Jeg var 36 år gammel da jeg fikk tilbud om opprykk i firmaet hvor jeg hadde jobbet i nesten åtte år – det var ikke bare en hvilken som helst forfremmelse, men et sprang fra en operativ stilling til regional koordinator, med betydelig høyere lønn, fast ansettelse og bedre vilkår. Den eneste endringen var at jeg måtte reise til en by en times kjøring unna to dager i uka og overnatte der. Da jeg fortalte mannen min nyheten hjemme, var jeg sikker på at han ville bli glad – men det ble han ikke. Han mente at en kvinne med familie ikke burde reise slik, og at hjemmets stabilitet var viktigere enn penger. Etter uker med krangling og press fra jobben, ga jeg til slutt etter og takket nei til opprykket av hensyn til familien – bare for å oppdage tre måneder senere at mannen min hadde innledet et forhold til en kollega, flyttet ut og latt meg bli igjen alene i samme jobb, med lav lønn og ingen mulighet til å få tilbake stillingen. I dag forstår jeg tydelig: jeg ga opp en reell karrieremulighet for en familie som uansett allerede var gått i stykker. Derfor er mitt råd enkelt: Ikke gi opp drømmene dine for en mann.

Jeg var 36 år gammel da jeg fikk tilbud om opprykk i selskapet jeg hadde jobbet i nesten åtte år.

Det var ikke bare et eller annet opprykk, altså! Jeg skulle gå fra drift til å bli regionkoordinator. Lønna fikk et skikkelig løft, kontrakten ble fast, og arbeidsvilkårene var mye bedre. Den eneste lille endringen? To dager i uka måtte jeg pendle til en by omtrent en times kjøretur unna, overnatte der, og så suse hjem igjen neste dag.

Da jeg kom hjem og delte nyheten, var jeg egentlig ganske sikker på at ektemannen min skulle bli bare blid.
Det gjorde han ikke.

Samme kveld satte han seg overfor meg ved kjøkkenbordet med det der blikket sitt og sa at dette opprykket var en dårlig idé. Han ramset opp alt fra barn til hus, og hvor upraktisk det ville være om jeg “fløy frem og tilbake”. Han sa flere ganger at “en kvinne med familie skal ikke være ute og reise støtt og stadig”. Han repeterte at penger ikke er alt og at stabilitet i hjemmet er det viktigste.

Jeg forklarte tålmodig jeg skulle ikke flytte, det dreide seg bare om to dager i uka, og de pengene kunne faktisk hjelpe oss med å bli kvitt gjelda vår. Men han var bastant: Nei, det går ikke. Han mente at dette ville ødelegge familien vår.

Vi kranglet om dette i ukevis. Opprykkspapirene lå urørt i min gamle lærryggsekk fortsatt uten underskriften min. Jobben presset på, de trengte svar. Stemningen hjemme ble mer anspent enn en norsk statsbudsjettdebatt i desember. Hver gang jeg prøvde å snakke om det, hevet han stemmen og kalte meg egoist.

Til slutt ga jeg etter.

Jeg spaserte innom HR og sa nei til opprykket av familiære årsaker, takker som spør. En liten bue tilbake til kontorpulten min, gamle arbeidsoppgaver, samme lønn fortsatt ikke nok til å dekke en liten byleilighet, for å si det sånn.

De neste månedene begynte han å oppføre seg merkelig. Kom hjem sent, var klistret til mobilen, byttet passord hyppigere enn han byttet sokker. Han skyldte på mye å gjøre på jobb, og jeg mistenkte ingenting. Jeg hadde jo gjort som han ville, og trodde at nå ble det endelig ro og orden hjemme.

Tre måneder senere fikk jeg melding på Facebook fra en kollega som spurte rett ut om jeg fortsatt var gift med han. Jeg svarte ja, selvsagt, og fikk tilsendt bilder.

Der satt han på restaurant, i omfavnelse med en kollega av meg, som et par på romantisk middag. Ingen tvil ikke engang et snev.

Samme kveld konfronterte jeg ham. Han nektet ikke. Sa det rett ut: Han hadde vært tiltrukket av henne lenge, følte seg sett og forstått, alle de klassiske flosklene. Sa at forholdet vårt var over, og at han ville flytte ut.

I løpet av under ei uke var han ute av huset. Klærne var pakket, nøklene levert, og han flyttet rett inn hos henne. Ikke et forsøk på å reparere noe, ikke en eneste unnskyldning. Null ord bare action.

Så der satt jeg igjen i samme hus, med samme jobben, samme lave lønn og plutselig helt alene.

Opprykksstillingen var selvfølgelig tatt av noen andre. Da jeg spurte om det var mulighet for å få den senere, lo de nesten og sa nei sjansen var gått i vasken.

Når jeg ser tilbake i dag, er det jo ganske åpenbart: jeg takket nei til en gyllen mulighet i håp om å redde en familie som allerede var på vei til å rakne. Endte opp uten både “hushjelp” og karriere all ære til romantikken, altså.

Han fant seg ny dame og nytt hjem. Jeg måtte bygge livet mitt opp fra scratch, etter et valg jeg tok i troen på at jeg reddet noe som forlengst var tapt.

Derfor er rådet mitt knalltøft, men enkelt:
Aldri, aldri gi opp drømmene dine for en mann. Aldri.

Rate article
Intigue Life
Jeg var 36 år gammel da jeg fikk tilbud om opprykk i firmaet hvor jeg hadde jobbet i nesten åtte år – det var ikke bare en hvilken som helst forfremmelse, men et sprang fra en operativ stilling til regional koordinator, med betydelig høyere lønn, fast ansettelse og bedre vilkår. Den eneste endringen var at jeg måtte reise til en by en times kjøring unna to dager i uka og overnatte der. Da jeg fortalte mannen min nyheten hjemme, var jeg sikker på at han ville bli glad – men det ble han ikke. Han mente at en kvinne med familie ikke burde reise slik, og at hjemmets stabilitet var viktigere enn penger. Etter uker med krangling og press fra jobben, ga jeg til slutt etter og takket nei til opprykket av hensyn til familien – bare for å oppdage tre måneder senere at mannen min hadde innledet et forhold til en kollega, flyttet ut og latt meg bli igjen alene i samme jobb, med lav lønn og ingen mulighet til å få tilbake stillingen. I dag forstår jeg tydelig: jeg ga opp en reell karrieremulighet for en familie som uansett allerede var gått i stykker. Derfor er mitt råd enkelt: Ikke gi opp drømmene dine for en mann.