Åse, vi må gjøre noe, sukket Ingrid inn i telefonen.
Hva har skjedd nå da? svarte lillesøster Hege, litt bekymret.
Hun visste at det ikke var et godt tegn når storesøster plutselig ville prate på telefon. Som regel holdt de seg til korte meldinger på WhatsApp, for å slippe alt det maset. Men nå hadde Ingrid insistert på en ordentlig samtale.
Mamma kan ikke bo alene lenger.
Hadde du orket å besøke henne litt oftere, hadde du visst det, sa Ingrid med den klassiske bebreidende storesøsterstemmen.
Nei, hold nå opp! Bare si hva som er galt, davel. Hva er det jeg ikke vet?
Ingrid sukket igjen Hege var alltid rask ute med piggene, irritert over ethvert hint om at hun kunne bidra litt mer. Selvstendig og gretten på alle forventninger, akkurat som hun hadde vært de siste par årene.
Mamma har fylt 73. Hun har helt ustabilt blodtrykk, er slapp og orker nesten ingenting. Hun sliter med å lage mat og holde huset i orden, ramset Ingrid tålmodig. Det er ikke alltid hun orker å gå til butikken etter brød engang.
Heldigvis har hun naboen, fru Nilsen, som handler for henne.
Prøver du å si at mamma sulter? spurte Hege mistenksomt.
Nei, selvsagt ikke! Jeg drar jo dit annenhver uke med mat og det hun trenger. Poenget er at hun ikke klarer seg alene lenger.
Hva hvis hun faller og brekker noe? Mamma er jo godt holdt, for å si det pent, og da blir det vanskelig å stelle henne.
Søstrene ble stille.
Grethe, moren deres, hadde alltid vært litt rund og god og årene hadde ikke akkurat gjort henne mindre romslig. Hun elsket god mat, og ble lynfornærmet om noen hintet om salat og knekkebrød.
Dessuten kjeder hun seg så fryktelig alene, nesten gråter når jeg reiser. Hun føler at alle bare har glemt henne, fortsatte Ingrid. Det begynner å bli ganske tungt å høre på, altså.
Så hva foreslår du, da? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil.
Storesøster samlet seg. Å snakke med Hege ble liksom bare verre og verre for hvert år.
Jeg foreslår at du flytter hjem til henne.
Ja, ikke sant! Og hvorfor kan ikke du flytte dit, kanskje? La meg gjette! Du har Steinar, verdens snilleste mann, og stesønnen din på knappe 25 år å ta hensyn til.
Sant?
Hege, nå er du urimelig.
Neida, men du skal liksom alltid bestemme over alles liv! Og så gir du egentlig blaffen i hva som passer for meg! Nå nesten ropte Hege.
Ingrid ble også irritert:
Og hva med da mamma slet seg ut mellom syk far og oss to jentene? Da hun dro med mat fra gården, passet deg og datteren din så du fikk jobb og fri! Klagde du kanskje da?
Hege ble stille. Ingrid hadde rett. Den gang Hege ble alene med lille Marthe, da eks-svigermor så fantastisk hun var! tillot dem å bo sammen i leiligheten til Marthe var voksen, mens barnets far sluntret unna med småpenger i barnebidrag. Da var det foreldrene som hjalp, med penger, mat og barnevakt. Men hvor lenge skulle hun egentlig høre for det? Evig takknemlighetsgjeld, eller?
Da Marthe flyttet for å gå på høyskole i Oslo, tenkte Hege at nå var det på tide å snu litt på livet. Hun dro til hovedstaden, leide hybel og tok de jobbene hun fikk. Etter fylte 40 var det ikke akkurat stillingskrig om henne.
Men hun var fornøyd, og hadde i hvert fall ingen planer om å dra ut på bygda igjen.
Hva vet du egentlig om å være alene med barn, du? snøftet hun surt et under-beltet-stikk hun visste Ingrid ikke likte. Prøv det selv, så kan du komme og belære meg etterpå!
Nå var det storesøster som tiet. Hun hadde da ikke hatt noe dans på roser heller! Hun ble igjen i Drammen etter BI, fikk seg jobb som regnskapsfører og drømte om å gifte seg vettugt. Men så var det alltid noe med de mennene hun møtte alkoholikere eller mammagutter eller rett og slett noen slasker.
Først som 39-åring traff hun Steinar tre år eldre, enkemann med sønnen Ole på ti.
Steinar jobbet som elektriker i kommunen, var taus som graven, hendig som få og klaget aldri. Drakk ikke, og var ordentlig til det nevrotiske.
