Jeg tror kjærligheten er borte – Du er den vakreste jenta på hele fakultetet, sa han den gangen, mens han rakte henne en bukett markblomster fra torget ved Nationaltheatret. Anna lo da hun tok imot blomstene. Det luktet sommer og noe udefinerbart riktig. Dimitrij sto foran henne med blikket til en mann som visste akkurat hva han ville ha. Og det var henne. Deres første date var i Frognerparken. Dimitrij hadde pakket med pledd, termos med te og hjemmelagde brødskiver som moren hans hadde smurt. De satt i gresset til det ble mørkt. Anna husket hvordan han lo mens hodet gikk bakover. Hvordan han strøk hånda hennes, som om det var tilfeldig, hvordan han så på henne – som om hun var det eneste mennesket i hele Oslo. Tre måneder senere tok han henne med på kino for å se en fransk komedie hun ikke forsto, men hun lo sammen med ham. Etter et halvår – introduserte han henne for foreldrene sine. Etter et år – spurte han om hun ville flytte inn hos ham. – Vi sover jo sammen hver natt uansett, sa Dimitrij mens han strøk fingrene gjennom håret hennes. – Hvorfor betale for to leiligheter? Anna sa ja. Ikke på grunn av pengene. Bare fordi verden fikk mening når han var der. Hybel-leiligheten deres luktet borsjtsj på søndager og nystrøket sengetøy. Anna lærte seg å lage favorittkarbonadene hans – med hvitløk og dill, akkurat som moren hans gjorde det. Om kveldene leste Dimitrij høyt fra magasiner om næringsliv og økonomi. Han drømte om å starte for seg selv. Anna lyttet, lent mot hånden, og trodde på hvert ord. De la planer. Først – spare til egenkapital. Så – egen leilighet. Så bil. Barn, selvfølgelig. To stykker – en gutt og en jente. – Vi har god tid, forsikret Dimitrij og kysset henne på hodet. Anna nikket. Sammen med ham følte hun seg uslåelig. …Femten år sammen, fylt av ting, vaner, og ritualer. Leilighet i et godt strøk, med utsikt mot et grøntområde. Tjue års boliglån, som de betalte ned ekstra fort og droppet både ferie og restaurantbesøk for å få til. Sølvgrå Toyota på parkeringsplassen – Dimitrij valgte den selv, prutet selv, polerte panseret hver lørdag. De var stolte. De hadde fått til alt på egenhånd. Uten arv, uten kontakter, uten flaks. Bare hardt arbeid, sparing og tålmodighet. Anna klaget aldri. Ikke når hun var så sliten at hun duppet av på t-banen og våknet på endestasjonen. Ikke når hun ville slippe alt og reise til Syden. De var et team. Det var sånn Dimitrij sa det, og Anna trodde ham. Hans velvære kom alltid først. Anna hadde internalisert den regelen. Dårlig dag på jobb? Hun lagde middag, helte opp te, og lyttet. Krangel med sjefen? Hun strøk ham over håret og hvisket at det ordner seg. Utrygg på seg selv? Hun visste hva hun skulle si for å bygge ham opp. – Du er min havn, min trygghet, sa Dimitrij da. Anna smilte. Kan man ønske seg noe større enn å være noens havn? Vanskelige perioder kom. Første gang – fem år ut i forholdet. Selskapet Dimitrij jobbet for gikk konkurs. Han satt hjemme med jobbannonser i flere måneder, mer og mer nedfor for hver dag. Andre gang – verre. Kollegaer satte ham fast med papirene, og han ikke bare mistet jobben – han ble skyldig i store summer. De måtte selge bilen for å få gjort opp. Anna klandret ham aldri. Ikke ett ord, ikke ett blikk. Hun tok ekstraoppdrag, jobbet netter, sparte inn på seg selv. Alt hun brydde seg om, var hvordan han hadde det. Om han orket mer. Om han ikke mistet troen på seg selv. …Dimitrij kom seg på beina igjen. Fant en ny jobb, enda bedre enn før. De kjøpte ny bil – samme sølvgrå Toyota. Livet var i rute igjen. I fjor satt de på kjøkkenet, og Anna turte endelig si det hun hadde tenkt på lenge: – Kanskje det er på tide? Jeg er ikke tjue lenger. Hvis vi skal vente mer… Dimitrij nikket alvorlig. – Vi får begynne å forberede oss. Anna holdt pusten. År med venting, utsettelser, og drømming. Nå var øyeblikket kommet. Hun hadde sett det for seg tusen ganger. Små hender som grep om hennes. Lukten av barn. Første skritt i stua. Dimitrij som leste eventyr før leggetid. Barnet. Deres barn. Endelig. Endringene kom med én gang. Anna la om alt – kosthold, rutiner, trening. Bestilte legesjekk, tok prøver, startet på vitaminer. Karriere