Du, jeg må bare fortelle deg om noe som skjedde nylig, sånn på min måte. Dette er nesten som å sitte og prate i sofaen hos deg, så bær over med meg om jeg snakker meg bort litt.
Bestemor Sigrid satt lenge ved stuevinduet sitt, selv om det egentlig ikke var så mye å se på denne ettermiddagen. Det begynte å skumre i bakgården og gatelyset utenfor blafret sånn sløvt, som om lampen ikke gadd å gjøre jobben sin skikkelig. Men det var rolig der ute noen sjeldne spor etter hunder og folk gikk over den sørpete snøen, og borte ved bua hørte hun bråket til vaktmesteren med snøskuffa, før alt igjen var stille.
På vinduskarmen lå de tynne brilleglassene hennes og den gamle mobilen med sprukket skjermbeskytter. Telefonen dirret bare svakt nå og da når noen la ut bilder eller lydmeldinger i familiechatten, men i kveld var det tyst. Stillheten i leiligheten føltes enda tydeligere, nesten så klokka på veggen tikket høyere enn den hadde gjort før.
Hun reiste seg etter hvert, tuslet bort til kjøkkenet og tente lyset. Den skrinne glødelampa skapte bare en blek gul flekk over bordet, der en skål med kalde kjøttboller stod under en tallerkenlokk. Hun hadde laget dem tidligere på dagen, i tilfelle noen kom innom. Men det hadde ikke vært noen.
Hun satt seg ned, tok opp en kjøttbolle og bet i den, men la den fort ned igjen. Den var blitt tørr og seig, ikke akkurat noe å glede seg over. Hun skjenket te fra det gamle, emaljerte kjelen og lyttet til lyden av varmt vann som traff glasset. Litt sånn uventet for seg selv, pustet hun tungt ut.
Den sukket liksom rev ut noe fra brystet hennes, og satte det på krakken ved siden av henne.
Hva er det jeg klager for, tenkte hun. Alle lever og har det greit, takk og lov. Tak over hodet har jeg. Men likevel
Allikevel dukket stemmene fra de siste samtalene fram i hodet. Datteren, Ingrid, stram og stresset i stemmen:
Mamma, jeg orker ikke mer sånn her. Han bare fortsetter
Og svigersønnen, Eirik, smått hånlig:
Hun klager vel til deg igjen, gjør hun ikke? Du får si til henne at livet ikke alltid blir som hun vil.
Og barnebarnet, Henrik, som bare svarte med et slapt «Mhm» over telefonen nå for tiden, uansett hva hun spurte. Han som tidligere hadde pratet hull i hodet hennes om skole og kamerater. Nå var han blitt ungdom, men likevel
De kranglet aldri høyt foran henne, det var ikke dører som smalt. Men det var som om en usynlig mur sto mellom ordene. Små stikk, ting som ble holdt igjen, gamle ting ingen ville vedkjenne seg. Og Sigrid, hun måtte hele tida sjonglere mellom de to, prøve å ikke si for mye, ikke såre noen. Innimellom følte hun at alt var hennes feil, et eller annet sted hadde hun kanskje sviktet sagt feil ting, ikke sagt noe når hun burde, eller vært for ettergivende.
Hun nippet til teen og brant seg litt, ubevisst smattet hun, og plutselig husket hun hvordan hun og Henrik skrev brev til julenissen sammen da han var liten. Han skrev skjevt og skeivt: «Kan du være snill og gi meg et byggesett, og så at mamma og pappa ikke krangler?». Hun hadde ledd da, strøket ham over håret og sagt alle brev til julenissen kommer fram, vet du.
Nå syntes hun det var litt flaut å huske det, nesten som om hun hadde løyet for ham. Foreldrene hadde jo aldri sluttet å diskutere. De hadde bare lært seg å gjøre det stillere.
Hun skjøv glasset bort, tørket over bordet med en serviett som allerede var ren. Gikk inn i stua, tente skrivebordslampa, og lyset falt på det gamle skrivebordet hun sjelden brukte til å skrive på lenger nå var jo alt på mobilen: meldinger, emojier, små lydklipp. Men kulepennen lå likevel i kruset sammen med blyantene, og en notatbok i ruter lå der.
Hun ble stående og se på de tingene. Plutselig tenkte hun: Hva hvis
Det var jo en barnslig idé, men bare tanken gjorde henne litt varmere over brystet. Å skrive et brev. Med ordentlig penn på ordentlig papir. Ikke for å få noe, men bare for å be om noe. Ikke til folk som alltid har sin egen agenda, men til noen som i teorien ikke skylder deg noe som helst.
