Jeg er 25 år gammel og har bodd sammen med farmoren min i to måneder nå.
Tanten min hennes eneste gjenlevende datter døde brått for to måneder siden. Før det bodde farmor hos henne. De delte hverdag, hjem og stillhet sammen. Jeg var ofte på besøk, vi holdt kontakten, men alle hadde våre egne liv. Alt forandret seg i det øyeblikket farmor ble helt alene.
Tapet er ikke nytt for meg. Moren min døde da jeg var 19. Siden den gang har jeg lært meg å leve med fravær som en daglig følgesvenn. Faren min har jeg aldri kjent det finnes ingen historie eller usagt sannhet der, han har bare aldri vært til stede. Så da tanten min gikk bort, skjønte jeg fort en viktig ting: Nå er det bare jeg og farmor igjen.
De første dagene etter begravelsen var merkelige. Farmor gråt ikke hele tiden, men sorgen viste seg i det små hun kom seg saktere opp om morgenen, glemte å slukke lyset, satt ofte bare og så tomt ut i rommet. Jeg sa jeg skulle bli «noen dager». Disse dagene ble til uker. En dag ryddet jeg bort klærne mine, og innså at nå skulle jeg ikke dra noe sted med det første.
Siden har kommentarene kommet. Folk har alltid noe å si.
Noen mener jeg gjør det rette hvordan kunne jeg la en gammel kvinne som nettopp har mistet datteren sin, bli alene? Andre syns jeg kaster bort ungdommen min; at i en alder av 25 burde jeg reise, gå ut, få meg kjæreste, «leve livet». De spør om det ikke føles tungt, om jeg ikke føler meg fanget, redd for å ende opp alene.
Sannheten er at jeg ikke ser det slik.
Jeg jobber, sparer penger, holder huset i orden, følger farmor til legen, vi lager mat sammen, og om kvelden ser vi på TV. Jeg føler ikke at jeg gir opp noe, jeg føler at jeg velger noe. Akkurat nå har jeg ingen kjæreste, tenker ikke på barn eller å reise utenlands. Det jeg tenker på, er stabilitet, tilstedeværelse, og å ikke gjenta forlatelsens historie jeg kjenner for godt.
Farmor er det eneste jeg har igjen av nær familie. Jeg har ingen mor, ingen tante, ingen far. Jeg vil ikke at hun skal oppleve sine siste år med følelsen av å være til bry, eller at hun er alene her i verden. Jeg vil ikke at hun skal spise middag alene hver dag, eller sovne med en følelse av ensomhet.
Kanskje tar livet mitt en annen retning siden. Kanskje reiser jeg mer, kanskje forelsker jeg meg, kanskje flytter jeg. Men i dag er dette mitt sted. Ikke av plikt. Ikke av dårlig samvittighet. Men fordi jeg elsker farmoren min og fordi jeg kjenner at jeg er glad i den jeg er sammen med henne.
Dette har lært meg at nærhet og omsorg ikke har noen alder, og at noen valg er større enn alt andre mener om dem.