Ingrid ble stormende forelsket. I 14 år hadde hun gjort sitt beste for å glede både mann og stesønn. Hun ønsket seg egentlig ett barn til, men det gikk ikke, så Steinar og Ole var blitt hennes lys i vinduet.
Hun ville ikke miste det livet.
Jeg foreslo for mamma å bo hos oss, sa hun hest, men hun vil ikke høre snakk om det.
Hva? Syns Steinar det er greit å ha svigermor på slep i toromsleiligheten? ertet Hege. Eller har du som vanlig ikke nevnt det for ham, fordi du visste at mamma uansett ville si nei?
Hege! Kan vi være litt seriøse? Dette er ikke timen for kjappe replikker.
Ferdig snakka, mumlet Hege og la på.
Ja, virkelig. Ferdig snakka.
Ingrid stirret tomt ut i rommet med telefonen i hånden. Det hadde vært så mye enklere hvis Hege bare hadde flyttet hjem.
Da kunne Ingrid kommet med mat og penger, hjelpt til med det praktiske. Hege kunne sikkert funnet seg en eller annen nettjobb WiFi fantes selv i bygda!
Men nei. Hege var like bortskjemt nå som da hun var 12 og nektet å rydde rommet, og ingen kunne få henne til noe hun ikke ville.
Neste dag kom det en syrlig melding fra Hege: Har pratet med mamma. Hun sier hun klarer seg selv, og vil ikke ha noe styr. Kan du roe ned dramaet?
Ingrid orket ikke engang svare.
Hvorfor? Hege snakket kanskje med moren en gang i måneden, og la ut ti meldinger om gangen. Mamma tør selvsagt ikke klage til henne det er glemt før telefonen legges på. Kommer det et lite stikk, kuttes kontakten tvert.
Mens Ingrid må høre på all jammeret en gang i uka og får mareritt om nettene.
Til og med Steinar, vanligvis så blind for alt annet enn egen termos, hadde merket det. Er det noe galt, eller?
Ingrid sa ingenting til ham. Trengte han virkelig å bære sitt til det lasset? Og hva skulle de gjøre? Sette inn hjemmehjelp? Det kostet jo skjorta og vel så det.
Så en kveld kommenterte Steinar skarpt:
Dette går ikke lenger, Ingrid. Du har vært fjern i flere måneder. Hva er det egentlig?
Ingrid begynte å gråte, men samlet seg fort (ingen vits i å jage mannen med tårer). Hun forklarte situasjonen så kort hun kunne.
Hvorfor har du ikke sagt noe om at det står ille til med mor di? Steinar så henne rett inn i øynene.
Ville ikke bekymre deg, mumlet hun og så unna.
Flott, da. Nå ble det sikkert bare mer stress.
Ok, sa Steinar, reiste seg fra bordet. Takk for maten. Jeg går og legger meg.
Ingen Dagsrevyen denne gangen. Ingrid lå våken halve natten, og neste morgen forsov hun seg vanligvis ordnet hun alltid kaffe og egg før Steinar skulle på tur.
Men der satt han, like rolig, lesende på mobilen.
Du er oppe? sa han, med alvorlig ansikt men rolig stemme.
Ja Jeg baker brød nå med én gang! utbrøt Ingrid og spratt opp.
Nei, sett deg ned. Vi må snakke.
Ingrid satte seg forsiktig, nesten som om hun trodde stolen var varm.
Du, jeg har tenkt på det. Vi hjelper mora di. Det er ikke greit å la de gamle sitte alene.
Moren min ble jo ikke så gammel, som du vet Så jeg synes vi flytter ut til henne.
Jeg har sjekka litt jeg kan jobbe for bonden i bygda, og noe kan vel du fikse også.
Stolen svaiet under Ingrid.
Steinar Er du sikker?
Helt sikker. Eller har du glemt hvordan Grethe tok imot Ole om somrene, og alltid hadde en oransje Solo til overs? Nei du, det glemmer jeg ikke. Dessuten har jeg alltid hatt lyst til å flytte på landet.
Bare mor di ikke har noe imot det, da.
Ingrid stirret på ham med store øyne. Dette hadde hun virkelig ikke sett komme fra Steinar av alle.
Men hva med Ole? spurte hun forvirret.
Hva med ham? Steinar så rart på henne. Han er jo voksen, har fast jobb og kjæreste. Han blir vel bare glad for å få leiligheten for seg selv.
Steinar! Ingrid kastet seg rundt halsen på ham og hulket, helt glemt at ektemannen mislikte slikt rør.
Men han rygget ikke unna. Klappet henne sakte på ryggen:
Slapp av nå, kjære. Dette ordner vi.
Og denne gangen, håpet hun bare at han hadde rett.