Hun humret for seg selv. Gammel kjerring som har klikka, sitter og tenker på skriv til julenissen. Likevel tok hun frem notatboka.
Hun satte seg, pusset brillene, holdt pennen, og på første side var det masse gamle regnestykker, så hun bladde om til en blank side. Ventet litt før hun skrev: «Kjære Julenisse».
Hånden skalv. Hun ble flau, som om noen så henne over skulderen. Hun så seg rundt i rommet, på den pent reidde senga og skapet med lukkede dører. Tomt.
Pytt, pytt, sa hun lavt, og fortsatte å skrive:
«Jeg vet at du er for barn, og jeg er gammel. Men jeg skal ikke be deg om kåpe, TV eller sånt. Jeg har det jeg trenger. Jeg vil bare be om én ting: Gi oss fred i familien.
La dattera mi og svigersønnen slutte å krangle, og la Henrik være åpen, ikke stille og fremmed. La oss kunne sitte sammen rundt bordet uten å være redde for å si feil. Jeg vet det ikke er ditt bord, kanskje det er vår egen feil alt sammen. Men hvis du kan, så hjelp oss litt. Kanskje du egentlig ikke skal hjelpe gamle damer, men jeg spør likevel. Hvis du kan, la oss bli flinkere til å høre hverandre.
Vennlig hilsen, bestemor Sigrid.»
Så leste hun, og syns det var klossete og barnslig, som en barnslig tegning. Men hun strøk det ikke ut. Det føltes lettere, nesten som om hun endelig hadde sagt det til noen som kunne lytte.
Hun brettet arket en gang, så én gang til. Satt en stund og holdt på det, usikker på hva hun egentlig skulle kaste det ut av vinduet, eller legge det i postkassa? Rart, egentlig.
Hun gikk ut i gangen for å ordne veska, kom på at hun skulle på butikken og postkontoret i morgen for å betale strømmen. Vel, jeg kan bare slenge det i en av de postboksene for nissebrev de har jo sånt på kjøpesenteret nå. Da følte hun seg litt mindre dum, sikkert ikke alene om å gjøre noe sånt.
Hun puttet brevet i en liten lomme i veska, sammen med passet og regningene, og skrudde av lyset. Klokka tikket i mørket. Hun la seg, vred litt på seg og lyttet til stillheten før hun sovnet.
Morgenen etter gikk hun ut tidligere enn vanlig, for å rekke butikken før det ble for folksomt. Det var glatt ute, snøen knirket under støvlene. Utenfor blokka sto naboen med puddelen sin og slo av en prat; Sigrid spurte hvordan det stod til, de småpratet litt, så gikk hun videre med stroppen på veska i et fast grep.
På posten var det som vanlig lang kø for å betale regninger. Hun fant fram regningene og det sammenbretta brevet, men fant ikke noen kasse for nissebrev i avdelingen, bare vanlige postkasser på veggen og en hylle med frimerker.
Da følte hun seg litt dum. Skulle hun bare kaste brevet? Det gikk ikke, hun la det tilbake i veska, betalte strømmen og gikk ut.
Ved siden av posten var det et lite utsalg med glitter og leker, og der hang en pappeske med «Julenissebrev» på. Men boksen var tom, og dama i utsalget tok nettopp ned teipen.
Det er beklager, sa hun til Sigrid. Siste frist var i går, nå får du ikke med brevene til nissen lenger.
Sigrid nikket, takket høflig, selv om det ikke var noe å takke for, og gikk hjem. Brevet bare lå i veska, som en liten varm klump hun helst ville glemme men ikke klarte å kaste.
Hjemme tok hun av seg i gangen, hang jakka fra seg og satte veska opp på krakken for å rydde i varene. Mobilen suste kort til i lommen melding fra dattera.
«Hei, mamma. Vi kommer innom i helga, passer det? Henrik lurte på noe med skolearbeidet og mente du hadde noen gamle bøker.»
Sigrid merket hvordan det strammet litt i kroppen, så løsnet det. De kommer altså. Da er det ikke så galt likevel. Hun svarte: «Selvfølgelig, jeg gleder meg!»
Så gikk hun på kjøkkenet, la varene i skapet og satte suppa på.
Brevet ble bare liggende i veska på krakken, og hun tenkte ikke mer på det akkurat da.
