Jeg vet om affærene dine, sa kona. Even frøs til is.
Han rykket ikke til, ikke en mine forandret seg selv om alt inni ham snurpet seg sammen, som et sammenkrøllet ark som straks skal kastes. Han ble bare stående, helt stiv.
Liv sto ved komfyren og rørte i en gryte. Helt vanlig scene egentlig ryggen til, prikete forkle, lukten av stekt løk. Det føltes så hjemmekjært, trygt. Men stemmen hennes, den var så kald og nøytral, som en nyhetsoppleser.
Even rakk å tenke, kanskje han hørte feil? Kanskje hun snakket om agurker som i at hun vet hvor de beste selges? Eller om naboen i tredje som skal selge bilen?
Men nei.
Alle affærene, gjentok Liv, fremdeles uten å snu seg.
Da ble han virkelig kald. For det var ikke sinne i stemmen hennes, ikke tårer eller anklager. Ingenting av det han alltid hadde fryktet knust service, kjeft, spørsmål. Bare en konstatering. Som om hun sa at vi er tomme for melk.
Even har vært på denne jorda i femtito år. Tjueåtte av dem med denne kvinnen. Kjente henne ut og inn: hvor hun har føflekken på venstre skulder, hvordan hun myser på nesen når hun smaker på maten, hvordan hun sukker tidlig om morgenen. Men denne tonen aldri før.
Liv, begynte han, men stemmen sviktet.
Han kremtet. Prøvde igjen.
Hva mener du, Liv?
Hun snudde seg. Så på ham lenge rolig og nesten malende, som om hun betraktet et gammelt, falmet bilde.
For eksempel om Marianne hun på lønningskontoret. Det var vel i 2018, tror jeg.
Even kjente at gulvet forsvant under føttene hans. Sånn ordentlig altså, ikke bare som et uttrykk han var helt vektløs.
Herregud. Marianne?!
Han husket så vidt hvordan hun så ut. Noe på julebordet? Eller etterpå? Kort og ubetydelig. Hadde lovet seg selv den gangen: aldri mer.
Og om Silje, fortsatte Liv urokkelig. Hun som kom bort til deg på treningssenteret. Det er to år siden.
Han åpnet munnen. Lukket den igjen.
Hvordan kunne hun vite om Silje?!
Liv slo av platen, tok av seg forkleet pent, uten hast, brettet det sammen. Satte seg ved bordet.
Vil du vite hvordan jeg fant det ut? Eller er det viktigere for deg hvorfor jeg aldri sa noe før?
Even tidde. Ikke fordi han ikke ville svare, men fordi han ikke fikk det til.
Første gangen, sa Liv stille, la jeg merke til noe for ti år siden. Du begynte å jobbe sent, særlig på fredager. Kom hjem med glimt i øyet, du luktet parfyme.
Hun smilte men uten glede.
Jeg trodde først jeg innbilte meg. Eller kanskje noen på jobben din hadde fått seg en ny parfyme? Overbeviste meg selv i flere uker. Så fant jeg en kvittering fra restaurant i dressjakken din. Middag for to. Vin. Dessert. Vi hadde aldri vært der, du og jeg.
Even ville si noe lyve seg bort som vanlig kanskje. Men ordene satte seg fast.
Vet du hva jeg gjorde? Liv så ham rett inn i øynene. Gråt litt på badet. Så vasket jeg ansiktet. Lagde middag. Smilte til deg da du kom hjem. Og sa ikke et ord til datteren vår hun var femten. Karakterpress og nyforelsket. Hun trengte ikke vite det om faren sin…
Liv stanset. Strøk hånden over bordplaten, som for å måke bort usynlig støv.
Jeg tenkte: det går over. Menn er vel sånn midtlivskrise, tull, hormoner. Det viktigste var å holde sammen familien.
Liv, presset Even frem.
Ikke avbryt, sa hun lavt. La meg snakke ferdig.
Han tidde.
Så kom nummer to. Tre. Fire. Etterhvert mistet jeg tellingen. Telefonen din den har aldri hatt kode, vet du. Du trodde ikke jeg tittet? Jeg leste alt. Meldingene: «Savner deg, vennen», «Du er best» de tåpelige sms-ene. Bildene av deg med dem, smilende, armen rundt. Stemmen hennes brast litt men så skjerpet hun seg med et dypt åndedrag.
Og hele tiden spurte jeg meg: hvorfor holder jeg ut? Hvorfor leve med en som ikke elsker meg?
Men jeg gjør det! utbrøt Even. Liv, jeg…
Nei, avbrøt hun rolig. Du elsker ikke meg. Du elsker tryggheten. Et ryddig hjem. Varm middag. Nystelte skjorter. En kone som aldri stiller for mange spørsmål.
Hun reiste seg, gikk bort til vinduet. Stirret ut i natten.
Vet du når jeg bestemte meg? spurte hun, fortsatt uten å snu seg. For en måned siden, da datteren vår kom på helgebesøk. Vi satt på kjøkkenet, drakk te. Hun sier plutselig: «Mamma, du virker så annerledes. Stillere. Som om du ikke er deg selv lenger.» Og jeg tenkte: hun har rett. Jeg har ikke vært meg selv på ti år.
