Jeg tror kjærligheten har forsvunnet
Du er den vakreste jenta på hele fakultetet, sa han den gangen, mens han rakte henne en bukett prestekrager kjøpt fra torget ved T-banestasjonen.
Kari lo og tok imot blomstene. Prestekragene luktet av sommer og noe trygt og riktig. Eirik sto foran henne med det blikket som bare den som vet nøyaktig hva han vil har. Og det han ville ha, var henne.
Deres første stevnemøte var i Frognerparken. Eirik hadde med seg et pledd, en termos med te, og nysmurte matpakker laget av moren hans. De satt lenge i gresset, helt til mørket la seg. Kari husket hvordan han lo med hodet bakover, hvordan han tilfeldig strøk hånden hennes, hvordan han så på henne som om hun var den eneste personen i hele Oslo.
Tre måneder senere tok han henne med på kino for å se en fransk komedie hun ikke skjønte noe av, men lo med ham likevel. Etter et halvt år introduserte han henne for foreldrene sine. Etter et år ba han henne flytte inn hos seg.
Vi sover jo sammen hver natt uansett, sa Eirik og fiklet med håret hennes. Hvorfor skal vi da betale for to leiligheter?
Kari sa ja. Ikke på grunn av pengene. Men fordi verden fikk mening ved hans side.
Deres leide ettroms luktet av fårikål på søndager og nystrøket sengetøy. Kari lærte seg å lage hans yndlingskarbonader, med hvitløk og dill akkurat slik moren hans alltid gjorde. Eirik leste høyt for henne om kveldene fra Dagens Næringsliv, drømte om egen bedrift. Kari lyttet, lente kinnet i hånden, og trodde på hvert eneste ord.
De la planer. Først spare til egenkapital. Så leilighet. Så bil. Barn, selvfølgelig. To stykker en gutt og en jente.
Vi har god tid, sa Eirik, og kysset henne på hodet.
Kari nikket, og med ham følte hun seg uovervinnelig.
Femten år sammen svulmet opp med ting, rutiner og ritualer. En leilighet i et bra strøk med utsikt over parken. Huslån på tjue år, som de betalte ned ekstra på, mens de sa nei til sydenturer og restaurantbesøk. En sølvgrå Toyota på parkeringsplassen valgt, prutet, polert hver lørdag av Eirik selv.
Stoltheten brant varmt i brystet. De hadde fått til alt sammen selv. Uten foreldrepenger, uten kontakter, uten flaks. Bare arbeid, sparetiltak, tålmodighet.
Kari klaget aldri. Selv ikke når hun var så sliten at hun sovnet på T-banen og våknet på endestasjonen. Selv ikke når hun hadde lyst til å gi opp alt og reise mot havet. De var et lag. Det sa Eirik, og hun trodde på det.
Hans velvære kom først, alltid. Det hadde Kari innprentet i seg selv, flettet det inn i sitt eget blod. Dårlig dag på jobben? Middag ferdig, te i koppen, øret hennes å prate til. Konflikt med sjefen? Hun strøk ham over hodet, hvisket at alt ville ordne seg. Selvtilliten knekt? Hun fant trøstende ord, dro ham opp igjen.
Du er mitt anker, min trygge havn, sa Eirik i slike stunder.
Kari smilte. Å få være noen sitt anker, er ikke det lykke?
Tunge perioder kom og gikk. Første gang etter fem år var det konkurs på arbeidsplassen til Eirik. Han satt hjemme i tre måneder, bladde gjennom ledige stillinger, og ble mørkere for hver uke.
Andre gangen var enda verre. Kollegaer hadde lurt ham, og han mistet ikke bare jobben, men havnet i bunnløs gjeld. De måtte selge bilen for å gjøre opp.
Kari bebreidet ham aldri. Ikke et ord, ikke et blikk. Hun tok på seg ekstra frilansarbeid, satt oppe om nettene, sparte inn på alt. Det eneste som betydde noe, var om han holdt seg oppe. Om han ikke brøt sammen. Om han beholdt troen på seg selv.
Eirik kom seg opp igjen. Fikk jobb, enda bedre enn før. Snart hadde de en ny sølvgrå Toyota på plass. Livet fløt videre.
For et år siden satt de på kjøkkenet da Kari endelig ytret det hun hatt tenkt lenge:
Kanskje det er på tide? Jeg er ikke tjue år lenger. Hvis vi venter mer
Eirik nikket, alvorlig.
La oss begynne å forberede oss, sa han.
Kari holdt pusten. Så mange år med drøm, utsettelser, venting på det rette øyeblikket. Nå var øyeblikket der.
Hun så det for seg tusen ganger små fingre rundt hennes hånd. Lukten av babyhud. De første vaklende skrittene på deres stuegulv. Eirik som leste eventyr før leggetid.
Et barn. Deres barn. Endelig.
Endringene startet straks. Kari la om kostholdet, rutiner, fysisk aktivitet. Gikk til leger, tok tester, begynte på vitaminer. Jobben kom i andre rekke, selv om hun nettopp skulle bli forfremmet.
Er du sikker? spurte sjefen, med brillene på nesen. Slik sjanse får man bare én gang i livet.