skjøv hun til side, selv om hun nå faktisk stod på trappene til opprykk. – Er du sikker? spurte sjefen over brillene. – Sånne sjanser er sjeldne. Anna var sikker. Opprykket innebar mye reising, fleksitid, stress. Ikke ideelt for graviditet. – Jeg søker meg til filialen, sa hun. Sjefen trakk på skuldrene. Filialen lå et kvarter unna. Jobben – monoton og uten framtidsutsikter, men hun kunne gå hjem klokk’ seks og glemme alt om jobben i helgene. Anna tilpasset seg lett. Nye kolleger var hyggelige, men ikke særlig ambisiøse. Hun laget matpakker, gikk tur i lunsjen, la seg tidlig. Alt for det kommende barnet. Alt for familien. Kulda snek seg inn umerkelig. Først la ikke Anna merke til noe. Dimitrij jobbet mye, var sliten. Sånt skjer. Men han sluttet å spørre hvordan dagen hennes hadde vært. Sluttet å holde rundt henne før de sovnet. Sluttet å se på henne slik han gjorde før, da han sa at hun var den vakreste jenta på hele fakultetet. Det ble stille hjemme. Feil type stillhet. Før kunne de snakke i timevis – om jobben, om rare ting, om planer. Nå satt Dimitrij med mobilen hele kvelden. Svarte kort på spørsmål. La seg til å sove, vendt mot veggen. Anna lå ved siden av, stirret i taket. Mellom dem – en avgrunn på en halvmeter. Nærhet forsvant helt. To uker, tre, en måned – Anna sluttet å telle. Han hadde alltid en unnskyldning: – Jeg er sliten. Vi tar det i morgen. Morgendagen kom aldri. Hun spurte rett ut. En kveld, etter å ha samlet mot, stilte hun seg foran ham på vei til badet. – Hva er det som skjer? Vær ærlig. Dimitrij stirret forbi henne. Utover dørkarmen. – Det er ingenting. – Ikke sant. – Du overdriver. Det går over. Han gikk rundt henne, låste seg inn på badet. Vannet begynte å renne. Anna ble stående i gangen, hånda presset mot brystet. Det gjorde vondt. Murrende, konstant. Hun holdt ut enda en måned. Så spurte Anna rett ut: – Elsker du meg? Pause. En lang, skremmende pause. – Jeg … vet ikke hva jeg føler for deg. Anna satte seg på sofaen. – Vet ikke? Dimitrij så henne endelig i øynene. Der var det ingenting. Bare forvirring. Ikke glimt av gnisten fra femten år siden. – Jeg tror kjærligheten har forsvunnet. For lenge siden. Jeg sa ingenting fordi jeg ikke ville såre deg. Anna hadde levd i uvisshet i flere måneder. Tolkede blikk, analyserte ord, lette etter forklaringer. Kanskje det var problemer på jobben. Kanskje midtlivskrise. Kanskje bare langvarig dårlig stemning. Men – han sluttet å elske henne. Og han sa ingenting mens hun planla deres fremtid, ofret egen karriere, gjorde kroppen klar for morsrollen. Løsningen kom plutselig. Ikke mer «kanskje det går seg til», «det ordner seg», «vi får vente litt». Nok. – Jeg søker skilsmisse. Dimitrij ble blek. Anna så at strupen hans rykket. – Vent. Ikke så brått. Vi kan prøve… – Prøve? – Kanskje et barn vil endre alt. Folk sier unger gjør forholdet sterkere. Anna lo, bittert. – Barn gjør bare vondt verre. Du elsker meg ikke. Hvorfor skulle vi få barn? Slik at vi kan skilles med spedbarn på slep? Dimitrij tidde. Han hadde ingen svar. Anna flyttet samme dag. Pakket det viktigste, tok inn hos en venninne. Søkte skilsmisse uka etter, da hendene sluttet å skjelve. Delingen av alt ville ta tid. Leilighet, bil, femten års felles liv. Advokaten pratet om takst, prosentandeler, forhandlinger. Anna nikket, skrev ned, prøvde å ikke tenke på at livet deres nå ble målt i kvadratmeter og hestekrefter. Snart fant hun seg en liten leilighet. Anna lærte seg å leve alene. Lage én porsjon mat. Se serier uten kommentarer. Sove på hele senga. Om natta kom savnet. Hun lå med ansiktet i puta og husket. Markblomstene fra torget. Piknikpleddet i Frognerparken. Latteren hans, hendene hans, stemmen hans som hvisket «du er min havn». Det gjorde forferdelig vondt. Femten år kaster man ikke ut av hjertet som gamle klær. Men gjennom smerten kom noe annet. Lettelse. Riktighet. Hun rakk det i tide. Stoppet før hun bandt seg til en mann som ikke elsket henne lenger. Før hun ble sittende fast i et meningsløst ekteskap for «familiens skyld». 32 år. Hele livet foran seg. Redd? Livredd. Men hun kommer til å klare det. Hun har rett og slett ikke noe valg.

