Jeg reiste for å besøke broren min til jul… og oppdaget at han ikke hadde invitert meg, fordi kona hans «ikke vil ha folk som meg» i sitt hjem.

24. desember

Jeg reiste for å besøke broren min til jul men det viste seg at han ikke hadde invitert meg, fordi kona hans «ikke vil ha folk som meg» i huset sitt.

Jeg er 41 år gammel, broren min er 38. Vi har alltid vært veldig nære vokste opp sammen, delte rom og hemmeligheter, sto hverandre bi igjennom gode og dårlige tider. Men etter at han giftet seg, var det som om noe forandret seg i ham, selv om jeg tviholdt på det gamle.

I fjor, allerede tidlig i desember, kjente jeg at det var noe som ikke stemte: broren min nevnte ikke julemiddagen i det hele tatt. Den vi alltid har feiret sammen. Alltid.

En kveld orket jeg ikke gå rundt og vente mer. Jeg sa til meg selv:
«Hvis ikke han inviterer meg, får jeg invitere meg selv.»
Det var tross alt broren min, ikke en fremmed.

På selve julaften, rundt klokken seks, sendte jeg ham en melding for å spørre når han kom for å hente meg. Fikk ikke svar. Jeg ringte ingen lyd, telefonen var av. Følte meg rar i magen. Jeg satte meg i en drosje og dro rett hjem til ham.

Da jeg kom frem, hørte jeg julemusikk, latter og barn som lekte det luktet julemat og feiring. Jeg rakk å føle meg nesten brydd før jeg ringte på, for det var åpenbart at de allerede var i gang. Men jeg trykket på ringeknappen.

Broren min åpnet døren. Han ble hvit i ansiktet. Han ga meg en rask klem, men var synlig anspent.
Han sa:
«Å, søster Hvorfor sa du ikke ifra?»

Jeg svarte:
«Du sa heller ikke ifra om noe. Derfor kom jeg. Hva skjer egentlig?»

Før han fikk invitert meg inn, kastet han et blikk bakover i gangen som om han vurderte situasjonen.

Jeg gikk inn og det var som å få et slag i magen.
Rundt bordet satt hele familien til kona hans: søskenbarn, onkler og tanter, til og med naboen. Alle unntatt meg.

Kona hans hilste på meg med et påtatt smil, så fortsatte hun å servere maten som om jeg ikke var der.

Jeg satte meg ned i sofaen, utilpass og usynlig. Og da, i det stille, hørte jeg brorens kone si til moren sin sikkert i tro om at jeg ikke hørte det:

«Jeg sa jo at hun kom til å ødelegge kvelden. Jeg ville ikke ha sånne som henne her.»

«Sånne som meg?»
Hva betyr det? Hva har jeg gjort?

Jeg måtte kjempe for å holde tårene tilbake. Prøvde å puste normalt.

Broren min hørte det han også. Ansiktet hans forandret seg. Han kom bort til meg og hvisket lavt:
«Ikke ta det til deg, søster. Hun er bare sånn.»

Jeg så på ham:
«Sånn hvordan da? Hva har jeg egentlig gjort henne? Hvordan kan jeg komme på besøk til broren min og føle meg som en ubuden gjest i mitt eget hjem?»

Og da fortalte han meg alt:
«Hun ville ikke at jeg skulle invitere deg. Hun sier at du er for sterk, at du tenker for mye, at du alltid vil hjelpe og blander deg der du ikke må. Og jeg orket ikke krangel på julaften.»

Jeg ble målløs.
Min egen bror hadde valgt å la være å invitere meg bare for å unngå konflikt med kona.

Jeg laget ikke noe opptrinn. Sa ingenting. Jeg reiste meg og sa bare:
«Ikke bry deg. Jeg går.»

Han ba meg bli, men jeg klarte ikke. Ville ikke være på et sted der jeg var «til overs».

Jeg gikk til hjørnet av gaten med en klump i halsen.

Hjemme varmet jeg opp en tallerken ris med kylling og spiste alene. Jeg bladde i gamle julebilder av meg og broren min. Og jeg kjente at noe inni meg brast for han klarte ikke å stå opp for min plass i livet hans, vårt bånd, vår historie.

Vi har aldri tatt dette opp etterpå. Han sier han «en dag» skal komme på besøk men jeg vet fortsatt ikke om jeg skal snakke med ham, eller bare la alt fare.

En ting er sikkert: Denne julen skal jeg ikke feire med dem.

Jeg vet nå at man ikke kan tvinge seg til å være med der man ikke er velkommen men jeg kan velge å ta vare på meg selv og minnene som virkelig betyr noe.

Rate article
Intigue Life
Jeg reiste for å besøke broren min til jul… og oppdaget at han ikke hadde invitert meg, fordi kona hans «ikke vil ha folk som meg» i sitt hjem.