Jeg var 58 år gammel da jeg tok en avgjørelse som kostet meg mer enn de fleste kan forestille seg: Jeg sluttet å hjelpe datteren min økonomisk. Det var ikke fordi jeg sluttet å elske henne, heller ikke fordi jeg plutselig ble gjerrig.
Min datter, Ingrid, giftet seg med en mann som allerede fra starten viste at han ikke hadde lyst til å arbeide. Han skiftet jobb flere ganger i løpet av et år alltid med forskjellige unnskyldninger: sjefen, arbeidstidene, lønna, arbeidsmiljøet Det var alltid noe som ikke passet ham.
Hun jobbet, men pengene strakk aldri til.
Hver måned kom han til meg med de samme ordene: husleie, mat, gjeld, barnehage til barna. Og jeg jeg endte alltid opp med å hjelpe.
Først trodde jeg det var midlertidig. At det var en fase. At han ville ta seg sammen, ta ansvar, kanskje endelig bli voksen.
Men årene gikk, og ingenting endret seg.
Han ble bare sittende hjemme, sov lenge, dro ut med venner, lovet at han nesten hadde fått en jobb. Pengene jeg ga til Ingrid gikk i realiteten til utgifter han skulle tatt ansvar for eller enda verre kanskje til hans øl på puben.
Han lette ikke etter jobb, for han visste at uansett hvordan det gikk, ville jeg være den som ordnet opp.
Ingrid konfronterte ham aldri heller. Det var lettere for henne å komme til meg enn å ta konflikten hjemme.
Så jeg betalte regninger som ikke var mine. Jeg bar byrden for et ekteskap jeg ikke var en del av.
Dagen jeg bestemte meg for å stoppe, var den dagen Ingrid spurte om penger til et “akutt tilfelle” og uten å tenke seg om sa hun at det gjaldt en gjeld mannen hennes hadde fått fordi han spilte biljard med vennene sine.
Jeg spurte henne:
Hvorfor jobber han ikke?
Hun svarte:
Jeg vil ikke presse ham.
Da sa jeg det tydelig:
Jeg vil fortsette å støtte henne med alt annet. Jeg skal være der for henne og barnebarna mine, alltid. Men jeg kan ikke bidra med en eneste krone så lenge hun velger å leve med en mann som ikke gjør noe og ikke tar det minste ansvar.
Hun gråt. Hun ble sint. Hun sa jeg sviktet henne.
Det var kanskje den tyngste stunden jeg har opplevd som mor.
Si meg gjorde jeg feil?