Jeg tror kjærligheten har forsvunnet

Du er den vakreste jenta på hele fakultetet, sa han den gangen, mens han rakte henne en bukett prestekrager kjøpt fra torget ved T-banestasjonen.

Kari lo og tok imot blomstene. Prestekragene luktet av sommer og noe trygt og riktig. Eirik sto foran henne med det blikket som bare den som vet nøyaktig hva han vil har. Og det han ville ha, var henne.

Deres første stevnemøte var i Frognerparken. Eirik hadde med seg et pledd, en termos med te, og nysmurte matpakker laget av moren hans. De satt lenge i gresset, helt til mørket la seg. Kari husket hvordan han lo med hodet bakover, hvordan han tilfeldig strøk hånden hennes, hvordan han så på henne som om hun var den eneste personen i hele Oslo.

Tre måneder senere tok han henne med på kino for å se en fransk komedie hun ikke skjønte noe av, men lo med ham likevel. Etter et halvt år introduserte han henne for foreldrene sine. Etter et år ba han henne flytte inn hos seg.

Vi sover jo sammen hver natt uansett, sa Eirik og fiklet med håret hennes. Hvorfor skal vi da betale for to leiligheter?

Kari sa ja. Ikke på grunn av pengene. Men fordi verden fikk mening ved hans side.

Deres leide ettroms luktet av fårikål på søndager og nystrøket sengetøy. Kari lærte seg å lage hans yndlingskarbonader, med hvitløk og dill akkurat slik moren hans alltid gjorde. Eirik leste høyt for henne om kveldene fra Dagens Næringsliv, drømte om egen bedrift. Kari lyttet, lente kinnet i hånden, og trodde på hvert eneste ord.

De la planer. Først spare til egenkapital. Så leilighet. Så bil. Barn, selvfølgelig. To stykker en gutt og en jente.

Vi har god tid, sa Eirik, og kysset henne på hodet.

Kari nikket, og med ham følte hun seg uovervinnelig.

Femten år sammen svulmet opp med ting, rutiner og ritualer. En leilighet i et bra strøk med utsikt over parken. Huslån på tjue år, som de betalte ned ekstra på, mens de sa nei til sydenturer og restaurantbesøk. En sølvgrå Toyota på parkeringsplassen valgt, prutet, polert hver lørdag av Eirik selv.

Stoltheten brant varmt i brystet. De hadde fått til alt sammen selv. Uten foreldrepenger, uten kontakter, uten flaks. Bare arbeid, sparetiltak, tålmodighet.

Kari klaget aldri. Selv ikke når hun var så sliten at hun sovnet på T-banen og våknet på endestasjonen. Selv ikke når hun hadde lyst til å gi opp alt og reise mot havet. De var et lag. Det sa Eirik, og hun trodde på det.
Hans velvære kom først, alltid. Det hadde Kari innprentet i seg selv, flettet det inn i sitt eget blod. Dårlig dag på jobben? Middag ferdig, te i koppen, øret hennes å prate til. Konflikt med sjefen? Hun strøk ham over hodet, hvisket at alt ville ordne seg. Selvtilliten knekt? Hun fant trøstende ord, dro ham opp igjen.

