Jeg tok en DNA-test og angret bittert
Jeg måtte gifte meg fordi jeg fikk vite at kjæresten min ventet barn. Etter bryllupet flyttet jeg og kona inn hos foreldrene mine. På den tiden hadde vi ikke mulighet til å bo for oss selv. Tiden gikk, og jeg ble pappa til en fantastisk gutt. Etter hvert bestemte vi oss for å ta opp boliglån og begynne et eget liv sammen.
En stund senere fortalte kona at hun var gravid igjen. Slik fikk vi vår lille prinsesse Ingrid. Barna vokste fort, og for hvert år la jeg merke til at de ikke lignet meg i det hele tatt. Selv personlighetene våre var vidt forskjellige. Verken sønnen eller datteren min var særlig like min kone heller. Begge hadde rødlig hår og fregner noe verken min familie eller hennes hadde.
Etter hvert begynte jeg å tenke på å ta en farskapstest. Kanskje det ikke var det beste jeg kunne gjøre, men det føltes som den eneste utveien. Jeg ville være sikker på at jeg oppdro egne barn.
Jeg gjennomførte testen. Det tok to uker før resultatene kom. Da jeg fikk beskjed, dro jeg rett til laboratoriet. Heldigvis viste det at jeg faktisk var faren. Jeg dro hjem og gjemte papirene slik at kona ikke skulle finne dem. Men hvorfor kastet jeg dem ikke bare? Den tabben skulle snart koste meg dyrt.
Noen dager senere slengte kona papirene i ansiktet på meg. Hun ble så sint at det føltes som hele huset ristet. Jeg skjønner henne godt, men vi kunne nok ha løst det på en roligere måte. Hun klarte ikke å tilgi meg, og nå sitter jeg igjen alene. Det har allerede gått fem år, og kona lar meg ikke engang treffe barna lenger.
Sånn tok nysgjerrigheten fra meg det kjæreste jeg hadde familien min. Jeg håper at jeg en dag kan bli tilgitt av konaMen det rareste er likevel dette: Selv nå, etter alle årene alene, klarer jeg ikke å angre på at jeg tok testen. Jeg angrer på at jeg ikke stolte mer på kjærligheten, på at jeg lot frykten styre i stedet for tilliten. Familien min forsvant i skyggen av en liten papirlapp og mitt eget behov for sikkerhet.
Nå har jeg lært at det viktigste i livet ikke kan bekreftes av et laboratorium, men av hverdagslige øyeblikk barnehender som holder dine, latter rundt middagsbordet, kvelder med eventyr på sengekanten. Det var alt jeg ønsket meg, men jeg tenkte mer på svar enn på selve livet vi hadde sammen.
Kanskje fortvilelsen min aldri slipper helt taket. Men jeg går videre, én dag av gangen, med et stille håp om at barna mine en gang vil banke på døren ikke for å spørre om hvem som er faren deres, men for å fortelle at de fortsatt husker hvem jeg var for dem. Inntil da lever jeg med lærdommen: Noen sannheter står du rikere tilbake av å aldri få vite.