På lørdag, sent på ettermiddagen, hørte hun stemmer og lyder i oppgangen noen trampet, døra gikk opp med et smell. Hun så i kikkehullet og kjente straks igjen dattera, svigersønnen og Henrik med sekken på den ene skuldra. Han var jo blitt lang, nesten like høy som døra, tynn og rufsete på håret.
Hei, bestemor, sa Henrik og prøvde å rekke henne en klønete klem.
Kom inn, ta av deg skoene, jeg har tatt fram tøfler til deg, sa hun mens hun ryddet plass i gangen.
Med ett ble det trangt og litt kaotisk. Det luktet vinterkaldt fra klærne, og det var noe søtt i posen dattera bar på. Eirik klagde selvsagt på at det aldri ble måkt i oppgangen, Henrik tok av skoene og veltet borti hattehylla med sekken.
Mamma, vi kan ikke bli så lenge, vi skal til Eiriks foreldre i morgen, husker du?
Ja, ja, jeg husker, svarte Sigrid og ba dem inn på kjøkkenet, der hun hadde laget suppe.
Rundt bordet satt de litt bulkete, Eirik nærmest vinduet, dattera inntil ham, Henrik rett overfor Sigrid. Suppa ble øst opp under taushet, bare lyden av skjeer i tallerkener. Etter hvert løsnet samtalen om jobb, trafikk og priser alt overfladisk, men man kunne kjenne understrømmen av spenning.
Henrik, var det ikke noe med skolearbeidet? spurte Ingrid da fatene var tømt.
Jo, ja, jeg trenger noen bøker om krigen, læreren sier vi kan se på mer enn bare det i boka.
Klart det, svarte Sigrid, glad. Jeg har masse på hylla. Bli med, så skal jeg vise deg.
De gikk inn på soverommet, hun tente lampa og trakk ut gamle, slitte bøker.
Her, her er om motstandskampen, om okkupasjonen, fortellinger Hva ser du etter?
Vet ikke, bare noe som ikke er kjedelig, mumlet Henrik.
Han så på henne på skrå, og plutselig så hun igjen den lille gutten som pleide å sitte på fanget og spørre om alt mulig. Nå var han taus, men det lyste nysgjerrighet i øynene.
Ta denne, sa hun og rakte ham en tynn bok. Den er lettlest, jeg leste den da jeg var ung.
Han puttet boka i sekken. Takk, bestemor.
Litt småprat om skole og læreren, og Sigrid bare nøt at han faktisk snakket med henne igjen.
Så kom Ingrid inn og minnet om at de måtte dra snart, og Henrik forsvant ut i gangen.
Når de var på vei ut, oppsto kaoset igjen med jakker, poser, «ring meg», «jeg sender deg det», og Sigrid sto og vinket mens heisdøra lukket seg.
Stillheten slo til nesten med en gang. Sigrid gikk på kjøkkenet for å rydde av bordet, og så veska på krakken med brevet. Automatisk kjente hun etter inne i lommen og fikk følelsen av det sammenbretta arket. Et øyeblikk vurderte hun å rive det i stykker, men hun bare gjemte det dypere isteden.
Det hun ikke visste, var at i gangen, mens hun hentet bok til Henrik, hadde han dyttet borti veska. Den åpnet seg litt og han fikk øye på «Kjære Julenisse»-overskriften på arket. Han lot være å dra det opp der og da de voksne var rundt, det var bare mye styr. Men teksten satte seg i hukommelsen hans.
Senere, hjemme hos seg selv, mens han tok boka ut av sekken, husket han plutselig brevet. Tanken på at en voksen som bestemor Sigrid skrev til nissen, virket først morsom, så rar så plutselig bare vond.
En dag eller to senere sendte han bestemor Sigrid en SMS: «Hei, kan jeg komme innom etter skolen? Jeg trenger litt mer til historieoppgaven». Hun svarte med én gang: «Selvsagt, bare kom.»
Han kom etter skoletid, sekken over skulderen, ørepropper i ørene. I oppgangen var det en kjent lukt av kål og grønnsåpe nesten gammel Oslo-stil. Døra åpnet seg før han rakk å ringe ordentlig.
Kom inn, Henrik, ta av deg. Jeg har laget lapper til deg, sa hun og smilte.
Han la fra seg sekken ved krakken med veska. Den var litt åpen, og det hvite hjørnet på brevet stakk ut. Han kjente på en slags uro i magen.