Du er mitt anker, min trygge havn, sa Eirik i slike stunder.

Kari smilte. Å få være noen sitt anker, er ikke det lykke?

Tunge perioder kom og gikk. Første gang etter fem år var det konkurs på arbeidsplassen til Eirik. Han satt hjemme i tre måneder, bladde gjennom ledige stillinger, og ble mørkere for hver uke.

Andre gangen var enda verre. Kollegaer hadde lurt ham, og han mistet ikke bare jobben, men havnet i bunnløs gjeld. De måtte selge bilen for å gjøre opp.

Kari bebreidet ham aldri. Ikke et ord, ikke et blikk. Hun tok på seg ekstra frilansarbeid, satt oppe om nettene, sparte inn på alt. Det eneste som betydde noe, var om han holdt seg oppe. Om han ikke brøt sammen. Om han beholdt troen på seg selv.

Eirik kom seg opp igjen. Fikk jobb, enda bedre enn før. Snart hadde de en ny sølvgrå Toyota på plass. Livet fløt videre.

For et år siden satt de på kjøkkenet da Kari endelig ytret det hun hatt tenkt lenge:

Kanskje det er på tide? Jeg er ikke tjue år lenger. Hvis vi venter mer

Eirik nikket, alvorlig.

La oss begynne å forberede oss, sa han.

Kari holdt pusten. Så mange år med drøm, utsettelser, venting på det rette øyeblikket. Nå var øyeblikket der.

Hun så det for seg tusen ganger små fingre rundt hennes hånd. Lukten av babyhud. De første vaklende skrittene på deres stuegulv. Eirik som leste eventyr før leggetid.

Et barn. Deres barn. Endelig.

Endringene startet straks. Kari la om kostholdet, rutiner, fysisk aktivitet. Gikk til leger, tok tester, begynte på vitaminer. Jobben kom i andre rekke, selv om hun nettopp skulle bli forfremmet.

Er du sikker? spurte sjefen, med brillene på nesen. Slik sjanse får man bare én gang i livet.

Kari var sikker. Forfremmelsen innebar reiser, sene dager, stress. Ingen gode rammer for graviditet.

Jeg tar heller transfer til avdelingskontoret, svarte hun.

Sjefen trakk på skuldrene.

Avdelingskontoret lå et kvarter unna med bussen. Jobben var kjedelig, rutinepreget, uten fremtidsmuligheter. Men hun kunne gå hjem klokken seks og slippe å tenke på jobbsaker i helgene.

Kari fant seg raskt til rette. De nye kollegaene var hyggelige, men uten ambisjoner. Hun lagde matpakken hjemme, gikk kveldsturer i nabolaget, la seg før midnatt. Alt for det kommende barnet. Alt for familien.

Kulden kom snikende, før Kari rakk å merke det. Først trodde hun det var fordi Eirik jobbet mye, var sliten. Sånn er det jo.

Men så sluttet han å spørre hvordan dagen hennes hadde vært. Sluttet å stryke henne over ryggen om natten. Så henne ikke lenger, ikke slik han gjorde da de møttes og hun var den vakreste på fakultetet.
Det ble for stille hjemme. Ikke riktig stille. Før snakket de i timesvis om jobben, planer, de rareste tingene. Nå satt Eirik med mobilen hele kvelden, svarte knapt, la seg med ryggen til.

Kari lå ved siden av, stirret i taket. En avgrunn på en halv meter mellom dem i dobbeltsengen.

Nærheten forsvant. To uker, tre, en måned Kari sluttet å telle. Eirik hadde alltid en unnskyldning:

Jeg er så sliten. Vi tar det i morgen.

Morgendagen kom aldri.

Hun spurte rett ut. En kveld stilte hun seg foran ham og blokkerte døra til badet.

Hva er det som skjer? Si det som det er.

Eirik så forbi henne, mot dørkarmen.

Det er ingenting.
Det stemmer ikke.
Du innbiller deg ting. Det går over.

Han gikk utenom henne, låste seg inne på badet. Dusjen startet.

Kari ble stående i gangen, håndflatet presset mot brystet der det verket. En monoton, tappende smerte.

