Det ser ikke bra ut at dine barn skal ha leiligheter, mens min sønn ikke har det. La oss skaffe ham en leilighet med boliglån!
I det siste har min mann, Einar, sagt at siden mine barn har leiligheter men hans sønn ikke har det så må vi vurdere hvordan vi kan ordne en leilighet til ham også. For å forklare litt: mine barn er både mine og Einars, mens Einars sønn er fra hans første ekteskap.
Hvorfor er det jeg som skal ordne og bekymre meg for leilighet til sønnen hans? Jeg visste selvsagt at Einar var gift før, og at han hadde et barn. Det var derfor jeg ikke hastet med å gifte meg med Einar.
Vi bodde sammen i tre år før vi giftet oss. Jeg fulgte nøye med på hva han følte for sin ekskone og sønnen hennes. Ett år senere fikk vi en sønn sammen, og ytterligere to år etter kom vår yngste sønn.
Jeg er veldig fornøyd med Einar, både som ektemann og far. Han bruker tid på både meg og barna. Han tjener godt. Selvfølgelig hender det vi krangler men det gjør alle ektepar iblant.
Vi bodde i leiligheten jeg arvet etter min far. Moren min skilte seg fra ham da jeg gikk i barnehagen. Nå har mamma giftet seg på nytt, men hun fikk aldri barn med sin andre mann.
Einar og hans første kone bodde alltid i leiligheter de leide. Gjennom alle årene de var sammen forsøkte de å spare til egen bolig, men det skjedde aldri. Da de skilte seg, flyttet ekskona hans hjem til foreldrene. Einar selv ble boende i leiebolig.
Da vi giftet oss, flyttet han inn hos meg. Det var aldri fokus på hvem som eide leiligheten, vi bare bodde der og pusset opp sammen, kjøpte nye møbler og delte alt. Men for halvannet år siden døde begge bestemødrene mine mors og fars mor. Jeg arvet begge leilighetene, begge testamentert til meg.
Så lenge barna mine er små, har jeg bestemt meg for å leie ut disse leilighetene. Senere skal sønnene våre få hver sin leilighet. Nå gir jeg leieinntektene fra den ene leiligheten til mamma som litt ekstra ved siden av pensjonen. Den andre leieinntekten går som ekstra inntekt for meg. Litt ekstra penger kommer alltid godt med.
Einar har aldri blandet seg inn i mine leilighetsaffærer det er tross alt ikke noe han har hatt med å gjøre. Jeg sa tydelig fra allerede da vi giftet oss at når barna våre vokser opp, skal de få hver sin leilighet. Han var enig, og dermed var saken ute av verden.
Plutselig sier Einar:
Sønnen min er ferdig med videregående om noen år. Han er voksen og må begynne å tenke på fremtiden sin!
Jeg skjønte ikke helt hvor han ville, men jeg lyttet.
Dine barn har leiligheter, men ikke min sønn! La oss kjøpe en leilighet til ham på boliglån! sa Einar plutselig.
Jeg ble helt satt ut. Jeg hadde så mange spørsmål. Først spurte jeg: Hvorfor er plutselig våre felles barn bare mine? Einar ba meg la være å henge meg opp i ord.
Men sønnen min kommer aldri til å arve noe. Jeg vil at han skal ha sin egen leilighet!
Det er flott at du tenker på det! Men sønnen din har da både mor og far til å tenke på ham. Hvorfor hjelper ikke moren hans til?
Einar forklarte at ekskona ikke tjener noe særlig, og at foreldrene hennes hjelper henne mye. Og han selv klarer ikke å betjene et boliglån alene. Men hvis jeg hjelper til, går det nok bra. Så det Einar ville, var at vi sammen skulle ta opp boliglån og kjøpe en leilighet til hans sønn i sønnens navn og så betale ned lånet sammen.
«Vi har jo to gode lønninger, og du har jo inntektene fra å leie ut leilighetene! Vi klarer det!» mente Einar.
Kanskje vi hadde klart det, men det måtte spares inn på mye. Allerede nå betaler Einar barnebidrag til sønnen. Når han skal begynne å studere, må sikkert Einar hjelpe til enda mer, fordi moren ikke har penger. Det innebærer at på grunn av sønnen hans, så må mine barn og jeg kutte ut ferier og alt ekstra ikke reise til Sørlandet om sommeren, ikke ha råd til noe hyggelig. Skal vi alltid spare og kutte ned på alt? Bare for at Einar skal fremstå som en god far?
Jeg hadde forstått det, hvis Einar hadde vært den som sørget for at våre barn fikk leiligheter og derfor ville sikre en bolig til sin eldstesønn også. Men det var jeg som sørget for at våre sønner nå får hver sin leilighet, ikke Einar. Han har ingenting med de arvede leilighetene å gjøre. Hvorfor skulle jeg være med på å betale et boliglån?
Jeg sa rett ut til Einar at om han er så bekymret for sønnen, kan jo ekskona ta opp et boliglån selv. Eller betal lånet med barnebidragspengene.
Jeg vil ikke være involvert i dette!
Einar er fryktelig skuffet over meg og har ikke sagt et ord til meg på en uke. Jeg skulle bare ønske han kunne forstå meg.