Mens bestemor var på kjøkkenet og holdt på med lappene, gikk han bort, bøyde seg for å knyte skoen og dro forsiktig brevet ut. Hjertet bøyde seg. Han visste han gjorde noe han ikke burde, men han klarte ikke la være.
Han stakk brevet ned i hettegenseren og gikk ut til kjøkkenet som om ingenting.
Oi, lapper! sa han, prøvde å høres normal ut.
De spiste, snakket litt om skole og været, og om vinterferien som straks kom. Bestemor spurte om han frøs eller trengte nye sko, han bare lo det bort.
Etter maten gikk de ut i stua og lot som om de bladde i bøker. Da han dro hjem, var det som vanlig.
Hjemme, på rommet sitt, tok han brevet opp og brettet det ut. Papiret var mykt og kanten bøyde seg. Det var sirlig håndskrift med rare kruseduller.
Først føltes det kleint, som om han overhørte noe han ikke burde. Det var verre enn han trodde da han leste linja om «så barnebarnet ikke er stille, som en fremmed».
Han stoppet. Leste den på nytt. Kjente det satte seg en kule i halsen. Han måtte innrømme for seg selv det var ikke fordi han ikke var glad i bestemor, det var bare at det alltid var noe å styre med. Men for henne ja, hun følte seg alene.
Han leste brevet ferdig. Om å samles rundt bordet, å høre hverandre. Det gjorde ham så myk for henne at han hadde lyst til å bare klemme henne og love at alt kom til å ordne seg. Men så ble han forlegen over egne tanker.
Han brettet brevet sammen igjen og la det i skrivebordsskuffen, men tanken på det ga ham ingen fred.
Neste dag i friminuttet fortalte han kompisen sin at han fant et brev fra bestemor en ekte lapp til nissen. Vennen lo og sa: «Hehe, bestefar tror ikke på noe som ikke heter pensjon.» Men Henrik kjente seg ikke morsom, bare alvorlig.
Da han kom hjem, tastet han bestemorens nummer, men la på før hun rakk å svare. Han åpnet familechatten, bladde gjennom bildene: mat, kø, morsom video. Alt glanset. Ingen brev.
Han begynte å skrive: «Mamma, kan vi ikke feire nyttår hos bestemor?» men slettet meldingen straks. Han så for seg at mora svarte: «Vi har jo avtalt hos farfar og farmor». Alt ble bare diskusjon.
Han tok ut brevet, så igjen på linjen om å samles rundt bordet. Da slo det ham: Det trenger ikke være jul, det trenger ikke være noe spesielt. Bare et helt vanlig måltid sammen.
Han gikk inn til moren, som satt med laptopen og jobbet. Mamma, skal vi ikke bare stikke til bestemor en dag alle sammen og spise middag? Litt sånn familietid, liksom?
Vi er jo der, sa hun, uten å se opp.
Ikke sånn som vanlig ikke bare en time i full fart. Kan vi ikke bare bli litt, lage noe sammen? Jeg kan hjelpe til.
Du? Kutte salat? Det vil jeg se, sa hun og lo litt. Men vi har jo alltid så dårlig tid. Pappa er sent hjemme, jeg har deadline.
Vi kan jo gjøre det i helga, insisterte Henrik. Bare en gang liksom.
Moren trakk litt på skuldrene så så hun på ham på en ny måte, nesten som om hun ikke hadde sett før hvor mye det betød. Greit, jeg skal snakke med pappa. Kan ikke love noe, men vi kan prøve.
Senere på kvelden hørte han foreldrene snakke sammen på kjøkkenet. Han vil faktisk dit, sa mora lavt. Sjeldent han foreslår noe sånt.
Det blir vel samme gamle praten om ledd og helse, sa faren.
Men hun er mye alene, sa mora rolig. Og Henrik bryr seg visst.
Ok, vi reiser lørdag.
Henrik kjente det som en liten seier, men visste han måtte gjøre én ting til få bestemor med på laget.
Dagen etter ringte han henne.
Hei, bestemor! Vi altså, vi kan komme til deg på lørdag alle sammen, og kan jeg komme litt før og hjelpe deg å lage mat?
Kort pause, så hørte han hun smilte.
Klart det, kom tidlig du. Hva skal vi lage da?
Vet ikke, jeg kan kutte opp salat eller noe.
Salaten har du aldri kuttet før, sa hun og lo. Jeg lærer deg.
På lørdag kom han med posene, han og moren hadde handlet for å slippe mas.
Jøje meg, sa Sigrid. Har vi tenkt å mette hele blokka?
Bare la det være igjen heller enn å gå tom, svarte Henrik.