Hun holdt ut én måned til. Så torde hun til slutt enda et spørsmål:

Elsker du meg?

Pause. En lang, isende stillhet.

Jeg vet ikke hva jeg føler for deg.

Kari satte seg tungt ned i sofaen.

Vet ikke?

Eirik så henne endelig i øynene. Der var bare tomhet og forvirring. Ikke et fnugg igjen av gnisten fra femten år tilbake.

Jeg tror kjærligheten bare er borte. For lenge siden. Jeg sa ikke noe, for jeg ville ikke såre deg, sa han stille.

I månedsvis hadde Kari levd i dette helvetet uten å vite sannheten. Storket blikkene hans, analyserte hvert ord, lette etter forklaringer. Kanskje det var noe på jobben. Kanskje midtlivskrise. Kanskje bare dårlige dager.

Men han elsket henne rett og slett ikke lenger. Han tiet mens hun lagde fremtidsplaner, sa fra seg karrieren, forberedte kroppen sin på å bære barn.

Beslutningen kom plutselig. Ikke flere «kanskje», «det ordner seg», «må vente litt til». Nå var det nok.

Jeg søker om skilsmisse.

Eirik ble blek. Kari så at adamseplet hans hoppet.

Vent. Ikke så brått. Vi kan jo prøve igjen
Prøve?
Hva hvis vi får barn? Kanskje det endrer alt. Noen sier barn bringer folk nærmere.

Kari lo høyt, bittert.

Barn fikser ingenting. Du elsker meg ikke. Hvorfor skulle vi få barn da? For å gå fra hverandre med barnevogn?

Eirik var taus. Han hadde ingen svar.

Kari pakket sakene sine den samme dagen. Fant en hybel hos en venninne. Søkte om skilsmisse uka etter, da hendene sluttet å skjelve.

Det tok tid å rydde opp. Leilighet, bil, femten år med felles kjøp og valg. Advokaten nevnte fordelingsnøkkel, takst, forhandlinger. Kari nikket, noterte, prøvde å la være å tenke på at hele livet var redusert til kvadratmeter og kilowattimer.

Hun fant seg en egen liten ettroms. Lærte å spise middag i ensomhet. Se serier uten noen ved siden av. Sove på hele madrassen alene.

Nettene kunne bli tunge. Kari lå med ansiktet i puten og mintes. Prestekragene fra torget. Pleddene i Frognerparken. Hans smil, hans hender, stemmen når han hvisket «du er min havn».

Smerten var ubeskrivelig. Femten år forsvinner ikke bare med et rykk, som når man kaster gamle sko i søpla.

Men i smerten lyste noe annet svakt gjennom et lettelsens pust, en følelse av at det faktisk var riktig. Hun rakk å komme løs i tide, før hun bandt seg til Eirik med barn, før hun satte seg fast i et tomt ekteskap for «familiens skyld».

Tretti-to år gammel. Hele livet foran seg.

Skremmende? Aldeles.

Men hun kommer til å greie det. Hun har rett og slett ikke noe annet valg.

