har med en gave, sa han, strakte ut glasset. Tranebærsaft, hjemmelaget. Min avdøde kone pleide å si at den hjelper mot alle slags mørke tanker. Og han løftet kofferten jeg vil vise deg noe. Kan jeg komme inn femten minutter? Bare til klokkene slår tolv.

Der og da hadde hun ingen forsvarsverk igjen. Apatien var slått i stykker av snøens mirakel og naboens rarheter. Nysgjerrigheten hun trodde hadde visnet, våknet til liv.

Kom inn, sa hun forsiktig, og trakk seg til side.

Andreas børstet snø av støvlene sine, satte ned kofferten midt i den halvmørke stua. Kun vinduslyset fra gatelykta ga skimmer.

Du har det enkelt, konstaterte han uten snev av verken kritikk eller medlidenhet.

Jeg ville ikke feire, svarte hun kort.

Jeg skjønner, sa Andreas, og nikket. Etter slike omveltninger som hos deg, føles høytiden nesten som en provokasjon. Alle fryder seg, men du klarer ikke. Vil ikke. Og du tror det er noe galt med deg.

Hun stirret tilbake, overrasket over hvor treffsikkert han satte ord på det hun aldri selv hadde sagt.

Nesten ikke snakket med ham før. Bare småprat om vær og postkasse.

Er det sant?

Jeg er gammel, Anniken. Har sett mange folk og utallige grå desembernetter. Jeg har lært at vinteren ikke betyr slutt. Det er tiden jorden hviler for å hente krefter. Vi mennesker vi også trenger hvile. Men ikke evig hvile.

Han kneppet opp låsene på kofferten, åpnet den.

På velvet lå det ikke klær, men glasskuler. Dusinvis. Én blå med sølvstøv som Mjølkeveien i miniatyr, én rød med en gullmalt liten rose i midten. Én helt klar, men holdt man den mot lyset, oppsto en mini-regnbue.

Hva er dette? hvisket Anniken, nysgjerrig.

Min samling, sa Andreas stolt. Ikke frimerker, ikke mynter jeg samler minner. Hver kule er et lykkelig øyeblikk. Denne, sa han og løftet den blå vår første fjelltur sammen. Vi så på stjernene, og lovte hverandre å alltid holde sammen. Den røde fikk jeg til ettårsdagen hun sa kjærligheten ikke visner.

Anniken betraktet glassuniversene. Hjertet som hadde vært en isklump, begynte sakte å tine. Hun så ikke bare pynt hun så meningsfylt liv og varme.

Hvorfor viser du dette til meg?

Fordi du har tomrom, svarte Andreas. Tomhet er ikke en dom det er en plass. En plass for noe nytt. Se her.

Fra jakken dro han fram en ny kule. Enkel, gjennomsiktig, uten pynt.

Denne er til deg, sa han, rakte den til henne. Dette er din første kule. Symbol på kvelden, på at du åpnet døren. Symbol på første snø, og på at det til og med i den gråeste stillhet finnes under.

Hun la kulen i hånden. Den var glatt og sval.

Fra byen hørtes rakettene og de første ropene: «Godt nytt år!»

Anniken så opp på Andreas. Blikket hans var ikke bare rampete det var fullt av livsvisdom.

Takk, sa hun stille. For første gang på lenge kom det en ekte, om enn litt sjenert, smil til ansiktet hennes.

Bare hyggelig, lo Andreas. Nå har du et begynnelse. Resten det bestemmer du selv. En kopp kaffe i morgen, en bok du leser ferdig kanskje noe større. Hvem vet? Nyttår har bare begynt.

Han lukket kofferten, ønsket god natt og forlot henne alene med stillheten.

Men den stillheten var blitt noe annet. Ikke tom, ikke tung men fylt med stille glede og håp.

Anniken gikk til vinduet, kulen i hånden. Snøen dalte strøk ut gamle spor, dekket verden med hvitt. Og for første gang på lenge tenkte hun ikke på det som var men på det som kommer.

Og det var et ekte nyttårsunder.

Rate article
Intigue Life
Nyttårsnattens stille magi