De skrelte poteter, kuttet grønnsaker, Sigrid passet på så han ikke skar seg, han sukket men hørte etter. Det luktet løk og stekt kjøtt, radioen murret lavt. Ute var det mørkt, bare noen slitne folk hastet forbi i bakgården.
Bestemor, tror du på julenissen? sa han plutselig, mens han hakket agurken litt ustøtt.
Sigrid skvatt så sleiva klirret mot stekepanna. Hun stod stille et øyeblikk, så svarte hun, uten å snu seg: Da jeg var liten trodde jeg. Kanskje finnes han, bare ikke sånn som på TV. Hvorfor spør du?
Bare fordi. På skolen snakket vi om det, sa han fort.
De ble stille en stund. Men begge kjente at denne samtalen egentlig handlet om noe mer.
Foreldrene kom utpå ettermiddagen. Far var mer avslappet enn vanlig, mor hadde bakt kake. Oj, var det du som lagde dette da, Henrik? sa far og lo.
Da de satte seg, var de litt stive, men det løsnet sakte. De fortalte historier om barndommen, lo, mintes gamle dager. Noe ved atmosfæren var annerledes enn før; som om alles stemmer bar mer varme.
En stund, mens de drakk te, sa mora plutselig: Unnskyld at vi er så sjeldne på besøk, mamma. Vi er alltid stressa.
Sigrid så ned, strøk tallerkenen med fingeren. Jeg skjønner det, jeg. Dere har deres liv. Jeg er ikke lei meg.
Henrik merket at hun ikke helt mente det, men det var likevel ikke anklagende. Han grep inn:
Det kan vi jo gjøre iblant, da. Ikke bare på bursdager liksom.
De voksne så på ham, litt forbauset. Men begge nikket.
Ja, vi skal prøve, sa mora.
Samtalen gled over på opptak til videregående, og om det var nødvendig med privatlærer. Sigrid deltok, selv om hun ikke alltid hang med på det ungdommene snakket om.
Da de skulle gå, ble det igjen kaos med sko og jakker. Neste gang sier jeg fra i god tid, sa Ingrid i døra. Det var hyggelig.
Bare si fra, jeg blir bare glad, svarte Sigrid.
Henrik ble igjen et lite øyeblikk. Ved skrivebordet, hvor notatboka hennes lå, tenkte han på brevet i innerlomma si. Han ville ikke gi det tilbake, ikke nå. Det var for mye sagt der.
Bestemor, hvis det er noe du synes vi burde endre, kan du bare si fra til oss. Du trenger ikke skrive til noen. Bare si det til oss.
Hun så forbauset ut, men øynene ble myke.
Det skal jeg gjøre, Henrik.
Så dro han.
Alene igjen gikk Sigrid ut på kjøkkenet, satte seg ved bordet. Skvetter, kopper, smuler og en varmere luft enn hun var vant til. Magefølelsen var ikke ekstatisk, bare stille god. Konfliktene var ikke borte; hun visste det, og at Henrik nok fortsatt ville ha sine hemmeligheter. Men nå, her og nå, var det som om alle hadde satt seg litt nærmere hverandre.
Hun tenkte på brevet, hvor det hadde blitt av visste hun ikke, og kanskje spilte det ingen rolle nå. Hun smilte for seg selv, reiste seg og gikk bort til vinduet. Ute, under gatelyset, lekte noen unger i snøen, de lo høyt, og latteren bar helt opp til hennes etasje.
Hun la pannen mot glasset, smilte svakt som et lite svar til et tegn hun endelig forsto.
I gangen hjemme hos Henrik, i lomma hans, lå brevet pent sammenbrettet. Han pleide å ta det fram, lese et par linjer før han la det på plass igjen. Ikke som et ønske til en magisk nisse, men som en påminnelse om hva den som lager suppe til deg egentlig drømmer om.
Han sa aldri til noen at han hadde brevet. Men da moren neste gang sa at hun ikke orket å besøke bestemor den dagen, svarte han rolig: Da går jeg alene.
Og han gikk. Ikke for bursdag eller julaften. Bare fordi. Det var ikke noe mirakel, bare én liten bevegelse nærmere det hun ba om på arket sitt.
Da han ringte på, kikket Sigrid overrasket ut men hun spurte aldri. Hun sa bare: Kom inn, Henrik. Jeg har akkurat satt på tekanna.
Og det var alt som skulle til for at det kjentes varmere hjemme hos henne.