Rate article
Intigue Life
Jeg tror kjærligheten er borte – Du er den vakreste jenta på hele fakultetet, sa han den gangen, mens han rakte henne en bukett markblomster fra torget ved Nationaltheatret. Anna lo da hun tok imot blomstene. Det luktet sommer og noe udefinerbart riktig. Dimitrij sto foran henne med blikket til en mann som visste akkurat hva han ville ha. Og det var henne. Deres første date var i Frognerparken. Dimitrij hadde pakket med pledd, termos med te og hjemmelagde brødskiver som moren hans hadde smurt. De satt i gresset til det ble mørkt. Anna husket hvordan han lo mens hodet gikk bakover. Hvordan han strøk hånda hennes, som om det var tilfeldig, hvordan han så på henne – som om hun var det eneste mennesket i hele Oslo. Tre måneder senere tok han henne med på kino for å se en fransk komedie hun ikke forsto, men hun lo sammen med ham. Etter et halvår – introduserte han henne for foreldrene sine. Etter et år – spurte han om hun ville flytte inn hos ham. – Vi sover jo sammen hver natt uansett, sa Dimitrij mens han strøk fingrene gjennom håret hennes. – Hvorfor betale for to leiligheter? Anna sa ja. Ikke på grunn av pengene. Bare fordi verden fikk mening når han var der. Hybel-leiligheten deres luktet borsjtsj på søndager og nystrøket sengetøy. Anna lærte seg å lage favorittkarbonadene hans – med hvitløk og dill, akkurat som moren hans gjorde det. Om kveldene leste Dimitrij høyt fra magasiner om næringsliv og økonomi. Han drømte om å starte for seg selv. Anna lyttet, lent mot hånden, og trodde på hvert ord. De la planer. Først – spare til egenkapital. Så – egen leilighet. Så bil. Barn, selvfølgelig. To stykker – en gutt og en jente. – Vi har god tid, forsikret Dimitrij og kysset henne på hodet. Anna nikket. Sammen med ham følte hun seg uslåelig. …Femten år sammen, fylt av ting, vaner, og ritualer. Leilighet i et godt strøk, med utsikt mot et grøntområde. Tjue års boliglån, som de betalte ned ekstra fort og droppet både ferie og restaurantbesøk for å få til. Sølvgrå Toyota på parkeringsplassen – Dimitrij valgte den selv, prutet selv, polerte panseret hver lørdag. De var stolte. De hadde fått til alt på egenhånd. Uten arv, uten kontakter, uten flaks. Bare hardt arbeid, sparing og tålmodighet. Anna klaget aldri. Ikke når hun var så sliten at hun duppet av på t-banen og våknet på endestasjonen. Ikke når hun ville slippe alt og reise til Syden. De var et team. Det var sånn Dimitrij sa det, og Anna trodde ham. Hans velvære kom alltid først. Anna hadde internalisert den regelen. Dårlig dag på jobb? Hun lagde middag, helte opp te, og lyttet. Krangel med sjefen? Hun strøk ham over håret og hvisket at det ordner seg. Utrygg på seg selv? Hun visste hva hun skulle si for å bygge ham opp. – Du er min havn, min trygghet, sa Dimitrij da. Anna smilte. Kan man ønske seg noe større enn å være noens havn? Vanskelige perioder kom. Første gang – fem år ut i forholdet. Selskapet Dimitrij jobbet for gikk konkurs. Han satt hjemme med jobbannonser i flere måneder, mer og mer nedfor for hver dag. Andre gang – verre. Kollegaer satte ham fast med papirene, og han ikke bare mistet jobben – han ble skyldig i store summer. De måtte selge bilen for å få gjort opp. Anna klandret ham aldri. Ikke ett ord, ikke ett blikk. Hun tok ekstraoppdrag, jobbet netter, sparte inn på seg selv. Alt hun brydde seg om, var hvordan han hadde det. Om han orket mer. Om han ikke mistet troen på seg selv. …Dimitrij kom seg på beina igjen. Fant en ny jobb, enda bedre enn før. De kjøpte ny bil – samme sølvgrå Toyota. Livet var i rute igjen. I fjor satt de på kjøkkenet, og Anna turte endelig si det hun hadde tenkt på lenge: – Kanskje det er på tide? Jeg er ikke tjue lenger. Hvis vi skal vente mer… Dimitrij nikket alvorlig. – Vi får begynne å forberede oss. Anna holdt pusten. År med venting, utsettelser, og drømming. Nå var øyeblikket kommet. Hun hadde sett det for seg tusen ganger. Små hender som grep om hennes. Lukten av barn. Første skritt i stua. Dimitrij som leste eventyr før leggetid. Barnet. Deres barn. Endelig. Endringene kom med én gang. Anna la om alt – kosthold, rutiner, trening. Bestilte legesjekk, tok prøver, startet