Even så ryggen hennes rett, anspent og skjønte med ett: han mistet henne nå. Ikke «kanskje», men nå.
Jeg vil ikke skilles, sa han hest. Liv, vær så snill.
Men det vil jeg, svarte hun enkelt. Søknaden er levert. Det er møte om en måned.
Men hvorfor nå!? ropte Even. Hvorfor ikke før?
Liv snudde seg, så på ham lenge. Smilte svakt trist.
Fordi jeg innså at du aldri har vært utro mot meg. For man kan bare svikte den som er viktig for en. Og for deg har jeg bare vært der. Som luft.
Og det var sant.
Even satt sammenkrøket i sofaen, plutselig ti år eldre. Liv sto i døråpningen. Mellom dem tjueåtte år sammen, en datter, leiligheten der alle hjørner bærer spor av dem. Og en avgrunn.
Du skjønner vel at jeg ikke klarer meg uten deg, hvisket han.
Det gjør du nok, svarte Liv. På et vis.
Nei! Han spratt opp, gikk mot henne. Liv, jeg lover! Jeg skal forandre meg! Ingen flere…
Even, sa hun og løftet hånden stille. Det handler ikke om dem. Ikke egentlig.
Hva da?
Hun ble stående, lette etter de riktige ordene de hun hadde bitt i seg i årevis.
Vet du hvordan det har vært for meg? Hver gang du kom hjem etter nok en Marianne eller Silje, lå jeg ved siden av deg og følte meg usynlig. Du gjorde ingen forsøk på å skjule noe! Telefonen lå åpen, skjorter med leppestift på kragen. Du tok for gitt at jeg var dum. Blind.
Even rykket til, som om hun hadde slått ham.
Jeg mente det ikke…
Ikke mente det? Hun gikk helt inntil ham nå, øynene glinset ikke av tårer, men av en raseri som hadde ligget brakk i årevis. Du tenkte bare aldri på meg! Hva var det du tenkte når du var med andre? At «kona får aldri vite»? Eller at «hva spiller det for rolle»?
Han ble stille.
For sannheten var verre.
Han tenkte faktisk aldri på henne. Liv hadde bare vært en del av livet hans. Han hadde alltid trodd hun aldri kom til å gå.
Du kom hjem etter dine små eventyr og følte alt var som før. Kone på plass. Familie i orden. Alt var ok.
Hun ristet på hodet.
Men jeg fantes ikke i ditt bilde av verden. Ikke lenger.
Even strakte ut hånden, ville ta på skulderen hennes, holde henne fast.
Liv trakk seg unna.
Ikke nå, sa hun matt. Det er for sent.
Han grep hendene hennes, holdt hardt.
Liv, jeg ber deg! En sjanse til. Jeg blir en annen!
Hun så ned på hendene deres. Opp på ham ansiktet hans forvridd av frykt. Og så skjønte hun: han var virkelig redd. Ikke for å miste henne men for å være alene.
Vet du, sa hun lavt og slapp hendene hans jeg var også redd. For å være alene, uten deg, uten familie. Men nå skjønner jeg det.
Hun tok vesken fra bordet. Nøklene.
Jeg har vært alene lenge allerede. Selv om du har vært her.
Så gikk hun.
Det gikk tre uker.
Even satt alene i leiligheten Liv flyttet til datteren samme kveld som den siste samtalen og bladde gjennom mobilen. Marianne fra lønn. Silje fra treningssenteret. To, tre andre navn som en gang hadde betydning.
Han ringte Silje.
Hun avviste.
Skrev til Marianne hun leste, men svarte ikke.
De andre åpnet ikke engang meldingene.
Underlig: mens han var gift, sto de i kø. Nå, som han er fri…
Vil ingen ha ham.
Han satt i sofaen, i den plutselig enorme, fremmede leiligheten og for første gang på femtito år var han virkelig alene.
Han tok opp mobilen. Fant «Liv». Stirret lenge på skjermen.
Skrev en melding. Slettet den. Skrev på nytt. Slettet igjen.
Så skrev han bare: «Kan vi møtes?»
Svaret kom en time senere: «Til hva?»
Even tenkte. Hva skulle han si? «Beklager»? For sent. «Kom tilbake»? Meningsløst. «Jeg har forandret meg»? Løgn.
Så skrev han sannheten:
«Jeg vil prøve på nytt. Kan vi det?»
Tre prikker blinket. Forsvant. Kom igjen.
Og så sto det:
«Kom på besøk til datteren vår på lørdag. Klokka to. Da snakker vi.»
Even pustet ut.
Han visste ikke hva som kom til å skje. Om hun ville tilgi. Om hun noen gang kom tilbake. Om han egentlig fortjente en sjanse til.
Han så ned på gifteringen.
For første gang på mange år følte han seg klar til å begynne helt på nytt.
Hvis hun ville.
Burde Liv ha satt skapet på plass ved første utro skap? Eller var det riktig å holde ut håpe det gikk over? Hva ville du gjort?