Kari var sikker. Forfremmelsen innebar reiser, sene dager, stress. Ingen gode rammer for graviditet.
Jeg tar heller transfer til avdelingskontoret, svarte hun.
Sjefen trakk på skuldrene.
Avdelingskontoret lå et kvarter unna med bussen. Jobben var kjedelig, rutinepreget, uten fremtidsmuligheter. Men hun kunne gå hjem klokken seks og slippe å tenke på jobbsaker i helgene.
Kari fant seg raskt til rette. De nye kollegaene var hyggelige, men uten ambisjoner. Hun lagde matpakken hjemme, gikk kveldsturer i nabolaget, la seg før midnatt. Alt for det kommende barnet. Alt for familien.
Kulden kom snikende, før Kari rakk å merke det. Først trodde hun det var fordi Eirik jobbet mye, var sliten. Sånn er det jo.
Men så sluttet han å spørre hvordan dagen hennes hadde vært. Sluttet å stryke henne over ryggen om natten. Så henne ikke lenger, ikke slik han gjorde da de møttes og hun var den vakreste på fakultetet.
Det ble for stille hjemme. Ikke riktig stille. Før snakket de i timesvis om jobben, planer, de rareste tingene. Nå satt Eirik med mobilen hele kvelden, svarte knapt, la seg med ryggen til.
Kari lå ved siden av, stirret i taket. En avgrunn på en halv meter mellom dem i dobbeltsengen.
Nærheten forsvant. To uker, tre, en måned Kari sluttet å telle. Eirik hadde alltid en unnskyldning:
Jeg er så sliten. Vi tar det i morgen.
Morgendagen kom aldri.
Hun spurte rett ut. En kveld stilte hun seg foran ham og blokkerte døra til badet.
Hva er det som skjer? Si det som det er.
Eirik så forbi henne, mot dørkarmen.
Det er ingenting.
Det stemmer ikke.
Du innbiller deg ting. Det går over.
Han gikk utenom henne, låste seg inne på badet. Dusjen startet.
Kari ble stående i gangen, håndflatet presset mot brystet der det verket. En monoton, tappende smerte.
Hun holdt ut én måned til. Så torde hun til slutt enda et spørsmål:
Elsker du meg?
Pause. En lang, isende stillhet.
Jeg vet ikke hva jeg føler for deg.
Kari satte seg tungt ned i sofaen.
Vet ikke?
Eirik så henne endelig i øynene. Der var bare tomhet og forvirring. Ikke et fnugg igjen av gnisten fra femten år tilbake.
Jeg tror kjærligheten bare er borte. For lenge siden. Jeg sa ikke noe, for jeg ville ikke såre deg, sa han stille.
I månedsvis hadde Kari levd i dette helvetet uten å vite sannheten. Storket blikkene hans, analyserte hvert ord, lette etter forklaringer. Kanskje det var noe på jobben. Kanskje midtlivskrise. Kanskje bare dårlige dager.
Men han elsket henne rett og slett ikke lenger. Han tiet mens hun lagde fremtidsplaner, sa fra seg karrieren, forberedte kroppen sin på å bære barn.
Beslutningen kom plutselig. Ikke flere «kanskje», «det ordner seg», «må vente litt til». Nå var det nok.
Jeg søker om skilsmisse.
Eirik ble blek. Kari så at adamseplet hans hoppet.
Vent. Ikke så brått. Vi kan jo prøve igjen
Prøve?
Hva hvis vi får barn? Kanskje det endrer alt. Noen sier barn bringer folk nærmere.
Kari lo høyt, bittert.
Barn fikser ingenting. Du elsker meg ikke. Hvorfor skulle vi få barn da? For å gå fra hverandre med barnevogn?
Eirik var taus. Han hadde ingen svar.
Kari pakket sakene sine den samme dagen. Fant en hybel hos en venninne. Søkte om skilsmisse uka etter, da hendene sluttet å skjelve.
Det tok tid å rydde opp. Leilighet, bil, femten år med felles kjøp og valg. Advokaten nevnte fordelingsnøkkel, takst, forhandlinger. Kari nikket, noterte, prøvde å la være å tenke på at hele livet var redusert til kvadratmeter og kilowattimer.
Hun fant seg en egen liten ettroms. Lærte å spise middag i ensomhet. Se serier uten noen ved siden av. Sove på hele madrassen alene.
Nettene kunne bli tunge. Kari lå med ansiktet i puten og mintes. Prestekragene fra torget. Pleddene i Frognerparken. Hans smil, hans hender, stemmen når han hvisket «du er min havn».
Smerten var ubeskrivelig. Femten år forsvinner ikke bare med et rykk, som når man kaster gamle sko i søpla.
Men i smerten lyste noe annet svakt gjennom et lettelsens pust, en følelse av at det faktisk var riktig. Hun rakk å komme løs i tide, før hun bandt seg til Eirik med barn, før hun satte seg fast i et tomt ekteskap for «familiens skyld».
Tretti-to år gammel. Hele livet foran seg.
Skremmende? Aldeles.
Men hun kommer til å greie det. Hun har rett og slett ikke noe annet valg.