på vitaminer. Karriere skjøv hun til side, selv om hun nå faktisk stod på trappene til opprykk. – Er du sikker? spurte sjefen over brillene. – Sånne sjanser er sjeldne. Anna var sikker. Opprykket innebar mye reising, fleksitid, stress. Ikke ideelt for graviditet. – Jeg søker meg til filialen, sa hun. Sjefen trakk på skuldrene. Filialen lå et kvarter unna. Jobben – monoton og uten framtidsutsikter, men hun kunne gå hjem klokk’ seks og glemme alt om jobben i helgene. Anna tilpasset seg lett. Nye kolleger var hyggelige, men ikke særlig ambisiøse. Hun laget matpakker, gikk tur i lunsjen, la seg tidlig. Alt for det kommende barnet. Alt for familien. Kulda snek seg inn umerkelig. Først la ikke Anna merke til noe. Dimitrij jobbet mye, var sliten. Sånt skjer. Men han sluttet å spørre hvordan dagen hennes hadde vært. Sluttet å holde rundt henne før de sovnet. Sluttet å se på henne slik han gjorde før, da han sa at hun var den vakreste jenta på hele fakultetet. Det ble stille hjemme. Feil type stillhet. Før kunne de snakke i timevis – om jobben, om rare ting, om planer. Nå satt Dimitrij med mobilen hele kvelden. Svarte kort på spørsmål. La seg til å sove, vendt mot veggen. Anna lå ved siden av, stirret i taket. Mellom dem – en avgrunn på en halvmeter. Nærhet forsvant helt. To uker, tre, en måned – Anna sluttet å telle. Han hadde alltid en unnskyldning: – Jeg er sliten. Vi tar det i morgen. Morgendagen kom aldri. Hun spurte rett ut. En kveld, etter å ha samlet mot, stilte hun seg foran ham på vei til badet. – Hva er det som skjer? Vær ærlig. Dimitrij stirret forbi henne. Utover dørkarmen. – Det er ingenting. – Ikke sant. – Du overdriver. Det går over. Han gikk rundt henne, låste seg inn på badet. Vannet begynte å renne. Anna ble stående i gangen, hånda presset mot brystet. Det gjorde vondt. Murrende, konstant. Hun holdt ut enda en måned. Så spurte Anna rett ut: – Elsker du meg? Pause. En lang, skremmende pause. – Jeg … vet ikke hva jeg føler for deg. Anna satte seg på sofaen. – Vet ikke? Dimitrij så henne endelig i øynene. Der var det ingenting. Bare forvirring. Ikke glimt av gnisten fra femten år siden. – Jeg tror kjærligheten har forsvunnet. For lenge siden. Jeg sa ingenting fordi jeg ikke ville såre deg. Anna hadde levd i uvisshet i flere måneder. Tolkede blikk, analyserte ord, lette etter forklaringer. Kanskje det var problemer på jobben. Kanskje midtlivskrise. Kanskje bare langvarig dårlig stemning. Men – han sluttet å elske henne. Og han sa ingenting mens hun planla deres fremtid, ofret egen karriere, gjorde kroppen klar for morsrollen. Løsningen kom plutselig. Ikke mer «kanskje det går seg til», «det ordner seg», «vi får vente litt». Nok. – Jeg søker skilsmisse. Dimitrij ble blek. Anna så at strupen hans rykket. – Vent. Ikke så brått. Vi kan prøve… – Prøve? – Kanskje et barn vil endre alt. Folk sier unger gjør forholdet sterkere. Anna lo, bittert. – Barn gjør bare vondt verre. Du elsker meg ikke. Hvorfor skulle vi få barn? Slik at vi kan skilles med spedbarn på slep? Dimitrij tidde. Han hadde ingen svar. Anna flyttet samme dag. Pakket det viktigste, tok inn hos en venninne. Søkte skilsmisse uka etter, da hendene sluttet å skjelve. Delingen av alt ville ta tid. Leilighet, bil, femten års felles liv. Advokaten pratet om takst, prosentandeler, forhandlinger. Anna nikket, skrev ned, prøvde å ikke tenke på at livet deres nå ble målt i kvadratmeter og hestekrefter. Snart fant hun seg en liten leilighet. Anna lærte seg å leve alene. Lage én porsjon mat. Se serier uten kommentarer. Sove på hele senga. Om natta kom savnet. Hun lå med ansiktet i puta og husket. Markblomstene fra torget. Piknikpleddet i Frognerparken. Latteren hans, hendene hans, stemmen hans som hvisket «du er min havn». Det gjorde forferdelig vondt. Femten år kaster man ikke ut av hjertet som gamle klær. Men gjennom smerten kom noe annet. Lettelse. Riktighet. Hun rakk det i tide. Stoppet før hun bandt seg til en mann som ikke elsket henne lenger. Før hun ble sittende fast i et meningsløst ekteskap for «familiens skyld». 32 år. Hele livet foran seg. Redd? Livredd. Men hun kommer til å klare det. Hun har rett og slett ikke noe valg.